BMW handvaten vervangen voor handvaten met meer grip

Verschillende BOC Members rijden met BMW
Plaats reactie
Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

BMW handvaten vervangen voor handvaten met meer grip

Bericht door MarcB » zo jun 17, 2012 7:34 pm

Het rubber van handvaten die door BMW worden gemonteerd op een K1300S is behoorlijk hard en geeft daardoor weinig grip. BIj navraag bij de BMW dealear bleek dat deze handvaten niet los te vervangen zijn. Wil je de handvaten vervangen, dan moet je een complete unit inclusief de handvatverwarming aanschaffen wat bij elkaar zo'n €170,- is en dan nog krijg je het standaard rubber van BMW...

Wil je weten hoe ik e.e.a. gedaan heb, lees dan verder :)


Het Italiaanse bedrijf "Progrip" levert handvaten van een zeer goede rubber compound. De handvaten die ik gebruikt heb zijn van het type "Single Density Compound" model 780, zie Progrip Single Density Compound model 780. Omdat zowel het linker- als het rechter handvat van BMW op een huls is geplaatst, moet je handvaten gebruiken met dezelfde binnendiameter voor links- en rechts. Je zal dan ook 2 sets moeten bestellen. Deze sets worden momenteel verkocht via deze site

De Progrip 780 handvaten worden geleverd met een gesloten uiteinde. Dit zal je als eerste open moeten maken m.b.v. een kniptang en dremel zoals onderstaand is aangegeven.

Afbeelding
Verwijder het gesloten uiteinde d.m.v. een scherpe kniptang


Afbeelding
M.b.v. een dremel kan je de gemaakte opening netjes rond maken


Vervolgens moet je de oude handvaten lossnijden van de linker- en rechter huls. Als eerste moet je een lichte snede in lengte richting maken. Ga hierbij zeer voorzichtig te werk als je handvatverwarming hebt! Je mag het rubber namelijk NIET doorsnijden maar enkel licht inkepen anders beschadig je de weerstandsdraad :!:


Afbeelding
Snijd het rubber voorzichtig in, niet door! en trek het rubber vervolgens voorzichtig uit elkaar


Afbeelding
Ga voorzichtig te werk bij de duimzijde i.v.m. de elektrische aansluiting van het weerstandsdraad


Afbeelding
De linker huls nadat het handvat volledig verwijderd is


Afbeelding
De rechter huls nadat het handvat volledig verwijderd is


Om te voorkomen dat je het weerstandsdraad kan beschadigen tijdens het plaatsen van de nieuwe handvaten, heb ik de hulzen eerst voorzien van krimpkous.

Afbeelding
Krimpkous om te voorkomen dat de weerstandsdraad kan beschadigen

Het krimpkous kan je aankrimpen met bijvoorbeeld een verfbrander, let wel op je lak.... :mrgreen:


Vervolgens moeten de nieuwe handvaten gemonteerd worden. Vaak lees je dat men dit doet met zeepwater, haarlak, bisonkit of zelfs benzine als glijmiddel / hechtmiddel. Gebruik vooral GEEN bezine, dit tast namelijk het rubber aan. Geen van deze middelen heb je nodig. Het enige dat je nodig hebt is perslucht.

Schuif de greep een paar milimeter over de huls. Zet vervolgens je persluchtpistool tussen de greep en het krimpkous. De luchtlaag tussen het krimkous en het nieuwe handvat zorgt er voor dat je met beleid de nieuwe grepen over de huls kan schuiven. Doordat het rubber compound dusdanig veel grip geeft is lijm o.i.d. niet nodig.


Afbeelding
Het resultaat


Afbeelding
De rechtergreep


Afbeelding
De linkergreep


Zoals gezegd dien je een tweetal sets handvaten aan te schaffen aangezien de originele handvaten van BMW op een huls zijn gemonteerd die links- als rechts dezelfde diameter heeft. Van beide sets die ik besteld heb, heb ik het rechter handvat gebruikt voor de rechter- maar ook de linker greep. De totale diameter van de handvaten is hiermee toegenomen van oorspronkelijk 31mm naar 33 mm wat veel comfortabeler aanvoelt. Het is echter ook mogelijk om het linker handvat te gebruiken uit beide sets. Hierdoor zal de diameter toenemen van oorspronkelijk 31mm naar 35mm.

Tijdens de eerste proefrit ben ik gelijk mijn handvatverwarming gaan testen. Deze werkt nog steeds perfect en wordt nog steeds net zo warm ondanks dat er extra isolatie is aangebracht in de vorm van krimpkous. Wat me verder opvalt is dat motortrillingen aanzienlijk minder worden doorgegeven waardoor de kans op slapende handen minder wordt. Daarnaast is de grip die je hebt op deze handvaten helemaal geweldig. Kortom, een van de betere modificaties voor nog geen €30,- :lol:


Afbeelding
Progrip Single Density Compound model 780
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Gerrit XX-L
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 6:59 pm
Locatie: Zelhem

Re: BMW handvaten vervangen voor handvaten met meer grip

Bericht door Gerrit XX-L » ma jun 18, 2012 8:50 pm

(y) mooi gemaakt weer MarcB :klap:

Gr Gerrit xx-l
Iedereen hoort wat hij begrijpt.

gerkenator
Berichten: 372
Lid geworden op: za dec 11, 2010 9:38 pm
Contacteer:

Re: BMW handvaten vervangen voor handvaten met meer grip

Bericht door gerkenator » di jun 19, 2012 6:50 pm

mooi gedaan, staat erg netjes.

ik heb ook iets dikkere handvaten nu, heb grippuppies om mijn bb handvaten geschoven.
voelde direct positief verschil qua trilling en slapende handen.

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Re: BMW handvaten vervangen voor handvaten met meer grip

Bericht door MarcB » di jun 19, 2012 6:56 pm

gerkenator schreef:mooi gedaan, staat erg netjes.

ik heb ook iets dikkere handvaten nu, heb grippuppies om mijn bb handvaten geschoven.
voelde direct positief verschil qua trilling en slapende handen.
Thanks! Ik heb nog een nieuwe ongebruikte set Grip Puppies liggen http://www.grippuppy.com. Mocht iemand geinteresseerd zijn, stuur even een PM :)

Edit: ze zijn verkocht


Afbeelding
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: BMW handvaten vervangen voor handvaten met meer grip

Bericht door Evelakes » di jun 19, 2012 8:20 pm

ben wel benieuwd hoe ze op die naam zijn gekomen! Als mijn grips op zijn heb ik zeker interesse . Merk je ook vermindering in de vibraties.?

gerkenator
Berichten: 372
Lid geworden op: za dec 11, 2010 9:38 pm
Contacteer:

Re: BMW handvaten vervangen voor handvaten met meer grip

Bericht door gerkenator » di jun 19, 2012 9:49 pm

ik voelde vooral verschil in omvang van de hendels met de grippuppies eromheen.

je hendels worden wat dikker er zachter dus iets minder vibraties ( bb vibreert niet veel, dus weinig verschil daarin ) maar ik heb wel een betere comfortabelere grip want heb geen kleine handen. ( ook geen hele grote hoor )


oplossing van MarcB is wel mooier moet ik eerlijk zeggen, ziet er origineler uit.

Gebruikersavatar
Super-bird
Berichten: 1862
Lid geworden op: wo mei 16, 2007 3:19 pm
Locatie: Graft-de Rijp
Contacteer:

Re: BMW handvaten vervangen voor handvaten met meer grip

Bericht door Super-bird » vr jun 22, 2012 9:10 pm

Netjes hoor B.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten