Toerreglement B.O.C.

Algemene informatie m.b.t. tour ritten en treffens.
Dit forum is read only !
Post Reply
User avatar
BOC
Site Admin
Site Admin
Posts: 27
Joined: Wed May 10, 2006 6:56 pm
Contact:

Toerreglement B.O.C.

Post by BOC » Sun Apr 03, 2011 11:46 pm

Toerreglement B.O.C.

De Blackbird Owners Club organiseert regelmatig ritten om elkaar wat vaker te kunnen ontmoeten en als vrienden een ritje te maken.
Deze ritten worden voor en door BB liefhebbers samengesteld en voorbereid, of er wordt meegereden met een andere organisatie bv LOOT.
Omdat er nogal wat afstemming noodzakelijk is om de ritten goed te laten verlopen zullen deze centraal worden gecoördineerd door de toercommissie (TC)

Let op:

Het meerijden met een B.O.C. rit is altijd geheel voor eigen risico. De B.O.C. neemt geen enkele verantwoordelijkheid of aansprakelijkheid voor de gebeurtenissen, voor, tijdens, of na een rit, die schade aan mensen, middelen of eigendommen veroorzaken of andere gevolgen.
Deelnemers zorgen voor hun eigen veiligheid door er voor de te zorgen dat hun motor en motorkleding in orde zijn en aan de wettelijke voorschriften voldoet.
Verder zijn deelnemers altijd aangewezen op hun eigen verzekering.
De B.O.C. zorgt slechts voor de middelen en aanwijzingen voor het samen rijden van een rit, zijnde een route beschrijving op GPS file.
Routebeschrijvingen kunnen fouten bevatten, en situaties onderweg kunnen veranderd zijn, GPS toestellen kunnen een route soms anders berekenen en aanwijzen omdat instellingen anders zijn.
De BOC kan niet aansprakelijk worden gesteld voor deze veranderingen en of wijzigingen.

Indien van toepassing

B.O.C. leden die als voorste en laatste rijder deel nemen aan een rit zijn bij de TC bekend. Het zijn rijders met ruime rijervaring en rijvaardigheid en gewend met het rijden in een groep en hebben ervaring in het omgaan met een GPS en PMR. De groepen waarmee gereden wordt tellen bij voorkeur maximaal 8 motoren.
Van de TC ontvangen zij zo nodig extra informatie over de te rijden rit.

Aanmelden voor een rit kun je doen in het aanmeld topic dat speciaal voor die rit wordt aangemaakt op het forum Blackbird Owners Club.
Kan je per ongeluk niet meer mee, dan ook hier graag afmelden.
Aanmeldingen onder voorbehoud worden niet in de aanmeldlijst opgenomen.

Mee rijden met een B.O.C. rit kan alleen als je bekent bent met het toerreglement. Het toerreglement vind je op het forum en staat vermeld in het topic waar je, jezelf aanmeld voor een rit.
Je geeft bij aankomst aan de toercommissaris aan of je in een groepje wilt rijden of individueel.
We gaan er van uit dat je tijdens de rit de verkeersregels in acht zal nemen.

Een kwartier voor aanvang van de rit is er een briefing door de TC.
Deze geeft aanvullende informatie over de route en bijzonderheden over de rit.

De Garmin file voor de B.O.C. ritten zijn voor B.O.C. leden gratis te downloaden op: http://blackbirdownersclub.eu/phpBB3/viewforum.php?f=26

Deze Garmin file zullen minstens een week voor de rit worden geplaatst. Je dient de Garmin file nog wel zelf te dupliceren en te herberekenen voor jou eigen systeem.
Een How To vind je hier http://blackbirdownersclub.eu/phpBB3/vi ... =26&t=1283

Om de B.O.C. ritten met elkaar te kunnen rijden respecteren we de hierna te noemen afspraken.
Er wordt van je verwacht dat je, je er ook aan zult houden uit respect voor je collega motorrijders in de groep en overige weggebruikers.
Onze omgeving heeft helaas steeds minder waardering voor rondrijdende groepen motorrijders. Dat is jammer maar we kunnen er zelf veel aan doen om dat imago weer wat op te krikken. Als we samen rijden kunnen we dat doen door ons onopvallend in het verkeer te bewegen en de volgende basisregels, voor het rijden in een groep in acht te nemen:


1. We houden ons aan de verkeersregels en dragen beschermende kleding. (Helm, handschoenen, motorlaarzen, motorjas en motorbroek.)

2. Bij provocerend rijgedrag (wheelies, stoppies burnouts of ander agressief rijgedrag) wordt er direct gestopt indien mogelijk en zal de betreffende persoon(en)verzocht worden om
niet verder meer deel te nemen aan de rit, verder zal de toercommissaris in overleg met het bestuur het incident verder beoordelen voor mogelijke sancties.

3. We rijden baksteensgewijs en zorgen er voor dat we het gezicht van onze voorganger in zijn spiegel kunnen zien.
Als je dit zo doet rijd je zelf nooit in zijn dode hoek en laat je zien waar je rijdt.

4. We rijden niet blind achter onze voorganger aan, maar letten ook zelf op het overige verkeer. En we lezen de route mee zodat we weten waar we zijn.

5. We houden altijd voldoende afstand op onze voorganger. Twee seconden regel.

6. We geven altijd op tijd richting aan. Ook als je, om wat voor reden dan ook, wilt stoppen. Indien je constateert dat jouw voorganger of achterligger zijn knipperlicht vergeet uit te zetten, wijs hem/haar daar dan op i.v.m. veiligheid!

7. Zorg dat je bij vertrek een volle tank hebt, en probeer gelijk te tanken met de rest van de groep. Toerritten zijn meestal niet veel langer dan ca 200 km.

8. Vind je de rit niet leuk. Of wil je de rit tussentijds beëindigen, geef het dan zo spoedig, indien mogelijk door aan de voor of achterrijder, zodat zij op de hoogte zijn.

9. Als je deze afspraken belachelijk of niet acceptabel vindt dan is het beter dat je niet meerijdt.

10. Als er met een andere organisatie wordt meegereden gebeurt dat alleen dmv een normale inschrijving. Er wordt dus niet zwart meegereden.

11. Mocht het voorkomen dat de groep rijders elkaar toch kwijt rijd, door bijvoorbeeld een kruising met verkeerslichten.
Dan wordt er van je verwacht dat je op een veilige plaats stopt en wacht op die gene die achter je reed. Dit geld natuurlijk niet voor de achter rijder.
Als we op deze manier op elkaar wachten is de groep zo weer compleet en kunnen we als groep weer verder.

Er zijn natuurlijk nog veel meer goede afspraken te maken maar als basis is dit meer dan voldoende.

Voor het meerijden van de route van een toertocht betalen niet leden voor aanvang van de rit aan de toercommissaris een bijdrage van €4,- per deelnemende motor.

Opmerking:

Door gebrek aan voor en achterrijders kan het mogelijk zijn dat de route's niet of beperkt worden voorgereden.
Men zal dan op eigen initiatief een groep moeten vormen of besluiten de route individueel te rijden.
Zijn voorrijders beschikbaar, dan zullen eerst de nieuwe leden met minder rijervaring in groepen hier een beroep op kunnen doen. Groepsgrootte blijft 8 rijders.


Tot slot : het is vooral de bedoeling dat we een leuke dag hebben, en met elkaar genieten van de rit.

Namens de Toercommissie 04-04-2011

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest