uitlaat technologie nieuw en oud
-
- Berichten: 5886
- Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
- Locatie: wijchen
- Contacteer:
uitlaat technologie nieuw en oud
Van de eerste fireblade sc28 tot de laatste sc59.
- motorrijder_2000
- BOC Bestuur
- Berichten: 2232
- Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
- Locatie: Bosch en Duin
- Contacteer:
Re: uitlaat technologie nieuw en oud
Mooie plaatjes, Helix, graag uitleg aan ons als leken
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk
stay on Two Wheels.
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk
stay on Two Wheels.
-
- Berichten: 663
- Lid geworden op: za jun 24, 2006 11:04 am
- Locatie: Meppel
- Contacteer:
Re: uitlaat technologie nieuw en oud
Die oude is beter...Meer uitleg is er niet denk ik.
Beter is natuurlijk relatief. De oude heeft geen milieuvoorzieningen maar alleen geluiddemping.
Beter is natuurlijk relatief. De oude heeft geen milieuvoorzieningen maar alleen geluiddemping.
-
- Berichten: 3171
- Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
- Contacteer:
Re: uitlaat technologie nieuw en oud
motorrijder_2000 schreef:Mooie plaatjes, Helix, graag uitleg aan ons als leken
Helix ???
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 10:08 pm
- Locatie: Nykerk
- Contacteer:
Re: uitlaat technologie nieuw en oud
Kan wel een algemeen verhaal over de werking van uitlaat vertellen, maar misschien heb je een wat preciesere vraag?
- motorrijder_2000
- BOC Bestuur
- Berichten: 2232
- Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
- Locatie: Bosch en Duin
- Contacteer:
Re: uitlaat technologie nieuw en oud
Daar ben ik te veel Leek voor, HelixHelix schreef:Kan wel een algemeen verhaal over de werking van uitlaat vertellen, maar misschien heb je een wat preciesere vraag?
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk
stay on Two Wheels.
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk
stay on Two Wheels.
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 10:08 pm
- Locatie: Nykerk
- Contacteer:
Re: uitlaat technologie nieuw en oud
Ok; dan even algemeen en een beetje specifiek:
De functie van de uitlaat is - uiteraard - het uitlaatgeluid zachter te maken en liesft toch "mooi" te laten zijn. De harde drukstoten waarmee het uitlaatgas wordt uitgedreven, geven een oorverdovend kabaal. De kunst van de uitlaat is om die stoten in de tijd uit te smeren en er een gelijkmatige gasstroom van te maken. Daar zij allerlei trucken voor binnen de demper, zoals de gasstroom splitsen, omleiden, weer samenvoegen, laten reflecteren, koelen en afremmen. Dat laatste is een aspect van energieomzetting (snelheidsenergie levert dan weer extra warmte). Bijzonder aspect is de dynamiek. De uitlaat kan daardoor resoneren (of juist niet) met de bron van het geluid. Resonantie is een vorm van in fase of gelijktijdig bewegen. Door dat resoneren kan men de uitstroom sterk bevorderen. Lastig daarbij is dat die resonantie frequentieafhankelijk is (toerenafhankelijk).
In de nieuwe uitlaat, de voorste in het bovenste plaatje, zien we allerlei extra kanalen en ook bedienbare kleppen. Zo'n klep kan de gasstroom langs aan ander kanaal (langer of korter) leiden, zodat de resonantie naar een ander toerental gebracht wordt en daardoor zo'n uitlaat in een groter toerengebied goed samenwerkt met de motor. Goed samenwerken is dan: de gasstroom makkelijker afvoeren, meer geluidsreductie (=minder decibellen) en mogelijk zelfs minder verspillen (zuiniger).
De functie van de uitlaat is - uiteraard - het uitlaatgeluid zachter te maken en liesft toch "mooi" te laten zijn. De harde drukstoten waarmee het uitlaatgas wordt uitgedreven, geven een oorverdovend kabaal. De kunst van de uitlaat is om die stoten in de tijd uit te smeren en er een gelijkmatige gasstroom van te maken. Daar zij allerlei trucken voor binnen de demper, zoals de gasstroom splitsen, omleiden, weer samenvoegen, laten reflecteren, koelen en afremmen. Dat laatste is een aspect van energieomzetting (snelheidsenergie levert dan weer extra warmte). Bijzonder aspect is de dynamiek. De uitlaat kan daardoor resoneren (of juist niet) met de bron van het geluid. Resonantie is een vorm van in fase of gelijktijdig bewegen. Door dat resoneren kan men de uitstroom sterk bevorderen. Lastig daarbij is dat die resonantie frequentieafhankelijk is (toerenafhankelijk).
In de nieuwe uitlaat, de voorste in het bovenste plaatje, zien we allerlei extra kanalen en ook bedienbare kleppen. Zo'n klep kan de gasstroom langs aan ander kanaal (langer of korter) leiden, zodat de resonantie naar een ander toerental gebracht wordt en daardoor zo'n uitlaat in een groter toerengebied goed samenwerkt met de motor. Goed samenwerken is dan: de gasstroom makkelijker afvoeren, meer geluidsreductie (=minder decibellen) en mogelijk zelfs minder verspillen (zuiniger).
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: za dec 23, 2006 10:08 pm
- Locatie: Nykerk
- Contacteer:
Re: uitlaat technologie nieuw en oud
Dan zijn er ook nog aspecten van schoonheid (mode - wat vinden we nu mooi), maar ook massacentralisatie. De nieuwe uitlaat zit dichter bij het zwaartepunt van de motorfiets. Dit reduceert de massatraagheid en dan vooral om verticale as. De motor wordt daardoor wendbaarder.
- motorrijder_2000
- BOC Bestuur
- Berichten: 2232
- Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
- Locatie: Bosch en Duin
- Contacteer:
Re: uitlaat technologie nieuw en oud
Gesnapt, Helix.
Dat was les 1
Dat was les 1
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk
stay on Two Wheels.
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk
stay on Two Wheels.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten