Pagina 1 van 1

Xenon lamp

Geplaatst: di jul 15, 2008 7:17 pm
door john.slagboom
Hoi Allemaal zoals ik net geschreven heb ben ik een verse eigenaar van een Blackbird. Deze heeft Xenon verlichting maar nu is me opgevallen dat de koplamp nog wel eens als een gek knippert en als je het gas opendraait dan stopt het knipperen. Ook gebeurt het wel eens dat hij blijft knipperen en dan gewoon uitslaat.
Wie heeft een idee waar dit aan kan liggen? Of hoort dit zo bij deze verlichting lijkt mij niet.

Groeten John

Geplaatst: di jul 15, 2008 7:52 pm
door jorrin76
Ik heb hetzelfde probleem gehad maar dan als ik mijn stuur bewoog.

Ten eerste klinkt het als een massa probleem, controleer de aansluitingen en vooral de wartels die om de kabels bij de balans (het kastje) zitten.

Controleer de stekkerverbindingen en maak deze desnoods met een staalborsteltje en wat contactspray schoon.

Wat ook nog zou kunnnen is dat je wat tussen het lampje en de lampklem moet stoppen omdat deze soms niet helemaal aansluiten.

Succes

Geplaatst: di jul 15, 2008 10:21 pm
door xxaid
Doet hij dit constant of alleen met een koude motor? De mijne had dit ook, maar dan alleen bij een koude motor en bij mij was het de spanningsregelaar. De Xenonmodule heeft een overspannigsbeveiliging, dus al ie teveel stroom krijgt, schakelt ie zichzelf uit en weer aan als hij niet teveel stroom krijgt.

"Mijn"probleem was in het volgende topic besproken: http://www.blackbirdownersclub.eu/phpBB ... c&start=25

Succes

Geplaatst: vr jul 18, 2008 11:58 am
door john.slagboom
Met een koude motor doet ie het en met een warme motor. Ook als ik zeg maar mijn groot licht hebt gebruikt om te seinen dan doet ie het ook (soms). Nu heb ik gelezen dat Xenon zich moet opladen voordat ie gaat branden misschien dat er een probleempje is met het opladen. Want doe ik mijn lichten uit en dan weer aan dan doet ie wel weer.

Geplaatst: vr jul 18, 2008 1:27 pm
door Frank Switser
john.slagboom schreef:Met een koude motor doet ie het en met een warme motor. Ook als ik zeg maar mijn groot licht hebt gebruikt om te seinen dan doet ie het ook (soms). Nu heb ik gelezen dat Xenon zich moet opladen voordat ie gaat branden misschien dat er een probleempje is met het opladen. Want doe ik mijn lichten uit en dan weer aan dan doet ie wel weer.
Dat klinkt inderdaad als een spanningsregelaar probleem.

Geplaatst: vr jul 18, 2008 9:28 pm
door Blackmetal
Frank Switser schreef: Dat klinkt inderdaad als een spanningsregelaar probleem.
Bedoel je hiermee de spanningsregelaar van de BB ? Meestal heeft de BB dan toch ook last van terugvallende metertjes in het dashboard :?:
Of bedoel je het voorschakelapparaat (ballast) van de xenon zelf :?:

Geplaatst: vr jul 18, 2008 10:07 pm
door xxaid
Blackmetal schreef:
Frank Switser schreef: Dat klinkt inderdaad als een spanningsregelaar probleem.
Bedoel je hiermee de spanningsregelaar van de BB ? Meestal heeft de BB dan toch ook last van terugvallende metertjes in het dashboard :?:
Of bedoel je het voorschakelapparaat (ballast) van de xenon zelf :?:
Dit hoeft niet. Ik had geen enkele storing aan mijn BB, behalve het geknipper van mijn Xenonlamp bij koude motor en dit was toch echt de BB spanningsregelaar.

Geplaatst: za jul 19, 2008 7:10 am
door Frank Switser
Blackmetal schreef:
Frank Switser schreef: Dat klinkt inderdaad als een spanningsregelaar probleem.
Bedoel je hiermee de spanningsregelaar van de BB ? Meestal heeft de BB dan toch ook last van terugvallende metertjes in het dashboard :?:
Of bedoel je het voorschakelapparaat (ballast) van de xenon zelf :?:
Inderdaad de spanningsregelaar van de BB. De verklaring is simpel:de ballast (transformator) van de xenon-kit valt bij een teruglopende spanning eerder uit dan de boordmeters van de BB. Op het moment dat de ballast de xenon uitschakeld omdat de spanning onder de (zeg even) 12,1V komt, neem dus de belasting op het electrisch systeem met ca. 35 Watt af. Hierdoor zal de spanning weer iets oplopen (gesteld dat de spanningsregelaar nog enigzins werkt), en kan de ballast weer voldoende spanning krijgen. Deze cyclus herhaalt zich dan steeds.....

Het is wel zo dat de ballast beveiligd is tegen steeds weer opstarten, maar als de cyclus kort genoeg is, of de verlaagde spanning net op de grenswaarde zit, dan kan dit gebeuren. Het is niet de eerste keer......

Re: Xenon lamp

Geplaatst: zo aug 17, 2008 9:05 pm
door john.slagboom
Hoi Hoi Allemaa,

Nou ik ben eruit wat het is met mijn BB dat de verlichting zo k.t werkt. De dynamo van mijn BB is ter ziele dus van de week even vervangen en dan maar hopen dat het weer mee werkt en ik weer kan genieten van deze heerlijke fiets.

Bedankt aan iedereen die gereageerd heeft alleen was het wat anders dan men dacht, geeft niets het probleem is gevonden en verhelp ik van de week.

MZLS John.

Re: Xenon lamp

Geplaatst: ma aug 18, 2008 10:48 am
door Frank Switser
Mooi dat je het gevonden hebt. De dynamo gaat niet zo vaak stuk, maar als het gebeurd loop je een behoorlijk risico dat ook de spanningsregelaar en de accu een opdonder krijgen. Ik heb ze toen ook alle drie moeten vervangen....
Nadat je de dynamo hebt geplaatst zou ik zeker even de waarden van de spanningsregelaar nameten. Helaas kan dat pas nadat de dynamo gemaakt is, en niet eerder.....

Re: Xenon lamp

Geplaatst: vr aug 22, 2008 9:56 am
door Hilko
goh, hoop mensen met spanningproblemen met xenon.
komen die problemen ook zo vaak voor bij de normale lamp?

hoe weet ik dat mijn dynamo stuk is??
mijn motorvoltage is stationair met alles uit richting 14.8 volt of werkt het niet zo

Re: Xenon lamp

Geplaatst: vr aug 22, 2008 10:55 am
door Frank Switser
hinko schreef:goh, hoop mensen met spanningproblemen met xenon.
komen die problemen ook zo vaak voor bij de normale lamp?

hoe weet ik dat mijn dynamo stuk is??
mijn motorvoltage is stationair met alles uit richting 14.8 volt of werkt het niet zo
De problemen komen net zo vaak voor, alleen bij xenon valt de boel uit op het moment dat je onder de drempelwaarde komt. Een normale lamp gaat gewoon wat zachter branden, en dan merk je dus niets totdat je stil komt te staan of de motor niet meer start (weet ik uit ervaring). De xenon is dus een soort waarschuwing dat er een probleem is.....

Die 14,8V is een goede waarde. Alleen kan dat bij een echt warme motor ineens een heel andere waarde zijn (heb ik gemerkt). Dus meten bij alle omstandigheden....