Yaesu FTM-10E Bike to Bike intercom project
- JanBMWtje
- Berichten: 2
- Lid geworden op: di mei 06, 2014 7:33 pm
- Contacteer:
Yaesu FTM-10E Bike to Bike intercom project
Al jaren heb ik naar alle tevredenheid met een Autocom-installatie de Super Pro Avi op mijn motorfiets gereden. Ik heb thans een BMW K1200P motorfiets (oude politiemotorfiets met zo’n kontje) en heb op de motorfiets altijd een radio (autoradio) en Kenwood PMR portofooninstallatie gehad.
Op een gegeven moment wil je meer. Bij de ingebouwde apparatuur was het vervelend dat je steeds van je motor af moest om van een radiokanaal te veranderen of op een andere portofoonfrequentie te schakelen als er storing was.
Surfend op het net ontdekte ik een al in 2007 uitgekomen transceiver van het merk Yaesu, de FTM-10E. Deze had naast de VHF en UHF amateurfrequenties ook de mogelijkheid om PMR kanalen te programmeren en ook de normale radiofrequenties 88-108Mhz in zich te hebben en alles te bedienen door middel van een klein los frontje.
Foto 1 - FTM-10E Transceiver
Dit apparaat had een aantal zaken die mij wel aanspraken zoals het losse frontje (zie foto 2) met bedieningsknoppen. Het apparaat zelf kon je ergens in je motorfiets wegbouwen.
Foto 2 - Dashboard, met FTM-10E frontje en aansluiting voor de Breidenbach steker voor de headset
Verder zoekend op diverse fora bleek dat men dit concept naar tevredenheid al meer had toegepast op motorfietsen en vond ik uitgebreide beschrijvingen over de inbouw en toepassing. Dus een dergelijk apparaat maar aangeschaft om de autoradio en de PMR Kenwood-portofoon te vervangen.
De uitdaging waar we voor stonden was “hoe het apparaat aan te sluiten op de bestaande Autocom installatie de Super Pro Avi ” zodat spraak en geluid via de headset van mijn helm liep.
Foto 3 - Autocom Super Pro Avi intercom
Naast de FTM-10E transceiver heb ik ook nog een CT-M11 kabel aangeschaft voor de aansluiting van de zend/ontvanger op de Autocom installatie. Ook meteen koperband gekocht om deze kabel te isoleren tegen storingen op de motor. Samen met mijn vriend Harry, de techneut van ons tweeën zijn wij begonnen met de oude spullen op de motorfiets te demonteren, zodat we de nieuwe apparatuur netjes konden inbouwen (zie foto 4 en 5).
Foto 4 - Lege grondplaat klaar voor opbouw
Foto 5 - Opgebouwd
Nadat wij een proefopstelling hadden gemaakt bleek onze kennis niet toereikend te zijn om alles goed werkend te krijgen. Lang leve de motorforums op internet waar wij hulp hebben gezocht. De meest uitgebreide en gedetailleerde beschrijving vonden wij op het forum van de Blackbird Owners Club, de “Bike-to-Bike winterklus 2008” geschreven door MarcB. Via de mail hebben wij contact gezocht met Marc, die ons stapje voor stapje door het aansluit proces heeft geleid totdat de apparatuur naar behoren werkte.
Onze eerste poging om de transceiver met de CT-M11 kabel rechtstreeks aan te sluiten op de Autocom installatie via de bestaande Autocom kabels leverde niets op. Niets werkte! Aan de hand van door Marc aangeleverde schema’s heeft Harry een print gemaakt met diverse componenten, waarop de PTT knop, de CT-M11 kabel en de Autocom installatie met een omgebouwde (Part 2409) Autocom kabel met elkaar konden worden verbonden.
Foto 6 - Componenten
Foto 7 - Printje
Deze interface(zie foto 7) was de verbinding tussen de losse componenten. Ook het maken van het printje ging niet van een leien dakje. Gelukkig stak Marc ons een hart onder de riem door aan te geven dat bij hem ook niet alles in een keer lukte, maar na een aantal malen foto’s en schema’s te hebben over en weer gemaild is de installatie toch werkend gekregen!
Voordat alles in een definitieve behuizing werd geplaatst hebben we eerste een proefopstelling gemaakt. Uiteindelijk kwamen de onderdelen in een mooi metalen doosje te zitten met alle aansluitingen aan de buitenzijde.
Foto 8 - Interface
Foto 9 - De laatste soldeerklusjes door Harry
Voor de stroomvoorziening had ik een Fuse Block uit Engeland laten komen. Aan de ene zijde zit een gezekerde permanente 12 volts aansluiting. Aan de andere zijde een gezekerde 12 volts aansluiting via het contactslot.
Foto 10 - Fuse Block
Foto 11 - Apparatuur op zijn plaats gezet (volle bak)
Hierna de proefperiode. Al rijdend radio luisteren, De PMR zendinstallatie rijdend bij verschillende snelheden uitproberen en wat mooi is, is de werking van een voorkeurs PMR kanaal die het radiosignaal wegdrukt als je maatje je wilt spreken op het voorkeurskanaal. Dit werkt op dezelfde wijze als je handsfree-set in je auto in combinatie met je autoradio. Voorlopig ben ik vreselijk tevreden met dit setje
Harry den Heijer en Jan Pagen
Op een gegeven moment wil je meer. Bij de ingebouwde apparatuur was het vervelend dat je steeds van je motor af moest om van een radiokanaal te veranderen of op een andere portofoonfrequentie te schakelen als er storing was.
Surfend op het net ontdekte ik een al in 2007 uitgekomen transceiver van het merk Yaesu, de FTM-10E. Deze had naast de VHF en UHF amateurfrequenties ook de mogelijkheid om PMR kanalen te programmeren en ook de normale radiofrequenties 88-108Mhz in zich te hebben en alles te bedienen door middel van een klein los frontje.
Foto 1 - FTM-10E Transceiver
Dit apparaat had een aantal zaken die mij wel aanspraken zoals het losse frontje (zie foto 2) met bedieningsknoppen. Het apparaat zelf kon je ergens in je motorfiets wegbouwen.
Foto 2 - Dashboard, met FTM-10E frontje en aansluiting voor de Breidenbach steker voor de headset
Verder zoekend op diverse fora bleek dat men dit concept naar tevredenheid al meer had toegepast op motorfietsen en vond ik uitgebreide beschrijvingen over de inbouw en toepassing. Dus een dergelijk apparaat maar aangeschaft om de autoradio en de PMR Kenwood-portofoon te vervangen.
De uitdaging waar we voor stonden was “hoe het apparaat aan te sluiten op de bestaande Autocom installatie de Super Pro Avi ” zodat spraak en geluid via de headset van mijn helm liep.
Foto 3 - Autocom Super Pro Avi intercom
Naast de FTM-10E transceiver heb ik ook nog een CT-M11 kabel aangeschaft voor de aansluiting van de zend/ontvanger op de Autocom installatie. Ook meteen koperband gekocht om deze kabel te isoleren tegen storingen op de motor. Samen met mijn vriend Harry, de techneut van ons tweeën zijn wij begonnen met de oude spullen op de motorfiets te demonteren, zodat we de nieuwe apparatuur netjes konden inbouwen (zie foto 4 en 5).
Foto 4 - Lege grondplaat klaar voor opbouw
Foto 5 - Opgebouwd
Nadat wij een proefopstelling hadden gemaakt bleek onze kennis niet toereikend te zijn om alles goed werkend te krijgen. Lang leve de motorforums op internet waar wij hulp hebben gezocht. De meest uitgebreide en gedetailleerde beschrijving vonden wij op het forum van de Blackbird Owners Club, de “Bike-to-Bike winterklus 2008” geschreven door MarcB. Via de mail hebben wij contact gezocht met Marc, die ons stapje voor stapje door het aansluit proces heeft geleid totdat de apparatuur naar behoren werkte.
Onze eerste poging om de transceiver met de CT-M11 kabel rechtstreeks aan te sluiten op de Autocom installatie via de bestaande Autocom kabels leverde niets op. Niets werkte! Aan de hand van door Marc aangeleverde schema’s heeft Harry een print gemaakt met diverse componenten, waarop de PTT knop, de CT-M11 kabel en de Autocom installatie met een omgebouwde (Part 2409) Autocom kabel met elkaar konden worden verbonden.
Foto 6 - Componenten
Foto 7 - Printje
Deze interface(zie foto 7) was de verbinding tussen de losse componenten. Ook het maken van het printje ging niet van een leien dakje. Gelukkig stak Marc ons een hart onder de riem door aan te geven dat bij hem ook niet alles in een keer lukte, maar na een aantal malen foto’s en schema’s te hebben over en weer gemaild is de installatie toch werkend gekregen!
Voordat alles in een definitieve behuizing werd geplaatst hebben we eerste een proefopstelling gemaakt. Uiteindelijk kwamen de onderdelen in een mooi metalen doosje te zitten met alle aansluitingen aan de buitenzijde.
Foto 8 - Interface
Foto 9 - De laatste soldeerklusjes door Harry
Voor de stroomvoorziening had ik een Fuse Block uit Engeland laten komen. Aan de ene zijde zit een gezekerde permanente 12 volts aansluiting. Aan de andere zijde een gezekerde 12 volts aansluiting via het contactslot.
Foto 10 - Fuse Block
Foto 11 - Apparatuur op zijn plaats gezet (volle bak)
Hierna de proefperiode. Al rijdend radio luisteren, De PMR zendinstallatie rijdend bij verschillende snelheden uitproberen en wat mooi is, is de werking van een voorkeurs PMR kanaal die het radiosignaal wegdrukt als je maatje je wilt spreken op het voorkeurskanaal. Dit werkt op dezelfde wijze als je handsfree-set in je auto in combinatie met je autoradio. Voorlopig ben ik vreselijk tevreden met dit setje
Harry den Heijer en Jan Pagen
-
- Berichten: 5886
- Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
- Locatie: wijchen
- Contacteer:
Re: Yaesu FTM-10E Bike to Bike intercom project
Kost wat maar dan heb je ook wat , rij er al wat jaartjes mee naar volle tevredenheid. Leuk hoor als over 20 km nog met je maatje kan babbelen.
- Dopey
- Berichten: 1519
- Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:52 pm
- Locatie: Duiven
- Contacteer:
Re: Yaesu FTM-10E Bike to Bike intercom project
Ziet er goed uit. Heb ook deze set , maar dan met BT headset.
Lukt het vandaag niet, dan komt het morgen, of overmorgen
- Viffer
- BOC Bestuur
- Berichten: 953
- Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
- Contacteer:
Re: Yaesu FTM-10E Bike to Bike intercom project
Bedankt voor je fraaie bijdrage Jan.
Welkom.
Welkom.
- MarcB
- BOC Bestuur
- Berichten: 7691
- Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
- Locatie: Vlijmen - The Netherlands
- Contacteer:
Yaesu FTM-10E Bike to Bike intercom project
Het is een leuk stuk geworden en goed te horen dat alles goed werkt
Grootste afstand die ik met deze set heb gehaald is 50km via reflectie op de ionosfeer. Was wel bijzonder
Grootste afstand die ik met deze set heb gehaald is 50km via reflectie op de ionosfeer. Was wel bijzonder
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk
Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk
Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...
-
- Berichten: 33
- Lid geworden op: za jul 13, 2013 2:43 pm
- Locatie: Omgeving Rotterdam
- Contacteer:
Re: Yaesu FTM-10E Bike to Bike intercom project
Dat heb je mooi gedaan! Mooi verslag ook, daar gaan anderen vast iets aan hebben.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten