BMW K1300S Claxon

Verschillende BOC Members rijden met BMW
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

BMW K1300S Claxon

Bericht door MarcB » do mar 29, 2012 9:11 pm

BMW K1300S CLAXON MarcB / Blackbird Owners Club – 29.03.2012


Er zijn een paar zaken waar ik me verschrikkelijk aan kan storen. Een van deze zaken is het volgende. Je bent lekker aan het toeren op je nieuwe BMW van een slordige 20k aan euro’s, wordt je plotseling aan de kant gedrukt door een automobilist die weer eens zit te suffen waarna je natuurlijk je claxon gebruikt om erger te voorkomen. Nou, dit maakt indruk die claxon, m’n deurbel klinkt absoluut harder dan dat frut ding wat ze “claxon” durven te noemen. Overigens is dit niet alleen het geval bij BMW maar zo’n beetje elke motor is uitgerust met een ondermaatse mobylette toetert. Blijkbaar is dit het middel om op te bezuinigen :|

Enfin, ik ben gaan zoeken naar alternatieven die én een pruim herrie maken en daarnaast ook nog eens in te bouwen zijn zonder dat je dit aan de buitenkant ziet. Een uitdaging dus want bij een K1300S is alles geweldig behalve inbouwruimte... Maar het is wél gelukt! :D

De claxon waar ik mee aan de slag gegaan ben werkt op twee verschillende frequenties (530Hz en 680Hz), heeft een ingebouwde compressor, is 140mm x 112mm x 100mm en produceert, let wel, 139dB(A) op 10cm en 115dB(A) op 2 meter afstand!!

Afbeelding
Stebel Nautilus, compressor gestuurde 2-tonen claxon


Dit ding maakt dus écht veel herrie, dusdanig veel herrie dat deze wel op de K1300S móest komen, vooral in combinatie met de originele claxon :lol: Uiteindelijk ben ik wel een paar avonden aan het passen en meten geweest om inbouwruimte te vinden.

Zowel rechts- als links van de voorkuip is nog enige ruimte aanwezig. Helaas heb je hier nagenoeg geen geschikte ophangpunten. Aan de rechterzijde heb ik een beugel kunnen plaatsen waar de claxon aan bevestigd is. Door deze aan de rechterzijde te plaatsen en gebruik te maken van het ophangoog van de claxon, wordt het geluid van de claxon naar de open ruimte bij de voorvork gestuurd waardoor je een maximaal effect krijgt.

Afbeelding
Montage steun gemaakt van aluminium voor de ophanging van de Stebel Nautilus


Aangezien de Stebel Nautilus 18A trekt is het noodzakelijk deze te koppelen via een relais. De steun heb ik dan ook voorzien van een mogelijkheid om een relais te monteren.
Op de motor geplaatst ziet het resultaat er als volgt uit.

Afbeelding
Stebel Nautilus gemonteerd op BMW K1300S


Afbeelding
Stebel Nautilus gemonteerd op BMW K1300S


De aansturing van de originele claxon van de K1300S heb ik gebruikt om het relais aan te sturen die vervolgens de Stebel Nautilus inschakelt. De BMW bekabeling naar de originele claxon wilde ik echter niet doorknippen. Ik heb dan ook een y-splitsing gemaakt waarbij ik gebruik heb gemaakt van een contrasteker van de originele claxon waar ik een tweede connector op heb geplaatst zodat de originele claxon ook wordt gebruikt.

Afbeelding
Claxon steker en contra deel BMW Partnummer 0402342 en 0402344


De kabel die vervolgens het relais van de Stebel Nautilus aanstuurt ziet er als volgt uit.

Afbeelding
Kabel Stebel Nautilus gekoppeld aan originele claxon K1300S


Benieuwd hoe het geluid klinkt, klik dan op de volgende link! Let wel, deze opname is gemaakt in open terrein!
Klikkerdeklik


Afbeelding
Claxon test Stebel Nautilus
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Gebruikersavatar
Dopey
Berichten: 1519
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:52 pm
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: BMW K1300S Claxon

Bericht door Dopey » do mar 29, 2012 9:18 pm

Dat ziet er fraai uit.

ik heb het zelfde type, maar dan de compact versie. Geeft net zoveel lawaai :-__
Die heb ik bij de BB boven de oude claxon geplaatst, met een aparte aansluiting, zodat ik de gewone claxon kan gebruiken, en de lucht hoorn.
Lukt het vandaag niet, dan komt het morgen, of overmorgen

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: BMW K1300S Claxon

Bericht door Motorpsycho » do mar 29, 2012 9:21 pm

Dank, Marjella gooit van schrik haar drinken over de bank en ik heb een gehoorbeschadiging. Had me geluid niet zacht gezet |(




:+

Wederom mooi werk Marc (y)
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Re: BMW K1300S Claxon

Bericht door MarcB » do mar 29, 2012 9:24 pm

Motorpsycho schreef:Dank, Marjella gooit van schrik haar drinken over de bank en ik heb een gehoorbeschadiging. Had me geluid niet zacht gezet |(




:+

Wederom mooi werk Marc (y)
Oeps... Hier had het buurjochie ook last van. Stond van de week met m'n buurman te praten en zeg nog, niet schrikken. Het joch sprong een meter de lucht in, schrok zich helemaal de pleuris.... :lol:
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: BMW K1300S Claxon

Bericht door motorrijder_2000 » do mar 29, 2012 10:42 pm

Marc, weer een net stukje werk.
Maar ik zie geen mannetje op de fiets, eraf geblazen :?: :wink:
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: BMW K1300S Claxon

Bericht door stanley » vr mar 30, 2012 7:09 am

Mooi werk marc en ik zie dat je mijn raad hebt opgevolgd, om het schroefdraad iets in te korten :klap:
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Re: BMW K1300S Claxon

Bericht door MarcB » vr mar 30, 2012 7:37 am

stanley schreef:Mooi werk marc en ik zie dat je mijn raad hebt opgevolgd, om het schroefdraad iets in te korten :klap:
Yep, het past echt maar nèt...
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Pajaro
Berichten: 682
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Re: BMW K1300S Claxon

Bericht door Pajaro » za mar 31, 2012 11:34 am

Alweer 2 jaar heb ik de zelfde op mijn BB en nog steeds dik tevreden.
En idd het gaat direct of indirect om je eigen veiligheid.!!
AfbeeldingWAAR EEN WIL IS, IS EEN WHEELIE!!!Afbeelding

Dirko
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo mei 28, 2006 8:44 pm
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: BMW K1300S Claxon

Bericht door Dirko » za apr 07, 2012 4:53 pm

de claxon klinkt goed maaaar vindt vooral de steun geniaal gemaakt mooi hoor!! hebbie zelluf een tig apperaat om te lassen of laat je dat doen?
Een Wheely overkomt je!!!!!............ Toch

Het kan altijd harder!!

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Re: BMW K1300S Claxon

Bericht door MarcB » za apr 07, 2012 8:04 pm

Ik heb wel tig apparaten maar daar zit geen tig bij en helaas ook geen freesbank. In een ver verleden heb ik ooit werktuigbouwkunde gestudeerd en kan redelijk makkelijk tekeningen maken die ik vervolgens afgeef bij een machine fabriek hier in de buurt. Kost een paar centen maar dan heb je wat :)
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten