BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Verschillende BOC Members rijden met BMW
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door MarcB » za mar 24, 2012 9:40 pm

BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie MarcB / Blackbird Owners Club – 23.03.2012


Nadat ik afgelopen zomer een communicatie systeem heb ingebouwd in de BMW K1200S van BBMW Peet, zie BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus, ben ik behoorlijk enthousiast geworden van de KxxxxS serie van BMW. Het duurde dan ook niet lang of de trouwe Honda CBR1100XX Super Blackbird die ik 10 jaar heb gereden, werd verruild voor een BMW K1300S. Voor de geïnteresseerden, meer hierover te lezen op 10 Jaar na Dato


Afbeelding
Afscheid van de Bird na 10 jaar en overstap naar de BMW K1300S – Foto genomen bij Motor Houtrust Den Haag


Net als de Blackbird wilde ik de BMW K1300S ook voorzien van Navigatie, Intercom en Portofoon inclusief stuurbediening. Dit was een leuke klus maar wél met een aantal uitdagingen…




INHOUD

1. BOORDNET 2. PORTOFOON 3. EXTERNE ANTENNE 4. INTERCOM 5. NAVIGATIE 6. Resultaat 7. Bronnen :!: Door het onderwerp aan te klikken in de inhoudsopgave, kom je gelijk bij het desbetreffende onderwerp uit.



1. BOORDNET

Het grootste probleem waar ik vorig jaar tegenaan ben gelopen met de ombouw van de K1200S van BBMW Peet is de zeer beperkte inbouwruimte. Daarnaast zorgt het CAN-bus systeem van BMW ook voor een aantal leuke uitdagingen. Voor diegenen die niet bekend zijn met CAN-bus, CAN-bus staat voor “Controller Area Network”, een standaard voor een seriële datatransmissie tussen de verschillende motoronderdelen waarbij de elektrische aansturing nog maar over een paar signaaldraden gaat i.p.v. uitgebreide kabelbomen. Het grote voordeel van CAN-bus t.o.v. conventionele bedrading is dan ook minder draden en stekers, een lager gewicht en minder storingsgevoeligheid. Maar, het betekent ook dat je niet zomaar een elektrische uitbreiding kan plaatsen zoals Intercom of Xenonverlichting. Als voorbeeld, stel je wilt het standaard halogeen dimlicht vervangen voor Xenon verlichting. Een halogeenlamp heeft een belasting van ongeveer 55 Watt, Xenon echter 35 Watt. De boordcomputer “voelt” dat de belasting minder is waardoor dit als storing wordt gezien met als gevolg dat de aansturing van het licht wordt uitgeschakeld. Kortom, wil je uitbreiden op een CAN-bus aangestuurde motorfiets, dan moet je hier goed rekening mee houden.

Afbeelding
BMW K1300S MarcB vóór modificatie (December 2011)



1.1 Boordnet - PowerBox

Zoals gezegd zijn er een tweetal uitdagingen bij de BMW KxxxxS serie; minimale inbouwruimte én CAN-bus. Verder is het zeer belangrijk bij motorcommunicatie dat de voeding (lees accu) waar de verschillende apparaten aan gekoppeld worden een schoon signaal afgeeft. Dit om allerlei brom, fluiten en reutel te voorkomen. Helaas is dit alleen het geval als de motor niet draait…..
Ik ben dan ook als eerste begonnen met het ontwerpen van een spanningsfilter / spanningsverdeler, voor het gemak de PowerBox, waarbij ik gebruik heb gemaakt van een aantal speciale filters die er voor zorgen dat een schone voedingsspanning wordt geleverd inclusief voldoende vermogen én daarnaast aardlussen worden voorkomen. Voor informatie over aardlussen, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlus
Links- en rechts van het zadel heeft de K1300S enige ruimte om apparatuur in te bouwen. Een van de eerste probeersels voor het plaatsen van de PowerBox is te zien op onderstaande foto.

Afbeelding
Toegepaste behuizing PowerBox die maar nèt onder de kunststof afdekkap past


Bij het ontwerp van de PowerBox, heb ik rekening gehouden met eventuele uitbreidingen van apparaten door gebruik te maken van speciale connectoren waarvan de aansluitingen gelijk gezekerd zijn. Elke zekering is voorzien van een LED zodat je direct kan zien of een zekering defect is.
Onderstaande foto laat de PowerBox zien die bestaat uit een tweetal printplaten. De onderste print zorgt voor de filtering van de spanning, de bovenste printplaat voor de spanningsverdeling en zekeren van de verschillende aansluitingen.

Afbeelding
PowerBox voorzien van een zestal gezekerde aansluitingen


De behuizing van de PowerBox is van aluminium. Het voordeel hiervan boven kunststof is dat de elektronica afgeschermd is tegen stoorsignalen van de motor.

Afbeelding
Aluminium behuizing PowerBox


Een tweede voordeel van de aluminium behuizing is dat deze gebruikt kan worden voor de koeling van de verschillende componenten. Om de warmteoverdracht te verbeteren heb ik gebruik gemaakt van warmte geleidende pasta tussen de componenten die gekoeld moeten worden en de behuizing.

Afbeelding
Samengestelde PowerBox


Met de PowerBox kan maximaal 20A over 6 verschillende apparaten geschakeld worden. Door de speciaal toegepaste filters is het uitgangssignaal storingsvrij waardoor de aangesloten apparaten geen brom of ander stoorsignaal zullen doorgeven.

Afbeelding
En het eindresultaat



1.2 Boordnet – Inkoppelen PowerBox

Zodra het contact van de K1300S wordt ingeschakeld, wordt door een minimale stuurstroom de PowerBox automatisch ingeschakeld. Hierdoor is het mogelijk deze te koppelen aan bijvoorbeeld het achterlicht aangezien de extra belasting dusdanig laag is dat het CAN-bus systeem deze extra belasting niet zal “voelen” en dus niet in storing zal gaan.
Het is echter ook mogelijk gebruik te maken van de BMW accessoire steker. Deze zit bij het balhoofd van de K1300S waar een speciale BMW accessoire contra steker voor verkrijgbaar is. Het BMW part nummer van deze steker is 83300413585.

Afbeelding
Aktiemoment...


De BMW accessoire contra steker heeft een drietal gele draden die gemerkt zijn met 1, 2 en 3. Hierbij is 1, de massa van de accu en 3, de plusspanning geschakeld via het contact. Bij uitschakelen zit hier overigens een vertraging op van ongeveer 60 seconden.

Afbeelding
BMW accessoire contra steker, part nummer is 83300413585


Er zit echter wél een vervelend nadeel aan het gebruik van de accessoire steker van BMW. Zodra namelijk de K1300S aan de CAN-bus acculader wordt gekoppeld wordt alle elektronica die gekoppeld is aan de accessoire steker ingeschakeld!
De oplossing hiervoor is echter niet zo moeilijk. De originele laadconnector waar de acculader op wordt gekoppeld heb ik losgemaakt uit de afdekkap en een nieuwe laadconnector gemonteerd. Deze nieuwe connector heb ik vervolgens rechtstreeks aan de accu gekoppeld. Hierdoor moet de acculader van het CAN-bus laadprogramma afgehaald worden en zal een normaal laadprogramma moeten worden gebruikt. Het voordeel hiervan is dat nog steeds de originele laadconnector gebruikt kan worden en dat het koppelen van de acculader, de elektronica zoals navigatie niet inschakelt.

Afbeelding
Gekoppelde acculader aan de laadconnector


Het BMW partnummer van de laadconnector is 71607685121.

Afbeelding
Laadconnector, BMW partnummer 71607685121



1.3 Boordnet – Montage PowerBox

De PowerBox heb ik links van het zadel gemonteerd. Echter, de ondersteuning van het kunststof is niet echt geweldig. Om dit te verbeteren heb ik een steun gemaakt de tussen het subframe en het kunststof zijpaneel wordt gemonteerd. Hierdoor neemt de stevigheid behoorlijk toe.

Afbeelding
Steun ter versteviging ophanging PowerBox


Afbeelding
Ondersteuning PowerBox gemonteerd tussen subframe en kunststof zijpaneel


De gemonteerde PowerBox is op onderstaande foto te zien.

Afbeelding
PowerBox gemonteerd onder het linker zijpaneel



1.4 Koppeling accu

De koppeling van de PowerBox met de accu, maar ook de aansluiting met de acculader en eventuele overige apparaten die rechtstreeks aan de accu worden gekoppeld, moeten zo dicht mogelijk bij de plus pool van de accu afgezekerd worden. Hiertoe heb ik gebruik gemaakt van een aantal mini steekzekering houders zoals de volgende foto’s laten zien.

Afbeelding
Koppeling accu




2. PORTOFOON

Zoals gezegd is de inbouwruimte bij een K1300S zeer beperkt. De meeste portofoons zijn van een dusdanige afmeting dat je ze dan ook niet goed kwijt kan. Dit is echter niet het geval bij de Kenwood TH-F7E. Deze Portofoon werkt op zowel de 2m band als de 70cm band en is ook geschikt voor de vergunningsvrije PMR kanalen. De TH-F7E wordt verkocht bij JBE in Breda, zie http://www.jacobsbredaelectronics.nl/nl/home.php



2.1 Portofoon – Inbouwen

De Kenwood TH-F7E portofoon past exact in de ruimte waar normaal gesproken door BMW het alarm wordt gemonteerd. Het is echter wel noodzakelijk om het alarm op te schuiven om ruimte te creëren.

Afbeelding
Plaatsing Portofoon Kenwood TH-F7E


Om te voorkomen dat het alarm gesaboteerd kan worden door met een boormachine dwars door het zadel of door de onderzijde van het spatbord te boren, plaatst BMW standaard een 2mm dikke RVS plaat onder en boven de alarmunit. Echter, als je het alarm verschuift en je wilt deze platen monteren dan is het niet meer mogelijk het zadel te plaatsen.

Om dit op te lossen heb ik in de binnenbak waar het alarm en de portofoon geplaatst zijn aan de onderzijde een RVS plaat gemonteerd. De bovenzijde van het alarm is beveiligd door eenzelfde plaat echter, deze is in het zadel gemonteerd m.b.v. blindklinknagels.

Afbeelding
RVS alarmbeveiligingsplaat t.b.v. montage onder het zadel


Door middel van blindklinkmoeren is de 2mm dikke RVS plaat onder het zadel gemonteerd

Afbeelding
Tang om blindklinkmoeren te plaatsen


Afbeelding
Zadel voorzien van een viertal blindklinkmoeren (M4 schroefdraad)


Het bijkomende voordeel van deze werkwijze is dat het alarm over een groter oppervlak beschermt is en daarnaast dat het alarmsignaal luider klinkt doordat meer ruimte zit tussen het alarm en de RVS plaat die onder het zadel is gemonteerd dan in de oorspronkelijke situatie. Het eindresultaat is op de volgende foto te zien.

Afbeelding
RVS Alarmbeveiligingsplaat gemonteerd onder het zadel



2.2 Portofoon – ControlBox

Omdat ik het bijzonder handig vind als het volume van de portofoon te regelen is vanaf het stuur, maar ook de VOX functie die er voor zorgt dat de portofoon automatisch gaat zenden als je gaat praten heb ik een bedieningsconsole, voor het gemak ControlBox, gemaakt met deze mogelijkheden. Uiteraard is het ook mogelijk om met de ControlBox de Vox functie uit te schakelen. Mocht je aan het bellen zijn, dan hoeft niet iedereen mee te luisteren naar dit gesprek over de portofoon die door de VOX functie automatisch wordt ingeschakeld…..
De ControlBox zelf is van een aluminium behuizing gemaakt. Deze is te zien op de volgende foto.

Afbeelding
Behuizing ControlBox


De elektronica waarmee het volume van de portofoon te regelen is, de VOX functie in- en uit te schakelen is en om eventueel een uitbreiding in en uit te schakelen is, staan op de volgende foto’s.

Afbeelding
Elektronica ControlBox


Afbeelding
Elektronica ControlBox voorzien van VOX en optionele schakelaar


Ook bij dit onderdeel was het weer een uitdaging hoe je deze fatsoenlijk kan monteren. Uiteindelijk heb ik gebruik gemaakt van de steun waar normaal gesproken een spiegel op gemonteerd wordt bij de K1200R naked bike van BMW. Het BMW part nummer is 32727673917. Met dank aan Marnix van Motor Houtrust voor de tip!

Afbeelding
ControlBox montage steun, BMW part nummer 32727673917


Om enige stevigheid te krijgen in de montage van de behuizing, heb ik in de behuizing van de ControlBox een aluminium versteviging gemaakt. Door middel van een M10 bout wordt deze versteviging vastgetrokken op de montage steun.

Afbeelding
Versteviging ControlBox


Afbeelding
Versteviging ControlBox, gemonteerd aan onderzijde behuizing


De ControlBox gemonteerd op de linker stuurhelft ziet het er als volgt uit.

Afbeelding
Volumeregeling Portofoon, VOX functie en optioneel


De schakelaars die ik gebruikt heb zijn voorzien van LED’s in de tip van de schakelaar. Hierdoor kan je direct zien wat ingeschakeld is aangezien de LED van groen naar rood verandert bij inschakelen.

Afbeelding
LED’s in de tip van de schakelaar geven aan of een functie is ingeschakeld



Aangezien het mogelijk moet zijn om ook handmatig de Portofoon in te schakelen heb ik tevens een PTT (Push-to-Talk) schakelaar geplaatst. De PTT schakelaar is gemonteerd door middel van een aluminium steun die aan de onderzijde van de linker stuurhelft is geborgd.

Afbeelding
Montagesteun PTT schakelaar


Ook de steun is mat zwart gepoedercoat, de gele knop is evenals de volumeregelaar van de Portofoon vervangen voor een witte wat beter uitkomt bij het geheel van de K1300S. Het resultaat is op de onderstaande foto te zien.

Afbeelding
Montagesteun PTT schakelaar


Afgemonteerd op de K1300S ziet het resultaat er als volgt uit.

Afbeelding
Push-to-Talk schakelaar



2.3 InterfaceBox

De elektronica van de ControlBox en de PTT schakelaar moeten gekoppeld worden aan het Intercom systeem en de Portofoon. Daarnaast moet de optionele schakelaar op de ControlBox een relais aan sturen zodat naderhand eventuele uitbreidingen makkelijk geplaatst kunnen worden zonder de hele bekabeling opnieuw te moeten leggen. De koppeling is gemaakt door middel van een InterfaceBox die de verschillende onderdelen koppelt. Daarnaast is de InterfaceBox voorzien van de nodige schakelelektronica voor eventuele uitbreidingen. De InterfaceBox is ook gemaakt van een aluminium behuizing, dit om stoorsignalen van buitenaf tegen te houden.

Afbeelding
InterfaceBox die o.a. de Portofoon, Intercom, ControlBox en PTT koppelt


De stuurelektronica ziet er als volgt uit. Ook hier heb ik gebruik gemaakt van de aluminium behuizing om de elektrische componenten te koelen.

Afbeelding
Stuurelektronica InterfaceBox


Geassembleerd ziet de InterfaceBox er als volgt uit. De rode LED op de foto geeft de stand van de optionele schakelaar op de ControlBox aan.

Afbeelding
Geassembleerde InterfaceBox


Om slijtage van de bekabeling te voorkomen zijn de verschillende kabels voorzien van een extra bescherming.

Afbeelding
Bekabeling InterfaceBox, van links naar rechts, ControlBox, PTT, Intercom en Portofoon


De InterfaceBox is aan de rechterzijde van het zadel aan het subframe afgemonteerd. Hiertoe heb ik een speciale steun van aluminium gemaakt zoals op de onderstaande foto is weergegeven.

Afbeelding
Montagesteun InterfaceBox


De InterfaceBox afgemonteerd aan het subframe bij de rechterzijde van het zadel. De volgende foto laat het e.e.a. zien.

Afbeelding
InterfaceBox, koppelt Portofoon, PTT en ControlBox met de Intercom




3. EXTERNE ANTENNE



3.1 Externe Antenne - Antenne

Om een betere ontvangst én bereik te hebben, heb ik gebruik gemaakt van een externe antenne. Het type antenne die ik heb gebruikt heeft geen speciale tegenmassa nodig zoals het dak van een auto om goed te functioneren. Meer hierover is te lezen in een eerder artikel dat ik geschreven heb over motorcommunicatie in 2007, zie http://www.blackbirdownersclub.eu/phpBB ... php?p=5#p5

Afbeelding
Diamond SG-M504 externe antenne



3.2 Externe Antenne – Chassisbevestiging en antenne kabel

Voor de connector waar de externe antenne op gemonteerd wordt heb ik gebruik gemaakt van Sirio, part nummer SG-AC/U. Deze is verkrijgbaar bij Boris Electronics in Waalwijk, zie http://www.boris.nl.
De kabel heb ik voorzien van een speciale mantel die een extra bescherming biedt. Aan de portofoonkant heb ik een connector gemonteerd zodat de externe antenne direct aan de portofoon gekoppeld kan worden.

Afbeelding
Chassisbevestiging en bekabeling externe antenne



3.3 Externe Antenne – Antenne steun

Om de externe antenne te monteren heb ik een steun gemaakt die onder de kentekenplaat wordt gemonteerd. Ter versteviging is de zijkant van deze steun aan het subframe afgemonteerd.

Afbeelding
Antenne steun gemaakt van aluminium


Voor een net uiterlijk is de antenne steun voorzien van een mat zwarte poedercoating.

Afbeelding
Antennesteun voorzien van mat zwarte poedercoating


Het resultaat is op onderstaande foto te zien.

Afbeelding
Gemonteerde antenne - Diamond SG-M504




4. INTERCOM

Het Intercom systeem waar de BMW dealer op gestandaardiseerd is, is Baehr. Ondanks dat ik de afgelopen jaren veel heb gewerkt met Baehr en nauwe contacten heb met de ontwikkelaars van Baehr in Duitsland, ben ik overgestapt op Autocom. Dit heeft alles met de afmetingen van de Intercom unit te maken. Het stereo systeem van Baehr, de UltimaXL, is namelijk aanzienlijk groter als de Autocom Super Pro Automatic. En zoals gezegd, inbouwruimte is minimaal op een K1300S….



4.1 Intercom – Autocom Super Pro Automatic

Onderstaande foto laat de Autocom Super Pro Automatic zien. Een van de leuke features van dit systeem is de “Side Tone”. Hiermee hoor je je eigen stem door je headset waardoor je minder snel geneigd bent te gaan schreeuwen waardoor de spraak beter overkomt.

Afbeelding
Autocom Super Pro Automatic



4.2 Intercom – Montage steun
De Intercom heb ik rechts naast het zadel aan het subframe afgemonteerd. Hiertoe heb ik een aluminium steun gemaakt.

Afbeelding
Montage steun Autocom Super Pro Automatic


Het geheel gemonteerd aan het subframe ziet er als volgt uit.

Afbeelding
Autocom Super Pro Automatic gemonteerd, links op de foto de InterfaceBox


Afbeelding
Gedurende het project werd de K1300S steeds kaler....



4.3 Headset aansluiting

Autocom levert een mooie houder voor de headset connector, Autocom kit 2422, zie afbeelding.

Afbeelding
Autocom Kit2422


De houder waar de connector in wordt geplaatst die naar de Intercom gaat heeft echter een nadeel. De dubbelzijdige tape laat zéér snel los met als gevolg dat je tijdens een rit aardig kriegel begint te worden….
Dit probleem heb ik opgelost door een aanpassing op de houder te maken waarmee het tevens mogelijk wordt deze fatsoenlijk op je stuurhelft te monteren.
In de headset connector houder heb ik een tweetal uitsparingen in gefreesd. Door gebruik te maken van M4 boutjes en M4 carrosserieringen wordt de headset connector houder gemonteerd op een plaatje zoals in onderstaande foto’s is aangegeven.

Afbeelding
Aanpassing van de headset connector houder en onderdelen voor de montage hiervan


Afbeelding
Aangepaste headset connector houder en steun


Afbeelding
Geassembleerde headset connector houder


Afbeelding
Gemonteerde headset connector houder


Afbeelding
Headset aangesloten op de headset connector houder




5. NAVIGATIE

In eerste instantie heb ik gekeken naar de BMW Navigator IV. Dit is exact hetzelfde systeem als de Garmin Zumo 660 echter, de Navigator IV heeft een aparte cradle met een viertal functie toetsen die me toch wel handig leken.
Toen ik me hier echter in ging verdiepen bleek dat de BMW Navigator IV géén stereo muziek ondersteunde, géén TMC aansluitmogelijkheden had en géén microfoon ingang. Bijzonder jammer, BMW laat hier een groot marktaandeel liggen.



5.1 Navigatie - Garmin Zumo 660

De Navigator IV is het dus niet geworden maar wel de Garmin Zumo 660.

Afbeelding
Navigatie Garmin Zumo 660



5.2 Navigatie - Montagesteun

Voor de montage van het navigatie systeem heb ik gebruik gemaakt van de binnendraad in het balhoofd. Het BMW embleem heb ik verwijderd waarna een draadstang geplaatst kan worden. Hier is vervolgens een RVS schijf overheen gegaan waarna ik een RAM Mount bol heb geplaatst.


Afbeelding
Montagesteun Navigatie Garmin Zumo 660


Afbeelding
Montagesteun Navigatie Garmin Zumo 660 - Detail




6 RESULTATEN


6.1 Geluidsopnames Portofoon

De volgend opname is gemaakt tussen de 80km/u en 120km/u. Uhm, let maar niet op de inhoud van het gesprek... :oops:

Geluidsopnamen Portofoon



6.2 Geluidsopnames GSM

En hier een leuk telefoongesprek met BBMW Peet gemaakt in Duitsland.

Geluidsopname telefoon



6.3 De Fotos

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding
Detail ControlBox


Afbeelding
Detail antenne


Afbeelding
BBMW Peet en MarcB


Afbeelding
Foto genomen September 2012




7. BRONNEN

Er zijn nogal wat bedrijven die claimen de wijsheid in pacht te hebben. Helaas is dit niet altijd het geval en betaal je al snel de hoofdprijs. Dit onderwerp geeft een opsomming van bedrijven waar ik zeer goede ervaringen mee heb en waar ik de verschillende onderdelen gekocht heb. Daarnaast heb zijn een aantal referentiebronnen vermeld die als naslag gebruikt kunnen worden.



7.1 Blackbird Owners Club

Op het forum van de Nederlandse Blackbird Owners Club waarvan ik Webmaster ben, heb ik de afgelopen jaren meerdere artikelen gepubliceerd over motor communicatie. Bijgaand een opsomming.

Afbeelding

2007 - Bike-to-Bike Inbouw winterklus 2007

2008 - Bike-to-Bike winterklus 2008

2011 - BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus




7.2 Boris Electronics

Alles op het gebied van elektronica onderdelen, componenten en bekabeling waar je zelfs voor een weerstandje van €0,05 een perfecte service krijgt!

Afbeelding


Boris Electronics b.v.
Loeffstraat 36
5142 ES Waalwijk
T 0416-343124
http://www.boris.nl



7.3 Jacobs Breda Electronics

Specialist op het gebied van de professionele zendamateur. Veel know-how én scherpe prijzen.

Afbeelding


JBE – Jacobs Breda Electronics
Liesbosstraat 9-14
4813 BD Breda
T 076-5212881
http://www.jacobsbredaelectronics.nl



7.4 Chainspeed

Chainspeed in Engeland is een reseller van Autocom producten, ook voor de Nederlandse markt! Niet alleen zijn de prijzen vele malen interessanter als die in Nederland, daarnaast is het technische kennis nivo ook nog eens zeer goed. Wil je de specialist op het gebied van Autocom spreken, bel dan met Sam Wray op nummer 0044 1994 484428 :)

Afbeelding


Email: info@chainspeed.co.uk
T 0044 1994 484428
http://www.chainspeed.co.uk/



7.5 Motor Houtrust

Officiele BMW motordealer die een zeer goede indruk op me heeft gemaakt. Niet alleen de klantvriendelijkheid en servicegerichtheid maar in het bijzonder de brede technische know-how is uitstekend. Een aanrader!

Afbeelding
Motor Houtrust, van links naar rechts, MarcB, Super-BMW en BBMW Peet


Motor Houtrust B.V.
Rhone 36
2491 AP Den Haag
T 070-3177177
http://www.motorhoutrust.nl
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Gebruikersavatar
Super-bird
Berichten: 1862
Lid geworden op: wo mei 16, 2007 3:19 pm
Locatie: Graft-de Rijp
Contacteer:

Re: BIKE-to-BIKE BMW K1300S

Bericht door Super-bird » za mar 24, 2012 9:52 pm

Nice Marc.

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: BIKE-to-BIKE BMW K1300S

Bericht door Motorpsycho » za mar 24, 2012 10:13 pm

Hoe zeg ik dit netjes :think:

FREAK

Maar dan natuurlijk in de positiefste zin van het woord :wink:

Geweldig Marc, diep respect voor jou knowhow en deskundigheid op dit gebied :!:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door motorrijder_2000 » za mar 24, 2012 10:57 pm

Mooi resultaat met een mooie motor, Marc.
Petje af
En nu met de mooie dagen in het verschiet................... genieten maar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Gerrit XX-L
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 6:59 pm
Locatie: Zelhem

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door Gerrit XX-L » za mar 24, 2012 11:08 pm

Hallo Marc.

Ik weet dat je erg deskundig bent met elektronica. :)

Maar hoe je deze uitleg geeft over de complete inbouw en technici er van, Respect daar voor. :}

Groeten Gerrit xx-l
Iedereen hoort wat hij begrijpt.

Gebruikersavatar
Dopey
Berichten: 1519
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:52 pm
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door Dopey » za mar 24, 2012 11:16 pm

weer een mooi en duidelijk verhaal.
we gaan elkaar zeker weer duidelijk spreken onderweg :D
Lukt het vandaag niet, dan komt het morgen, of overmorgen

ruud05
Berichten: 122
Lid geworden op: vr jun 03, 2011 12:58 pm
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door ruud05 » zo mar 25, 2012 9:42 am

JEZUS wat mooi man zo mooi maken ze het volgens mij bij een inbouw center nog niet,ook het geluid onderweg super veel respect hoe je dit hebt gedaan heel veel plezier ermee.
Groetjes Ruud.

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door Evelakes » zo mar 25, 2012 10:19 am

Met jouw skills moet je toch overwegen om voor jezelf te beginnen een netwerk heb je zo gebouwd en van je hobby je
werk te maken is toch wel het ultime..
Knap werk Marc. Veel plezier ermee.

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door Ankertje » zo mar 25, 2012 12:40 pm

Bedankt Marc. Ik heb het hele stuk met plezier gelezen.
En! Het scheelt mij heel veel uitzoekwerk :D

:]]]
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door YO » ma mar 26, 2012 5:54 am

Een hele mooie How-To Marc! Het specialisme spat er vanaf.

newborn
Berichten: 782
Lid geworden op: vr mei 26, 2006 11:31 am
Locatie: Boskoop NL
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door newborn » ma mar 26, 2012 11:02 am

Dit leest als een spannend boek !
Er zullen er niet veel zijn die je dit nadoen.

Ik begrijp nu wel waarom je voor een BMW bent gegaan:

zonder CAN-bus systeem is géén uitdaging :lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
HHBBXX
Berichten: 654
Lid geworden op: do aug 13, 2009 12:05 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door HHBBXX » ma mar 26, 2012 11:58 am

Bizar! Erg fraai en al snap ik de helft niet, het is gewoon prachtig om naar te kijken. :me stupid: :)~ :)~
Youth is not a time of life... It's a state of mind

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door MarcB » ma mar 26, 2012 8:42 pm

Luitjes, bedankt voor de leuk reacties :D Om eerlijk te zijn vind ik dit eigenlijk nog wel veel leuker als motorrijden.... Niet doorvertellen hè... :oops:

Ik heb nog een kleine toevoeging gedaan op het artikel, Chainspeed is als leverancier toegevoegd. Chainspeed is een bedrijf dat zit in Engeland en heeft zich gespecialiseerd in Autocom produkten. Prijzen zijn zeer scherp t.o.v. de Nederlandse markt en daarnaast is het kennis nivo ook nog eens zeer goed! Chainspeed levert overigens gewoon uit in Nederland, vaak binnen 3 dagen!
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

MXXL
Berichten: 1207
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:44 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door MXXL » ma mar 26, 2012 8:53 pm

Het is zelfs zo erg dat ik door dit soort verhalen bijna weer zin krijg om een motor te kopen.

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door MarcB » ma mar 26, 2012 8:58 pm

MXXL schreef:Het is zelfs zo erg dat ik door dit soort verhalen bijna weer zin krijg om een motor te kopen.
Wat let je!! Doen, dan kennen weer lekker lullen... :D
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

MXXL
Berichten: 1207
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:44 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door MXXL » ma mar 26, 2012 9:01 pm

Omdat het er bij mij op dit moment alleen op neer komt dat ik dan dit soort mooie dingetjes inbouw en de motor stof staat te happen in de garage.

Kom wel weer een keertje BBBQen, kunnen we dan ook lullen

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door MarcB » di mar 27, 2012 9:01 pm

Om opnames te maken van de Portofoon m.b.v. een laptop is knap onhandig, zo bleek afgelopen week. Onze BBMW Peet kwam met een goede suggestie of het wellicht mogelijk is om met een iPhone dergelijke opnamen te maken. Enfin, ben een avondje gaan stoeien met de iPhone Apps en heb vervolgens een testkabeltje met de nodige componenten in elkaar geknoopt en dit blijkt nog te werken ook :D

Afbeelding


Zodra ik de portofoon gaat uitzenden gaat de iPhone nu automatisch opnemen Klikkerdeklik :D
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Mr. Blue
Berichten: 4286
Lid geworden op: do mei 25, 2006 8:39 am
Locatie: Valkenswaard, The Netherlands
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door Mr. Blue » di mar 27, 2012 10:13 pm

Wat een techniek Marc, geweldig. Voor mij is het grootste gedeelte abracadabra, maar ik vind het schitterend om te lezen. Erg knap gemaakt.
Chapeau! :}

Pajaro
Berichten: 682
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door Pajaro » wo mar 28, 2012 11:52 am

Met deze mooie commentaren daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Echt helemaal top, al je inzet en slapeloze nachten zijn niet voor niets geweest Marc. :D
En dan de afwerking (y)
AfbeeldingWAAR EEN WIL IS, IS EEN WHEELIE!!!Afbeelding

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door Motorpsycho » wo mar 28, 2012 4:13 pm

Die Marc, is gewoon onze eigen Steve Jobs.

Mooi werk weer (y)
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door motorrijder_2000 » wo mar 28, 2012 9:48 pm

Motorpsycho schreef:Die Marc, is gewoon onze eigen Steve Jobs.

Mooi werk weer (y)
Maar we wensen hem wel een lang een een gezond leven toe :mrgreen:
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: BMW K1300S Bike-to-Bike Motorcommunicatie

Bericht door Motorpsycho » wo mar 28, 2012 10:27 pm

Uiteraard, ik doelde als een pionier op het gebied van gadget ontwikkeling :wink:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten