De Viffert van Viffer.

Specifiek Forum voor de Honda VFR modellen.
Gebruikersavatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 953
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
Contacteer:

De Viffert van Viffer.

Bericht door Viffer » di dec 25, 2012 10:46 pm

Ooit mocht ik op Schiphol bij Honda als een van de eersten in Nederland de VFR1200F komen bewonderen. Enkele eigenaren clubs van diverse types Honda motoren waren toen uitgenodigd. Ik was behoorlijk onder de indruk. De bijzonder mooi gemaakt machine was een lust voor het oog. Mijn oog. Op mijn knieën heb ik er naast gezeten om alles goed te kunnen zien. Toen reed ik nog op een Blackbird en was kritisch. Ik wilde niet gelijk geloven dat de VFR1200F een dimensie verder was dan de CBR100XX Blackbird. Tijdens deze presentatie mocht de VFR nog niet gestart worden. Een van de belangrijkste emoties werd mij nog niet getoond. Pas na enkele jaren, nog een Blackbird verder en een BMW K1200S begon het zoeken naar een echt alternatief voor de Blackbird waar ik ruim 120000 mee had gereden. BMW werkte daar flink aan mee door niet te leveren wat ik wilde. Een slechte afwerking, een verschrikkelijk rouw lopend blok dat bij lagere toerentallen meer bokte dan me lief was. Door een dorpje rijden in het buitenland leek soms meer op een rodeo. Een slechte koppeling en een lekkende cardan en nog een reeks klachten deden mij besluiten de BMW na nog geen acht maanden aan de kant te zetten. Maar wat moet je dan?

Het was bijna kerst. Kerst is het symbool voor nieuw licht. Na veel internet speurwerk en het lezen van alles wat er over de VFR1200F was geschreven onder andere op het forum van de VFROC heb ik een proefrit gemaakt. Het was alsof ik thuis kwam. Alles aan de VFR werkte gemakkelijk, fijn, enorm soepel en weer was ik onder de indruk van de fraaie afwerking van Honda. Ik heb hem gekocht.

Een rode VFR1200F uit 2010 met 2511 km op de klok. Kompleet uitgerust met bijna alleen originele Honda accessoires. Top en zijkoffers, hugger, middenbok, valdoppen, Bagster comfortzadel, tourruit, handvatverwarming en Helibars. De valdoppen zijn er intussen af want die vind ik niet smoelen.

Afbeelding

Kerstkleuren verkopen blijkbaar. Normaal ben ik niet zo voor rood. Maar de emotie bij de kleur rood klopte ik was verliefd. Ik kon dan ook bijna niet wachten hem te kunnen ophalen. Vorige week woensdag zou het even droog zijn in de middag. De afspraak werd gemaakt en het feest kon beginnen. Dat feest begon met een slapeloze nacht. Maakt niet uit, ik had energie voor tien.

Nadat ik hem thuis had staan zat er na een kwartier al de eerste sleutel op. Een van de helibars stond net niet recht genoeg naar mijn zin. De Zumo moest er net als de Autocom Super Pro Avi en de Kenwood PMR en de externe antenne nog worden gemonteerd voor ik er mee wilde gaan rijden. Ik had tenslotte alle tijd en het regende buiten gekookte sneeuwballen. Onder het zadel is ruimte genoeg voor deze spulletjes. Na een poosje passen en meten heb ik alles aangesloten. Ik heb geen gebruik gemaakt van de accessoire aansluiting die al was aangebracht voor het aansluiten van de handvatverwarming. Ook een origineel Honda accessoire. Ik heb een klein relais gekoppeld aan het achterlicht en daarmee worden alle stroomverbruikers direct gevoed vanaf de accu. Alles werkt perfect zonder storingen. Ik hebintussen wat ervaring want ook op de Blackbird en de BMW werkte ook alles perfect van wat ik zelf heb ingebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gisteren heb ik het eerste serieuze ritje gemaakt. Heerlijk, lekker en soepel rijden zonder herrie en zonder gebok en zonder enorme knallen in de versnellingsbak zoals die te horen waren bij de BMW. Alles gaat zo enorm gemakkelijk en boterzacht dat je wel heel erg snel je rijbewijs kwijt kan raken. Toch had ik even de pest in. De handvatverwarming werkte niet. Later bleek er een stekkertje lost te zitten. Vandaag scheen het zonnetje ook eventjes en ben ik voor tweede ritje vertrokken. Met even veel plezier dat zelfs niet werd verpest door het buitje regen dat ik op terugweg tegen kwam.

Afbeelding

Gezien de wat lagere temperaturen en het lekker stevig doortrekken kwam het benzine verbruik op 1:13,6 meer dan redelijk lijkt me voor dit moment.

De BT021 banden zijn jammerlijk onder de maat. Vaak geven ze je een te vaag gevoel op het koude en soms natte wegdek. Bij stevig remmen greep zelfs de ABS in. Totaal geen grip dus. Banden zijn meer dan drie jaar oud en dat draagt ook niet echt bij. Die dingen gaan er dus snel af. Op Blackbird en K1200S hed ik goede ervaringen met de Metzeler Roadtec Z8.

De remmen voelen goed aan en doen hun werk erg goed. De voetrem bedient de achter en voorrem netjes en gelijkmatig. De machine is met de voetrem, alleen bij normaal gebruik, goed te stoppen. Bij sportief gebruik heb je alleen aan de voorrem meer dan genoeg stopkracht. Gebruik je beiden dan weet je niet wat je overkomt zo snel dat je tot stilstand kan komen.

Het bochtenwerk, kort en lang, is enorm strak. De VFR1200F geeft me een beter gevoel dan de Blackbird en K1200S me ooit gegeven hebben. De vering staat op de standaard fabrieksafstelling en doet goed zijn werk. Ik heb geen deinende achterkant kunnen waarnemen zoals de Blackbird dat nogal eens kon doen in snelle lange bochten. Corrigeren in de bochten is kinderspel en gaat licht en soepel. Waar je K1200S moest duwen is de gedachte dat je moet corrigeren voor de VFR1200F genoeg. Ondanks het grotere gewicht van de VFR1200F voelt de K1200S veel zwaarder aan.

En dan het geluid van het blok en zijn uitlaat. Ja dat klinkt nogal braafjes als je er naast staat. Maar geef je het spul dan even de sporen dan klinkt het allemaal geweldig. Of er twee dikke V Twins samen aan het zingen zijn. Een samenzang waar ik geen genoeg van kan krijgen. Misschien dat het verbruik daardoor nu wat hoger is dan normaal. Omdat het allemaal zo gemakkelijk en redelijk stil verloopt merk ik dat ik het toerental toch redelijk hoog houd. In de stad rijdt het allemaal erg soepel in zijn twee en merk ik nauwelijks iets van een te arme afstelling. Ook het veel omschreven slaan van de speling in de cardan is me niet opgevallen. Eenmaal buiten de bebouwde kom gaat het feest echt los. Was een souplesse, wat een kracht en er lijkt geen eind aan te komen. Zelfs bij tweehonderd plus is er nog meer dan voldoende power over. Tijdens mijn eerste kennismaking reed mijn oude K1200S met Peter er op, die redelijk van wanten weet op een brommer, met me mee. Hij moest echt alle zeiltjes bijzetten en dan nog liep de VFR snel bij hem weg. Gisteren en vandaag bleef ik me verbazen over het vermogen van de VFR1200F. De manier waarop het vermogen op de weg komt werkt zo enorm verslavend dat ik nog vandaag de agenda ben gaan bekijken om een lang weekend in te plannen. Peter gaat met me mee.

De afwerking van de motor in alle details is zo verschrikkelijk netjes. Alles lijkt te kloppen. Tijdens het eerste sleutelwerk, de kappen moesten er af om de draadjes weg te werken van de Zumo enz, viel me ook op dat er achter het kuipwerk over alle oplossingen meer dan een keer is nagedacht. Ook het lakwerk is mooi. Ook al is het rood. Alle gespoten delen hebben dezelfde egale kleur en blinken dat het lieve lust is.

Ik heb tot op dit moment geen negatieve punten ontdekt behalve de banden. Ben enorm in mijn nopjes met dit kerstcadeautje en hoop nog lang van deze nieuwe dimensie motorrijden te kunnen genieten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Ti-BB
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jun 12, 2006 9:59 pm
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door Ti-BB » di dec 25, 2012 11:22 pm

Jouw enthousiasme spettert van het scherm. Veel plezier met deze mooie rooie.

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door Motorpsycho » wo dec 26, 2012 12:35 am

Mooi verhaal VIffer. Als ik 't zo lees verwacht ik dat je met deze brommer een hoop :] plezier gaat beleven, ondanks dat ze rood is :wink:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

BBMW
Berichten: 2547
Lid geworden op: do mei 25, 2006 7:41 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door BBMW » wo dec 26, 2012 12:35 am

De waan van de dag regeert. Gisteren was de ene brommer top, de volgende dag de volgende. Gefeliciteerd met je brommer Mark, dat je er maar veel plezier mee mag hebben.
BBMW / BOC Ondersteuning


The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem.

newborn
Berichten: 782
Lid geworden op: vr mei 26, 2006 11:31 am
Locatie: Boskoop NL
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door newborn » wo dec 26, 2012 12:43 am

Proficiat met de nieuwe aanwinst Viffer !
Leuke nick ook.
Wie weet gaat Viffer net zo'n begrip worden als Gixxer en Beemer, of is het dat al en heb ik wat gemist :?

Een VFR1200F had ik overigens niet zien aankomen, eerder een K1300S 8)

Van het voorjaar maar eens een paar proefritjes gaan maken ... ik merk dat ik een beetje jaloers begin te worden ...

Mr. Blue
Berichten: 4286
Lid geworden op: do mei 25, 2006 8:39 am
Locatie: Valkenswaard, The Netherlands
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door Mr. Blue » wo dec 26, 2012 9:45 am

Schitterende reportage Viffer. Een ieder die dit leest zou zo maar kunnen overstappen, wat een enthousiasme. Veel plezier met je nieuwe machine.

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door motorrijder_2000 » wo dec 26, 2012 12:35 pm

Mooie reportage en uitleg, Viffer, goed voorbeeld doet wellicht goed volgen.
Toch ook nog maar eens een proefrit maken, je zit volgens http://cycle-ergo.com/ behoorlijk rechtop[dit wel met standaard zadel, het bagsterzadel zit wellicht wat lager: hoe zit het dan met de 'kniehoek' ?]
In ieder geval gefeliciteerd met je mooie aanwinst.
Want voor de degenen, die het nog niet weten , is naast zwart, rood de enige motorkleur. :wink:
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Gebruikersavatar
Super-bird
Berichten: 1862
Lid geworden op: wo mei 16, 2007 3:19 pm
Locatie: Graft-de Rijp
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door Super-bird » wo dec 26, 2012 4:35 pm

Mark,

Fantastisch om je enthousiasme terug te zien en weer op een Honda :D Erg jammer dat de BMW niet gebracht heeft wat je ervan had verwacht :cry: maar acht maanden lijkt mij geen dag die regeert. :liar: En zou een dergelijke opmerking eerder bij de buren verwacht hebben.
Maar het mag de pret niet drukken, hopen dat het motorseizoen snel kan starten. Leiwen, Lutzarath, zwartewoud en Italië here we come…… :]]

Heel veel plezier en veilige kilometers op de VFR.

Gebruikersavatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 953
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door Viffer » wo dec 26, 2012 10:42 pm

newborn schreef:Proficiat met de nieuwe aanwinst Viffer !
Leuke nick ook.
Wie weet gaat Viffer net zo'n begrip worden als Gixxer en Beemer, of is het dat al en heb ik wat gemist :?

Een VFR1200F had ik overigens niet zien aankomen, eerder een K1300S 8)

Van het voorjaar maar eens een paar proefritjes gaan maken ... ik merk dat ik een beetje jaloers begin te worden ...
Dank je Jos.
De naam Viffer is idd al een begrip zoals Gixxer en Beemer. Ik kwam de naam niet eerder tegen als nick. Snel ingepikt dus.
Op zich best jammer hoor van de BMW. Het rijden was overgens geweldig op de K1200S en ik vind het ook nog steeds een mooi ding.
Helaas is de BMW kwaliteit niet de kwaliteit die bij Honda zo normaal is.

Gebruikersavatar
Dopey
Berichten: 1519
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:52 pm
Locatie: Duiven
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door Dopey » wo dec 26, 2012 11:05 pm

da's een mooie brommer Mark
leuk en uitgebreid verslag, ik hoop dat je er meer en langer plezier van hebt dan van de BMW :D
Lukt het vandaag niet, dan komt het morgen, of overmorgen

Gebruikersavatar
HHBBXX
Berichten: 654
Lid geworden op: do aug 13, 2009 12:05 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door HHBBXX » do dec 27, 2012 11:19 am

Heel fijn om te horen dat je erg tevreden bent met jouw VFR. Ik had er tot nu toe nog niet heel veel positiefs over gehoord, maar toen ik even op zo'n apparaat heb mogen zitten (zonder te rijden) vond ik hem wel comfortabel aanvoelen. Voorlopig blijf ik lekker op mijn bird rondrijden, maar als ik een opvolger zoek kan ik ook de VFR 1200 eens proberen. Heel veel plezier en veilig kms met jouw mooie fiets.

Groeten,
Harry.
Youth is not a time of life... It's a state of mind

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door Evelakes » do dec 27, 2012 1:42 pm

Al reeds met je gesproken. Fijn dat je weer op een Honda zit. Toch wacht ik nog even heb hoop dat Honda de
BB weer nieuw leven inblaast. Het is een mooie keuze en hoop dat je er veel plezier aan mag beleven.
Vind het echt jammer dat Honda geen keuze heeft kunnen maken in een mooie 4 in lijn motor, ik kan niet
wennen aan een V blok, heb er 2 gehad maar kort van duur. Desalnietemin het is voor de VFR rijder een
geschenk uit de hemel, en daar zijn er toch meer van dan BB rijders.

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door YO » do dec 27, 2012 7:01 pm

Mooi verhaal Mark.

Ik wens je heeeel veeel plezier met de VFR.

Gebruikersavatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 953
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door Viffer » di jan 01, 2013 7:16 pm

Op de diverse VFR fora heb ik gelezen dat er behoorlijk wat te pimpen en de modificeren is aan de VFR1200F.
Wat op valt is dat het meestal om dezelfde modificaties gaat als die we bij de Blackbird kennen.

Zal er in de toekomst wel op terug komen. Maar eentje die zeker te herkennen is zijn de de framepluggen.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 953
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door Viffer » wo jan 02, 2013 8:08 pm

En nog een stukje extra plastic. Een Exteda Fenda van Pyramid.

Afbeelding

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door Motorpsycho » wo jan 02, 2013 8:11 pm

Bij een BB vind ik zo'n Exteda Fenda echt geen porum. Bij de Viffer hoort zo'n ding er toch gewoon op te zitten :wink:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Helix
Berichten: 63
Lid geworden op: za dec 23, 2006 10:08 pm
Locatie: Nykerk
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door Helix » wo jan 02, 2013 8:37 pm

Schitterende reportage Viffer, heel erg bedankt; mooie foto's. Dit is een verhaal waar we allemaal wat aan hebben. Heel fijn ook om een positieve beoordeling te zien van de VFR1200F.
Veel plezier ermee!
Helix / BOC Ondersteuning
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

RRon
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr mei 26, 2006 8:58 am
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door RRon » di jan 08, 2013 7:53 pm

Whooooooooooooooow, lees even niet mee en dan zie ik dit! Gefeliciteerd Mark, goed om te lezen dat je weer in je nopjes bent en hopelijk ook blijft!
Dat je er lang van mag genieten met vele veilige km's!! :D

Gebruikersavatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 953
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door Viffer » di jan 08, 2013 8:36 pm

Bedankt Ron.

BB-Spot
Berichten: 105
Lid geworden op: vr apr 30, 2010 10:19 pm
Locatie: BETUWE
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door BB-Spot » wo jan 09, 2013 7:38 pm

Prachtig machien veel plezier kilometers gewenst

Tijdens de eerste dagen van deze VFR1200 reed ik een lange proefronde bij de jongens uit Zelhem,
Ik was die dag met duo en de rit voerde begeleid door een groep met voorrijders die het gebied rond ZELHEM kennen.
Wat reed dat fantastisch enorme trekkracht prachtig beschaafd v4 geluid en enorme souplesse met beren van remmen.
boterzacht schakelen het voelde als een echte HONDA.

Die tijd had ik net een sw-t400 gekocht (2009) witte tupperware waar ik na 1 jaar al ziek van was.
Maar ik wist dat zo,n vfr1200 machine niet binnen bereik lag.
Dus toen ben ik gaan zoeken wat het dichtste bij zo,n vfr kwam en dat werden dus 2 VF1000,s die ik in de winter opknapte
en in de lente goed kon verkopen en daar kwam dus een Blackbird van.

We zien je wel een keer bij een toertje.
Veel Veilige BB KM voor 2012

Gebruikersavatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 953
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door Viffer » wo nov 20, 2013 8:48 pm

En is nu hij wit. Een stuk jonger maar intussen net zo veel kilometers mee gereden als op de rode.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door Evelakes » wo nov 20, 2013 9:17 pm

Mooie bike veel veilige km's toegewenst maar dat gaat wel lukken.

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door YO » wo nov 20, 2013 9:30 pm

Maagdelijk wit! 8) mooie brommert Mark!. Veel plezier ermee.

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door motorrijder_2000 » wo nov 20, 2013 10:07 pm

Ziet er goed uit, Marc.
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Helix
Berichten: 63
Lid geworden op: za dec 23, 2006 10:08 pm
Locatie: Nykerk
Contacteer:

Re: De Viffert van Viffer.

Bericht door Helix » wo nov 20, 2013 10:16 pm

Om te watertanden, zo'n nieuwe VFR.
Was je rode helemaal plat? Hoe gaat het met je ribbenkast?
Moet je bij deze ook weer de eerste en tweede elektrisch overbruggen om hem volop te laten trekken?
Veel plezier ermee; ik moet ook een keer proef gaan rijden.
Helix / BOC Ondersteuning
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten