Temperatuur Blok wat is normaal

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Arjan
Berichten: 58
Lid geworden op: zo sep 16, 2007 6:48 pm
Locatie: Epe
Contacteer:

Temperatuur Blok wat is normaal

Bericht door Arjan » zo mei 11, 2008 4:44 pm

Vandaag weer lekker rustig wezen toeren voor het eerst bij echt warm weer.
Nu blijf mijn temperatuur meter gemiddeld tussen de 95 en 100 graden,
dit bij een snelheid van tussen de 70 en 90 en 3000 to 4500 toeren.

de zx-9 van mijn maat heeft dan een temperatuur van nog geen 80 graden.

is dit goed of is de plaatsing/meting tussen de motoren anders.

Wat hoort gemiddeld de temperatuur van het blok te zijn zomers bij een BB.




Arjan

peke
Berichten: 228
Lid geworden op: wo aug 01, 2007 10:19 am
Locatie: Ekeren, (Antwerpen)
Contacteer:

Bericht door peke » zo mei 11, 2008 4:55 pm

Maar die zx9 rijdt dan ook de hele tijd in de schaduw van je BB 8)
Ordinarily I am insane, but I have lucid moments when I am merely stupid.

Kijk ook eens op : www.houtsteenglas.be

Frank Switser
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 23, 2006 3:45 pm
Locatie: Landsmeer

Bericht door Frank Switser » zo mei 11, 2008 5:45 pm

Helemaal normaal. De BB is inderdaad warmbloedig.......

Medic-XX
Berichten: 2455
Lid geworden op: za jun 30, 2007 8:56 am
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Bericht door Medic-XX » zo mei 11, 2008 5:48 pm

Hele normale temp. Voor de tijd van het jaar. Bij het stoplicht zal ie zelfs oplopen tot 102 maar dan zal ook de fan aanslaan. De mijne staat op de snelweg rond de 85 op de binnenwegen rond de 90 94. Dus heel gewoon allemaal.

petje02
Berichten: 222
Lid geworden op: vr jan 25, 2008 10:27 pm
Locatie: heerlen, limboland
Contacteer:

Bericht door petje02 » zo mei 11, 2008 6:23 pm

inderdaad heel normaal autoweg blijft die rond de 80 / 90 en bij stoplichten gaat die omhoog naar 100

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Bericht door stanley » zo mei 11, 2008 8:11 pm

Ik heb een digi lazer temp meter zal hem met de eerst volgende rit mee nemen zal je zien dat het allemaal wel meevalt
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

MarcoXX
Berichten: 101
Lid geworden op: wo feb 07, 2007 6:18 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door MarcoXX » wo mei 14, 2008 10:55 pm

stanley schreef:Ik heb een digi lazer temp meter zal hem met de eerst volgende rit mee nemen zal je zien dat het allemaal wel meevalt
Stan.....is er eigenlijk iets dat jij niet kan meten?? :shock: :D
Ze trekt als een beest en ik wil haar elke dag nemen........mijn BIRD

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Bericht door stanley » do mei 15, 2008 5:10 pm

MarcoXX schreef:
stanley schreef:Ik heb een digi lazer temp meter zal hem met de eerst volgende rit mee nemen zal je zien dat het allemaal wel meevalt
Stan.....is er eigenlijk iets dat jij niet kan meten?? :shock: :D
:roll: heb er ff lang over na zitten denken :P nee eigenlijk niet :-_ :-_ :-_
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

RayR
Berichten: 34
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:23 pm
Locatie: Leersum
Contacteer:

Bericht door RayR » di jul 01, 2008 10:12 pm

De BB zit inderdaad hoog in temperatuur, maar toch twijfel ik eraan.
Mijn BB is van 2001 en een temp boven de 110 graden komt bij mij veelvuldig voor. Zeker als in de stad rij.
Laatste tijd een paar keer gehad dat ik begon te knipperen....120+
Pas geleden lekkage gehad en is de koelvloestof ook vervangen door de dealer.
Een slang kapot, eigen schuld. Want ik had er gaas ingezet en sleet tegen de slang aan.
Maar het is niet normaal volgens mij dat ie met langzaam(stapvoets) rijden of bij een stoplicht ineens gaat knipperen...en hij lijkt op de radiator fan niet(of nauwelijks) te koelen. De fan draait overigens wel.
Enig idee wat dit kan zijn? Bij rijden met een snelheid van 50 en 100+ geen probeem en loopt de temp niet hoger op dan 97 graden.
Overigens ben ik een rustige rijder en gebruik hem zeker niet als scheurijzer.

Ray

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Bericht door stanley » di jul 01, 2008 10:43 pm

Ik zou dan toch eens gaan kijken naar een koudere termostaat en die gaan plaatsen (78 graden?)
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Dirko
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo mei 28, 2006 8:44 pm
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Dirko » di jul 01, 2008 11:20 pm

Domme vraag mss maar koelvloeistof wel goed op ut niveau???
Een Wheely overkomt je!!!!!............ Toch

Het kan altijd harder!!

x-eleven
Berichten: 235
Lid geworden op: zo jul 15, 2007 8:15 pm
Locatie: Nieuw-Vennep
Contacteer:

Bericht door x-eleven » wo jul 02, 2008 12:59 pm

Hmm, mijn simpele tempmeter (x11 heeft geen 'onboard') geeft bij normaal gebruik zo'n 70 graden aan... Heb zo'n opschroef dingetje op de plek van de oliedop (ja ja, ik weet het, het is geen briljant stukje techniet, maar zolang ik maar weet wanneer het blok op temp is).

Frank Switser
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 23, 2006 3:45 pm
Locatie: Landsmeer

Bericht door Frank Switser » wo jul 02, 2008 2:57 pm

x-eleven schreef:Hmm, mijn simpele tempmeter (x11 heeft geen 'onboard') geeft bij normaal gebruik zo'n 70 graden aan... Heb zo'n opschroef dingetje op de plek van de oliedop (ja ja, ik weet het, het is geen briljant stukje techniet, maar zolang ik maar weet wanneer het blok op temp is).
De meter van de BB geeft koelvloeistoftemperatuur aan, en geen olietemperatuur.
Eigenlijk is alleen de olietemperatuur belangrijk.....

RayR
Berichten: 34
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:23 pm
Locatie: Leersum
Contacteer:

Bericht door RayR » wo jul 02, 2008 3:12 pm

Domme vraag mss maar koelvloeistof wel goed op ut niveau???
Geen domme vraag, maar ja; niveau is goed.
Ventilator draait ook.
Wat is bij jullie de normale temperatuur en maximaal?
En tot hoever stijgt de temp bij jullie tijdens het rijden in file en bij stationair draaien?
De ventilator slaat aan bij 100+ maar de temp blijft stijgen tot soms wel 117 graden bij een stationair toerental en zie ik niet dalen totdat ik weer ga rijden. Op alleen de ventilator daalt de temp ogenschijnlijk niet.
Heel raar allemaal lijkt me?
Laatst gewijzigd door RayR op wo jul 02, 2008 3:20 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

MMZ
Berichten: 1205
Lid geworden op: zo mei 28, 2006 8:52 am
Locatie: Alkmaar (Holland)
Contacteer:

Bericht door MMZ » wo jul 02, 2008 3:17 pm

Die van mij (een carb). wordt in de zomer bij stapvoets file rijden, ERG WARM. Zo ongeveer tot 1/5 vanaf BOVEN
Zo warm dat ik het frame niet zonder handschoenen kan aanraken.
In de winter loopt de temp.meter tot max 1/4 vanaf ONDER op.

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Bericht door Man in Black-Bird » wo jul 02, 2008 3:32 pm

RayR schreef:
Domme vraag mss maar koelvloeistof wel goed op ut niveau???
Geen domme vraag, maar ja; niveau is goed.
Ventilator draait ook.
Wat is bij jullie de normale temperatuur en maximaal?
En tot hoever stijgt de temp bij jullie tijdens het rijden in file en bij stationair draaien?
De ventilator slaat aan bij 100+ maar de temp blijft stijgen tot soms wel 117 graden bij een stationair toerental en zie ik niet dalen totdat ik weer ga rijden. Op alleen de ventilator daalt de temp ogenschijnlijk niet.
Heel raar allemaal lijkt me?

Weet niet hou oud jou BB is en hoeveel km ?maar is je radiateurblok niet verstikt van vuil en vliegen waardoor de koeling sterk afneemt ?

RayR
Berichten: 34
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:23 pm
Locatie: Leersum
Contacteer:

Bericht door RayR » wo jul 02, 2008 3:46 pm

Weet niet hou oud jou BB is en hoeveel km ?maar is je radiateurblok niet verstikt van vuil en vliegen waardoor de koeling sterk afneemt ?
Hij 7 jaar oud(2001) en heeft intussen 59000Km gereden.
Ik heb daar ook al naar zitten kijken en me dat afgevraagd. Volgens mij valt het wel mee. Maar er zijn (natuurlijk) intussen wel wat verbuigingen door steenslag en zo.
Wat zou een nieuwe radiator kosten eventueel?

RayR
Berichten: 34
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:23 pm
Locatie: Leersum
Contacteer:

Bericht door RayR » wo jul 02, 2008 3:59 pm

Kolere....zag ff een prijs op een forum van 862 euro voor de radiator...
http://www.karros.nl/forum/viewtopic.ph ... c6bdfb3cda

Zou je zo'n ding kunnen oplappen door de (platte) vinnen terug te buigen?
Iemand dat al eens gedaan?[/url]

MMZ
Berichten: 1205
Lid geworden op: zo mei 28, 2006 8:52 am
Locatie: Alkmaar (Holland)
Contacteer:

Bericht door MMZ » wo jul 02, 2008 8:51 pm

Ik heb een zo goed als nieuwe radiateur te koop!
Mankeert niets aan!

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door Ankertje » wo jul 02, 2008 9:59 pm

Miep Miep Zoeffff schreef:Ik heb een zo goed als nieuwe radiateur te koop!
Mankeert niets aan!
Jawel hoor de BB ontbreekt.


:wink:

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

MMZ
Berichten: 1205
Lid geworden op: zo mei 28, 2006 8:52 am
Locatie: Alkmaar (Holland)
Contacteer:

Bericht door MMZ » wo jul 02, 2008 10:58 pm

:lol:

blackbird97
Berichten: 477
Lid geworden op: ma mar 24, 2008 1:50 am
Locatie: Heiloo

Bericht door blackbird97 » wo jul 02, 2008 11:48 pm

Weet je zeker dat de koppakking niet lek is??
ik had dit ooit eens met een VF 750 V4
Bleek een minscuul klein lekje in de koppakking te zitten.
Vervangen en prob was verholpen.

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Bericht door Man in Black-Bird » do jul 03, 2008 12:21 am

Rij jij in een aangepaste bestelwagen ?? :shock:

ReeF
Berichten: 5848
Lid geworden op: do mei 11, 2006 9:02 pm
Locatie: Schoten - Belgium
Contacteer:

Bericht door ReeF » do jul 03, 2008 7:11 am

Mooie avatar, wel een beetje grOOt :wink:

Heb m voor je aangepast
Proud member of the Adventure Chaptor

Frank Switser
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 23, 2006 3:45 pm
Locatie: Landsmeer

Bericht door Frank Switser » do jul 03, 2008 9:19 am

RayR schreef: De ventilator slaat aan bij 100+ maar de temp blijft stijgen tot soms wel 117 graden bij een stationair toerental en zie ik niet dalen totdat ik weer ga rijden. Op alleen de ventilator daalt de temp ogenschijnlijk niet.
Heel raar allemaal lijkt me?
Nee hoor, heel normaal.
De ventilator heeft onvoldoende capaciteit om echt te koelen, hij zorgt er alleen voor dat de temperatuur niet verder oploopt (is wel afhankelijk van de buitentemperatuur).
Daarnaast zit de thermometer voor de radiator, waardoor de koelvloeistof eerst volledig het circuit moet doorlopen voordat je enig effect zou zien.

Verder is het een bekend gegeven dat de BB's behoorlijk warm draaien. Hier is het blok en de olie goed tegen bestand, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Pas als hij koelvloeistof gaat spugen, dan moet je actie ondernemen.....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast