Kleppen stellen

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Plaats reactie
Peter
Berichten: 57
Lid geworden op: za okt 27, 2007 10:28 pm
Locatie: Oude Tonge
Contacteer:

Kleppen stellen

Bericht door Peter » za okt 17, 2009 9:34 am

Mijn :black is net de 48000 gepasseerd. Ik heb al veel gelezen op de site over kleppen stellen, maar zit toch nog met wat vragen. Volgens mijn garage kost dat ongeveer aan arbeid zo`n 300 euro, is dat reeel?
Ik lees ook dat leden hun kleppen laten checken, moet dan ook niet de halve motor uit elkaar en wat zijn dan ongeveer de kosten daarvan?
De garage doet een voorzichtige schatting van deze beurt op ongeveer 500 euro arbeid, wat is jullie ervaring?
Als ik gelijk met de beurt de bandenset laat vervangen(wat echt wel nodig is) krijg ik 15 tot 30 procent korting op de banden. Voor een set Roadsmarts(excl beurt) vraagt hij 330 euro(velgen zelf brengen)
Iemand in de buurt van Oude T☺nge cq Rotterdam die een goedkoper adres weet, aangezien dit bij elkaar toch heel wat euries gaat kosten?
Mooi zwart is niet lelijk!

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door YO » za okt 17, 2009 9:40 am

Als de kleppen goed staan blijft het alleen bij checken en voldoet het loshalen van het nokkenasdeksel. Als ze gesteld moeten worden zullen de nokkenassen eruit moeten wat meer werk met zich mee brengt.

Informeer eens bij onze sponsor voor banden en kleppen checken (stellen)/beurt http://www.sportmotorbanden.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

maak je er een daggie van..:wink:

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door Ankertje » za okt 17, 2009 11:43 am

Ik heb er nog steeds spijt van dat ik ze heb laten controleren. Kosten voor niets want de kleppen stonden goed.
Een conclusie die alle BB rijders hier hebben getrokken. Pas bij 100.000 laat ik ze weer contoleren. :D
Die €300,- kan je mooi voor je banden gebruiken. 8)

Voor een setje banden ben je normaal ca €250,- kwijt. Laat je ze omleggen bij bv motoport Rockanje dan ben je nog €40,- kwijt voor de montage op losse wielen. Hou je nog €40,- over voor wat leuks.


:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door YO » za okt 17, 2009 12:00 pm

FilaMenT schreef: Ik heb er nog steeds spijt van dat ik ze heb laten controleren. Kosten voor niets want de kleppen stonden goed.
Een conclusie die alle BB rijders hier hebben getrokken. Pas bij 100.000 laat ik ze weer contoleren.
Ik heb gechecked bij 55000 km. Toen was alles binnen de specs.

Bij 85000 km. weer (incl nokkenasketting). Toen stonden ze ook nog wel goed maar wel op de grens.

Toen zijn er 5 kleppen gesteld.

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door stanley » za okt 17, 2009 5:59 pm

Kleppen stellen bij een BB komt zelden voor, het komt wel voor maar dat komt door slecht of geen onderhoud.
Een prijs van 330 euro voor een set Roadsmart is een normale prijs bij een motorzaak, soms hebben ze nog wel eens een aanbieding en zijn ze 20 a 30 euro goedkoper.
Maar bij motorport en vele van deze zaken betaal je gewoon die prijs, wil je goedkoper zal je moeten googel'en .
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Gebruikersavatar
JaBo
Berichten: 276
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 7:38 pm
Locatie: Zuidhorn
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door JaBo » za okt 17, 2009 7:34 pm

stanley schreef:Kleppen stellen bij een BB komt zelden voor, het komt wel voor maar dat komt door slecht of geen onderhoud.
Kun je mij uitleggen waarom slecht onderhoud invloed heeft op het moeten stellen van de kleppen.
Ik kan me er namelijk weinig bij voorstellen maar sta open om iets te leren.
Van een coole rit, krijg je het warm.

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door stanley » za okt 17, 2009 7:51 pm

JaBo schreef:
stanley schreef:Kleppen stellen bij een BB komt zelden voor, het komt wel voor maar dat komt door slecht of geen onderhoud.
Kun je mij uitleggen waarom slecht onderhoud invloed heeft op het moeten stellen van de kleppen.
Ik kan me er namelijk weinig bij voorstellen maar sta open om iets te leren.
geen olie en oliefilter vernieuwen is schadelijk voor de motor en kleppen, heb er hier 1 staan :cry: tranen in mijn ogen.
olie filter viel letterlijk uit elkaar.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Gebruikersavatar
JaBo
Berichten: 276
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 7:38 pm
Locatie: Zuidhorn
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door JaBo » za okt 17, 2009 7:57 pm

Dan zou er toch meer rottigheid in het blok moeten zitten zoals een ingevreten nokkenas wil door slechte olie de klepspeling kleiner worden??
Van een coole rit, krijg je het warm.

Blackmetal
Berichten: 1389
Lid geworden op: di aug 01, 2006 10:23 pm
Locatie: betuwe

Re: Kleppen stellen

Bericht door Blackmetal » za okt 17, 2009 10:03 pm

Afgelopen winter zijn bij mijn BB de kleppen wel gesteld, bij 63.000 km
Dus blijkbaar komt het wel eens voor........
Na afloop bleek de pakking niet goed te zitten waardoor ie olie lekte :evil: (onder garantie gerepareerd)
Maar incl. bandjes, olie, filter, remblokken, carbs synchroon stellen,bougies en remolie wel een rekening van net geen € 1000 :oops: :oops:
Afbeelding .

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door stanley » zo okt 18, 2009 8:56 am

JaBo schreef:Dan zou er toch meer rottigheid in het blok moeten zitten zoals een ingevreten nokkenas wil door slechte olie de klepspeling kleiner worden??
Ik zeg ook niet voor niets dat ik tranen in mijn ogen heb als ik er naar kijk.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Gebruikersavatar
JaBo
Berichten: 276
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 7:38 pm
Locatie: Zuidhorn
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door JaBo » zo okt 18, 2009 9:14 am

De miijne heb ik bij 43dk gekontroleerd.
Zat nog net binnen de tollerantie.
Onderhouds historie ken ik niet maar als ik de fiets zo zie is die niet heel slecht geweest.
Ik denk bij ca 65dk dat ik dan maar weer ga controleren.

Overigens denk ik dat de rijstijl ook invloed heeft op het verlopen van de klepspeling.
Ook het brandstof mengsel heeft daar invloed op. Bij een arm mengsel zal de cilinderkop heter worden. Als er dan ook eens extreem hoog in de toeren wordt gereden woodt de cilinderkop nog heter waardoor (denk ik) de klepzittingen langzaam in de kop wegzakken waardoor de klepspeling kleiner wordt.
Ik denk dat het niet verkeert is om de motoren wat rijker af te stellen door o.a. powercomander of andere dynojet bij carb. versie te monteren. Dat rijd ook nog beter.
Om te kijken of dit klopt zou ik graag willen weten dat als iemand kleppen heeft moeten stellen de klepspleing te klein was en of er een powercommander / dynojet is gemonteerd.
Van een coole rit, krijg je het warm.

Blackmetal
Berichten: 1389
Lid geworden op: di aug 01, 2006 10:23 pm
Locatie: betuwe

Re: Kleppen stellen

Bericht door Blackmetal » zo okt 18, 2009 10:57 am

JaBo schreef: Om te kijken of dit klopt zou ik graag willen weten dat als iemand kleppen heeft moeten stellen de klepspleing te klein was en of er een powercommander / dynojet is gemonteerd.
Gesteld bij 63dk en :y dynokit.
Afbeelding .

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door stanley » zo okt 18, 2009 11:02 am

niet gesteld 84000 km power comander 34000 zonder
BB uit 97 meer dan 100000 km dyno 1 keer gekeken niet gesteld 12000 zonder
Laatst gewijzigd door stanley op zo okt 18, 2009 12:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Gebruikersavatar
JaBo
Berichten: 276
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 7:38 pm
Locatie: Zuidhorn
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door JaBo » zo okt 18, 2009 11:51 am

Volgende vraag is dan natuurlijk hoelang ze zonder dyno en powercomander gereden hebben.
Van een coole rit, krijg je het warm.

Marty Blackbird
Berichten: 684
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 8:47 pm
Locatie: Sommelsdijk, The Netherlands
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door Marty Blackbird » ma okt 19, 2009 8:52 am

Peter schreef:
Iemand in de buurt van Oude T☺nge cq Rotterdam die een goedkoper adres weet, aangezien dit bij elkaar toch heel wat euries gaat kosten?
Onderhoud moet je gewoon zelf gaan doen.. Is veel goedkoper en ook leerzaam.. MP Rockanje is iig hartstikke duur. Ik haal de onderdelen die ik nodig heb gewoon bij ons in het dorp (nog geen 15km bij jou vandaan) of via internet..

BB-Rob
Berichten: 250
Lid geworden op: do jul 12, 2007 11:09 am
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door BB-Rob » ma okt 19, 2009 9:44 am

Blackmetal schreef:Afgelopen winter zijn bij mijn BB de kleppen wel gesteld, bij 63.000 km
Dus blijkbaar komt het wel eens voor........
Na afloop bleek de pakking niet goed te zitten waardoor ie olie lekte :evil: (onder garantie gerepareerd)
Maar incl. bandjes, olie, filter, remblokken, carbs synchroon stellen,bougies en remolie wel een rekening van net geen € 1000 :oops: :oops:

Je moet het zelf kunnen en willen doen, maar als je het zelf had gedaan dan was je minder dan de helft kwijt geweest.
Banden uiteraard niet zelf, wel de velgen los aanleveren.
Voor het synchroon stellen van de carbs kun je een metersetje kopen of er zelf een maken.
Deze heb ik gewoon zelf gemaakt, kost vrijwel niets en werkt uitstekend (zelfs een stuk nauwkeuriger dan een officieel metersetje):

Afbeelding
Afbeelding

Blackbird024
Berichten: 906
Lid geworden op: ma jul 02, 2007 4:14 pm
Locatie: Beverwijk

Re: Kleppen stellen

Bericht door Blackbird024 » ma okt 19, 2009 10:00 am

Ik heb een grote beurt incl. kleppencontrolle door Dirko laten uitvoeren.
Als je wilt dat het goed en serieus gebeurt dan is dat écht een enorme aanrader :!: :!: :!: :!:
Bovendien is hij ook nog eens niet bepaald de duurste :lol:

Misschien is het niet naast de deur voor je, maar dat was het voor mij ook niet.
IJmuiden - Stadskanaal is een behoorlijk ritje (vorig jaar november) maar het was het 100% waard 8)
Blackbird024 a.k.a. Sander

This is your time and it feels normal to you, but really, there is no normal. There's only change and resistance to it and then more change.
Meryl Streep (1949 - ), Barnard Commencement Speech, 2010

Dirko
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo mei 28, 2006 8:44 pm
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door Dirko » ma okt 19, 2009 10:07 am

Blackbird024 schreef:Ik heb een grote beurt incl. kleppencontrolle door Dirko laten uitvoeren.
Als je wilt dat het goed en serieus gebeurt dan is dat écht een enorme aanrader :!: :!: :!: :!:
Bovendien is hij ook nog eens niet bepaald de duurste :lol:

Misschien is het niet naast de deur voor je, maar dat was het voor mij ook niet.
IJmuiden - Stadskanaal is een behoorlijk ritje (vorig jaar november) maar het was het 100% waard 8)
Dank u voor de spreeekwoordelijke veer in me ..... :D :D
Een Wheely overkomt je!!!!!............ Toch

Het kan altijd harder!!

Gebruikersavatar
hondahgr
Berichten: 17
Lid geworden op: za apr 10, 2010 10:06 pm
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door hondahgr » wo dec 30, 2015 7:43 pm

Op de site lees ik dat je de BB niet voor 100.000 hoeft bij te stellen aan de kleppen, terwijl er diverse postings zijn waarbij bezitters dit wel hebben laten doen.

Zijn er leden van de BOC die het leuk vinden de BB te onderhouden, om specifiek te zijn: kleppen te stellen?
Ik heb zelf grote beurt gedaan maar zoek nu iemand die wil helpen de kleppen te stellen. Ik heb 3 jr geleden wel zelf speling gecontroleerd, dat zat binnen grenswaarden. Heb een Haynes manual en daarmee best ver gekomen, maar helemaal inclusief kleppen stellen ging me op dat moment te ver. Het terugzetten vh kleppendeksel met loslatende gummie pakking was een uitdaging. Blij toen ik alles weer in elkaar had zonder lekken. :roll:

Wat ik ook niet bezit zijn de diverse soorten shims om de verschillende kleppen fijn te kunnen afstellen... Zoek dus iemand die een hele verzameling maten en aantallen op voorraad heeft.

Daarom zou ik liefst ervaren sleutelaar erbij willen om de kleppen echt te stellen, oftwel, deze ervaren sleutelaar doet het werk, ik probeer mee te kijken.
Hierbij zou ik dan in principe alle kleppen willen stellen dat ze op de gemiddelde waarde zitten. Stel de speling moet liggen tussen 0,15 en 0,19 (fictief voorbeeld !) en hij staat nu op 0,16, dan zou ik - ook al valt die binnen de tolerantiegrens) de klep willen bijstellen op 0,17 etc.
Mijn BB is van 2001 en 46000km. Oh ja, in de buurt van Eindhoven heeft mijn voorkeur.

LIjkt dit je iets? neem even contact met mij op. helmut@tip50.com
groet Helmut

Gebruikersavatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 953
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
Contacteer:

Re: Kleppen stellen

Bericht door Viffer » wo dec 30, 2015 7:58 pm

46000 en al een keer gezien dat alles binnen tolerantie is. Dat blijft dan wel zo. De meeste Honda motoren slijten op dat punt niet.
Je kan pech hebben. Maar ook als je merkt al het werk van controle voor niets te hebben gedaan.
Omdat je al die spullen nodig hebt laat ik het altijd doen. Motor zelf ontdoen van alle tupperware leverd je al aardig op.
Succes.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten