Recessie voelbaar?

De locatie voor Off-topic, slapgelul, moppen en filmpjes.
Plaats reactie

Recessie voelbaar?

Ja, moet nu goed uitkijken hoe ik mijn uitgaven verdeel.
7
47%
Nee, ik voel geen verschil met een paar jaar geleden.
8
53%
 
Totaal aantal stemmen: 15

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Recessie voelbaar?

Bericht door Evelakes » vr jan 04, 2013 2:06 pm

De laaste periode zie ik steeds meer veranderingen komen, veel mensen in mijn directe omgeving zijn niet meer zeker van hun baan of reeds werkeloos.
Op mijn werk in de retail/supermarkt zie je de bestedingen steeds meer afnemen, kosten in levensonderhoud stijgen en mensen voelen
zich sneller in het nauw gedreven. Voor een paar jaar geleden werd ik er niet koud van om een Zumo te kopen of een extra vakantie
te plannen, maar nu krap ik toch even achter de oren of ik die uitgaven wil doen en of er een prioriteit op is.
Hebben jullie er ook mee te maken??

Barry
Berichten: 761
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 2:54 pm
Contacteer:

Re: Recessie voelbaar?

Bericht door Barry » vr jan 04, 2013 3:51 pm

Ik moet heel eerlijk zeggen; wij eten er geen boterham minder om, maar dat is ook wel inherent aan ons leven (tweeverdieners, fulltimers, dertigers, geen kinderen). In 2008 een huis gekocht en in 2013 zitten we nog steeds in hetzelfde huis met dezelfde lasten en met een gezamenlijk jaarinkomen wat de helft hoger is dan toen.

Maken wij ons zorgen? Nee, want met (veel) minder inkomen kunnen we ook rond komen, hoewel we dan wel op de uitgaven moeten letten. Lopen wij dan geen enkel risico? Ja dat wel, want we werken allebei in de conjunctuurgevoelige financiele sector en bij dezelfde werkgever. Als de Rabobank het wil, dan zijn we allebei werkloos... Hebben we dan helemaal niets te maken met de recessie? Dat dan ook weer niet, want om budgettaire redenen is mijn verzoek voor een master opleiding afgewezen. :wink:

BB-Spot
Berichten: 105
Lid geworden op: vr apr 30, 2010 10:19 pm
Locatie: BETUWE
Contacteer:

Re: Recessie voelbaar?

Bericht door BB-Spot » vr jan 04, 2013 9:11 pm

Het gaat wel erg snel met uitgaven in deze dure tijden ! dus probeer ik inventief te zijn met te besparen
Dit jaar bezuinig ik wel degelijk op bijvoorbeeld :
Energie kosten gas + elektra /Vanwege de bonus voor 1 jaar van aanbieder veranderd (via consumentenbond collectief) 260 euro in de pocket ! (2 jaar terug ook al gedaan met 270 bonus ! snel verdient.
Zorgverzekering eigenrisico (350) naar 850 euro gezet 50 euro per mnd ! goedkoper ! extra tandzorg ervan af (toch geen gebruik van gemaakt.
Ter compensatie eigen risico gelijk 50 euro per maand naar extra naar internetrekening tegen 2.5 procent rente om ook geld achter de hand te houden als er WEL bijbetaald moet worden.
Nieuwe HR ketel aangeschaft (eigen huis)beter proberen te isoleren zodat warmte erin blijft.

Opzeggen van maandblad omdat ik toch geen tijd heb of maak om dit te lezen.
Als alleen wonende (met LAT op afstand hihi )een perfect afgestelde huistemperatuur dus alleen als ik s,avonds thuiskom is het 19-20graden (nachts en niet thuis 14-15graden.
Alle lampen voorzien van LED of PL energiezuinige verlichting.
Alle stekkerblokken met pc /internetradio,s/tv/hifi/adapters tijdens niet thuis en overdag altijd uit.

En ik doe mijn boodschappen vaker bij Lidl en action ipv AH en drogisterij.
Zo voordelig mogelijk tanken b.v bij shell xpres of tango (dus nooit langs de snelweg tanken)

Kortom allemaal kleine zaken om aandacht aan te besteden die je de recessie minder laten voelen ![/b

Zo kan ik heerlijk blijven genieten van m,n hobby,s zoals :
2 auto,s en 2 motoren (die ook om hun beurt aandacht nodig hebben en kosten meebrengen.
En af en toe lekker uit eten met vriendin of een leuke vakantie !
En wel zorgenloos een nieuwe ipad of smart tv aanschaffen omdat je wel degelijk op bepaalde punten kan besparen.

Belangrijk is natuurlijk je werk behouden in deze tijd (ook ik hoor het dagelijks om mij heen dat mensen hun baan verliezen)
En bedrijven plotseling verdwenen zijn.

Er valt genoeg te besparen denk ik doe je levenswijze wat aan te passen denk ik,

Maar als je in deze tijd je baan verliest en je hebt vrouw en kids en auto en blackbird dan moet je toch keuzes maken
inderdaad vrouw eruit :-___ lijkt een goede optie :typing: maar dat moet ieder voor zichzelf weten natuurlijk... :mrgreen:

Dus ik denk wel degelijk dat we deze recessie voelen de een wat meer als de ander logisch.

Zolang ik -200-240 uur per mnd kan blijven werken zal ik er relatief weinig van merken ook al doe ik steeds beter m,n best om te besparen
om mijn luxe leven in stand te kunnen houden.

De one liner ,,Ja, moet nu goed uitkijken hoe ik mijn uitgaven verdeel."" is voor mij meer Ik kijk gewoon beter uit bij alle uitgaven voor de beste verdeling..
Veel Veilige BB KM voor 2012

Barry
Berichten: 761
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 2:54 pm
Contacteer:

Re: Recessie voelbaar?

Bericht door Barry » za jan 05, 2013 1:54 pm

200-240 uur werken per maand?? En toch nog tijd hebben voor hobby's? Voor mij is 160 uur al fulltime en kom ik nog tijd te kort :mrgreen:

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: Recessie voelbaar?

Bericht door motorrijder_2000 » za jan 05, 2013 3:44 pm

Als werken je hobby is, loopt alles vloeibaar in elkaar over :lol: , maar als hobby op werken gaat lijken :(
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

gerkenator
Berichten: 372
Lid geworden op: za dec 11, 2010 9:38 pm
Contacteer:

Re: Recessie voelbaar?

Bericht door gerkenator » do jan 10, 2013 8:14 pm

wacht nog steeds op die knaller uit de staatsloterij, pas dan kan ik zeggen dat ik een onbezorgd leven kan leiden.

ik kan nu alles nog kopen wat ik nodig heb en ook mijn hobby motorrijden kan ik nog doen net als b.v. 5 jaar geleden.
alleen ik probeer ook wat meer uit te kijken met de duurdere en onnodige aankopen. want je weet nooit wat de toekomst brengt en of ik mijn werk kan houden.

tot nu toe is het nog steeds heel erg druk op mijn werk en hoef ik daar nog niet over in te zitten, moet eerder 1 bij dan dat er 1 ontslagen word.

maar of de recessie voelbaar is? ja als je minder dan modaal verdiend wel.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten