Te veel olie bijgevuld wat zijn de gevolgen?

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Plaats reactie
Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Te veel olie bijgevuld wat zijn de gevolgen?

Bericht door Evelakes » zo jan 06, 2013 7:59 pm

Vraagje aan de techneuten, als je teveel motorolie bijvult wat zijn dan de schadelijke gevolgen??
En wat is de juiste manier van meten na vullen..

Barry
Berichten: 761
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 2:54 pm
Contacteer:

Re: Te veel olie bijgevuld wat zijn de gevolgen?

Bericht door Barry » zo jan 06, 2013 10:01 pm

Te hoge oliedruk, slecht voor je keerringen...

Helix
Berichten: 63
Lid geworden op: za dec 23, 2006 10:08 pm
Locatie: Nykerk
Contacteer:

Re: Te veel olie bijgevuld wat zijn de gevolgen?

Bericht door Helix » vr apr 05, 2013 7:27 pm

Ik denk niet dat de oliedruk hoger wordt, vanwege de aanwezigheid van een overdrukklepje, kort achter de pomp.

Wel kan het niveau zo hoog zijn dat ook de krukas gedeeltelijk gedompeld wordt. Dan wordt er met zoveel geweld in de olie geroerd dat je vermogen verliest en de olie gaat schuimen en een uitweg zoekt via de carterontluchting, luchtfilter, cilinders en de uitlaat naar buiten.

Slecht voor de keerringen zal ook wel meevallen; je carter blijft in open verbinding met de buitenlucht via de carterontluchting - dus weinig drukverhoging daardoor te verwachten. En ze blijven wel gesmeerd.
Helix / BOC Ondersteuning
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: Te veel olie bijgevuld wat zijn de gevolgen?

Bericht door motorrijder_2000 » vr apr 05, 2013 8:44 pm

Helix schreef:Ik denk niet dat de oliedruk hoger wordt, vanwege de aanwezigheid van een overdrukklepje, kort achter de pomp.

Wel kan het niveau zo hoog zijn dat ook de krukas gedeeltelijk gedompeld wordt. Dan wordt er met zoveel geweld in de olie geroerd dat je vermogen verliest en de olie gaat schuimen en een uitweg zoekt via de carterontluchting, luchtfilter, cilinders en de uitlaat naar buiten.

Slecht voor de keerringen zal ook wel meevallen; je carter blijft in open verbinding met de buitenlucht via de carterontluchting - dus weinig drukverhoging daardoor te verwachten. En ze blijven wel gesmeerd.

Olie uit het luchtfilter: dat is een Harley kwaal, als je hem voortdurend flink in de toeren jaagt.
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 55 gasten