Wat is de beste achterband voor een BB

Opmerkingen, advies of vragen over het Forum of de Website
Gebruikersavatar
zeewater
Berichten: 19
Lid geworden op: zo mei 05, 2013 12:14 am
Contacteer:

Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door zeewater » ma jan 20, 2014 11:40 pm

Ik heb mijn BB nu een seizoen gebruikt en ik verwacht binnekort een nieuwe achterband nodig te hebben.
Nu zag ik in een test dat de Pirelli Angel GT erg goed uit de test komt qua slijtage en wegligging etc!
Aangezien ik veel woon-werk rij met de BB overweeg ik om deze band te proberen!
Heeft iemand ervanring met deze band of moet gewoon bij bv een Michelin blijven!

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gebruikersavatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 953
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door Viffer » di jan 21, 2014 12:25 pm

De grote merken hebben allemaal goede banden voor de BB. Maar kies voor een set bij elkaar passende banden voor en achter. Dan voorkom je onverwachte teleurstellingen.

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door motorrijder_2000 » di jan 21, 2014 4:13 pm

De Voor- en Achterband van een bepaald type-merk, zijn op elkaar afgestemd.
De achterband breekt normaal eerder uit, dan de voorband, als dat andersom is, wordt het erg vervelend in de bocht. :(
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Gebruikersavatar
zeewater
Berichten: 19
Lid geworden op: zo mei 05, 2013 12:14 am
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door zeewater » di jan 21, 2014 6:35 pm

Bedankt Viffer en motorrijder_2000
Zal ook ff kijken hoe de voorband scoort in vergelijking met de concurent en dan beide tegelijk vervangen!

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door motorrijder_2000 » di jan 21, 2014 11:10 pm

Nog even een tip, zeewater.
De Pirelli is waarschijnlijk een één-component band.
Deze heeft [in het koude jaargetijde] wat meer tijd nodig om warm te worden, dan een band met twee componenten [hard op het loopvlak en zachter aan de zijkanten.]
Dit betekent, dat je bij een één component band de eerste km's rijden[vooral in het koude jaargetijde] wat rustiger aan moet doen in de bochten. :]]
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Gebruikersavatar
Ti-BB
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jun 12, 2006 9:59 pm
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door Ti-BB » di jan 21, 2014 11:28 pm

Ik heb er sinds kort een setje Angels GT onder en het voelt erg goed. Banden warmen snel op en zijn erg stabiel in de bochten. Met dit weer rij ik vrij rustig, maar heb het vermoeden dat de wegligging op hogere snelheid goed blijft. Over de slijtage kan ik nog niets zeggen, maar met deze grip vraag ik me af of ze lang meegaan.

Gebruikersavatar
zeewater
Berichten: 19
Lid geworden op: zo mei 05, 2013 12:14 am
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door zeewater » wo jan 22, 2014 6:40 pm

http://www.testmotor.nl/2013/test-pirel ... otorbanden
Testmotor.nl zegt o.a.
De voorband is voorzien van één compound, de achterband heeft er twee in een 40-20-40 verdeling, waarbij het middelste "20" deel meer slijtage aankan door minder gebruik van Silica.
Nu weet ik niets over welke verdeling het beste is, maar ze suggereren dat het wel degelijk een topband zou moeten zijn.
Heb nu wel twijfels over die voorband, of is dat volgens jullie geen probleen, die one-compound voor?

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door motorrijder_2000 » wo jan 22, 2014 7:23 pm

zeewater schreef:http://www.testmotor.nl/2013/test-pirel ... otorbanden
Testmotor.nl zegt o.a.
De voorband is voorzien van één compound, de achterband heeft er twee in een 40-20-40 verdeling, waarbij het middelste "20" deel meer slijtage aankan door minder gebruik van Silica.
Nu weet ik niets over welke verdeling het beste is, maar ze suggereren dat het wel degelijk een topband zou moeten zijn.
Heb nu wel twijfels over die voorband, of is dat volgens jullie geen probleen, die one-compound voor?

Op mijn [voormalige] GTR1400 had ik deze zomer Angels GT laten monteren , zeer tevreden, gaing heel gemakkelijk door de bocht, maar toen het kouder werd, duurde het langer voor ze lekker reden.
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door stanley » do jan 23, 2014 6:42 am

Hoe vaak is dit onderwerp wel niet besproken.
De beste achterband voor een BB is de band waar jij het beste gevoel bij hebt en dat is voor iedereen anders,
ik rij bijvoorbeeld op een Angel en Bridgestone als een natte krant maar op een Metzeler z8 weer de sterren van de hemel.
Wat ik altijd zeg men kan advies geven over banden maar nooit iemand vertellen welke band hij moet rijden.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Gerrit XX-L
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 6:59 pm
Locatie: Zelhem

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door Gerrit XX-L » do jan 23, 2014 1:56 pm

stanley schreef:Hoe vaak is dit onderwerp wel niet besproken.
De beste achterband voor een BB is de band waar jij het beste gevoel bij hebt en dat is voor iedereen anders,
ik rij bijvoorbeeld op een Angel en Bridgestone als een natte krant maar op een Metzeler z8 weer de sterren van de hemel.
Wat ik altijd zeg men kan advies geven over banden maar nooit iemand vertellen welke band hij moet rijden.

Mee eens :) (y)

Ik ga de Michelin Pilot Pouwer 3 2CT proberen.
Ook nog niet veel ervaring van deze set banden onder een blackbird gelezen :|
Maar ik verwacht dat ze bij mijn :] stijl passen :?:

Gr Gerrit
Iedereen hoort wat hij begrijpt.

Gebruikersavatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 953
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door Viffer » do jan 23, 2014 3:13 pm

Kijk en dat zou ik dus nooit doen. Maar dat ben ik. Ik ben ook een Z8 man.
Ieder zijn goede gevoel tussen de oortjes. ;)
Ik zal nooit voor Michelin kiezen voor een zware motor.

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door MarcB » do jan 23, 2014 6:43 pm

Gerrit XX-L schreef: Ik ga de Michelin Pilot Power 3 2CT proberen.
Ook nog niet veel ervaring van deze set banden onder een blackbird gelezen :|
Maar ik verwacht dat ze bij mijn :] stijl passen :?:

Gr Gerrit
Een heel erg lekker bandje! Heb ze onder mijn K1300S liggen :)
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Gerrit XX-L
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 6:59 pm
Locatie: Zelhem

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door Gerrit XX-L » do jan 23, 2014 6:48 pm

Viffer schreef:Kijk en dat zou ik dus nooit doen. Maar dat ben ik. Ik ben ook een Z8 man.
Ieder zijn goede gevoel tussen de oortjes. ;)
Ik zal nooit voor Michelin kiezen voor een zware motor.
Ik lees mee Viffer.

div bandje versleten Michelin PP 2ct
nadeel achterband weinig km +- 6 a 7.000 km

Voorband heeft mijn voorkeur

goede grip
stuurt licht
valt makkelijk bij het insturen van kort bochten werk.
redelijk veel km voor mij gezien dan i.v.m. dat ik vrij laat en hard rem.
het cuppen van de band valt erg mee ondanks de rij stijl
als de band haast versleten is blijf hij trillings vrij in het stuur

Dit zijn mijn beoordelingen over de MPP2CT

Heb ook een set Michelin Road 3 geprobeerd
maar daar ben ik toch minder tevreden over op de Blackbird.
is niet mijn type band.

Gr Gerrit
Iedereen hoort wat hij begrijpt.

Gerrit XX-L
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 6:59 pm
Locatie: Zelhem

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door Gerrit XX-L » do jan 23, 2014 6:52 pm

MarcB schreef:
Gerrit XX-L schreef: Ik ga de Michelin Pilot Power 3 2CT proberen.
Ook nog niet veel ervaring van deze set banden onder een blackbird gelezen :|
Maar ik verwacht dat ze bij mijn :] stijl passen :?:

Gr Gerrit
Een heel erg lekker bandje! Heb ze onder mijn K1300S liggen :)
Nou laat horen wat :?: en waarom :?:
:)
Iedereen hoort wat hij begrijpt.

Gebruikersavatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 953
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door Viffer » do jan 23, 2014 7:59 pm

Wat ik aan Michelin banden vervelend vind. Is het naar binnen vallen in de bocht. Ik kan daar niet aan wennen. Het slappe karkas voelt minder stabiel bij een beetje doorboenderen. Dat heb ik bij Metzelers niet. Is gewoon persoonlijke voorkeur. :)

Gebruikersavatar
Ti-BB
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jun 12, 2006 9:59 pm
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door Ti-BB » do jan 23, 2014 8:13 pm

Toch leuk om te lezen dat iedereen zijn voorkeur heeft. De laatste metzeler die ik had was de z6 interact en die viel mij juist tegen tov de mpr2. Ik heb deze michelins op drie motoren gehad en ze zijn altijd goed bevallen. (Zeker de fjr kon het actieve stuurgedrag gebruiken. )

Omdat de tijd niet stil staat heb ik nu de angel gt, en zoals al geschreven bevallen die goed.

Gebruikersavatar
bativ8
Berichten: 347
Lid geworden op: ma okt 03, 2011 6:49 pm
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door bativ8 » do jan 23, 2014 10:20 pm

Ik ga de pilot road 3 proberen ik had de pilot road ben benieuwd.
Like a Bird in the sky.

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door MarcB » do jan 23, 2014 10:30 pm

Gerrit XX-L schreef:
MarcB schreef:
Gerrit XX-L schreef: Ik ga de Michelin Pilot Power 3 2CT proberen.
Ook nog niet veel ervaring van deze set banden onder een blackbird gelezen :|
Maar ik verwacht dat ze bij mijn :] stijl passen :?:

Gr Gerrit
Een heel erg lekker bandje! Heb ze onder mijn K1300S liggen :)
Nou laat horen wat :?: en waarom :?:
:)

In maart 2004 ben ik overgestapt van Bridgestone naar Michelin Pilot Power. Ik heb de nodige Powers versleten onder de Bird, Pilot Power, Pilot Power 2CT, Pilot Pure. De Pilot Power valt in de bocht, is wennen in het begin maar ook wel weer erg lekker. Je moet gewoon gas geven in de boch anders val je om met deze band :lol: Ik heb de nodige jaren met deze band onder de Bird gereden.

De Pilot Power 2CT bleek een stuk rustiger te zijn en rijdt duidelijk relaxter. Vervolgens overgestapt op de Michelin Pilot Pure, wat een k...band. Lijkt een langere opwarming nodig te hebben. Verschillende malen meegemaakt dat hij achter een zijstap maakte.

Na 10 jaar heb ik afscheid genomen van mijn Bird. Ik mis hem af en toe wel een beetje, de Bird blijft gewoon een wereldmotor. Ik ben toen overgestapt op de BMW K1300S wat een heerlijk feest is. De originele banden hebben er niet lang ondergelegen, amper versleten, denk minder dan 400km met nog héél véél keihard profiel. Ik weet niet meer wat het was maar wel dat het niet veel was. Er zijn toen in Mei 2012 Powers 2CT onder gekomen (bandmaat achter is overigens 190/55). Prima band onder de K1300S die toch een 180PK heeft. In september 2012 kwam de volgende Power 2CT set onder de K1300S.

Een half jaar later, mei 2013, was ik een van de eersten die de Pilot Power 3 onder een K heeft laten leggen. Niemand kon me vertellen of dit een goede match zou zijn. Wat me direkt opviel in vergelijk tot de Powers 2CT is de wederom verbeterde grip. De band kleeft aan de weg, zeer stabiel en geeft erg veel vertrouwen. Ik heb pas een keer een flinke zijstap meegemaakt toen ik in oktober iets te enthousiast 's-ochtends vroeg bij 3 graden van de A59 naar de A27 ging bij Hooipolder op weg naar een rijvaardigheidstraining...

Kortom, ik ben erg positief over deze band met mijn 83kg. Gemiddeld doe ik ongeveer 1mm/1000km. Maar hoe een band uiteindelijk bevalt, precies zoals Stan al aangaf...

Afbeelding
Mijn K1300S met de Pilot Power 3 afgelopen weekend
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door YO » vr jan 24, 2014 4:48 pm

ik heb nu mijn derde setje MP3 erop zitten.

gereden:

Bridgstone BT020
Metzeler Z6
Michelein PR2ct.

Van alle 4 vind ik op dit moment de MPR3 het beste voor mij. Vooral in nat weer vind ik deze band heel fijn. Onverwachte watermassaas op de weg pakt ie als geen ander. Strak door de plas. :]]]

Daarna komt de Z6 en dan de MPR2ct. Bridgestone vond ik een stuk minder, een dweilband. de eerste 2000 km. ok en toen schluss..dus dat merk komt niet meer onder mijn BB.


In de toekomst, als ik weer moet vervangen voor en achter, ga ik voor de Metzeler Z8.

Gewoon om te proberen. :]]]


Financieel een groot nadeel. Om uit te testen wat jij de fijnste band vindt is het noodzakelijk om die banden daadwerkelijk op de BB te leggen.

Je kan niet ff terug na 200 km. en dan zeggen: "doe mij die andere maar...": :mrgreen: :? .

Gerrit XX-L
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 6:59 pm
Locatie: Zelhem

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door Gerrit XX-L » vr jan 24, 2014 10:06 pm

In maart 2004 ben ik overgestapt van Bridgestone naar Michelin Pilot Power. Ik heb de nodige Powers versleten onder de Bird, Pilot Power, Pilot Power 2CT, Pilot Pure. De Pilot Power valt in de bocht, is wennen in het begin maar ook wel weer erg lekker. Je moet gewoon gas geven in de boch anders val je om met deze band :lol: Ik heb de nodige jaren met deze band onder de Bird gereden.

De Pilot Power 2CT bleek een stuk rustiger te zijn en rijdt duidelijk relaxter. Vervolgens overgestapt op de Michelin Pilot Pure, wat een k...band. Lijkt een langere opwarming nodig te hebben. Verschillende malen meegemaakt dat hij achter een zijstap maakte.

Na 10 jaar heb ik afscheid genomen van mijn Bird. Ik mis hem af en toe wel een beetje, de Bird blijft gewoon een wereldmotor. Ik ben toen overgestapt op de BMW K1300S wat een heerlijk feest is. De originele banden hebben er niet lang ondergelegen, amper versleten, denk minder dan 400km met nog héél véél keihard profiel. Ik weet niet meer wat het was maar wel dat het niet veel was. Er zijn toen in Mei 2012 Powers 2CT onder gekomen (bandmaat achter is overigens 190/55). Prima band onder de K1300S die toch een 180PK heeft. In september 2012 kwam de volgende Power 2CT set onder de K1300S.

Een half jaar later, mei 2013, was ik een van de eersten die de Pilot Power 3 onder een K heeft laten leggen. Niemand kon me vertellen of dit een goede match zou zijn. Wat me direkt opviel in vergelijk tot de Powers 2CT is de wederom verbeterde grip. De band kleeft aan de weg, zeer stabiel en geeft erg veel vertrouwen. Ik heb pas een keer een flinke zijstap meegemaakt toen ik in oktober iets te enthousiast 's-ochtends vroeg bij 3 graden van de A59 naar de A27 ging bij Hooipolder op weg naar een rijvaardigheidstraining...

Kortom, ik ben erg positief over deze band met mijn 83kg. Gemiddeld doe ik ongeveer 1mm/1000km. Maar hoe een band uiteindelijk bevalt, precies zoals Stan al aangaf...


Dank je voor je uit leg Mark :) (y)

Gr Gerrit
Iedereen hoort wat hij begrijpt.

bassjunky
Berichten: 6
Lid geworden op: di mei 28, 2013 2:45 pm
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door bassjunky » wo feb 05, 2014 7:20 pm

Had eerst bt020 erop en nu Dunlop Roadsmart 2, ben ik ook wel erg content mee :)

ruud05
Berichten: 122
Lid geworden op: vr jun 03, 2011 12:58 pm
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door ruud05 » wo feb 05, 2014 9:11 pm

Ik heb er de metzeler z8 op gehad viel mij tegen ook de pilot power 3 er op gehad vond ik goed maar de beste band vond ik de 2ct die reed ik helemaal tot op het randje zoveel vertrouwen gaf deze band mij,en nu heb ik er de opvolger opliggen de pilot power3 hoe deze is ken ik nog niet zeggen moet er nog mee op pad :]]] :]]]
maar volgens frank die van dat andere forum is dit geen goede band voor de blackbird !!
Maar dat ga ik hopelijk zelf snel zat zien.
Gr Ruud.

Gerrit XX-L
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 6:59 pm
Locatie: Zelhem

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door Gerrit XX-L » wo feb 05, 2014 10:59 pm

ruud05 schreef:Ik heb er de metzeler z8 op gehad viel mij tegen ook de pilot power 3 er op gehad vond ik goed maar de beste band vond ik de 2ct die reed ik helemaal tot op het randje zoveel vertrouwen gaf deze band mij,en nu heb ik er de opvolger opliggen de pilot power3 hoe deze is ken ik nog niet zeggen moet er nog mee op pad :]]] :]]]
maar volgens frank die van dat andere forum is dit geen goede band voor de blackbird !!
Maar dat ga ik hopelijk zelf snel zat zien.
Gr Ruud.
Hallo Ruud
En waarom vond frank dat :?: weet je dat toevallig nog :?:

Ben erg nieuwsgierig over de plussen en minnen van pilot power3 2ct.

Gr Gerrit
Iedereen hoort wat hij begrijpt.

ruud05
Berichten: 122
Lid geworden op: vr jun 03, 2011 12:58 pm
Contacteer:

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door ruud05 » do feb 06, 2014 11:07 am

Hoi Gerrit
Ik heb het nog extra effe nagakeken wat hij had te zeggen over de nieuwe pilot power3 bij hem gingen ze na twee duizend km cuppen,dit had ik juist met de z8 van metzeler heb ze er weer vrij snel af laten halen 3000 km ong

als mij de nieuwe niet bevallen komen de 2ct er weer op deze gaven me een super vertrouwen.
ps heb voor en achter hyperpro erop en laten afstellen bij mille.
Gr Ruud.

Gerrit XX-L
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 6:59 pm
Locatie: Zelhem

Re: Wat is de beste achterband voor een BB

Bericht door Gerrit XX-L » do feb 06, 2014 1:05 pm

ruud05 schreef:Hoi Gerrit
Ik heb het nog extra effe nagakeken wat hij had te zeggen over de nieuwe pilot power3 bij hem gingen ze na twee duizend km cuppen,dit had ik juist met de z8 van metzeler heb ze er weer vrij snel af laten halen 3000 km ong

als mij de nieuwe niet bevallen komen de 2ct er weer op deze gaven me een super vertrouwen.
ps heb voor en achter hyperpro erop en laten afstellen bij mille.
Gr Ruud.
Dank je Ruud. :)
Ik rijd ook met hyperpro vering,
Maar over dat vertrouwen waar je over schrijft dat heb ik ook met de MPP 2 CT. :D

De road 3 bleef voor mij daar ver achter.
voorband bij nat weer :!: super band ( maar ik rijd 80 % met droog weer )
nadeel vond ik te zwaar steuren in de korten bochten.

Achterband prima voor de BB
nadeel vond ik enkel dat de band gouw zenuwachtig wordt als je een keer de witten strepen op het wegdek mee pakt.
( die schrik momentjes :wink: )
qua slijtage valt die me niet tegen :)
normaal was die in het midden al lang op geweest met +- 6.500 km

Afbeelding

klein beetje hoogte verschil reeds :oops:
maar op een achterband heb ik daar minder moeite mee.
Afbeelding

Afbeelding


Gr Gerrit
Iedereen hoort wat hij begrijpt.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten