Trillingen bij 160
Geplaatst: di aug 04, 2009 7:55 pm
Ik heb sinds ik de BB heb last van best flinke trillingen bij een snelheid van 160-180 km/hr. Net deze snelheid rij ik vaak in Duitsland als ik op familiebezoek ga.
Wat ik zeker weet, is dat het van het aandrijfgedeelte komt. Hoogst waarschijnlijk van het achterwiel. Ketting en tandwielen heb ik gisteren vervangen.
Ik heb het achterwiel nog eens laten uitbalanceren, nu dynamisch ipv statisch. Het trillen is nu een stuk minder maar nog niet weg. Het wiel is perfect rond, lagers zijn (volgens mij) perfect. Band is ver versleten, maar toen hij nieuw was was het probleem er ook. Het blijft me irriteren dat ik bijna voor 100% zeker weet dat het achterwiel de veroorzaker is maar niet kan vinden waarom. De man die de uitbalancering gedaan heeft is een bekende vakman die ook menige racemotor uitbanceert.
Heeft iemand nog een tip, maak me niks uit om langs te komen. Vrijdag komen er nw bandjes op, maar ik weet nu al dat het euvel niet weg is. Mijn zoon zegt dat hij het trillen niet zo erg vindt, maar als je een paar uur achter elkaar in Duitsland rijdt is dat toch erg irritant. Als de motor op de middenbok staat en je laat hem lopen met het achterwiel los van de grond, dan zie je ook dat hij precies bij 160 begint te rammelen. Weet dat dit een rare niet al te veilige manier van werken is, maar toch gedaan om dit te checken. (Met meer man goed vastgehouden dat hij goed op de bok blijft staan).
Graag een tip hoe nu verder.
Op een rijtje:
In de 3-4-5-6e versnelling begint het gerammel bij 160. Dus niet toeren afhankelijk maar snelheids afhankelijk
Bij optrekken nauwelijks waarneembaar, bij constante snelheid erger.
Bij 200 in zijn vrij gezet en laten uitlopen. Vanaf 180 tot 160-150 zelfde probleem, alleen wat erger.
Op de middenbok ook bij 160 het probleem.
Acties: Dynamisch uitgebalanceerd, wel minder gerammels nu
Nieuwe ketting en tandwielen.
alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt.
Cas
Wat ik zeker weet, is dat het van het aandrijfgedeelte komt. Hoogst waarschijnlijk van het achterwiel. Ketting en tandwielen heb ik gisteren vervangen.
Ik heb het achterwiel nog eens laten uitbalanceren, nu dynamisch ipv statisch. Het trillen is nu een stuk minder maar nog niet weg. Het wiel is perfect rond, lagers zijn (volgens mij) perfect. Band is ver versleten, maar toen hij nieuw was was het probleem er ook. Het blijft me irriteren dat ik bijna voor 100% zeker weet dat het achterwiel de veroorzaker is maar niet kan vinden waarom. De man die de uitbalancering gedaan heeft is een bekende vakman die ook menige racemotor uitbanceert.
Heeft iemand nog een tip, maak me niks uit om langs te komen. Vrijdag komen er nw bandjes op, maar ik weet nu al dat het euvel niet weg is. Mijn zoon zegt dat hij het trillen niet zo erg vindt, maar als je een paar uur achter elkaar in Duitsland rijdt is dat toch erg irritant. Als de motor op de middenbok staat en je laat hem lopen met het achterwiel los van de grond, dan zie je ook dat hij precies bij 160 begint te rammelen. Weet dat dit een rare niet al te veilige manier van werken is, maar toch gedaan om dit te checken. (Met meer man goed vastgehouden dat hij goed op de bok blijft staan).
Graag een tip hoe nu verder.
Op een rijtje:
In de 3-4-5-6e versnelling begint het gerammel bij 160. Dus niet toeren afhankelijk maar snelheids afhankelijk
Bij optrekken nauwelijks waarneembaar, bij constante snelheid erger.
Bij 200 in zijn vrij gezet en laten uitlopen. Vanaf 180 tot 160-150 zelfde probleem, alleen wat erger.
Op de middenbok ook bij 160 het probleem.
Acties: Dynamisch uitgebalanceerd, wel minder gerammels nu
Nieuwe ketting en tandwielen.
alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt.
Cas