nut K&N filter voor Dynojet

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Plaats reactie
CBR11+
Berichten: 24
Lid geworden op: ma sep 17, 2018 1:18 pm
Contacteer:

nut K&N filter voor Dynojet

Bericht door CBR11+ » wo sep 19, 2018 11:35 am

Hallo iedereen,

Ik heb sinds eind vorig jaar een redbird uit 1997. Hij was met 34.000 km helemaal stock en toe aan wat onderhoud.
Dus filters, vloeistoffen, banden en kettingset zijn vervangen. Inmiddels ook de hyperpro verenset eronder (nice).
Carbs zijn gesyncht, hij heeft op de rollenbank gestaan (139,9 PK en 112 NM op het achterwiel). Gezonde, normale waardes voor zover ik weet.
Sindsdien zijn er Akra's (SP serie) met linkpijpjes onder gekomen. Hij loopt nog steeds prima (zowel met als zonder db-killers), maar fabrieksmatig wat arm onderin plus de dip tussen 5 en 6k toeren.
Maar goed, nu de vraag: ik wil een dynojetkitje (tovami) laten installeren en vraag mij af of een sport luchtfilter wat gaat toevoegen.
En heeft een ander spruitstuk (zeg Delkevic) een positieve uitwerking op de doorstroming van de uitlaatgassen (en dus meer vermogen/nm).
Ook mij gaat het erom om het koppeldipje eruit te halen. Ik hoef niet meer topvermogen, wel een zo'n dik mogelijk midden gebied plus soepele reacties bij lage toeren. Als ik dit kan behalen met enkel de dynojet en een goede afstelling, dan houd ik het geld van het spruitstuk en filter liever achter de hand. Bij voorbaat excuus als dit het zoveelste topic over het wel en wee van een luchtfilter is.....

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Re: nut K&N filter voor Dynojet

Bericht door YO » do sep 20, 2018 9:55 am

Hoi Johan,

Een tovami kit is zeker aan te rajden voor de carb Blackbird. Ik heb er ook een opzitten.

De waarde van 139,9 is wat aan de lage kant. Het transmissieverlies van krukas naar wiel is ongeveer 12% dus 139,9 zou 156.68 aan de kruk as zijn.
Fabriekswaarde is 164 PK aan de krukas. Zelf heb ik nu 149.2 PK op nhet achterwiel

Een K&N filter is wel noodzakelijk want die heeft een grotere luchtdoorlaatheid dus kun je de sproeiernaalden qua stand daarop afstemmen voor het ideale benzine/lucht toevoer.

En het voordeel is dat ie heeeeel lang meegaat en je kunt hem schoonmaken met de K&N kit.

Zou eerst de tovami doen en kijken hoe dat bevalt. Kan je altijd nog fijner tunen dmv dempers etc.

CBR11+
Berichten: 24
Lid geworden op: ma sep 17, 2018 1:18 pm
Contacteer:

Re: nut K&N filter voor Dynojet

Bericht door CBR11+ » do sep 20, 2018 3:31 pm

Ha Yo,

Ik had begrepen dat de 164 aan de krukas in standaard trim nooit gehaald werd, eerder tussen 155 en 160. Als je daar dan die 10-12% er van af haalt, dan klopt het weer aardig. Maar goed, dat maakt mij niet zoveel uit. Jouw 149,2 is natuurlijk wel een hele mooie waarde. Nu ik mijn Akra's erop heb zitten zal ik ook wel over de 140 gaan. Inderdaad dan eerst maar de K&N plus de tovami en dan lekker laten afstellen. Eens kijken of ik dan de beloofde +7pk van de Akra's terug ga vinden. En hoe is jouw verbruik na de kit? Ik rij nu 1:15-1:16 bij snelweggebruik tot 140 km p/u op de teller.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten