Yaesu FTM-10E Bike to Bike intercom project

Verschillende BOC Members rijden met BMW
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JanBMWtje
Berichten: 2
Lid geworden op: di mei 06, 2014 7:33 pm
Contacteer:

Yaesu FTM-10E Bike to Bike intercom project

Bericht door JanBMWtje » vr mei 09, 2014 8:08 pm

Al jaren heb ik naar alle tevredenheid met een Autocom-installatie de Super Pro Avi op mijn motorfiets gereden. Ik heb thans een BMW K1200P motorfiets (oude politiemotorfiets met zo’n kontje) en heb op de motorfiets altijd een radio (autoradio) en Kenwood PMR portofooninstallatie gehad.

Op een gegeven moment wil je meer. Bij de ingebouwde apparatuur was het vervelend dat je steeds van je motor af moest om van een radiokanaal te veranderen of op een andere portofoonfrequentie te schakelen als er storing was.
Surfend op het net ontdekte ik een al in 2007 uitgekomen transceiver van het merk Yaesu, de FTM-10E. Deze had naast de VHF en UHF amateurfrequenties ook de mogelijkheid om PMR kanalen te programmeren en ook de normale radiofrequenties 88-108Mhz in zich te hebben en alles te bedienen door middel van een klein los frontje.

Afbeelding
Foto 1 - FTM-10E Transceiver


Dit apparaat had een aantal zaken die mij wel aanspraken zoals het losse frontje (zie foto 2) met bedieningsknoppen. Het apparaat zelf kon je ergens in je motorfiets wegbouwen.

Afbeelding
Foto 2 - Dashboard, met FTM-10E frontje en aansluiting voor de Breidenbach steker voor de headset


Verder zoekend op diverse fora bleek dat men dit concept naar tevredenheid al meer had toegepast op motorfietsen en vond ik uitgebreide beschrijvingen over de inbouw en toepassing. Dus een dergelijk apparaat maar aangeschaft om de autoradio en de PMR Kenwood-portofoon te vervangen.

De uitdaging waar we voor stonden was “hoe het apparaat aan te sluiten op de bestaande Autocom installatie de Super Pro Avi ” zodat spraak en geluid via de headset van mijn helm liep.

Afbeelding
Foto 3 - Autocom Super Pro Avi intercom


Naast de FTM-10E transceiver heb ik ook nog een CT-M11 kabel aangeschaft voor de aansluiting van de zend/ontvanger op de Autocom installatie. Ook meteen koperband gekocht om deze kabel te isoleren tegen storingen op de motor. Samen met mijn vriend Harry, de techneut van ons tweeën zijn wij begonnen met de oude spullen op de motorfiets te demonteren, zodat we de nieuwe apparatuur netjes konden inbouwen (zie foto 4 en 5).

Afbeelding
Foto 4 - Lege grondplaat klaar voor opbouw


Afbeelding
Foto 5 - Opgebouwd


Nadat wij een proefopstelling hadden gemaakt bleek onze kennis niet toereikend te zijn om alles goed werkend te krijgen. Lang leve de motorforums op internet waar wij hulp hebben gezocht. De meest uitgebreide en gedetailleerde beschrijving vonden wij op het forum van de Blackbird Owners Club, de “Bike-to-Bike winterklus 2008” geschreven door MarcB. Via de mail hebben wij contact gezocht met Marc, die ons stapje voor stapje door het aansluit proces heeft geleid totdat de apparatuur naar behoren werkte.

Onze eerste poging om de transceiver met de CT-M11 kabel rechtstreeks aan te sluiten op de Autocom installatie via de bestaande Autocom kabels leverde niets op. Niets werkte! Aan de hand van door Marc aangeleverde schema’s heeft Harry een print gemaakt met diverse componenten, waarop de PTT knop, de CT-M11 kabel en de Autocom installatie met een omgebouwde (Part 2409) Autocom kabel met elkaar konden worden verbonden.

Afbeelding
Foto 6 - Componenten


Afbeelding
Foto 7 - Printje


Deze interface(zie foto 7) was de verbinding tussen de losse componenten. Ook het maken van het printje ging niet van een leien dakje. Gelukkig stak Marc ons een hart onder de riem door aan te geven dat bij hem ook niet alles in een keer lukte, maar na een aantal malen foto’s en schema’s te hebben over en weer gemaild is de installatie toch werkend gekregen!

Voordat alles in een definitieve behuizing werd geplaatst hebben we eerste een proefopstelling gemaakt. Uiteindelijk kwamen de onderdelen in een mooi metalen doosje te zitten met alle aansluitingen aan de buitenzijde.

Afbeelding
Foto 8 - Interface


Afbeelding
Foto 9 - De laatste soldeerklusjes door Harry


Voor de stroomvoorziening had ik een Fuse Block uit Engeland laten komen. Aan de ene zijde zit een gezekerde permanente 12 volts aansluiting. Aan de andere zijde een gezekerde 12 volts aansluiting via het contactslot.

Afbeelding
Foto 10 - Fuse Block


Afbeelding
Foto 11 - Apparatuur op zijn plaats gezet (volle bak)


Hierna de proefperiode. Al rijdend radio luisteren, De PMR zendinstallatie rijdend bij verschillende snelheden uitproberen en wat mooi is, is de werking van een voorkeurs PMR kanaal die het radiosignaal wegdrukt als je maatje je wilt spreken op het voorkeurskanaal. Dit werkt op dezelfde wijze als je handsfree-set in je auto in combinatie met je autoradio. Voorlopig ben ik vreselijk tevreden met dit setje :D

Harry den Heijer en Jan Pagen

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Yaesu FTM-10E Bike to Bike intercom project

Bericht door Evelakes » vr mei 09, 2014 9:00 pm

Kost wat maar dan heb je ook wat , rij er al wat jaartjes mee naar volle tevredenheid. Leuk hoor als over 20 km nog met je maatje kan babbelen.

Gebruikersavatar
Dopey
Berichten: 1519
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:52 pm
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: Yaesu FTM-10E Bike to Bike intercom project

Bericht door Dopey » vr mei 09, 2014 9:16 pm

Ziet er goed uit. Heb ook deze set , maar dan met BT headset.
Lukt het vandaag niet, dan komt het morgen, of overmorgen

Gebruikersavatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 953
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
Contacteer:

Re: Yaesu FTM-10E Bike to Bike intercom project

Bericht door Viffer » vr mei 09, 2014 9:54 pm

Bedankt voor je fraaie bijdrage Jan.
Welkom.

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Yaesu FTM-10E Bike to Bike intercom project

Bericht door MarcB » vr mei 09, 2014 10:00 pm

Het is een leuk stuk geworden en goed te horen dat alles goed werkt :-)

Grootste afstand die ik met deze set heb gehaald is 50km via reflectie op de ionosfeer. Was wel bijzonder :-)
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

Red Boll
Berichten: 33
Lid geworden op: za jul 13, 2013 2:43 pm
Locatie: Omgeving Rotterdam
Contacteer:

Re: Yaesu FTM-10E Bike to Bike intercom project

Bericht door Red Boll » za mei 10, 2014 12:41 pm

Dat heb je mooi gedaan! Mooi verslag ook, daar gaan anderen vast iets aan hebben.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten