BMW handvaten vervangen voor handvaten met meer grip
Geplaatst: zo jun 17, 2012 7:34 pm
Het rubber van handvaten die door BMW worden gemonteerd op een K1300S is behoorlijk hard en geeft daardoor weinig grip. BIj navraag bij de BMW dealear bleek dat deze handvaten niet los te vervangen zijn. Wil je de handvaten vervangen, dan moet je een complete unit inclusief de handvatverwarming aanschaffen wat bij elkaar zo'n €170,- is en dan nog krijg je het standaard rubber van BMW...
Wil je weten hoe ik e.e.a. gedaan heb, lees dan verder
Het Italiaanse bedrijf "Progrip" levert handvaten van een zeer goede rubber compound. De handvaten die ik gebruikt heb zijn van het type "Single Density Compound" model 780, zie Progrip Single Density Compound model 780. Omdat zowel het linker- als het rechter handvat van BMW op een huls is geplaatst, moet je handvaten gebruiken met dezelfde binnendiameter voor links- en rechts. Je zal dan ook 2 sets moeten bestellen. Deze sets worden momenteel verkocht via deze site
De Progrip 780 handvaten worden geleverd met een gesloten uiteinde. Dit zal je als eerste open moeten maken m.b.v. een kniptang en dremel zoals onderstaand is aangegeven.
Verwijder het gesloten uiteinde d.m.v. een scherpe kniptang
M.b.v. een dremel kan je de gemaakte opening netjes rond maken
Vervolgens moet je de oude handvaten lossnijden van de linker- en rechter huls. Als eerste moet je een lichte snede in lengte richting maken. Ga hierbij zeer voorzichtig te werk als je handvatverwarming hebt! Je mag het rubber namelijk NIET doorsnijden maar enkel licht inkepen anders beschadig je de weerstandsdraad
Snijd het rubber voorzichtig in, niet door! en trek het rubber vervolgens voorzichtig uit elkaar
Ga voorzichtig te werk bij de duimzijde i.v.m. de elektrische aansluiting van het weerstandsdraad
De linker huls nadat het handvat volledig verwijderd is
De rechter huls nadat het handvat volledig verwijderd is
Om te voorkomen dat je het weerstandsdraad kan beschadigen tijdens het plaatsen van de nieuwe handvaten, heb ik de hulzen eerst voorzien van krimpkous.
Krimpkous om te voorkomen dat de weerstandsdraad kan beschadigen
Het krimpkous kan je aankrimpen met bijvoorbeeld een verfbrander, let wel op je lak....
Vervolgens moeten de nieuwe handvaten gemonteerd worden. Vaak lees je dat men dit doet met zeepwater, haarlak, bisonkit of zelfs benzine als glijmiddel / hechtmiddel. Gebruik vooral GEEN bezine, dit tast namelijk het rubber aan. Geen van deze middelen heb je nodig. Het enige dat je nodig hebt is perslucht.
Schuif de greep een paar milimeter over de huls. Zet vervolgens je persluchtpistool tussen de greep en het krimpkous. De luchtlaag tussen het krimkous en het nieuwe handvat zorgt er voor dat je met beleid de nieuwe grepen over de huls kan schuiven. Doordat het rubber compound dusdanig veel grip geeft is lijm o.i.d. niet nodig.
Het resultaat
De rechtergreep
De linkergreep
Zoals gezegd dien je een tweetal sets handvaten aan te schaffen aangezien de originele handvaten van BMW op een huls zijn gemonteerd die links- als rechts dezelfde diameter heeft. Van beide sets die ik besteld heb, heb ik het rechter handvat gebruikt voor de rechter- maar ook de linker greep. De totale diameter van de handvaten is hiermee toegenomen van oorspronkelijk 31mm naar 33 mm wat veel comfortabeler aanvoelt. Het is echter ook mogelijk om het linker handvat te gebruiken uit beide sets. Hierdoor zal de diameter toenemen van oorspronkelijk 31mm naar 35mm.
Tijdens de eerste proefrit ben ik gelijk mijn handvatverwarming gaan testen. Deze werkt nog steeds perfect en wordt nog steeds net zo warm ondanks dat er extra isolatie is aangebracht in de vorm van krimpkous. Wat me verder opvalt is dat motortrillingen aanzienlijk minder worden doorgegeven waardoor de kans op slapende handen minder wordt. Daarnaast is de grip die je hebt op deze handvaten helemaal geweldig. Kortom, een van de betere modificaties voor nog geen €30,-
Progrip Single Density Compound model 780
Wil je weten hoe ik e.e.a. gedaan heb, lees dan verder
Het Italiaanse bedrijf "Progrip" levert handvaten van een zeer goede rubber compound. De handvaten die ik gebruikt heb zijn van het type "Single Density Compound" model 780, zie Progrip Single Density Compound model 780. Omdat zowel het linker- als het rechter handvat van BMW op een huls is geplaatst, moet je handvaten gebruiken met dezelfde binnendiameter voor links- en rechts. Je zal dan ook 2 sets moeten bestellen. Deze sets worden momenteel verkocht via deze site
De Progrip 780 handvaten worden geleverd met een gesloten uiteinde. Dit zal je als eerste open moeten maken m.b.v. een kniptang en dremel zoals onderstaand is aangegeven.
Verwijder het gesloten uiteinde d.m.v. een scherpe kniptang
M.b.v. een dremel kan je de gemaakte opening netjes rond maken
Vervolgens moet je de oude handvaten lossnijden van de linker- en rechter huls. Als eerste moet je een lichte snede in lengte richting maken. Ga hierbij zeer voorzichtig te werk als je handvatverwarming hebt! Je mag het rubber namelijk NIET doorsnijden maar enkel licht inkepen anders beschadig je de weerstandsdraad
Snijd het rubber voorzichtig in, niet door! en trek het rubber vervolgens voorzichtig uit elkaar
Ga voorzichtig te werk bij de duimzijde i.v.m. de elektrische aansluiting van het weerstandsdraad
De linker huls nadat het handvat volledig verwijderd is
De rechter huls nadat het handvat volledig verwijderd is
Om te voorkomen dat je het weerstandsdraad kan beschadigen tijdens het plaatsen van de nieuwe handvaten, heb ik de hulzen eerst voorzien van krimpkous.
Krimpkous om te voorkomen dat de weerstandsdraad kan beschadigen
Het krimpkous kan je aankrimpen met bijvoorbeeld een verfbrander, let wel op je lak....
Vervolgens moeten de nieuwe handvaten gemonteerd worden. Vaak lees je dat men dit doet met zeepwater, haarlak, bisonkit of zelfs benzine als glijmiddel / hechtmiddel. Gebruik vooral GEEN bezine, dit tast namelijk het rubber aan. Geen van deze middelen heb je nodig. Het enige dat je nodig hebt is perslucht.
Schuif de greep een paar milimeter over de huls. Zet vervolgens je persluchtpistool tussen de greep en het krimpkous. De luchtlaag tussen het krimkous en het nieuwe handvat zorgt er voor dat je met beleid de nieuwe grepen over de huls kan schuiven. Doordat het rubber compound dusdanig veel grip geeft is lijm o.i.d. niet nodig.
Het resultaat
De rechtergreep
De linkergreep
Zoals gezegd dien je een tweetal sets handvaten aan te schaffen aangezien de originele handvaten van BMW op een huls zijn gemonteerd die links- als rechts dezelfde diameter heeft. Van beide sets die ik besteld heb, heb ik het rechter handvat gebruikt voor de rechter- maar ook de linker greep. De totale diameter van de handvaten is hiermee toegenomen van oorspronkelijk 31mm naar 33 mm wat veel comfortabeler aanvoelt. Het is echter ook mogelijk om het linker handvat te gebruiken uit beide sets. Hierdoor zal de diameter toenemen van oorspronkelijk 31mm naar 35mm.
Tijdens de eerste proefrit ben ik gelijk mijn handvatverwarming gaan testen. Deze werkt nog steeds perfect en wordt nog steeds net zo warm ondanks dat er extra isolatie is aangebracht in de vorm van krimpkous. Wat me verder opvalt is dat motortrillingen aanzienlijk minder worden doorgegeven waardoor de kans op slapende handen minder wordt. Daarnaast is de grip die je hebt op deze handvaten helemaal geweldig. Kortom, een van de betere modificaties voor nog geen €30,-
Progrip Single Density Compound model 780