'zwaar' punt balhoofd

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
x-eleven
Berichten: 235
Lid geworden op: zo jul 15, 2007 8:15 pm
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

'zwaar' punt balhoofd

Bericht door x-eleven » wo aug 01, 2007 7:40 am

Ik had laatst een discussie met een paar mensen over de balhoofdlagers. Iemand zei dat als je een zwaar punt hebt als je je stuur omdraait, je dan je lagers moet vervangen. Als we bij zijn soes testten, dan voelde we ook geen zwaar punt, echter, op mijn motor en op een zzr 1100 voelde we wel een zwaar punt (dat zwaar is redelijk relatief hoor) precies in het midden. Is dat normaal, hebben jullie BB's dat ook, of moet ik idd nieuwe lagers laten steken? 't voelt gewoon of hij in een klein kuiltje valt als het stuur helemaal recht staat... tijdens het rijden merk ik er echt niks van...

Bedankt

ReeF
Berichten: 5848
Lid geworden op: do mei 11, 2006 9:02 pm
Locatie: Schoten - Belgium
Contacteer:

Bericht door ReeF » wo aug 01, 2007 8:02 am

Dat is dus het meest gebruikte punt - rechtdoor - je moet wat meer bochtjes draaien :wink:

Maar serieus, als je er in gebruik nog niets van merkt heeft het geen haast, maar ik zou bij een volgende onderhoudsbeurt het lager wel vervangen. Het stuur moet vrij van links naar rechts kunnen lopen.
Proud member of the Adventure Chaptor

LeoFric
Berichten: 1526
Lid geworden op: do mei 31, 2007 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door LeoFric » wo aug 01, 2007 8:10 am

X-Eleven:

Volgens mij zit er nog iets in. Namelijk niet alleen slijtage en dergelijke. Maar wat ook van belang is is hoever je de motor op zijn voorkant hebt staan.

Als hij meer op de neus staat, valt hij welliswaar makkelijker in de bocht maar heb je ook een zwaarder punt in de rechtuitstand.

Althans dat heb ik altijd gemerkt bij mijn motoren waarbij ik dat deed.
Natuurlijk speelt het gewicht ook mee.

Een zwaardere motor heeft een iets zwaarder punt. Ik weet niet naast welke soes je gestaan hebt.. Maar in mijn ogen is dat ook nog een plausibel punt.

x-eleven
Berichten: 235
Lid geworden op: zo jul 15, 2007 8:15 pm
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Bericht door x-eleven » wo aug 01, 2007 8:17 am

soes was een bandit (1100, 1150, wat is het)... bij beide getest op de bok (dus vrij draaiend stuur), en dan aan het voorwiel vasthouden en draaien...

Is het 'op z'n neus staan' dan nog steeds van belang?

Ik weet ook uit m'n hoofd niet of de geometrie anders is tussen X11/BB... dacht dat de X11 een halve graad meer op z'n neus stond, maar weet ik niet zeker meer...

En nog wat achtergrond info, de motor heeft nu 24000 km gereden, ik kocht 'm nog geen jaar geleden met 12000, dus de vorige eigenaar heeft er zo'n 2500 km per jaar mee gereden... ik ben niet van de wheelies en zo (behalve per ongeluk tijdens het optrekken :roll: maar dat gebeurt niet al te vaak...)

LeoFric
Berichten: 1526
Lid geworden op: do mei 31, 2007 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door LeoFric » wo aug 01, 2007 8:32 am

x-eleven schreef:soes was een bandit (1100, 1150, wat is het)... bij beide getest op de bok (dus vrij draaiend stuur), en dan aan het voorwiel vasthouden en draaien...

Is het 'op z'n neus staan' dan nog steeds van belang?
Nee dan is het niet meer van belang, dan draai je helemaal vrij.
x-eleven schreef:Ik weet ook uit m'n hoofd niet of de geometrie anders is tussen X11/BB... dacht dat de X11 een halve graad meer op z'n neus stond, maar weet ik niet zeker meer...
Ja af fabriek wel, kwam ik achter in de zoektocht naar je dashboard foto.
x-eleven schreef:En nog wat achtergrond info, de motor heeft nu 24000 km gereden, ik kocht 'm nog geen jaar geleden met 12000, dus de vorige eigenaar heeft er zo'n 2500 km per jaar mee gereden... ik ben niet van de wheelies en zo (behalve per ongeluk tijdens het optrekken :roll: maar dat gebeurt niet al te vaak...)
Nah, ik denk dat zolang je het niet merkt met rijden je nog wel goed zit. Maar het blijft een aandachts puntje dunkt me.

ReeF
Berichten: 5848
Lid geworden op: do mei 11, 2006 9:02 pm
Locatie: Schoten - Belgium
Contacteer:

Bericht door ReeF » wo aug 01, 2007 8:35 am

Laten we eerst vast stellen wat een zwaarpunt is :D

Lager is versleten als je werkelijk 1 punt hebt waar je stuur - ik overdrijf nu - vast clickt, dit kan heel licht zijn in het begin. Je omschrijft je vaststelling als een kuiltje, dus lijkt me vervangen bij volgende onderhoud gepast.

Dat je stuur - ook als hij op de bok staat - iets lichter loopt bij uitslag naar links en rechts is volgens mij gevolg van zwaartekracht, dat dit minder lijkt op andere motoren kan al simpel komen doordat hun lager afstelling wat zwaarder is.


Tjemig, lijkt wel of ik vannacht op mijn Haynes manual heb liggen slapen :lol:
Proud member of the Adventure Chaptor

x-eleven
Berichten: 235
Lid geworden op: zo jul 15, 2007 8:15 pm
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Bericht door x-eleven » wo aug 01, 2007 8:46 am

Dat lichter lopen van het stuur als de motor op de bok staat ben ik helemaal met je eens...

Overigens wat dat kuiltje betreft ben ik het ook met je eens, maar vond het wel opvallend dat het precies is als je rechtuit rijdt, maar dat zal wel zijn omdat je toch voornamelijk rechtdoor rijdt... Overigens was dus iemand anders tijdens de discussie van mening dat het normaal is en dat dus (bijna) elke motor dat heeft... en onze steekproef toonde dus aan dat 3 tegen 1 van de motoren die er op dat moment stonden het inderdaad allemaal hadden..

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door Ankertje » wo aug 01, 2007 11:11 am

Lager zo snel mogelijk vervangen !

Het is kapot vandaar het zwaar punt. Daar is het ingeslagen en dat zal rap verslechteren.

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

x-eleven
Berichten: 235
Lid geworden op: zo jul 15, 2007 8:15 pm
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Bericht door x-eleven » wo aug 01, 2007 11:18 am

dus dan zijn de balhoofdlagers van 3 op de 4 motoren (die er die dag waren) allemaal stuk?

RK
Berichten: 3128
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 9:39 pm
Locatie: XX-city
Contacteer:

Bericht door RK » wo aug 01, 2007 11:20 am

x-eleven schreef:dus dan zijn de balhoofdlagers van 3 op de 4 motoren (die er die dag waren) allemaal stuk?
kan best .... die van mijn zijn ook verrot en wordt de 16 aug vervangen :cry:

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door Ankertje » wo aug 01, 2007 11:23 am

x-eleven schreef:dus dan zijn de balhoofdlagers van 3 op de 4 motoren (die er die dag waren) allemaal stuk?
Dat heb je helmaal goed.

Vaak is de reparatie niet echt goedkoop en daarom ziet men er nogal eens van af. Dat het duur is komt omdat de hele voorbouw er af moet en daar gaan een aantal uren werk in zitten.

Speel op safe en vervang ze gewoon. Het zal ook beslist lekkerder rijden.

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Frank Switser
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 23, 2006 3:45 pm
Locatie: Landsmeer

Bericht door Frank Switser » wo aug 01, 2007 12:35 pm

Inderdaad, zo snel mogelijk vervangen. Je omschrijft precies hoe een ingeslagen balhoofdlager aanvoelt, dus dat is duidelijk. Het komt trouwens niet alleen van wheelies, maar ook van (hard) remmen....

Het verschil met een nieuw lager is echt groot!
Laatst gewijzigd door Frank Switser op wo aug 01, 2007 12:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

x-eleven
Berichten: 235
Lid geworden op: zo jul 15, 2007 8:15 pm
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Bericht door x-eleven » wo aug 01, 2007 12:40 pm

Hmm, hard remmen, dat doe ik dan weer wel :roll:

Frank, jij kan ze bestellen neem ik aan... ik mail je...

RK
Berichten: 3128
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 9:39 pm
Locatie: XX-city
Contacteer:

Bericht door RK » wo aug 01, 2007 12:58 pm

x-eleven schreef:Hmm, hard remmen, dat doe ik dan weer wel :roll:

Frank, jij kan ze bestellen neem ik aan... ik mail je...
en als je hard remt kun je speling voelen ...... bij die van mij wel :cry:

x-eleven
Berichten: 235
Lid geworden op: zo jul 15, 2007 8:15 pm
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Bericht door x-eleven » wo aug 01, 2007 1:22 pm

ik voel wel iets, maar als ik de motor op de bok zet, kan ik geen speling in het balhoofd voelen (alleen dat zware punt zeg maar)... ik voel dus wel iets als ik de motor stil heb, en met de voorrem in het stuur indruk... Klopt dat met wat ik zou moeten voelen?

RK
Berichten: 3128
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 9:39 pm
Locatie: XX-city
Contacteer:

Bericht door RK » wo aug 01, 2007 1:29 pm

x-eleven schreef:ik voel wel iets, maar als ik de motor op de bok zet, kan ik geen speling in het balhoofd voelen (alleen dat zware punt zeg maar)... ik voel dus wel iets als ik de motor stil heb, en met de voorrem in het stuur indruk... Klopt dat met wat ik zou moeten voelen?
doet tie bij mij ook dus ik laat het maken...

MXXL
Berichten: 1207
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:44 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door MXXL » wo aug 01, 2007 9:08 pm

Van mij is ook stuk dus troost je.
Mijn grote trots: Anne Janine Lit
Mijn kleine trots: Inge Erika Lit

MXXL

Dirko
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo mei 28, 2006 8:44 pm
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Dirko » wo aug 01, 2007 9:57 pm

msschien kunne jullie wel een groepsbuy doen met balhoofdlagers :lol: :lol:

Maar je zal er versteld van staan hoeveel mensen er met een verrot balhoofd rondrijden, ik krijg wel es motoren in de werkplaats waarvan ik denk hoe kun je er mee rijden.

Dit komt omdat het inslagen heel geleidelijk gaat en je dat dan niet verneemt maar als er nieuwe inzitten verneem je het wel degelijk, vaak voel je als je het spul nog inmekaar heb zitten een dood punt, maar als je dan de poten eruit hebt en je kroonplaat zodat je alleen je t-stuk er nog in hebt dan schrik je pas echt hoe vast het zit !.

Vervangen dus dan kun je echt weer lekker sturen 8) 8)
Een Wheely overkomt je!!!!!............ Toch

Het kan altijd harder!!

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Bericht door stanley » wo aug 01, 2007 10:07 pm

x-eleven schreef:Hmm, hard remmen, dat doe ik dan weer wel :roll:

Frank, jij kan ze bestellen neem ik aan... ik mail je...
Vraag dan wel ff aan Frank of hij de koniche besteld die zijn beter (draagvlak is gewoon sterker)
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Medic-XX
Berichten: 2455
Lid geworden op: za jun 30, 2007 8:56 am
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Bericht door Medic-XX » do aug 02, 2007 9:19 am

Heb gelukkig tot nu toe een prima balhoofd. Gister door dit topic meteen maar even laten kijkn maar ze konden geen afwijkingen vinden. wat kost eigenlijk zo'n grap als ie wel stuk is.

RK
Berichten: 3128
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 9:39 pm
Locatie: XX-city
Contacteer:

Bericht door RK » do aug 02, 2007 9:29 am

de lagers op zich valt wel mee maar het zijn vooral de manuren die het duur maakt want ze moeten de BB zo demonteren dat ze wel bij het balhoofd kunnen komen .... en dat is een paar uur werk......

x-eleven
Berichten: 235
Lid geworden op: zo jul 15, 2007 8:15 pm
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Bericht door x-eleven » do aug 02, 2007 9:30 am

Dat zal wellicht op m'n X11 iets makkelijker zijn, maar desondanks...

Frank Switser
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 23, 2006 3:45 pm
Locatie: Landsmeer

Bericht door Frank Switser » do aug 02, 2007 11:38 am

RK schreef:de lagers op zich valt wel mee maar het zijn vooral de manuren die het duur maakt want ze moeten de BB zo demonteren dat ze wel bij het balhoofd kunnen komen .... en dat is een paar uur werk......
Valt wel mee. Dirko heeft het bij mijn motor gedaan in een uurtje..... De kuip en de tank kunnen in zijn gehaal blijven zitten, je moet alleen de vorkpoten, stuurtje en kroonplaten verwijderen.
Laatst gewijzigd door Frank Switser op do aug 02, 2007 11:40 am, 1 keer totaal gewijzigd.

LeoFric
Berichten: 1526
Lid geworden op: do mei 31, 2007 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door LeoFric » do aug 02, 2007 11:39 am

Frank Switser schreef:
RK schreef:de lagers op zich valt wel mee maar het zijn vooral de manuren die het duur maakt want ze moeten de BB zo demonteren dat ze wel bij het balhoofd kunnen komen .... en dat is een paar uur werk......
Valt wel mee. Dirko heeft het bij mijn motor gedaan in een uurtje.....
Jah... das niet eerlijk :) Dirko heeft magische handjes !!! ;)

RK
Berichten: 3128
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 9:39 pm
Locatie: XX-city
Contacteer:

Bericht door RK » do aug 02, 2007 11:42 am

LeoFric schreef:
Frank Switser schreef:
RK schreef:de lagers op zich valt wel mee maar het zijn vooral de manuren die het duur maakt want ze moeten de BB zo demonteren dat ze wel bij het balhoofd kunnen komen .... en dat is een paar uur werk......
Valt wel mee. Dirko heeft het bij mijn motor gedaan in een uurtje.....
Jah... das niet eerlijk :) Dirko heeft magische handjes !!! ;)
:^ dan zal dit de laatse keer zijn geweest en rij ik de volgende keer naar het knoal :wink: :lol:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten