Klepspeling en stationair loop

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Post Reply
CBR11+
Posts: 24
Joined: Mon Sep 17, 2018 1:18 pm

Klepspeling en stationair loop

Post by CBR11+ » Thu Mar 21, 2019 5:37 pm

Beetje gekke vraag maar ik vraag mij af of te weinig klepspeling mijn ietwat rommelige stationair loop kan veroorzaken. Het lijk alsof hij soms op 3 poten loopt.
Alles is al gedaan aan de motor,van synchroon zetten, filters, olie, dynokit tot bougies.
Ik weet niet of de kleppen ooit gesteld zijn. Kmstand is nu 41.000, bouwjaar 1996. Ik hoor ook alleen maar dat de kleppen nooit fout gaan bij Honda, maar ja. Wat zou een andere oorzaak kunnen zijn?
Motor loopt verder helemaal goed. Je kunt met 1500 toeren pruttelen maar ook met 250+ doorblazen.

User avatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Posts: 922
Joined: Mon Aug 13, 2007 12:56 pm
Contact:

Re: Klepspeling en stationair loop

Post by Viffer » Sat Mar 23, 2019 12:55 pm

Te weinig klepspeling kan verbrande kleppen opleveren.

Ook is het voor een regelmatige loop ook beter dat ze goed staan. Maar bij 40.000 km zullen ze waarschijnlijk nog goed staan.

Is de carburateur al eens echt goed gereinigd in die 22 jaar?

CBR11+
Posts: 24
Joined: Mon Sep 17, 2018 1:18 pm

Re: Klepspeling en stationair loop

Post by CBR11+ » Sun Mar 24, 2019 9:18 pm

Ja de carbs zijn gereinigd toen de dynokit er op is gekomen vorig jaar. Maar ik was er niet bij.
Volgens mijn motorzaak zou het nu eigenlijk alleen nog maar uit de klepafstelling kunnen komen.
Wat voor carbreiniging zou je aanbevelen?

User avatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Posts: 922
Joined: Mon Aug 13, 2007 12:56 pm
Contact:

Re: Klepspeling en stationair loop

Post by Viffer » Mon Mar 25, 2019 6:10 pm

Zijn de carburateurs gesynchroniseerd?
Zelfs met een wat mindere kleptiming los je onregelmatig lopen op.
Als er rubbers lek zijn kan je klooien wat je wilt dan krijg je het nooit goed.

CBR11+
Posts: 24
Joined: Mon Sep 17, 2018 1:18 pm

Re: Klepspeling en stationair loop

Post by CBR11+ » Tue Mar 26, 2019 9:25 am

Ze zijn vorig jaar inderdaad gesynchroniseerd.
En misschien ben ik ook te precies. Je hoort en ziet gewoon dat ie in stationair stand om de seconde ongeveer 50-100 toeren daalt/stijgt. Hij staat afgesteld op net iets meer dan 1000 toeren. Ik zal eens een Forte 1 erin gooien. Het vermoeden bij begint nu ook te groeien dat de carbs wellicht niet 100% schoon zijn.
Alleen vanaf 1500 toeren merk je niets meer van een onregelmatigheid.

User avatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Posts: 922
Joined: Mon Aug 13, 2007 12:56 pm
Contact:

Re: Klepspeling en stationair loop

Post by Viffer » Thu Mar 28, 2019 10:26 pm

1000 toeren is te laag. Moet minimaal 1100 zijn.
1150 kan zeker ook geen kwaad.

CBR11+
Posts: 24
Joined: Mon Sep 17, 2018 1:18 pm

Re: Klepspeling en stationair loop

Post by CBR11+ » Mon May 06, 2019 6:36 pm

OK, ik heb 'm op 1100-1200 gezet, maar het hele lichte schommelen blijft.
Mijn motorzaak zegt dat de carbs helemaal schoongemaakt zijn bij de plaatsing van de kit en carbs sync. (met een ultrasoon behandeling krijg je m niet zo schoon). Er was verder niks mis mee, dus het zal dan ook wel niets voorstellen.
Het spruitstuk van BWE in combinatie met de Akra's spelen misschien ook een rol.
Of dus toch een klep die wat te strak is gaan staan. Maar gezien de verhalen van het lang niet hoeven te kleppenstellen bij birds, laat ik die uitgavenpost maar even aan mij voorbij gaan.

CBR11+
Posts: 24
Joined: Mon Sep 17, 2018 1:18 pm

Re: Klepspeling en stationair loop

Post by CBR11+ » Mon May 06, 2019 6:43 pm

Overigens, de Forte had geen waarneembaar effect en de nieuwe irridium bougies (maand geleden erin gezet) maakte ook geen verschil op de stationair loop. Soms moet je dus maar accepteren dat niet alles zo vlak als een biljartlaken ronddraait.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests