nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
scighera
Berichten: 89
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 5:49 am
Contacteer:

nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door scighera » vr mei 06, 2011 8:31 pm

Ik heb vorige maand de olie gewisseld, wat er eerst in zat weet ik niet, maar heb hem keurig volgens het interval vervangen door nieuwe olie (4L Castrol RS 10W40 half syntheet) icm een nieuw filter.
Blok loopt keurig en schakelt ook vlekkeloos. Echter klinkt het blok heel erg rouw :S Is dit 'normaal' ? Iemand soortgelijke ervaringen met Castrol RS?

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door Motorpsycho » vr mei 06, 2011 8:43 pm

Hoeveel olie heb je er in gegooid :?:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

scighera
Berichten: 89
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 5:49 am
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door scighera » za mei 07, 2011 7:49 am

3.9~4.0L, toen was die pas na pijlen tot het max streepje (het niveau waar hij voor het wisselen ook op stond daarna nog een paar keer gemeten toen deze een rit erop had zitten)

Motor heeft een dag zonder aftapplug gestaan en was dus goed leeg (problemen met oliefilter losmaken)

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door MarcB » za mei 07, 2011 8:17 am

Kan het niet zijn dat het je kettingspanner is die je hoort nu je er op let?
MarcB / BOC Bestuur / Webmaster
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Met een slechte lens maak je betere foto's dan met een goede die je niet hebt...

gerkenator
Berichten: 372
Lid geworden op: za dec 11, 2010 9:38 pm
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door gerkenator » za mei 07, 2011 10:32 am

zat er eerst misschien vol syntheet in???

mijn motormonteur zegt, dat als je niet weet welke olie er eerst in heeft gezeten je het beste de olie moet spoelen ( met speciaal spoelmiddel ) en daarna verversen
Afbeelding

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door stanley » za mei 07, 2011 9:15 pm

Olie er uit halen en nieuwe olie er in Motul 10w40 of nog beter Kendal 10w40 dan is het over.
Spoelen is niet nodig, warmdraaien en leeg laten lopen rest mengt zich wel met de nieuwe olie.
Men moet eigenlijk de bulk olie niet gebruiken gewoon goede olie gebruiken met de juiste toevoeging en dat heeft Motul en Kendal.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Marty Blackbird
Berichten: 684
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 8:47 pm
Locatie: Sommelsdijk, The Netherlands
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door Marty Blackbird » ma mei 09, 2011 4:11 pm

stanley schreef:Olie er uit halen en nieuwe olie er in Motul 10w40 of nog beter Kendal 10w40 dan is het over.
Spoelen is niet nodig, warmdraaien en leeg laten lopen rest mengt zich wel met de nieuwe olie.
Men moet eigenlijk de bulk olie niet gebruiken gewoon goede olie gebruiken met de juiste toevoeging en dat heeft Motul en Kendal.
Castrol RS is toch niets mis mee???

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door stanley » ma mei 09, 2011 7:42 pm

Marty Blackbird schreef:
stanley schreef:Olie er uit halen en nieuwe olie er in Motul 10w40 of nog beter Kendal 10w40 dan is het over.
Spoelen is niet nodig, warmdraaien en leeg laten lopen rest mengt zich wel met de nieuwe olie.
Men moet eigenlijk de bulk olie niet gebruiken gewoon goede olie gebruiken met de juiste toevoeging en dat heeft Motul en Kendal.
Castrol RS is toch niets mis mee???
Ga geen merk afkraken, nee is niets mis mee maar in mijn BB komt het niet.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

wodan
Berichten: 61
Lid geworden op: zo apr 04, 2010 12:25 pm
Locatie: Gent, vlaanderen4x4.be
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door wodan » di mei 10, 2011 7:58 am

stanley schreef:Olie er uit halen en nieuwe olie er in Motul 10w40 of nog beter Kendal 10w40 dan is het over.
Spoelen is niet nodig, warmdraaien en leeg laten lopen rest mengt zich wel met de nieuwe olie.
Men moet eigenlijk de bulk olie niet gebruiken gewoon goede olie gebruiken met de juiste toevoeging en dat heeft Motul en Kendal.
Sinds wanneer hebben merken specifieke dopes? Is BS in een jasje het bovenstaand statement.

Enkel dat spoelen niet hoeft, klopt.

Wat wel is: Als er voorheen full synthetische olie op zat en nu doe je er halfsynthetische op, dan kan het zijn
dat je meer olie druk hebt en dat de motor iets minder soepel loopt.
Was er voorheen halfsynthetiosche op en nu full synthetische, dan kan het zijn det de oliedruk nu
lager is en dat er allerlei vuil las komt die wel eens de oliefilter sneller kan laten vuil worden.

Wat ik zou doen is er goede (merk speelt geen rol, kijk naar de specs) half synthetische olie op doen, 10W40 of 15W40 met van SF tot SH specs. Niet lager en ook niet hoger.
Wat uitleg: http://www.porsche924-944.nl/924/motoro ... aties.html

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door stanley » di mei 10, 2011 9:48 am

Sinds wanneer hebben merken specifieke dopes?

API. SL. SJ.SH.SG
API SJ. SG/CF ACEA A3/B3
API. SJ. SH.SG hier missen een paar dopes

voorbeeld,
KTM LC4 2007--> API SJ, SH, SG

De toevoeging in olie is zeker niet bij ieder merk hetzelfde, het is ook nog zo dat ieder zij eigen voorkeur heeft van olie en merk die hij graag gebruikt.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

scighera
Berichten: 89
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 5:49 am
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door scighera » ma mei 23, 2011 8:34 pm

Hmm, volgende keer dus andere olie proberen. Maar als er eerst volsyntheet in heeft gezeten, dan zou ik toch andere problemen moeten hebben. starten, schakelen, koppelen, stationair is allemaal perfect.

Gisteren trouwens wel mijn dieptepunt in verbruik gehad: 208km snelweg @150kmh op 18 liter euro95. Was dan wel met zware tegenwind, rukwinden,, 2 zijtassen en een toptas, maar dan nog :P Wordt denk ik tijd dat de afstelling gecontroleerd wordt :p

Buddy
Berichten: 258
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 8:59 pm
Locatie: Oss ( Noord-Brabant)
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door Buddy » ma mei 23, 2011 8:50 pm

Hier voll synth. 10w 50 ingedaan, loopt fijn ! Ik wist ook niet wat er op heeft gezeten. Het schakelen gaat nu veel beter dan voorheen.
Wat ik wel zag dat de olie erg zwart was ! Maar waarom kiest men voor ander olie ? . Ervaring ..... of ......

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door Man in Black-Bird » ma mei 23, 2011 8:57 pm

Buddy schreef:Hier voll synth. 10w 50 ingedaan, loopt fijn ! Ik wist ook niet wat er op heeft gezeten. Het schakelen gaat nu veel beter dan voorheen.
Wat ik wel zag dat de olie erg zwart was ! Maar waarom kiest men voor ander olie ? . Ervaring ..... of ......

Opheeft gezeten of in heeft gezeten ?? dat zou ik eerst hebben uitgezocht voordat ik aan vol synth begon !!


En daar is al genoeg over gepoast dan kan je allemaal lezen als betalent lid :wink:

Buddy
Berichten: 258
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 8:59 pm
Locatie: Oss ( Noord-Brabant)
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door Buddy » ma mei 23, 2011 9:04 pm

tja , voll synt. is toch een betere olie dan een half synth. Daar is genoeg op www. over te lezen. Het grote verschil zit het in dat voll syth vaak niet nodig is.
Leg mij eens uit waarom dit dan een slechte keus is ? De voll synth heeft min. de eigenschappen als de half synth. :hug:

Heb nog een link van een collega site over olie :

http://www.xjrownersnederland.nl/olieui ... Hoofdstuk3

Tja, waar basser je de uitspraak dan op ? :roll:

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door Man in Black-Bird » ma mei 23, 2011 9:27 pm

Buddy schreef:tja , voll synt. is toch een betere olie dan een half synth. Daar is genoeg op www. over te lezen. Het grote verschil zit het in dat voll syth vaak niet nodig is.
Leg mij eens uit waarom dit dan een slechte keus is ? De voll synth heeft min. de eigenschappen als de half synth. :hug:

Heb nog een link van een collega site over olie :

http://www.xjrownersnederland.nl/olieui ... Hoofdstuk3

Tja, waar basser je de uitspraak dan op ? :roll:


Als ik schrijf er is veel en genoeg over geschreven hier op de BOC site door bocleden die ervaring met een Blackbird en olie keuze hebben

en ook door de toen technische man Dirko ( ervaren motormonteur) dus daar staat genoeg uitleg over wel of niet vol of half synth en dat was al een poasting in 2006 !!

Buddy
Berichten: 258
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 8:59 pm
Locatie: Oss ( Noord-Brabant)
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door Buddy » ma mei 23, 2011 9:36 pm

oke. maar toen in 2006 was deze olie er nog niet ..... 7 jaar geleden. Daarom mijn vraag waar baseer je dit allemaal op ? Aan de spec. te lezen over 10w50 voll synth.
is er volgens mij niks mis mee. Quote :

Volsynthetische motorolie met hoogwaardige additieven. Garandeert een constante smeerfilm, ook in het hoge temperatuursbereik. Hoge vicositeitsindex. Betere loopprestaties tegenover minerale olie. Geringe veroudering. Beschermt in het bijzonder de lagers; voorkomt slijtage van de motor, corrosie en schade bij koudstarten. De uitgelezen olie voor sportmotoren waar meer van verwacht wordt. Door de vermindering van de wrijving in de motor daalt het brandstofverbruik. Vormt geen probleem voor de meeste moderne motorfietskoppelingen. Voldoet aan de eisen van top-motorfiets- en autoconstructeurs.

Dus :?? :W
Laatst gewijzigd door Buddy op do mei 26, 2011 11:19 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door Man in Black-Bird » ma mei 23, 2011 9:47 pm

10w50 voll synth was in 2006 al vol verkrijgbaar al weet ik niet of dat ook voor N brabant zo was ?? :) :wink:

Buddy
Berichten: 258
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 8:59 pm
Locatie: Oss ( Noord-Brabant)
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door Buddy » ma mei 23, 2011 10:08 pm

Man in Black-Bird schreef:
Buddy schreef:tja , voll synt. is toch een betere olie dan een half synth. Daar is genoeg op www. over te lezen. Het grote verschil zit het in dat voll syth vaak niet nodig is.
Leg mij eens uit waarom dit dan een slechte keus is ? De voll synth heeft min. de eigenschappen als de half synth. :hug:

Heb nog een link van een collega site over olie :

http://www.xjrownersnederland.nl/olieui ... Hoofdstuk3

Tja, waar basser je de uitspraak dan op ? :roll:


Als ik schrijf er is veel en genoeg over geschreven hier op de BOC site door bocleden die ervaring met een Blackbird en olie keuze hebben

en ook door de toen technische man Dirko ( ervaren motormonteur) dus daar staat genoeg uitleg over wel of niet vol of half synth en dat was al een poasting in 2006 !!
Als je dit bedoelt qua quote heb je mij nog steeds niet overtuigd dit is napraten : :lol:

*****************************************************************************************************************************
Dirko schreef 2006 :
Berichttitel: Geplaatst: ma jul 24, 2006 11:01 pm


BOC Member



Geregistreerd: zo mei 28, 2006 9:44 pm
Berichten: 2158
Woonplaats: Stadskanaal ik gebruik altijd een halfsynth en geen vol Vol zou wel kunne maar het is dan het beste om dit vanaf nieuw af aan te doen omdat deze olie de gehele motor reinigd van binnen, als je dan bij wijze van spreken 30,000 km met een half en dan ineens een volsynth gaat gebruiken heb je grote kans op oliegebruik omdat alle koolresten op de kleppen zuigers en zuigerveren etc etc oplossen en dan dus de olie overal langs gaat lekken.

Ik heb een FJ 1200 gehad en die smeerrde ik altijd met half synth Castrol, ik ben toen es naar een olie seminar geweest van Paul Klaver over de toen nieuwe Castrol Superbike olie ook hij zij toen het bovenstaande en ik eigenwijs als ik toen was dacht ik, Valt wel mee ik ververesen met Superbike en binnen een maand ging ik van een verbruik van 300 cc op 1000 km naar bijna 800 cc op 1000 km daarna wist ik genoeg (dit ding had ook 85000km gedraaid maar toch voor die tijd was het goed).

Vandaar dat ik dus altijd half erin doe ofwel Shell advance 10w40 half of Motul 10w40 ....

_________________
Een Wheely overkomt je!!!!!............ Toch

Het kan altijd harder!!
*****************************************************************************************************************************

Dus of dit te koop was in Brabant in 2006 weet ik niet, woon daar nog niet zo lang, echter deze olie heef nieuwe spec's en ben overtuigd dat
deze steeds verder ontwikkeld wordt. Vandaar deze uitspraak ! . Echter ben ik nog steeds niet overtuigd waarom geen Voll-synth :W

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door Man in Black-Bird » ma mei 23, 2011 10:28 pm

Ik hoef je niet teovertuigen toch ? Wees je alleen op de info op de BOC site die je niet gelezen had !!

en die wel duidelijk steekhoudend is daarbij is de leeftijd van je BB ook belangrijk ivm met vol synth

MiBB

BB-Spot
Berichten: 105
Lid geworden op: vr apr 30, 2010 10:19 pm
Locatie: BETUWE
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door BB-Spot » ma mei 23, 2011 10:49 pm

Ik vond mijn Bird ook rauw klinken toen ik em een tijdje had gereden,
Ik praat over een 98 er met veel ervaring 2x de wereld rond al gauw,
Goede olie is natuurlijk een vereiste en schoon filter,

Echter het bleef wat rauw dus heb ik een middel toegevoegd wat ik reeds 21 jaar gebruik in oude en nieuwe motorblokken,
zowel in auto als motor heb ik reeds erg vaak,
SLICK50 toegevoegd.
En ja ook bij de BB gaf dat beslist een reductie van mechanische geluiden en een zuiniger verbruik.

Omdat ik alle kritiek op teflon in het blok altijd onzinnig vond heb ik ook in nieuwe blokken
reeds na de eerste oliewissel dit middel eenmalig toegevoegd met eigen een prima resultaat.

Altijd bij nieuwe olie +filter het resultaat was altijd minder lawaai (=minder vrijving) en betere (stillere) koude start en regelmatig een iets zuiniger verbruik.

Mijn Oude Triumph TR7 2.0 haalde na Slick op een rit volbepakt (2man erin)naar St-Tropez 1:15.7 ,
vond ik toen zeer bijzonder. (1987 long time ago)

In Honda firestorm/VF1000F/Benelli 650Tornado/Suzuki Gsx1100E/
En Mini/Rover3500Vitesse/Triumph TR7/Toyota Mr2-1600/Porsche944Turbo/Impreza GT-Turbo/Smart-Roadster.
En Golf IV 1.9PD TDI.
KIEPTE IK AL SLICK50 Ze bestaan nog dankzij mij waarschijnlijk die Slick fabriek hihi :-___

Nooit een blok kapot gehad of moeten reviseren ook mijn smart heeft 166000km erop de Porsche944T had 310.000km
toen ik deze wegdeed.

Dus ook de BB heeft er wat van dat witte goedje in circa 250ML-350ML

Dus ik zeg DOEN .
Veel Veilige BB KM voor 2012

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door Man in Black-Bird » ma mei 23, 2011 11:49 pm

Ik gebruikte SLIK50 vroeger in een Volvo 740 en 245 dat zijn oude motoren( waar het zeker ivm met gebruik en soepel lopen hielp) met niet preciesie marge als van een modern Blackbirdblok !!

Dus in mijn Blackbirdblok NOOIT en zeker ook niet ivm met de teflon toevoeging !!

ranjoles
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 8:20 am
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door ranjoles » di mei 24, 2011 7:43 am

Want hoe zit het dan met Slick 50 (teflon) en je koppelingsplaten?

Medic-XX
Berichten: 2455
Lid geworden op: za jun 30, 2007 8:56 am
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door Medic-XX » di mei 24, 2011 8:31 am

ranjoles schreef:Want hoe zit het dan met Slick 50 (teflon) en je koppelingsplaten?
Plus het feit dat je een film in alle kanalen legt waardoor de kleine doorgangen die in het blok nog nouwer worden en daardoor een hogere oliedruk onstaat.
Ik zou zeggen maar niet doen.

Buddy
Berichten: 258
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 8:59 pm
Locatie: Oss ( Noord-Brabant)
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door Buddy » di mei 24, 2011 11:27 am

Als het zo slecht is waarom verkopen ze het dan ? :??

ranjoles
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 8:20 am
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: nieuwe olie -> blok klinkt rouw

Bericht door ranjoles » di mei 24, 2011 11:37 am

Andersom, als het zo goed is, waarom doen fabrikanten het niet standaard in de blokken.

Ik lees ook veel verhalen over hoe goed het is, maar evenzo goed veel verhalen dat het niets uitmaakt.
Teflon op metaal aanbrengen is al een moeilijk procede, en dan zou slick50 het door het gieten in een blok teflon overal op aanbrengen?

Die dikke laag in je pannetje is meteen stuk als je met ijzer erin roert.....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten