Pagina 1 van 1

Trillingen bij 160

Geplaatst: di aug 04, 2009 7:55 pm
door Blacky
Ik heb sinds ik de BB heb last van best flinke trillingen bij een snelheid van 160-180 km/hr. Net deze snelheid rij ik vaak in Duitsland als ik op familiebezoek ga.
Wat ik zeker weet, is dat het van het aandrijfgedeelte komt. Hoogst waarschijnlijk van het achterwiel. Ketting en tandwielen heb ik gisteren vervangen.
Ik heb het achterwiel nog eens laten uitbalanceren, nu dynamisch ipv statisch. Het trillen is nu een stuk minder maar nog niet weg. Het wiel is perfect rond, lagers zijn (volgens mij) perfect. Band is ver versleten, maar toen hij nieuw was was het probleem er ook. Het blijft me irriteren dat ik bijna voor 100% zeker weet dat het achterwiel de veroorzaker is maar niet kan vinden waarom. De man die de uitbalancering gedaan heeft is een bekende vakman die ook menige racemotor uitbanceert.
Heeft iemand nog een tip, maak me niks uit om langs te komen. Vrijdag komen er nw bandjes op, maar ik weet nu al dat het euvel niet weg is. Mijn zoon zegt dat hij het trillen niet zo erg vindt, maar als je een paar uur achter elkaar in Duitsland rijdt is dat toch erg irritant. Als de motor op de middenbok staat en je laat hem lopen met het achterwiel los van de grond, dan zie je ook dat hij precies bij 160 begint te rammelen. Weet dat dit een rare niet al te veilige manier van werken is, maar toch gedaan om dit te checken. (Met meer man goed vastgehouden dat hij goed op de bok blijft staan).
Graag een tip hoe nu verder.
Op een rijtje:
In de 3-4-5-6e versnelling begint het gerammel bij 160. Dus niet toeren afhankelijk maar snelheids afhankelijk
Bij optrekken nauwelijks waarneembaar, bij constante snelheid erger.
Bij 200 in zijn vrij gezet en laten uitlopen. Vanaf 180 tot 160-150 zelfde probleem, alleen wat erger.
Op de middenbok ook bij 160 het probleem.

Acties: Dynamisch uitgebalanceerd, wel minder gerammels nu
Nieuwe ketting en tandwielen.

alle tips zijn welkom.
Alvast bedankt.
Cas

Re: Trillingen bij 160

Geplaatst: di aug 04, 2009 9:05 pm
door Evelakes
binnen door rijden is toch veel mooier dan die autobahn.

heeft je velg geen opdonder gehad!

Re: Trillingen bij 160

Geplaatst: wo aug 05, 2009 7:28 am
door Marty Blackbird
Ketting goed uitgelijnd? Rubbers waar je achtertandwiel in rust (hoe heten die krengen ook alweer).. Nog in orde?
Geen speling op achterbrug?
Maar zoals eerder gezegd, binnendoor rijden is veeeeeeeeeeeel leuker..

Re: Trillingen bij 160

Geplaatst: wo aug 05, 2009 7:44 am
door Raptor
Just a thought....

Als je nou eens een andere achterveer probeert?

Klinkt ver gezocht misschien, maar nooit geschoten is altijd mis (zeker als jij er inmiddels van overtuigd bent dat het niet in je wiel zit, dan is het wellicht een samenspel van verschillende factoren), als je toch binnenkort bandje gaat wisselen kan je meteen ff ander veertje steken en proberen

Re: Trillingen bij 160

Geplaatst: wo aug 05, 2009 11:03 am
door Ankertje
Uitgaande demping tandje zwaarder?

:idea:

Re: Trillingen bij 160

Geplaatst: wo aug 05, 2009 2:43 pm
door BlauweEngel
speling op link systeem van je achterveer?

Re: Trillingen bij 160

Geplaatst: za aug 08, 2009 3:44 am
door Blacky
Tijdens het uitlijnen van het achterwiel zag ik dat dit wiel een klein beetje 'eiert". De banden man zei dat dit vrij normaal is gezien de geringe mate, maar volgens mij is dit de oorzaak.
Heeft iemand een idee wat een tweedehands achterwiel kost, vanaf bj 2000.
Cas

Re: Trillingen bij 160

Geplaatst: ma aug 10, 2009 4:17 am
door rich
Had hij het met je vorige achterband ook al omdat je schrijft dat je achterband wel aardig versleten is maar toen hij nieuw was had hij het ook.
zou zomaar in de band kunnen zitten heb ik ook al een keer gehad op een pan european.

Re: Trillingen bij 160

Geplaatst: ma aug 10, 2009 6:55 am
door MXXL
wat voor een kettingwiel heb je erop gezet? Ik heb weleens nieuwe JT kettingwielen gehad die nieuw al niet rond waren, dit kan al hele nare trillingen geven.

Re: Trillingen bij 160

Geplaatst: ma aug 10, 2009 11:27 am
door Blacky
MXXL schreef:wat voor een kettingwiel heb je erop gezet? Ik heb weleens nieuwe JT kettingwielen gehad die nieuw al niet rond waren, dit kan al hele nare trillingen geven.
een DID kettingset, gekocht van iemand op dit forum. Best goede set is mij verzekerd.

Re: Trillingen bij 160

Geplaatst: ma aug 10, 2009 11:29 am
door Blacky
rich schreef:Had hij het met je vorige achterband ook al omdat je schrijft dat je achterband wel aardig versleten is maar toen hij nieuw was had hij het ook.
zou zomaar in de band kunnen zitten heb ik ook al een keer gehad op een pan european.
Het probleem heb ik al vanaf de eerste dag dat ik hem had. Omdat hij 4 jaar nagenoeg stil had gestaan dacht ik dat de band niet meer rond was. Maar bleek dus niet zo te zijn. Bij nw banden is het wat minder.

Re: Trillingen bij 160

Geplaatst: ma aug 10, 2009 11:31 am
door Blacky
[quote="Blacky"]Tijdens het uitlijnen van het achterwiel zag ik dat dit wiel een klein beetje 'eiert". De banden man zei dat dit vrij normaal is gezien de geringe mate, maar volgens mij is dit de oorzaak.
Heeft iemand een idee wat een tweedehands achterwiel kost, vanaf bj 2000.

Re: Trillingen bij 160

Geplaatst: ma aug 10, 2009 11:34 am
door Blacky
FilaMenT schreef:Uitgaande demping tandje zwaarder?

:idea:
Ik heb de afstelling van de vorige eigenaar laten staan. Die woog zeker 110 kg, ik 73. Dus ik neem aan dat dit zwaar genoeg is. Ik moet wel bekennen dat ik best naar iemand toe wil komen die me de motor afstelt. (Dus schokbreker en vering0. Heb ik ook geen kaas van gegeten. Begin me wat te schamen.

Re: Trillingen bij 160

Geplaatst: ma aug 10, 2009 11:38 am
door Blacky
BlauweEngel schreef:speling op link systeem van je achterveer?
Oei, is chinees voor me. Ben niet zo,n techneut, rij er alleen maar op en span de ketting. Dat is ongeveer het enige wat ik zelf doe.
Graag wat meer info
Cas

Re: Trillingen bij 160

Geplaatst: di aug 11, 2009 8:18 am
door BB-Rob
Op marktplaats staan een paar achtervelgen van de blackbird, zowel zwart als licht grijs voor 290 euro.
Volgens de advertentie kosten ze normaal 780 euro en zijn ze nooit gebruikt.