Pagina 1 van 1

BMW K1300S Quick Turn Throttle - Snelgas - Kurzhubgasgriff

Geplaatst: za jul 07, 2012 7:08 pm
door MarcB
Een aantal weken geleden hebben we een rit naar de Moezel gemaakt. Het probleem waar we toen mee te maken kregen is dat het niet mogelijk bleek om zonder overpakken, in een keer je gas volledig open te draaien. De totale hoekverdraaiing van de gashandel bleek simpelweg té groot te zijn voor de gemiddelde pols.

Om dit probleem te voorkomen moet je eigenlijk het gashandel van de K1300S vervangen voor “Snelgas” maar, dit gaat ten koste van je af-fabriek ingebouwde handvatverwarming.
In de zoektocht naar een oplossing, kwam BBMW Peet de Site van Schwabenmax tegen die een zogenaamde Kurzhubgasgriff heeft bedacht, zie Schwabenmax Kurzhubgasgriff.

De onderstaande foto’s laten de Quick Turn Throttle in detail zien.


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Dit onderdeel monteer je in de behuizing van je rechter gashandvat onder de gaskabel. Door de halve maanvorm van de Quick Turn Throttle draait de gaskabel over een grotere diameter waardoor de totale hoek om het gas open te draaien kleiner wordt. Voor montage van de Quick Turn Throttle is deze hoek 78 graden, na montage 65 graden. Op zich lijkt dit niet veel, maar het is nét dat beetje dat je te kort komt als je een keer lekker aan het gassen bent :D

De onderstaande foto’s laten de gemonteerde Quick Turn Throttle zien.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


De volgende twee foto’s laten zien hoe de gaskabel over de Quick Turn Throttle komt te lopen.


Afbeelding
Stationair stand gashandel


Afbeelding
Volgas stand gashandel


Op de site van Schwabenmax kan een instructie worden gedownload hoe e.e.a. in te bouwen. Deze is redelijk summier en geeft aan dat de totale inbouwtijd minder dan 10 minuten is wat ik zelf aan de zeer korte kant vind.
Om de Quick Turn Throttle in te kunnen bouwen moet de volledige gashandel gedemonteerd worden van het stuur. Om dit te kunnen doen heb je een Torx sleutel T9, T15 en enige handigheid nodig.

Nadat je de behuizing hebt verwijderd, moet je een dun laagje wegsluipen uit de aluminium behuizing zoals op de onderstaande foto is aangegeven. Dit is noodzakelijk om te voorkomen dat de Quick Turn Throttle aanloopt in de behuizing.


Afbeelding
Verwijder een dun laagje uit de binnenzijde van de aluminium behuizing


Het verwijderen gaat eenvoudig met een dremel. Je hebt echter de doorslijpschijfjes van Proxxon nodig aangezien de diameter van de doorslijpschijfjes van Dremel te klein is. De diameter van de Proxxon doorslijpschijfjes is 38mm, partnummer 28820. Gebruik voor dit werk overigens altijd een (veiligheids)bril!

Afbeelding
Proxxon doorslijpschijfjes is 38mm, partnummer 28820


Nadat je een dun laagje hebt weggeslepen, controleer dan of de gashandel met de gemonteerde Quick Turn Throttle vrij kan bewegen in de behuizing. Is dit niet het geval, haal dan nog een dun laagje weg. Eventueel kan je controleren waar de Quick Turn Throttle aanloopt door met een watervaste stift het weggeslepen vlak in te kleuren waarna je de gashandel een paar keer door de behuizing moet draaien. Waar de Quick Turn Throttle aanloopt moet je vervolgens nog wat materiaal wegsluipen.


Tijdens de eerste rit bleek dat het effect van de Quick Turn Throttle bijzonder goed is. De motor reageert absoluut niet onrustiger, nerveuzer of heftiger op het gas. Het gas vol open draaien is met deze aanpassing wel mogelijk geworden, kortom een aanrader :D

Re: BMW K1300S Quick Turn Throttle - Snelgas - Kurzhubgasgri

Geplaatst: za jul 07, 2012 8:14 pm
door BBMW
Mooie rapportage Maatje :klap:

Ik heb al even mogen ervaren wat het verschil is en kan niet wachten tot dat we aan de mijne gaan sleutelen. Dit is precies genoeg om je gas in 1 keer open te draaien zonder over pakken.

Re: BMW K1300S Quick Turn Throttle - Snelgas - Kurzhubgasgri

Geplaatst: za jul 07, 2012 8:23 pm
door Ankertje
Als het comfort er door verbeterd, nog beter kan haast niet, wil ik het ook.

:]]]

Re: BMW K1300S Quick Turn Throttle - Snelgas - Kurzhubgasgri

Geplaatst: za jul 07, 2012 8:25 pm
door MarcB
Ankertje schreef:Als het comfort er door verbeterd, nog beter kan haast niet, wil ik het ook.

:]]]
Niet aan beginnen, jij geeft al véél te véél gaaaassss :lol:

Re: BMW K1300S Quick Turn Throttle - Snelgas - Kurzhubgasgri

Geplaatst: za jul 07, 2012 8:26 pm
door BBMW
:oops:

Edit, je had t tegen Ankertje :-_

Re: BMW K1300S Quick Turn Throttle - Snelgas - Kurzhubgasgri

Geplaatst: za jul 07, 2012 10:34 pm
door Gerrit XX-L
Ik heb nog nooit klachten gehoord over dat je een Blackbird die niet genoeg Gas kon geven. :doh:

Mooie reportage weer. :D
Wordt tijd dat we eens een rondje gaan gummen wand ik sta nu ook op de
Michelin Pilot Road 3 voor het eerst :oops:
Afbeelding

Gr Gerrit xx-l

Re: BMW K1300S Quick Turn Throttle - Snelgas - Kurzhubgasgri

Geplaatst: wo aug 29, 2012 9:14 pm
door MarcB
Zie net dat Schwabenmax mijn foto's is gaan gebruiken, dit hebben ze overigens vooraf gevraagd waarmee ik akkoord ging zolang ze de bron zouden vermelden :)

Zie http://www.schwabenmax.de/English/Produ ... _K1300.htm

Re: BMW K1300S Quick Turn Throttle - Snelgas - Kurzhubgasgri

Geplaatst: do aug 30, 2012 9:38 am
door Super-bird
MarcB schreef:Zie net dat Schwabenmax mijn foto's is gaan gebruiken, dit hebben ze overigens vooraf gevraagd waarmee ik akkoord ging zolang ze de bron zouden vermelden :)

Zie http://www.schwabenmax.de/English/Produ ... _K1300.htm

De meester gaat over de grens.... 8)