BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Verschillende BOC Members rijden met BMW
Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door MarcB » zo sep 18, 2011 11:20 am

BMW K1200S Bike-to-Bike Motor Communicatie

Na een vroeg ingetreden Penopauze*, was onze BBMW Peet er uit! De Blackbird werd vervangen door een, jawel hoor, een echte Harley Davidson. En bij een echte Harley hoort géén Portofoon, iPod, telefoon of welk ander genotsmiddel dan ook. De hele intercom zooi ging ook de deur uit. Uiteraard hadden wij daar alle begrip voor, niets voor niets zat Peet in zijn Penopauze....

Afbeelding
HD Peet's Harley Davidson Vrod


Gelukkig voor ons allen was Peet’s Penopauze maar van korte duur; een Harley was het niet, bochten maken bleek onmogelijk, jeuk aan de kont van het trillen was geen succes en vooral de slappe klets over de Porto bleek een gigantisch gemis…. Kortom, de Harley de deur uit en een waardige opvolger voor de Blackbird kwam er voor in de plaats. Een echte BMW K1200S! Ook Peter’s naam werd al snel aangepast op het forum, was het eerst BB Peet, toen HD Peet om vervolgens BBMW Peet te worden.
Uiteraard moet deze fiets ook aangekleed worden met Bike-to-Bike communicatie wat een leuke klus werd voor mij (MarcB). Wil je weten hoe we dit gedaan hebben, lees dan verder!

Afbeelding
BMW K1200S


De BMW K1200S is een geweldige fiets. Een perfecte zithouding, makkelijk te handteren, veel vermogen maar, er zit ook een héél klein nadeeltje aan…. JE KAN NIETS INBOUWEN WANT HET KRENG HEEFT TOTAAL GÉÉN INBOUWRUIMTE… Kortom, toch wel iets waar je rekening mee moet houden.




INHOUD

1. PORTOFOON 2. EXTERNE ANTENNE 3. INTERCOM 4. ELEKTRISCHE AANSLUITINGEN 5. RESULTAAT :!: Door het onderwerp aan te klikken in de inhoudsopgave, kom je gelijk bij het desbetreffende onderwerp uit.




1. PORTOFOON

Als je gebruik wilt maken van een kwalitatief goede portofoon die in- en uitgeschakeld kan worden via het motorcontact, waarvan je de antenne kan vervangen voor een externe antenne en die daarnaast ook nog eens zeer compact is én werkt op de PMR kanalen, dan is er eigenlijk maar een type geschikt, de Kenwood TH-F7E.

Afbeelding
Kenwood TH-F7E - Ware grootte


De TH-F7E is een zeer compact toestel (58 x 88 x 29mm) en is een Portofoon die ontwikkeld is voor de zendamateur frequenties op de 2 meter (144 - 146MHz)en 70 cm band (430 - 440MHz).
Door een eenvoudige aanpassing is de Portofoon geschikt te maken voor de PMR frequenties (446.000 – 446.100MHz) zoals die door de BOC leden wordt gebruikt. Voor het gebruik van een PMR is overigens geen vergunning nodig.
De Kenwood TH-F7E is uit voorraad verkrijgbaar bij Jacobs Breda Electronics ook wel bekend als JBE (Liesbosstraat 9-14 Breda) die inmiddels al behoorlijk wat systemen verkocht heeft aan de BOC leden. Contactpersoon is Toine Machielsen.

Bij JBE kost de TH-F7E €289,- wat een behoorlijk scherpe prijs is aangezien de gemiddelde verkoopprijs €369,95 is!

Afbeelding
Jacobs Breda Electronics


De hardware modificatie van de TH-F7E zodat deze geschikt is voor de PMR kanalen kan door JBE uitgevoerd worden onder garantie (kosten zijn ongeveer €20,-). Meestal kan deze modificatie gedaan worden terwijl je er op wacht. Mocht je dit echter zelf willen doen, uitvoerige informatie kan je vinden op de volgende website: http://www.hampedia.net/kenwood/th-f7-e ... ansmit.php



1.1 Portofoon - Instellingen

Naast de hardware modificatie is het ook belangrijk dat een aantal softwarematige instellingen worden gedaan op de TH-F7E. De meest eenvoudige wijze is door de TH-F7E m.b.v. een interface kabel (Kenwood PG-4Y) te koppelen aan een laptop. Vervolgens kan je via de site van Kenwood het programma “Memory Control Program MCP-F6/F7 Version 1.00” downloaden waarmee je de TH-F7E kan programmeren. Dit programma is via de volgende link te downloaden: http://www.kenwood.com/i/products/info/ ... _soft.html

De tweede manier is om de instellingen rechtstreeks op de TH-F7E in te voeren. Weliswaar een stuk omslachtiger maar het bespaart je een programmeerkabel.
De volgende instellingen dienen ingevoerd te worden om de TH-F7E geschikt te maken voor de PMR kanalen.

Channel RX(TX) Frequency Name
01 446.00625 MHz PMR-01
02 446.01875 MHz PMR-02
03 446.03125 MHz PMR-03
04 446.04375 MHz PMR-04
05 446.05625 MHz PMR-05
06 446.06875 MHz PMR-06
07 446.08125 MHz PMR-07
08 446.09375 MHz PMR-08

Step: 6.25KHz
Mode: FM (Narrow FM, géén Wide FM)




1.2 Portofoon - Inbouwen

Zoals gezegd, de BMW K1200S biedt amper inbouwruimte. Onder het zadel zit een opbergvak echter, hier zit het alarm afgemonteerd op een drietal montage punten. Het mogelijke alternatief is het verplaatsen van het alarm achter de zijkappen van het zadel. Maar wat we ook probeerden, ook dit was een onmogelijke opgaaf.
Uiteindelijk hebben we er voor gekozen het alarm maximaal naar de rechterzijde op te schuiven in het opberg vak waardoor net voldoende ruimte vrij kwam om de Portofoon naast het alarm te kunnen plaatsen.

Afbeelding
Opberg vak onder het zadel met 3 montage gaten voor het alarm


Afbeelding
M.b.v. een dremel ruimte gemaakt voor de portofoon aansluitpluggen

Zowel onder- als bovenop het alarm is een 2mm dikke RVS plaat gemonteerd. Hiermee maak je het bijzonder lastig voor het dievengilde om het alarm te saboteren door met een boor dwars door het zadel te gaan.

Afbeelding
Alarm beschermplaat en portofoon

Afbeelding
Uitsparing t.b.v. aansluitpluggen portofoon


Om voldoende ruimte te krijgen hebben we de onder- en bovenplaat van het alarm aan moeten passen. Aan de onderzijde was dit noodzakelijk aangezien de drie bestaande montage gaten niet meer gebruikt kunnen worden. Aan de bovenzijde was dit nodig om er voor te zorgen dat het zadel nog geplaatst kon worden.
De onderplaat van het alarm hebben we gemonteerd met een speciale water- en UV bestendige dubbelzijdige tape van Bison (Bison Car-Fix). Het alarm zelf is met Velcro (klittenband) op de RVS plaat geplaatst zodat het altijd mogelijk blijft het alarm naderhand te verwijderen.
Overigens hebben we het zadel aan de onderzijde nog enigszins moeten aanpassen aangezien er net niet genoeg ruimte was om het zadel zonder geweld te kunnen plaatsen. Dit hebben we gedaan door de onderzijde van het zadel te verhitten met een gasbrander waardoor het mogelijk werd een opstaande rand naar binnen te drukken. Dit was net voldoende om het zadel goed te kunnen plaatsen.


Afbeelding
Een hele opluchting bij Peter…. de Portofoon past onder het zadel…


1.3 Portofoon - Bediening

Het bedienen van je portofoon doe je d.m.v. de PTT knop ook wel de Push-to-Talk knop genoemd. De originele schakelaar die Autocom bij de set levert wordt op het handvat gemonteerd d.m.v. een paar kabelbinders. Niet echt een nette oplosssing. Daarnaast hebben we tijdens de verschillende ritten met de BOC nog wel eens storingen gehad met de originele schakelaar als gevolg van vocht. Hierdoor kwam het voor dat de PTT schakelaar ingedrukt bleef wat bijzonder vervelend is.
De originele schakelaar is dan ook gebruikt om uit te zoeken hoe een vervangende schakelaar moet worden aangesloten.

Afbeelding
Originele Autocom Push-to-Talk (PTT) Schakelaar


De originele Autocom PTT Schakelaar bestaat uit een tweetal losse schakelaars. Op de onderstaande afbeelding is aan de rechterzijde de PTT schakelaar te zien, aan de linkerzijden een 3-standen schakelaar. Hiermee kan je de volgende instellingen maken:
  • Schakelaar naar links: portofoon in continu zendstand (overbrugging PTT schakelaar)
  • Schakelaar midden: portofoon wordt bediend zodra de PTT schakelaar wordt ingedrukt
  • Schakelaar naar rechts: portofoon wordt aangestuurd door de VOX functie én door de PTT schakelaar
Afbeelding
Autocom PTT Schakelaar en 3-standen schakelaar


De vervangende PTT Schakelaar heeft twee aansluitingen. Op een aansluiting wordt de zwarte draad (Massa)gesoldeerd, op de andere wordt de rode draad (PTT) gesoldeerd, zie onderstaande foto. Wil je echter ook gebruik maken van de automatische VOX functie waardoor je de Portofoon zowel met de PTT schakelaar als ook door je stem kan aansturen, dan moet je de blauwe en de rode draad doorverbinden en vast solderen aan de vervangende PTT schakelaar. De zwarte draad soldeer je vervolgens vast aan de andere aansluiting van de schakelaar.

Overigens is gebleken dat de automatisch VOX functie niet echt handig is. BBMW Peet kwam er achter dat de halve BOC club zijn (privé...) GSM gesprekken kon volgen over de Portofoon. Door de VOX functie wordt namelijk zowel de GSM als ook de Portofoon aangestuurd.....

Afbeelding
Aansluitingen Autocom PTT Schakelaar / 3-standen schakelaar


De schakelaar die we toegepast hebben is een schakelaar die waterbestendig is (IP67) en behoorlijk duurzaam is doordat een volledig metalen behuizing is toegepast. Afmetingen zijn 17.5mm x 17.5mm, kosten zijn €9,-. Uiteraard zijn er ook standaard PTT schakelaars in de handel verkrijgbaar maar, de kwaliteit is minder en je betaalt er al snel zo’n €40,- voor. Voor dit bedrag zit er dan wel een snoertje aan gesoldeerd….

Afbeelding
Push-to-Talk (PTT) Schakelaar


Het plaatsen van de PTT knop wil nog wel eens een probleem zijn. Tijdens het motorrijden wil je namelijk niet je stuur loslaten of je handen verzetten om je portofoon te bedienen. Soms kan je gebruik maken van een van de bestaande schakelaars zoals de passeerlicht schakelaar. Zelf ben ik hier echter geen voorstander van en daarnaast is dit bij de BMW K1200S zeer waarschijnlijk niet mogelijk i.v.m. het Canbus systeem van BMW. Kortom, we zijn gaan zoeken naar een montage mogelijkheid om een losse PTT schakelaar te plaatsen. Dit bleek een uitdaging te zijn want er zijn eigenlijk geen fatsoenlijke montage punten….
Wat we uiteindelijk gedaan hebben is een “halve-maan” vorming plaatje gemaakt uit 2mm dik aluminium dat tussen het linker handvat en de bediening op het stuur geklemd kan worden. Onderaan dit plaatje is de PTT schakelaar geplaatst waardoor je tijdens het motorrijden eenvoudig met de nagel van je duim de schakelaar kan bedienen.

Afbeelding
Montageplaatje PTT schakelaar


Afbeelding
Bediening PTT schakelaar d.m.v linker-duim nagel


Om een mooi eindresultaat te krijgen zijn de aluminium onderdelen zwart gepoedercoat.

Afbeelding
….en het resultaat na poedercoaten…


Afbeelding
Gemonteerde Push-to-Talk (PTT) Schakelaar…


Afbeelding
Detailfoto PTT schakelaar


1.4 Portofoon - voeding

De Kenwood TH-F7E portofoon is voorzien van een behoorlijke krachtige Li-Ion batterij die behoorlijk lang meegaat. Echter, als je de portofoon automatisch op het contact wil in- en uitschakelen en daarnaast de portofoon aan de motor-accu wilt koppelen zodat je nooit de batterij capaciteit hoeft te controleren, dan is enige elektronica een vereiste.

Door een portofoon rechtstreeks aan de accu én de Autocom Intercom te koppelen ontstaan er zogenaamde aardlussen. Hierdoor is de kans op storingen erg groot waardoor je onverstaanbaar wordt voor je collega motorrijders. Ook Autocom waarschuwt hiervoor en geeft duidelijk aan dat je alléén apparaten aan het Autcom intercom systeem mag koppelen als deze voorzien zijn van een eigen batterij. Doe je dit niet, dan is het risico groot dat een van de aparaten defect raakt. Uitzondering hierop is de Garmin Zumo navigatie zolang deze via een speciale kabel aan de Autocom Intercom wordt gekoppeld.

Tijdens de eerste testen bleek dat de Portofoon inderdaad een behoorlijke storing door te geven zodra deze aan de motor accu werd gekoppeld. Dit had ik kunnen oplossen door een ontkoppeling te plaatsen in de microfoon en speaker aansluiting tussen de Portofoon en de Autocom Intercom echter, dit is nog geen garantie dat er geen storing wordt doorgegeven. De motoraccu is namelijk een behoorlijke storende factor doordat deze continue wordt belast / geladen.

Om dit probleem op te lossen heb ik een filter geplaatst tussen de accu en de portofoon. Dit filter zorgt er voor dat de portofoon van een constante spanning wordt voorzien zonder enige rimpel.
Onderstaande foto’s laten zien hoe e.e.a. eruit is komen te zien.

Afbeelding
12Volt Portofoon filter - onderzijde


Afbeelding
12Volt Portofoon filter - bovenzijde


Afbeelding
12Volt Portofoon filter


Zoals eerder gezegd is de inbouwruimte bij een BMW K1200S zeer beperkt. Gelukkig was er nog enige ruimte onder het zadel waar het Portofoon filter geplaatst kon worden. Het filter is aan de onderzijde met Velcro vastgezet.

Afbeelding
12Volt Portofoon filter - Ingebouwd onder het zadel




2. EXTERNE ANTENNE

Een beter bereik én ontvangst is mogelijk door gebruik te maken van een externe antenne. Echter, niet elke antenne kan je zomaar gebruiken. Een antenne wil namelijk een “tegenmassa” zien om goed af te kunnen stralen. Het midden van een stalen autodak is wat dat betreft ideaal, dit wordt alleen wat lastiger op een motor bij gebrek aan een autodak….
Gelukkig zijn hier ook goede alternatieven voor, er bestaan namelijk antennes die een eigen “tegenmassa” creëren. Dergelijk antennes worden “Radialless” of “No Groundplane” antennes genoemd. Meer hierover te lezen in het topic Bike-to-Bike Inbouw winterklus 2007, zie http://www.blackbirdownersclub.eu/phpBB ... php?p=5#p5 en het topic Bike-to-Bike winterklus 2008, zie http://www.blackbirdownersclub.eu/phpBB ... 041#p71041
De antenne die ik vaker heb gebruikt is de Diamond SG-M803N. Dit is een mooie, radialless compacte antenne met een lengte van 37cm. Er zit echter wel een nadeel aan deze antenne, de SG-M803N maakt gebruik van een zogenaamde N-Connector waar géén standaard chassis connector voor verkrijgbaar is.
De Diamond SG-M504 daarentegen heeft een M-Connector (PL-259) waarvan het chassisdeel (SO-239) wél goed verkrijgbaar is. Deze antenne heeft een lengte van 39cm, is radialless en geeft een versterking van 2.15dBi. De antenne is leverbaar via JBE in Breda en kost ongeveer €53,-.

Afbeelding
Diamond SG-M504 externe antenne


2.1 Externe Antenne - Connector Chassisdeel

Zoals aangegeven wordt de antenne gemonteerd op een chassisdeel met een SO-239 connector. Sirio heeft hiervoor een chassisdeel met haakse connector, model SG-AC/U, kosten zijn ongeveer €20,-.

Afbeelding
Antenne Chassisdeel Sirio SG-AC/U


Afbeelding
Montage Antenne Chassisdeel Sirio SG-AC/U


2.2 Externe Antenne - Koppeling Portofoon

De kabel die aan het Chassisdeel zit (Sirio SG-AC/U - kabeltype RG58) is standaard afgemonteerd met een M-Connector (PL-259). Echter, de antenne aansluiting op de Kenwood TH-F7E portofoon is een zogenaamde SMA-Female connector die aanzienlijk kleiner is. Nu is het mogelijk om een verloopadapter te plaatsen zoals aangegeven in onderstaande afbeelding maar dit kost inbouwruimte en daarnaast geeft een adapter altijd enige demping.

Afbeelding
Verloopadapter naar SMA


De M-Connector hebben we dan ook vervangen voor een SMA-Male connector zoals aangegeven in de onderstaande afbeelding.

Afbeelding
SMA-Male connector geschikt voor RG58 kabel - koppeling Portofoon


2.3 Externe Antenne - Trimmen

De externe antenne, Diamond SG-M504, is afgestemd om te gebruiken op de zogenaamde 70 cm band (430 - 440MHz). Echter, willen we deze antenne gebruiken op de PMR frequenties (446.000 – 446.100MHz) zoals die door de BOC leden wordt gebruikt, dan is het noodzakelijk om de antenne hier op af te regelen. Doe je dit niet, dan kan de Portofoon zijn vermogen niet goed afgeven aan de antenne waardoor de eindtrap van de Portofoon verkeerd belast wordt en mogelijkerwijs defect raakt.
Aangezien de Portofoon op een hogere frequentie gebruikt gaat worden, betekent dit dat de antenne ingekort moet worden. Neem als voorbeeld de GSM’s, deze werken op een frequentie van 900 / 1800MHz. Bij deze frequenties is de antenne zo kort dat deze in het toestel geïntegreerd kan worden waardoor de antenne niet meer zichtbaar is.
Om te bepalen wat de lengte van de antenne moet worden moet je de SWR (Standing Wave Ratio) meten m.b.v. een SWR meter. De SWR waarde is simpel uitgelegd een waarde die aangeeft of de Portofoon zijn vermogen goed aan de antenne kan afgeven. Een goed resultaat heb je als deze waarde onder de 1.5 : 1 ligt.
De SWR meter die ik gebruikt heb is van Diamond model SX-400, zie onderstaande afbeelding.

Afbeelding
Diamond SX-400 SWR meter


De SWR meter plaats je tussen de Portofoon en de antenne waarna je de Portofoon instelt op PMR kanaal 4 (446.04375 MHz). Hierna druk je de PTT knop in, calibreer je de meter en lees je de SWR waarde af. Vervolgens kort je de antenne in met kleine stapjes van 1 ~2 mm en lees je de SWR waarde wederom af. Dit doe je tot deze waarde onder 1.5 : 1 zit.

Afbeelding
Afregelen externe antenne


Tijdens het afregelen op de PMR frequenties bleek dat de metalen ring die om de straler zat weinig invloed had op de SWR waarde. Deze hebben we verwijderd. Zonder deze ring bleek de SWR waarde op 1.4 : 1 te liggen met een vermogen van 4.5Watt. Uiteindelijk hebben we de antenne 8mm ingekort waarmee de SWR waarde op 1.3 : 1 kwam te liggen met een afgegeven vermogen van 5 Watt hetgeen een mooi resultaat is.


2.4 Externe Antenne - Montagesteun

De meest geschikte plaats voor een externe antenne bij een BMW K1200S is bij de kentekenplaat. Hiertoe hebben we een steun gemaakt van 2mm dik aluminium die achter de kentekenplaat wordt gemonteerd. Om stevigheid te krijgen is een kant omgezet die aan de zijkant van het spatbord wordt gemonteerd.

Afbeelding
2mm dik aluminium waaruit de antenne steun wordt gemaakt


Afbeelding
Enig handwerk is noodzakelijk…


Afbeelding
Passen en meten ontkom je niet aan…


Afbeelding
Voor stevigheid wordt de steun ook aan het spatbord gemonteerd


Afbeelding
Antenne montage steun


Afbeelding
...en het resultaat na poedercoaten...


Afbeelding
Antenne montage steun inclusief kentekenplaathouder

Afbeelding
Antenne montage steun - achterzijde


Afbeelding
Antenne montage steun




3. INTERCOM

De afgelopen jaren zijn er behoorlijk wat motor-intercom systemen op de markt gezet. Van al deze systemen zijn er twee merken die met kop en schouders boven de rest uitsteekt namelijk
De systemen van Baehr zijn zeer goed afgewerkt in een aluminium behuizing. Echter, vergelijk je de prijzen van Baehr met Autocom, dan is Baehr zo’n 3 keer duurder terwijl Autocom in werking zeker niet minder is als Baehr.
De keuze is dan ook snel gevallen op Autocom, model Super Pro Automatic - Kit SP-A.


Afbeelding
Autocom Super Pro Automatic – met doos…


Afbeelding
Autocom Super Pro Automatic – zonder doos…


Afbeelding
Autocom Super Pro Automatic – Bovenkant printplaat


Afbeelding
Autocom Super Pro Automatic – Onderkant printplaat


De reguliere prijs van de Super Pro Automatic - Kit SP-A is €390,-. De kit is echter aanzienlijk goedkoper verkrijgbaar inclusief volledige garantie. Wil je hier meer over weten? Neem even contact op met BBMWPeet of MarcB.


3.1 Intercom - Montage

Onder het zadel aan de rechterzijde van het subframe is net voldoende ruimte om de Autocom Super Pro Automatic te kunnen monteren.

Afbeelding
Autocom Super Pro Automatic – Montage op subframe


3.2 Intercom - Koppeling Portofoon

De Autocom Super Pro Automatic is voorzien van een speciale aansluiting voor Bike-to-Bike communicatie, de “Aux 1 Bike-to-Bike” aansluiting. Om hier gebruik van te kunnen maken moet een aparte interface adapter aangeschaft worden “Autocom Part 2356” die via een 9-polige connector in de Autocom Super Pro Automatic wordt aangesloten.


Afbeelding
Autocom Part 2356 – Bike-to-Bike Interface adapter


Onderstaande foto laat zien op welke connector de “Bike-to-Bike interface kabel” moet worden aangesloten.

Afbeelding
Autocom Super Pro Automatic – 9-polige Bike-to-Bike connector


Afbeelding
Autocom Super Pro Automatic – Inclusief Bike-to-Bike interface kabel


Aan het andere einde van de “Bike-to-Bike interface kabel” zit een 5-polige DIN connector. Hierop wordt de kabel aangesloten die naar de Kenwood TH-F7E Portofoon gaat. Deze specifieke kabel, “Autocom Part 2369”, staat op onderstaande foto afgebeeld.


Afbeelding
Autocom Part 2369 – Kenwood Interface kabel


3.3 Intercom - Koppeling Garmin Zumo

De Garmin Zumo navigatie wordt door middel van Autocom Part 4066 - Garmin Zumo Interface kabel – gekoppeld aan de Intercom.

Afbeelding
Autocom Part 4066 - Garmin Zumo Interface kabel


Door trillingen van de motor kan het gebeuren dat een kabel beschadigd raakt. Het is dan ook zeer belangrijk om kabels voldoende vast te zetten m.b.v. kabelbinders. Daarnaast kan extra bescherming geen kwaad. Hiertoe heb ik gebruik gemaakt van “Spiral Wrap” zoals afgebeeld in onderstaande foto.

Afbeelding
Garmin Zumo Interface kabel voorzien van Spiral Wrap / Krimpkous


De verdikking in de Garmin Zumo Interface kabel is een tweevoudige galvanische scheiding. Deze zorgt er voor dat de verschilversterker die toegepast is in de Zumo niet kortgesloten wordt als de Zumo op de Autocom Intercom wordt aangesloten.

Omdat ik het geheel nogal fragiel vond, heb ik de galvanische scheiding voorzien van krimpkous. De in- en uitgaande draden die voorzien zijn van Spiral Wrap heb ik vervolgens met “Hot-Melt” vastgezet in de krimpkous zoals afgebeeld in onderstaande foto. Ik geloof niet dat deze kabel nog ooit defect zal raken….

Afbeelding
Detail foto Garmin Zumo Interface kabel


3.4 Intercom - Headset aansluiting

Om de spiraalkabel van de Headset makkelijk aan te kunnen sluiten op de Autocom Intercom heeft Autocom een speciale houder ontwikkeld, Autocom Part 2425. De headset (verleng) kabel die van de Intercom afkomt wordt hierin geschoven waarna je de houder met dubbelzijdige tape kan vastzetten op de kroonplaat.

Afbeelding
Autocom Part 2425 – Headset connector houder


Klinkt goed zou je zeggen maar helaas, net niet goed genoeg. Nadat ik de houder op de kroonplaat had vastgezet, bleek het ding na zo’n 5 minuten al los te komen. De waarschijnlijk zijn ze bij Autocom de lijmlaag vergeten aan een kant van de dubbelzijdige tape...

Het andere probleem van deze houder is, dat de houder aan een zijde open is. Hierdoor zal na verloop van tijd de connector los komen uit de houder wat behoorlijk irritant gaat worden.
Beide problemen zijn redelijk makkelijk op te lossen, Seconde Lijm van Bison bleek hét wondermiddel te zijn. Zowel rubber op rubber als rubber op aluminium kan je hiermee perfect verlijmen. Uiteraard moet je eerst de delen ontvetten met bijvoorbeeld Castrol Metal Parts Cleaner. Hierna breng je Seconde Lijm aan in de houder waarna je de connector perfect kan vastzetten in de houder.
Om makkelijk bij de houder te komen heb ik deze niet op de kroonplaat vastgezet maar aan de linker stuurhelft. Als eerste heb ik de M5 bouten waarmee het linker handvat vastzit vervangen door M5 draadeinden. Hierna heb ik de linker stuurhelft vastgezet met M5 verlengbussen zoals weergegeven in onderstaande foto.

Afbeelding
M5 verlengbussen t.b.v. helm connector


Helaas waren de M5 verlengbussen gegalvaniseerd en niet gezwart. Op zich geen probleem, dit kan je namelijk makkelijk zelf doen door gebruik te maken van “Birchwood Casey – Perma Blue Liquid Gun Blue ”. Dit is een chemisch goedje dat binnen 5 seconden alle Ferro-Metalen perfect chemisch gezwart! Meer hierover te vinden op Klikkerdeklik

Afbeelding
Birchwood Perma Blue Liquid Gun Blue - Ideaal middel om chemisch te zwarten


Op deze M5 verlengbussen heb ik vervolgens een aluminium plaatje gemonteerd met platverzonken M5 schroeven en vervolgens de houder verlijmd met Bison Seconde Lijm. Het ding zit muurvast!

Afbeelding
Aansluiting Intercom t.b.v. Headset connector


Afbeelding
Aangesloten Headset kabel


Om te voorkomen dat de headset verlengkabel die gekoppeld wordt aan de headset kabel van de intercom los kan komen, heb ik gebruik gemaakt van krimpkous.

Afbeelding
Headset verlengkabel – Connectoren worden voorzien van krimpkous


Afbeelding
Headset verlengkabel – Connectoren voorzien van krimpkous


3.5 Intercom - Headset

Tijdens de eerste testen met de Garmin Zumo, gekoppeld aan de Autocom Intercom bleek dat het afspelen van muziek via de Zumo niet echt een succes was. Het volume bleek niet echt overtuigend te zijn waardoor “Oerend Hard” van Normaal al snel op “Feng Shui” begint te lijken met alle gevolgen van dien...

Om dit probleem op te lossen adviseren sommige zaken een versterker te plaatsen tussen de Garmin Zumo en de Autocom Intercom. Maar, die dingen zijn duur, blijken snel kapot te gaan en erger nog, de speakers gaan er van ploppen als gevolg van overstuur.
De oplossing blijkt ook hiervoor redelijk simpel te zijn. Vervang de originele speakers van Autocom voor de speakers van de concurent. Baehr heeft een paar zeer goede speakers ontwikkeld die aanzienlijk groter zijn en meer aankunnen dan de Autocom speakers. Muziek komt aanzienlijk harder én beter door met deze speakers.

Op de onderstaande foto zijn de Autocom speakers links afgebeeld en de Baehr speakers rechts. De Autocom speakers lijken even groot te zijn als de Baehr speakers echter, je moet naar de ronde afmeting kijken, de rest is namelijk de kunststof behuizing. Autocom speakers zijn 30mm in diameter, de Baehr speakers zijn 50mm.


Afbeelding
Vergelijking Autocom (links) – Baehr (rechts) Headset Luidsprekers


Baehr speakers zijn verkrijgbaar bij Motoport Den Bosch of bij De Hobbyist, zie http://www.hobbyist.nl. De Baehr 50mm speakers komen op €21,- per stuk.

Mocht nu blijken dat je ondanks de Baehr speakers toch nog muziekvolume te kort komt en graag een gehoorbeschadiging wil oplopen, dan kan je altijd nog een versterker plaatsen.
Overigens bestaan er ook goede (dure) alternatieven in de vorm van “In Ear” luidspreakers. Hierbij is een minuscule luidspreker geplaatst in je gehoorbescherming. Deze worden geleverd door Autocom.




4. ELEKTRISCHE AANSLUITINGEN

Bij het inschakelen van het contact wil je dat de Intercom, Navigatie, Portofoon en noem maar op automatisch inschakelen. Normaal gesproken maak je dan gebruik van een geschakeld contact via een van de zekeringen.
Nu heb ik even zitten zoeken, maar denk je dat er ook maar een zekering te vinden is op een BMW K1200S? Nee dus. Vervolgens toch maar even in de manual gekeken en wat blijkt, deze zitten er gewoon niet op.
Om toch gebruik te kunnen maken van een geschakeld contact en geen problemen te krijgen met het CANBUS systeem van BMW, heb ik gebruik gemaakt van de aansturing van het achterlicht. Zodra het contact wordt ingeschakeld gaat het licht aan. Door vervolgens een relais parallel te schakelen over het achterlicht kan je een mooi verdeelpunt maken naar de verschillende apparaten die je in wilt schakelen, rechtstreeks vanaf de accu.


4.1 Elektrische aanslutingen – Aansturing inschakelrelais

Het achterlicht was reeds vervangen door een LED uitvoering inclusief een ballast om CANBUS foutmeldingen te voorkomen. Als eerste heb ik e.e.a. gefatsoeneerd en de draden ingekort.


Afbeelding
LED Achterlicht


Afbeelding
LED Achterlicht – Na aanpassing


De gele draad is de geschakelde constante voeding van het achterlicht. Deze heb ik gebruikt om een solid state relais aan te sturen die vervolgens een relais van Hella aanstuurt, type 4RA 965.400-001. Met dit relais kan je 12V / 30A schakelen, kosten zijn ongeveer €7,-. Het solid state relais is nodig om storing aan het CAN-bus systeem te voorkomen.

Afbeelding
Hella Relais 4RA 965.400-001 – Inschakel relais apparatuur


4.2 Elektrische aansluitingen – Zekering houder

Met het relais wordt vervolgens de voeding van de accu rechtstreeks geschakeld naar een vijfvoudige zekering houder. Uiteraard is de aansluiting bij de accu voorzien van een hoofdzekering van 10A.
De zekering houder die ik gebruikt heb is van Hella, verkrijgbaar bij Boris Electronics in Waalwijk, zie ook http://www.boris.nl.


Afbeelding
Hella zekering houder


De onderste kontakten van de zekering houder zijn doorverbonden naar het relais. Het solderen hiervan ging niet echt van harte, de contacten wilden niet solderen. Het soldeermiddel S65, dat normaal gesproken voor koperen leiding wordt gebruikt, bracht gelukkig uitkomst. Na het solderen is het overigens wél belangrijk om S65 resten goed te verwijderen, dit om oxidatie te voorkomen.
De gesoldeerde contacten zijn niet geïsoleerd. Om deze toch af te schermen, is gebruik gemaakt van “Conformal Coating”, een transparante dikke lak die zeer goed isoleert.


4.3 Elektrische aanslutingen – Centraal aard punt

Ten behoeve van de massa is een centraal aard punt gemaakt, rechtstreeks gekoppeld aan de accu. Het subframe onder het zadel heeft een aantal M5 montagepunten die hier bijzonder geschikt voor zijn. Vanaf dit punt worden de verschillende apparaten aangesloten.


4.4 Elektrische aansluitingen – Plaatsing stuurelektronica

Links achter bij de BMW K1200S is enige ruimte op het subframe om de stuurelektronica te monteren. Hiertoe is het wel nodig om een aantal kunststof ribben te verwijderen zodat ruimte ontstaat. Het resultaat is op de onderstaande foto te zien.

Afbeelding
Hella zekering houder / relais / Centraal Aardpunt


Links op de foto is de vijfvoudige Hella zekering houder te zien, rechts het Hella inschakelrelais. Het centrale aard punt dat rechtstreeks gekoppeld is aan de massa van de accu zit rechtsboven de zekering houder.
Met het inschakelen van het contact wordt nu automatisch de Garmin Zumo navigatie, Autcom Intercom en Portofoon met Voedingsfilter ingeschakeld.




5. RESULTAAT

Het bedenken waar je de verschillende onderdelen gaat plaatsen zodat ze zo min mogelijk storing van de motor oppikken, het monteren van de verschillende apparaten op een motor zonder inbouwruimte en daarnaast e.e.a. nog eens zo maken dat je de boel ook nog eens makkelijk kan bedienen én een goede plek zoeken voor de Blackbird Owners Club Sticker was een leuke uitdaging.


5.1 Resultaat – Geluidsopnames Portofoon

De enige manier om zelf een goede indruk te krijgen hoe je verstaanbaarheid is tijdens het rijden is door een partij tegen jezelf te gaan lopen brabbelen en dit op te nemen. Tijdens het testen hebben zowel BBMW Peet als MarcB gebruik gemaakt van hetzelfde type Portofoon, de Kenwood TH-F7E. BBMW Peet uiteraard rijdend met zijn K1200S, ik met de auto zodat het mogelijk was om geluidsopnames met een laptop te kunnen maken.
Hiertoe heb ik de Kenwood TH-F7E rechtstreeks gekoppeld aan mijn laptop. Nadeel hiervan was dat ik tijdens het rijden BBMW Peet niet kon horen of terug kon praten.

De volgende geluidsfragmenten geven een idee wat de verstaanbaarheid is bij verschillende snelheden. We hebben bewust een paar opnames gemaakt bij provinciaal gebruik en snelweg gebruik. Bij provinciaal gebruik ben je namelijk meer aan het optrekken wat behoorlijk wat verstoring kan geven als gevolg van hoge toerentallen. Wat BBMW Peet vervolgens allemaal uitkraamt is een hoop onzin, maar dat doet hij wel vaker… :-___

Opname 1: Portofoon Provinciale weg Klikkerdeklik :)

Opname 2: Portofoon Provinciale weg Klikkerdeklik :)

Opname 3: Portofoon Snelweg Klikkerdeklik :)


5.2 Resultaat – Geluidsopnames GSM

Mijn GSM heb ik niet rechtstreeks kunnen koppelen aan mijn laptop. De opnames zijn dan ook gemaakt door op te nemen m.b.v. de ingebouwde microfoon van mijn laptop.

Opname 4: GSM Provinciale weg Klikkerdeklik :)

Overigens vind ik het mooiste van deze opname het achtergrondgeluid van de uitlaat, helemaal geweldig klinkt dat.... :]]



5.3 Resultaat – Bereik Portofoon

De Portofoon die ik in de auto heb gebruikt heb ik gekoppeld aan een speciale raamantenne zoals op de onderstaande foto te zien is.

Afbeelding
BBMW Peet (links) en MarcB (rechts) tijdens de afstandsmeting


Het bereik waarbij de verstaanbaarheid nog redelijk was bij een snelheid van 120 km/u, was een afstand van 10 kilometer. Geen slecht resultaat.


5.4 Resultaat – De Fotos!

De volgende foto’s geven het eindresultaat.

Afbeelding
BMW K1200S – Positie Antenne én Clubsticker BOC


Afbeelding
BMW K1200S – De antenne is kort genoeg om goed op te kunnen stappen


Afbeelding
BMW K1200S – De antenne is valt door de kleur niet op


Afbeelding
BMW K1200S – Antenne montage steun


Afbeelding
BMW K1200S – Detail foto Antenne montage steun


Afbeelding
BMW K1200S – PTT knop én Headset connector houder


Afbeelding
BMW K1200S – PTT knop én Headset connector houder


Afbeelding
BMW K1200S – Bekabeling Garmin Zumo Navigatie



Puf... Deze klus is ook weer gereed, kan ik eindelijk weer met zinvolle zaken verder gaan...... :wink:
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Mr. Blue
Berichten: 4286
Lid geworden op: do mei 25, 2006 8:39 am
Locatie: Valkenswaard, The Netherlands
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door Mr. Blue » zo sep 18, 2011 11:56 am

Er is maar 1 woord voor: respect. :hail: :} :hail: :}

Gerrit XX-L
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 6:59 pm
Locatie: Zelhem

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door Gerrit XX-L » zo sep 18, 2011 12:59 pm

Super netjes gemaakt. :D

en een perfecte uitleg hoe je dit in order maakt. :klap:

Gr Gerrit xx-l.
Iedereen hoort wat hij begrijpt.

Gebruikersavatar
Ti-BB
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jun 12, 2006 9:59 pm
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door Ti-BB » zo sep 18, 2011 1:48 pm

Hier past alleen maar diep respect. :hail: :hail: :hail: :hail: -:^

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door Man in Black-Bird » zo sep 18, 2011 2:05 pm

Super prof ontwerp en inbouw werk Marc ! :klap:


vgr MiBB

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door Motorpsycho » zo sep 18, 2011 2:57 pm

Master B,

Ik heb al een preview gehad toen ik bij je was vorige week.

Ik blijf het zeggen je bent een freak (alles in het positiefste zin van het woord) wederom RESPECT :}

Daar kan iedere andere inbouw specialist nog een puntje aan zuigen (y)
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door Evelakes » zo sep 18, 2011 3:01 pm

hele mooie reportage..
maar als ik het goed begrijp als we als groep wegrijden en we zeggen overschakelen naar van kanaal 3 naar 6 is
Peet uitgeluld :lol:
Veel plezier Peet en wederom welkom bij de club van welbespraakte rijders met diepgang in de conversaties. :D

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door Ankertje » zo sep 18, 2011 3:19 pm

Van zo'n mooie posting wordt je toch helemaal blij van.

Mooi werk mannen.

:]]]
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door MarcB » zo sep 18, 2011 3:38 pm

Evelakes schreef:hele mooie reportage..
maar als ik het goed begrijp als we als groep wegrijden en we zeggen overschakelen naar van kanaal 3 naar 6 is
Peet uitgeluld :lol:
Dan heb je Peet's verborgen tools nog niet gezien.... :wink:
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door Evelakes » zo sep 18, 2011 3:50 pm

MarcB schreef:
Evelakes schreef:hele mooie reportage..
maar als ik het goed begrijp als we als groep wegrijden en we zeggen overschakelen naar van kanaal 3 naar 6 is
Peet uitgeluld :lol:
Dan heb je Peet's verborgen tools nog niet gezien.... :wink:
oh ja gaan we weer undercover. maar geweldige prestatie maar ben niet anders gewend van Master B. :wink:
maar kreeg je Peet niet aan FTM 10. :(

Gebruikersavatar
Drover
Berichten: 458
Lid geworden op: zo dec 12, 2010 8:08 pm
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door Drover » zo sep 18, 2011 3:53 pm

Ontzettend netjes gemaakt.....
Je moet het maar kunnen.......

Veel :] plezier ermee
Afbeelding

Don't follow the crowd, let the crowd follow you

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door MarcB » zo sep 18, 2011 5:00 pm

De geluidfragmenten zijn toegevoegd :)

Evelakes schreef:
maar kreeg je Peet niet aan FTM 10. :(
Dat gaat echt niet passen op een BMW K1200S. Tenzij je hier de koffers voor wilt gebruiken.... :lol:
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door YO » zo sep 18, 2011 5:28 pm

:Q :Q :Q :Q :Q

Dit wordt mijn nieuwe leesvoer voor de winter. :lol:

Knap hoor Marc.

Ik ben er helemaal :shh van..

BBMW
Berichten: 2547
Lid geworden op: do mei 25, 2006 7:41 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door BBMW » zo sep 18, 2011 6:20 pm

Ja en ik mag er gebruik van maken. :D

Ik kan je zeggen dat dit resultaat mijn stoutste verwachtingen heeft overtroffen. Wat een vakman en een specialist die geen genoegen neemt met minder dan perfect. We hebben wat uurtjes samen doorgebracht en ik moet ook Annemiek bedanken voor het feit dat ik haar man mocht "lenen" voor dit project en dat zij voor lekkere broodjes zorgde. 8)

Dit project begon een paar maanden geleden te leven toen we op 2 Juli mijn eerste rit op de k1200S gingen rijden en Ik baalde dat we geen onderling contact hadden omdat ik geen PMR had. Ik ging in overleg met Marc en een paar andere mensen om te vragen wat ik het beste kon doen mbt bike2bike op de K1200S. Ik wilde weer ouderwets met mijn maten kunnen lullen onderweg. Dit geeft het motorrijden nog een extra funfactor en is af en toe handig wannneer er gevaarlijke situaties zijn of er gewoon een paar lekker wijven te zien zijn :lol:

Anyway, de zogenaamde "commerciële" inbouwstations blonken uit in het geven van non-info en verwijzingen naar websites :r Ja, wat moet je dan als leek..... |( Toen bood Marc aan om het bike2bike projectvoor mij te doen.

Iedereen die Marc een beetje kent die weet dat hij een perfectionist is en voor een leek zoals ondergetekende was dit een aanbod welke ik niet kon weigeren want beter zou het nooit kunnen worden. En ja, het blijkt nu ook. Het resultaat is zoals jullie hebben kunnen lezen en is echt helemaal top. Ik denk dat de BMW garage denkt dat dit een nieuw type K1200S is met een af fabriek bike2bike optie :!:

Marc nogmaals bedankt. :} :} :} :}

Ik kan nu via de porto en mobiel communiceren, mp3 muziek afspelen en via de Zumo navigeren :-__ laat het boc weekend maar beginnen want ik ben er klaar voor.

Grtz
Peet

P.s. @ Evelakes, zit een a + b kanaal op de porto waarop ik kan ontvangen dus je ontsnapt niet zo makkelijk aan me :P
BBMW / BOC Ondersteuning


The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem.

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door Motorpsycho » zo sep 18, 2011 6:25 pm

MarcB schreef:De geluidfragmenten zijn toegevoegd :)

LOL :-___

Maar eh werkt toppie toch (y)

Ja oke met het bellen hoor je iets gefluit, denk niet dat het bezwaarlijk is.
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Gebruikersavatar
Super-bird
Berichten: 1862
Lid geworden op: wo mei 16, 2007 3:19 pm
Locatie: Graft-de Rijp
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door Super-bird » zo sep 18, 2011 6:53 pm

Dat ziet er perfect uit, kunnen we vrijdag weer lekker lullen…

BBMW
Berichten: 2547
Lid geworden op: do mei 25, 2006 7:41 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door BBMW » zo sep 18, 2011 6:55 pm

Super-Blade schreef:Dat ziet er perfect uit, kunnen we vrijdag weer lekker lullen…
:]] :friends:
BBMW / BOC Ondersteuning


The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem.

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door MarcB » zo sep 18, 2011 7:12 pm

Aangezien het topic behoorlijk lang is geworden had ik een korte inhoud toegevoegd. Ik heb een kleine aanpassing gemaakt op onze forumsoftware waardoor het nu mogelijk is om vanuit deze inhoudsopgave, rechtstreeks naar de paragraaf te gaan :)

Daarnaast heb ik de de resolutie van de foto's aangepast van 1024 x768 naar 800 x 600. De foto's pasten blijkbaar niet op alle schermen....
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Pajaro
Berichten: 682
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door Pajaro » do sep 22, 2011 10:21 am

Ja, het is allemaal al gezegd echt helemaal TOP hoor. (y)
Veel fun ermee. :D
AfbeeldingWAAR EEN WIL IS, IS EEN WHEELIE!!!Afbeelding

Marc1100xx
Berichten: 327
Lid geworden op: do jun 01, 2006 3:51 pm
Locatie: bleiswijk
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door Marc1100xx » do sep 22, 2011 9:04 pm

Sow, dit ziet er top uit zeg. :)~
Inderdaad hebben sommige BMW's waaronder ook de mijne erg weinig ruimte voor extra spielerij.

Als ik zoiets wil zal ik Marc ook eens lief aankijken... :wink:

BBMW
Berichten: 2547
Lid geworden op: do mei 25, 2006 7:41 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door BBMW » vr sep 23, 2011 4:51 am

Ma®c1100xx™ schreef:Sow, dit ziet er top uit zeg. :)~
Inderdaad hebben sommige BMW's waaronder ook de mijne erg weinig ruimte voor extra spielerij.

Als ik zoiets wil zal ik Marc ook eens lief aankijken... :wink:
En zijn vrouw :lol:
BBMW / BOC Ondersteuning


The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem.

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door MarcB » vr sep 23, 2011 8:30 pm

Luitjes, bedankt allemaal voor de leuke reacties :D
BBMW Peet schreef:
Ma®c1100xx™ schreef:Sow, dit ziet er top uit zeg. :)~
Inderdaad hebben sommige BMW's waaronder ook de mijne erg weinig ruimte voor extra spielerij.

Als ik zoiets wil zal ik Marc ook eens lief aankijken... :wink:
En zijn vrouw :lol:
:-_

Ik heb een kleine toevoeging gemaakt m.b.t. de PTT Schakelaar. BBMW Peet vond het namelijk niet echt handig dat de halve club zijn privé GSM gesprekken met al zijn vriendinnen over de Portofoon kan volgen.... :-___
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Marc1100xx
Berichten: 327
Lid geworden op: do jun 01, 2006 3:51 pm
Locatie: bleiswijk
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door Marc1100xx » vr sep 23, 2011 9:12 pm

BBMW Peet schreef:
En zijn vrouw :lol:
Tuurlijk die vergeten we niet. :wink:

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door Motorpsycho » zo sep 25, 2011 6:29 pm

MarcB schreef:
:-_

Ik heb een kleine toevoeging gemaakt m.b.t. de PTT Schakelaar. BBMW Peet vond het namelijk niet echt handig dat de halve club zijn privé GSM gesprekken met al zijn vriendinnen over de Portofoon kan volgen.... :-___
Ik wist dat jullie elkaar aardig vinden, maar dat jij zijn vriendin bent wist ik nog niet. Peet heeft onderweg alleen maar met jou zitten bellen :-___
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Re: BMW K1200S Bike-to-Bike inbouwklus

Bericht door MarcB » zo sep 25, 2011 7:16 pm

Shit, wat moet ik hier nu op antwoorden.... :lol:
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten