Pagina 1 van 1

BMW handvaten vervangen voor handvaten met meer grip

Geplaatst: zo jun 17, 2012 7:34 pm
door MarcB
Het rubber van handvaten die door BMW worden gemonteerd op een K1300S is behoorlijk hard en geeft daardoor weinig grip. BIj navraag bij de BMW dealear bleek dat deze handvaten niet los te vervangen zijn. Wil je de handvaten vervangen, dan moet je een complete unit inclusief de handvatverwarming aanschaffen wat bij elkaar zo'n €170,- is en dan nog krijg je het standaard rubber van BMW...

Wil je weten hoe ik e.e.a. gedaan heb, lees dan verder :)


Het Italiaanse bedrijf "Progrip" levert handvaten van een zeer goede rubber compound. De handvaten die ik gebruikt heb zijn van het type "Single Density Compound" model 780, zie Progrip Single Density Compound model 780. Omdat zowel het linker- als het rechter handvat van BMW op een huls is geplaatst, moet je handvaten gebruiken met dezelfde binnendiameter voor links- en rechts. Je zal dan ook 2 sets moeten bestellen. Deze sets worden momenteel verkocht via deze site

De Progrip 780 handvaten worden geleverd met een gesloten uiteinde. Dit zal je als eerste open moeten maken m.b.v. een kniptang en dremel zoals onderstaand is aangegeven.

Afbeelding
Verwijder het gesloten uiteinde d.m.v. een scherpe kniptang


Afbeelding
M.b.v. een dremel kan je de gemaakte opening netjes rond maken


Vervolgens moet je de oude handvaten lossnijden van de linker- en rechter huls. Als eerste moet je een lichte snede in lengte richting maken. Ga hierbij zeer voorzichtig te werk als je handvatverwarming hebt! Je mag het rubber namelijk NIET doorsnijden maar enkel licht inkepen anders beschadig je de weerstandsdraad :!:


Afbeelding
Snijd het rubber voorzichtig in, niet door! en trek het rubber vervolgens voorzichtig uit elkaar


Afbeelding
Ga voorzichtig te werk bij de duimzijde i.v.m. de elektrische aansluiting van het weerstandsdraad


Afbeelding
De linker huls nadat het handvat volledig verwijderd is


Afbeelding
De rechter huls nadat het handvat volledig verwijderd is


Om te voorkomen dat je het weerstandsdraad kan beschadigen tijdens het plaatsen van de nieuwe handvaten, heb ik de hulzen eerst voorzien van krimpkous.

Afbeelding
Krimpkous om te voorkomen dat de weerstandsdraad kan beschadigen

Het krimpkous kan je aankrimpen met bijvoorbeeld een verfbrander, let wel op je lak.... :mrgreen:


Vervolgens moeten de nieuwe handvaten gemonteerd worden. Vaak lees je dat men dit doet met zeepwater, haarlak, bisonkit of zelfs benzine als glijmiddel / hechtmiddel. Gebruik vooral GEEN bezine, dit tast namelijk het rubber aan. Geen van deze middelen heb je nodig. Het enige dat je nodig hebt is perslucht.

Schuif de greep een paar milimeter over de huls. Zet vervolgens je persluchtpistool tussen de greep en het krimpkous. De luchtlaag tussen het krimkous en het nieuwe handvat zorgt er voor dat je met beleid de nieuwe grepen over de huls kan schuiven. Doordat het rubber compound dusdanig veel grip geeft is lijm o.i.d. niet nodig.


Afbeelding
Het resultaat


Afbeelding
De rechtergreep


Afbeelding
De linkergreep


Zoals gezegd dien je een tweetal sets handvaten aan te schaffen aangezien de originele handvaten van BMW op een huls zijn gemonteerd die links- als rechts dezelfde diameter heeft. Van beide sets die ik besteld heb, heb ik het rechter handvat gebruikt voor de rechter- maar ook de linker greep. De totale diameter van de handvaten is hiermee toegenomen van oorspronkelijk 31mm naar 33 mm wat veel comfortabeler aanvoelt. Het is echter ook mogelijk om het linker handvat te gebruiken uit beide sets. Hierdoor zal de diameter toenemen van oorspronkelijk 31mm naar 35mm.

Tijdens de eerste proefrit ben ik gelijk mijn handvatverwarming gaan testen. Deze werkt nog steeds perfect en wordt nog steeds net zo warm ondanks dat er extra isolatie is aangebracht in de vorm van krimpkous. Wat me verder opvalt is dat motortrillingen aanzienlijk minder worden doorgegeven waardoor de kans op slapende handen minder wordt. Daarnaast is de grip die je hebt op deze handvaten helemaal geweldig. Kortom, een van de betere modificaties voor nog geen €30,- :lol:


Afbeelding
Progrip Single Density Compound model 780

Re: BMW handvaten vervangen voor handvaten met meer grip

Geplaatst: ma jun 18, 2012 8:50 pm
door Gerrit XX-L
(y) mooi gemaakt weer MarcB :klap:

Gr Gerrit xx-l

Re: BMW handvaten vervangen voor handvaten met meer grip

Geplaatst: di jun 19, 2012 6:50 pm
door gerkenator
mooi gedaan, staat erg netjes.

ik heb ook iets dikkere handvaten nu, heb grippuppies om mijn bb handvaten geschoven.
voelde direct positief verschil qua trilling en slapende handen.

Re: BMW handvaten vervangen voor handvaten met meer grip

Geplaatst: di jun 19, 2012 6:56 pm
door MarcB
gerkenator schreef:mooi gedaan, staat erg netjes.

ik heb ook iets dikkere handvaten nu, heb grippuppies om mijn bb handvaten geschoven.
voelde direct positief verschil qua trilling en slapende handen.
Thanks! Ik heb nog een nieuwe ongebruikte set Grip Puppies liggen http://www.grippuppy.com. Mocht iemand geinteresseerd zijn, stuur even een PM :)

Edit: ze zijn verkocht


Afbeelding

Re: BMW handvaten vervangen voor handvaten met meer grip

Geplaatst: di jun 19, 2012 8:20 pm
door Evelakes
ben wel benieuwd hoe ze op die naam zijn gekomen! Als mijn grips op zijn heb ik zeker interesse . Merk je ook vermindering in de vibraties.?

Re: BMW handvaten vervangen voor handvaten met meer grip

Geplaatst: di jun 19, 2012 9:49 pm
door gerkenator
ik voelde vooral verschil in omvang van de hendels met de grippuppies eromheen.

je hendels worden wat dikker er zachter dus iets minder vibraties ( bb vibreert niet veel, dus weinig verschil daarin ) maar ik heb wel een betere comfortabelere grip want heb geen kleine handen. ( ook geen hele grote hoor )


oplossing van MarcB is wel mooier moet ik eerlijk zeggen, ziet er origineler uit.

Re: BMW handvaten vervangen voor handvaten met meer grip

Geplaatst: vr jun 22, 2012 9:10 pm
door Super-bird
Netjes hoor B.