Ultieme custom van Honda

Hét forum voor Honda motoren met uitzondering van de CBR1100XX Super Blackbird.
Post Reply
User avatar
Man in Black-Bird
BOC Lid
BOC Lid
Posts: 3160
Joined: Wed May 24, 2006 11:40 pm
Contact:

Ultieme custom van Honda

Post by Man in Black-Bird » Fri Jul 24, 2009 8:39 pm

De nieuwe VT1300CX van Honda is een uitgesproken custom. Dat is direct te zien aan het onvervalste cruiseruiterlijk. Het is tegelijkertijd ook een motorfiets met een unieke moderne styling en perfecte rijeigenschappen.

Image

Image


De voorzijde van de VT1300CX oogt slank en lang dankzij een behoorlijk schuin geplaatste voorvork en een lichtmetalen negenspaaks 21-inch wiel. Het spatbord sluit strak aan op de in verhouding smalle voorband. En zoals dat hoort bij dit genre motorfietsen, is de achterzijde stoer en dik met een zeer brede achterband, een indrukwekkend spatbord en lage zitpositie. Een robuuste vloeistofgekoelde V-twin, die garant staat voor uitstekende prestaties en een oorstrelend geluid, vormt het kloppend hart van de motorfiets.
Bij customs en cruisers spelen uiterlijk en beleving – zowel rijdend als stilstaand – een belangrijke rol. Honda heeft de nieuwe VT1300CX alle belangrijke kenmerken van een custom gegeven, in een moderne, geheel eigen vorm. Essentieel voor die vorm is de wielbasis van maar liefst 1,81 meter, die tevens borg staat voor comfortabel rijden. De strakke lijnen en de ver doorgevoerde aandacht voor details geven de machine een vanzelfsprekende natuurlijke schoonheid.

Technisch hoogstandje
Het motorblok trekt direct de aandacht. De opbouw getuigt van eerlijkheid en eenvoud, terwijl de vormgeving in hoge mate kracht uitstraalt. Uit de cilinderinhoud van 1312 cm3 komt een maximumvermogen van 42,5 kW bij 4.250 toeren per minuut en een voor een custom zo belangrijk hoog koppel van 107 Nm bij slechts 2.250 toeren per minuut.
De beide cilinders staan onder een hoek van 52 graden tot elkaar. De koppen zijn voorzien van een enkele bovenliggende nokkenas en drie kleppen en twee bougies per cilinder. Met een slag van 104,3 mm en een boring van 89,5 mm is de motor een echte langeslagmachine, wat een grote mate van souplesse en veel trekkracht garandeert bij lage toeren. Hoe eenvoudig ook van uitstraling, de VT1300CX is een technisch hoogstandje met balansassen en brandstofinjectie. Een smalle radiator, tussen de voorste buizen van het frame geplaatst, zorgt voor de koeling. De brandstoftank van 12,8 liter inhoud is van een unieke vormgeving. Enerzijds is de tank bepalend voor het totaalbeeld van de VT1300CX, anderzijds valt hij door zijn rankheid nauwelijks op. De beide uitlaten – goed voor een verrukkelijk geluid – liggen boven elkaar aan de rechterkant van de motor.

De VT1300CX is voorzien van onderhoudsarme cardanaandrijving en monoshock vering achter. De vorkpoten voor meten 45 mm in diameter en de veeruitslag bedraagt ruim tien centimeter. De voorband is van het formaat 90/90-21M/C, de achterband is met 200/50R18M/C een heel stuk forser. Voor en achter worden schijfremmen toegepast. ABS is standaard voor de Nederlandse markt.

De nieuwe Honda VT1300CX is verkrijgbaar in blauw (Glint Blue Wave Metallic) en matzwart (Graphite Black). Een reeks accessoires is beschikbaar om de VT1300CX een persoonlijk tintje te geven.

De Honda VT1300CX komt in Nederland in oktober op de markt. In Amerika is de VT1300CX al een ware hype. Hij is daar bekend onder de naam Fury.

Bron: honda.nl

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest