BMW K1300S Claxon
Geplaatst: do mar 29, 2012 9:11 pm
BMW K1300S CLAXON MarcB / Blackbird Owners Club – 29.03.2012
Er zijn een paar zaken waar ik me verschrikkelijk aan kan storen. Een van deze zaken is het volgende. Je bent lekker aan het toeren op je nieuwe BMW van een slordige 20k aan euro’s, wordt je plotseling aan de kant gedrukt door een automobilist die weer eens zit te suffen waarna je natuurlijk je claxon gebruikt om erger te voorkomen. Nou, dit maakt indruk die claxon, m’n deurbel klinkt absoluut harder dan dat frut ding wat ze “claxon” durven te noemen. Overigens is dit niet alleen het geval bij BMW maar zo’n beetje elke motor is uitgerust met een ondermaatse mobylette toetert. Blijkbaar is dit het middel om op te bezuinigen
Enfin, ik ben gaan zoeken naar alternatieven die én een pruim herrie maken en daarnaast ook nog eens in te bouwen zijn zonder dat je dit aan de buitenkant ziet. Een uitdaging dus want bij een K1300S is alles geweldig behalve inbouwruimte... Maar het is wél gelukt!
De claxon waar ik mee aan de slag gegaan ben werkt op twee verschillende frequenties (530Hz en 680Hz), heeft een ingebouwde compressor, is 140mm x 112mm x 100mm en produceert, let wel, 139dB(A) op 10cm en 115dB(A) op 2 meter afstand!!
Stebel Nautilus, compressor gestuurde 2-tonen claxon
Dit ding maakt dus écht veel herrie, dusdanig veel herrie dat deze wel op de K1300S móest komen, vooral in combinatie met de originele claxon Uiteindelijk ben ik wel een paar avonden aan het passen en meten geweest om inbouwruimte te vinden.
Zowel rechts- als links van de voorkuip is nog enige ruimte aanwezig. Helaas heb je hier nagenoeg geen geschikte ophangpunten. Aan de rechterzijde heb ik een beugel kunnen plaatsen waar de claxon aan bevestigd is. Door deze aan de rechterzijde te plaatsen en gebruik te maken van het ophangoog van de claxon, wordt het geluid van de claxon naar de open ruimte bij de voorvork gestuurd waardoor je een maximaal effect krijgt.
Montage steun gemaakt van aluminium voor de ophanging van de Stebel Nautilus
Aangezien de Stebel Nautilus 18A trekt is het noodzakelijk deze te koppelen via een relais. De steun heb ik dan ook voorzien van een mogelijkheid om een relais te monteren.
Op de motor geplaatst ziet het resultaat er als volgt uit.
Stebel Nautilus gemonteerd op BMW K1300S
Stebel Nautilus gemonteerd op BMW K1300S
De aansturing van de originele claxon van de K1300S heb ik gebruikt om het relais aan te sturen die vervolgens de Stebel Nautilus inschakelt. De BMW bekabeling naar de originele claxon wilde ik echter niet doorknippen. Ik heb dan ook een y-splitsing gemaakt waarbij ik gebruik heb gemaakt van een contrasteker van de originele claxon waar ik een tweede connector op heb geplaatst zodat de originele claxon ook wordt gebruikt.
Claxon steker en contra deel BMW Partnummer 0402342 en 0402344
De kabel die vervolgens het relais van de Stebel Nautilus aanstuurt ziet er als volgt uit.
Kabel Stebel Nautilus gekoppeld aan originele claxon K1300S
Benieuwd hoe het geluid klinkt, klik dan op de volgende link! Let wel, deze opname is gemaakt in open terrein!
Klikkerdeklik
Claxon test Stebel Nautilus
Er zijn een paar zaken waar ik me verschrikkelijk aan kan storen. Een van deze zaken is het volgende. Je bent lekker aan het toeren op je nieuwe BMW van een slordige 20k aan euro’s, wordt je plotseling aan de kant gedrukt door een automobilist die weer eens zit te suffen waarna je natuurlijk je claxon gebruikt om erger te voorkomen. Nou, dit maakt indruk die claxon, m’n deurbel klinkt absoluut harder dan dat frut ding wat ze “claxon” durven te noemen. Overigens is dit niet alleen het geval bij BMW maar zo’n beetje elke motor is uitgerust met een ondermaatse mobylette toetert. Blijkbaar is dit het middel om op te bezuinigen
Enfin, ik ben gaan zoeken naar alternatieven die én een pruim herrie maken en daarnaast ook nog eens in te bouwen zijn zonder dat je dit aan de buitenkant ziet. Een uitdaging dus want bij een K1300S is alles geweldig behalve inbouwruimte... Maar het is wél gelukt!
De claxon waar ik mee aan de slag gegaan ben werkt op twee verschillende frequenties (530Hz en 680Hz), heeft een ingebouwde compressor, is 140mm x 112mm x 100mm en produceert, let wel, 139dB(A) op 10cm en 115dB(A) op 2 meter afstand!!
Stebel Nautilus, compressor gestuurde 2-tonen claxon
Dit ding maakt dus écht veel herrie, dusdanig veel herrie dat deze wel op de K1300S móest komen, vooral in combinatie met de originele claxon Uiteindelijk ben ik wel een paar avonden aan het passen en meten geweest om inbouwruimte te vinden.
Zowel rechts- als links van de voorkuip is nog enige ruimte aanwezig. Helaas heb je hier nagenoeg geen geschikte ophangpunten. Aan de rechterzijde heb ik een beugel kunnen plaatsen waar de claxon aan bevestigd is. Door deze aan de rechterzijde te plaatsen en gebruik te maken van het ophangoog van de claxon, wordt het geluid van de claxon naar de open ruimte bij de voorvork gestuurd waardoor je een maximaal effect krijgt.
Montage steun gemaakt van aluminium voor de ophanging van de Stebel Nautilus
Aangezien de Stebel Nautilus 18A trekt is het noodzakelijk deze te koppelen via een relais. De steun heb ik dan ook voorzien van een mogelijkheid om een relais te monteren.
Op de motor geplaatst ziet het resultaat er als volgt uit.
Stebel Nautilus gemonteerd op BMW K1300S
Stebel Nautilus gemonteerd op BMW K1300S
De aansturing van de originele claxon van de K1300S heb ik gebruikt om het relais aan te sturen die vervolgens de Stebel Nautilus inschakelt. De BMW bekabeling naar de originele claxon wilde ik echter niet doorknippen. Ik heb dan ook een y-splitsing gemaakt waarbij ik gebruik heb gemaakt van een contrasteker van de originele claxon waar ik een tweede connector op heb geplaatst zodat de originele claxon ook wordt gebruikt.
Claxon steker en contra deel BMW Partnummer 0402342 en 0402344
De kabel die vervolgens het relais van de Stebel Nautilus aanstuurt ziet er als volgt uit.
Kabel Stebel Nautilus gekoppeld aan originele claxon K1300S
Benieuwd hoe het geluid klinkt, klik dan op de volgende link! Let wel, deze opname is gemaakt in open terrein!
Klikkerdeklik
Claxon test Stebel Nautilus