Koppelingsplaten vervangen.

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
SR-71
Berichten: 11
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 10:39 pm
Contacteer:

Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door SR-71 » di mei 28, 2013 12:01 am

Zoals ik al in mijn voorsteltopic beschreef slippen de koppelingsplaten.
Nu wil ik ze met een paar dagen gaan vervangen en ben bezig een lijste van onderdelen te maken, wellicht dat iemand nog toevoegingen heeft.

-Veren van de koppeling
-Stalen platen
-Voerringen
-Pakking
-Olie
-Filter.

Ik zat vanwege mijn noordelijke locatie te denken aan Siccamasales in roodeschool als leverancier, heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt

Albert
Berichten: 663
Lid geworden op: za jun 24, 2006 11:04 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door Albert » di mei 28, 2013 6:24 pm

Ik wacht al 5 weken op mijn frictieplaten van go-parts....Dus als je ergens wil bestellen op internet doe het dan niet daar...

Tevens mag je jezelf afvragen of de veren en staalplaten ook vervangen moeten worden. Daar zijn de meningen over verdeeld.

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door Man in Black-Bird » di mei 28, 2013 6:50 pm

Albert schreef:Ik wacht al 5 weken op mijn frictieplaten van go-parts....Dus als je ergens wil bestellen op internet doe het dan niet daar...

Tevens mag je jezelf afvragen of de veren en staalplaten ook vervangen moeten worden. Daar zijn de meningen over verdeeld.

Natuurlijk en zeker de veren vervangen die hebben al genoeg op hun ,,,,gehad :]]] bij een auto vervang je de drukgroep(veren) en plaat ook altijd te samen.
Kan mij herinneren dat Motorpsycho(Jochem) er een zwaardere uitvoering heeft in gezet
en er een HOWTO van heeft gemaakt !! :)

En ja albert als je goedkoop wil dan kost het wat tijd :wink: :)


MiBB

Albert
Berichten: 663
Lid geworden op: za jun 24, 2006 11:04 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door Albert » di mei 28, 2013 6:53 pm

Idd weer een goede leer voor de volgende keer...

SR-71
Berichten: 11
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 10:39 pm
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door SR-71 » di mei 28, 2013 8:57 pm

Ja wellicht dat de veren en platen nog even meekunnen, maar aan de andere kant hoe vaak vervang je de koppeling nou?
Het is tientjes werk volgens de prijzen die ik gezien heb en de ergernis die ik ervan zou hebben als na 5000-10000 de boel weer open mag is mij die paar tientjes wel waard.
Wederom bedankt voor het meedenken.

@man in black bird
Ik heb mijn lidmaatschap aangevraaagd en maak het geld morgen over, ik hoop dat ik dan snel bij de howto's kan.
:typing:

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door Man in Black-Bird » di mei 28, 2013 9:08 pm

SR-71 schreef:Ja wellicht dat de veren en platen nog even meekunnen, maar aan de andere kant hoe vaak vervang je de koppeling nou?
Het is tientjes werk volgens de prijzen die ik gezien heb en de ergernis die ik ervan zou hebben als na 5000-10000 de boel weer open mag is mij die paar tientjes wel waard.
Wederom bedankt voor het meedenken.

@man in black bird
Ik heb mijn lidmaatschap aangevraaagd en maak het geld morgen over, ik hoop dat ik dan snel bij de howto's kan.
:typing:

Daar krijg je geen spijt van :wink: veel succes en je hebt een PB van mij ! :)

gr MiBB

Gerrit XX-L
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 6:59 pm
Locatie: Zelhem

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door Gerrit XX-L » di mei 28, 2013 9:21 pm

Veren altijd vervangen :!: :!: ook al denk je van die kunnen nog wel even mee.

Stel dat na loop van tijd toch merkt dat je veren niet strak genoeg zijn,
dan verbrand je gelijk je nieuwe koppelingsplaten :cry:

Dan kun je alles weer opnieuw aanschaffen en dat is vele malen duurder. :!:

sus 6
Gr Gerrit xx-l
Iedereen hoort wat hij begrijpt.

BB-Rob
Berichten: 250
Lid geworden op: do jul 12, 2007 11:09 am
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door BB-Rob » wo mei 29, 2013 8:07 am

Voor de mensen die liever geen onnodig geld uit willen geven een tip:
Reinigen van de koppelingsplaten met thinner doet wonderen :D
Vaak zijn ze niet versleten maar gewoon te glad doordat de poriën vol zitten met smeer.
Dit is de ervaring die ik heb met vorige motoren, bij m'n bb slippen ze nog niet :D

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door Man in Black-Bird » wo mei 29, 2013 11:55 am

BB-Rob schreef:Voor de mensen die liever geen onnodig geld uit willen geven een tip:
Reinigen van de koppelingsplaten met thinner doet wonderen :D
Vaak zijn ze niet versleten maar gewoon te glad doordat de poriën vol zitten met smeer.
Dit is de ervaring die ik heb met vorige motoren, bij m'n bb slippen ze nog niet :D

Vergeet dat maar bij een BB die slippen binnen de korste tijd weer :)

BB-Rob
Berichten: 250
Lid geworden op: do jul 12, 2007 11:09 am
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door BB-Rob » wo mei 29, 2013 3:41 pm

Man in Black-Bird schreef:
BB-Rob schreef:Voor de mensen die liever geen onnodig geld uit willen geven een tip:
Reinigen van de koppelingsplaten met thinner doet wonderen :D
Vaak zijn ze niet versleten maar gewoon te glad doordat de poriën vol zitten met smeer.
Dit is de ervaring die ik heb met vorige motoren, bij m'n bb slippen ze nog niet :D

Vergeet dat maar bij een BB die slippen binnen de korste tijd weer :)


Hoezo werkt dat schoonmaken bij een BB niet dan?
Is er iets anders aan de koppelingsplaten van een BB, t.o.v. een andere zware motor?

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door Man in Black-Bird » wo mei 29, 2013 4:39 pm

BB-Rob schreef:
Man in Black-Bird schreef:
BB-Rob schreef:Voor de mensen die liever geen onnodig geld uit willen geven een tip:
Reinigen van de koppelingsplaten met thinner doet wonderen :D
Vaak zijn ze niet versleten maar gewoon te glad doordat de poriën vol zitten met smeer.
Dit is de ervaring die ik heb met vorige motoren, bij m'n bb slippen ze nog niet :D

Vergeet dat maar bij een BB die slippen binnen de korste tijd weer :)


Hoezo werkt dat schoonmaken bij een BB niet dan?
Is er iets anders aan de koppelingsplaten van een BB, t.o.v. een andere zware motor?
Het werkt nooit voor een langere temijn het is gewoon een lapmiddel en versleten is versleten !!

BB-Rob
Berichten: 250
Lid geworden op: do jul 12, 2007 11:09 am
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door BB-Rob » wo mei 29, 2013 5:13 pm

@SR-71

Zou jij een foto willen maken van de oude en de nieuwe koppellingsplaten als je ze gaat vervangen.
Ik ben namelijk erg benieuwd of er veel verschil in zit.

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door Man in Black-Bird » wo mei 29, 2013 5:35 pm

BB-Rob schreef:@SR-71

Zou jij een foto willen maken van de oude en de nieuwe koppellingsplaten als je ze gaat vervangen.
Ik ben namelijk erg benieuwd of er veel verschil in zit.

Wat dacht jezelf ??de dikte van de platen ( oude en nieuwe ) zijn dan altijd verschillend en ik vernieuw ze niet maar een ander betalend lid :wink:

Albert
Berichten: 663
Lid geworden op: za jun 24, 2006 11:04 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door Albert » wo mei 29, 2013 6:26 pm

Dit niet betalende lid gaat ze ook binnenkort vervangen. Ik wil eventueel wel een foto maken als ik daar aan denk.

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door Man in Black-Bird » wo mei 29, 2013 7:25 pm

Albert schreef:Dit niet betalende lid gaat ze ook binnenkort vervangen. Ik wil eventueel wel een foto maken als ik daar aan denk.

Dat zijn toch geen kosten hoop ik albert :) :wink:

Albert
Berichten: 663
Lid geworden op: za jun 24, 2006 11:04 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door Albert » wo mei 29, 2013 8:33 pm

Iig geen lidmaatschapkosten. 8)

BB-Rob
Berichten: 250
Lid geworden op: do jul 12, 2007 11:09 am
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door BB-Rob » do mei 30, 2013 8:12 am

Man in Black-Bird schreef:
BB-Rob schreef:@SR-71

Zou jij een foto willen maken van de oude en de nieuwe koppellingsplaten als je ze gaat vervangen.
Ik ben namelijk erg benieuwd of er veel verschil in zit.

Wat dacht jezelf ??de dikte van de platen ( oude en nieuwe ) zijn dan altijd verschillend en ik vernieuw ze niet maar een ander betalend lid :wink:

@Man in Black-Bird
Aan je reacties te merken lees je niet goed en heb je zelf nog nooit koppelingsplaten vervangen. :wink:
Het was alleen bedoeld als tip van een NIET betalend lid.
Ik heb bij andere motoren namelijk diverse keren slippende platen gezien die nauwelijks van nieuw zijn te onderscheiden.
De meeste motoren hebben geen droge maar natte koppelingsplaten die dus in de olie draaien en daardoor vaak nauwelijks slijten.
De reden dat ze wel slippen is omdat er smeer in de poriën van de platen gaat zitten en ze dus te glad worden.
Soms is een volsynthetische olie de oorzaak van het slippen.
Het schoonmaken met thinner verwijderd de smeer (of de volsynthetische olie) in de poriën zodat ze weer stroef worden en dus niet meer slippen.
Ben gewoon erg benieuwd of dat ook voor een BB op gaat (ga er wel vanuit). :D


@Albert
Ben erg benieuwd naar de foto's, alvast bedankt. :D

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door Man in Black-Bird » do mei 30, 2013 8:46 am

BB-Rob schreef:
Man in Black-Bird schreef:
BB-Rob schreef:@SR-71

Zou jij een foto willen maken van de oude en de nieuwe koppellingsplaten als je ze gaat vervangen.
Ik ben namelijk erg benieuwd of er veel verschil in zit.

Wat dacht jezelf ??de dikte van de platen ( oude en nieuwe ) zijn dan altijd verschillend en ik vernieuw ze niet maar een ander betalend lid :wink:

@Man in Black-Bird
Aan je reacties te merken lees je niet goed en heb je zelf nog nooit koppelingsplaten vervangen. :wink:
Het was alleen bedoeld als tip van een NIET betalend lid.
Ik heb bij andere motoren namelijk diverse keren slippende platen gezien die nauwelijks van nieuw zijn te onderscheiden.
De meeste motoren hebben geen droge maar natte koppelingsplaten die dus in de olie draaien en daardoor vaak nauwelijks slijten.
De reden dat ze wel slippen is omdat er smeer in de poriën van de platen gaat zitten en ze dus te glad worden.
Soms is een volsynthetische olie de oorzaak van het slippen.
Het schoonmaken met thinner verwijderd de smeer (of de volsynthetische olie) in de poriën zodat ze weer stroef worden en dus niet meer slippen.
Ben gewoon erg benieuwd of dat ook voor een BB op gaat (ga er wel vanuit). :D


@Albert
Ben erg benieuwd naar de foto's, alvast bedankt. :D

Ik lees prima :)

SR-71
Berichten: 11
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 10:39 pm
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door SR-71 » ma jun 03, 2013 10:49 pm

Zo het vervolg van het koppelingsavontuur,
Aangezien de sterren bij mijn naam schitteren door afwezigheid is het wel duidelijk dat ik nog niet bij de howto kan.
Leuk dat internet bankieren maar zonder kaartlezer kan je tegenwoordig niets meer :cry: morgen ontvang ik hopelijk een nieuwe en kan ik het geld over maken.

Ondanks dat heb ik toch de stoute schoenen aangetrokken en ben het avontuur zonder howto, maar gewapend met een digitaal werkplaatshandboek, eerlijk gedownload, aangegaan.

Ik moet eerlijk zeggen, het is goed te doen. Het kost wel wat tijd. Ik ben er toch wel bijna vier uur mee bezig geweest waarvan bijna een uur met het verwijderen van de oude pakking. Ik ben er inmiddels ook van overtuigd dat superlijm voor minimaal 2 derde uit gebruikte blackbird koppelingdekselpakkingen bestaat.
Daarnaast blijkt het blok ook zeer geschikt te zijn als operatiescalpel, combineer dat met het weg krabben van de oude pakking en je hebt een recept waar zelfs mijn zorgvuldig opgebouwde eeltlaag niet tegen bestemd is.

Maar ik dwaal af. Tijdens mijn bestelling bij siccamasales kreeg ik te horen dat de stalen platen op dit moment niet leverbaar waren. Dat wil zeggen, hij kon originele bestellen voor 13 euro per stuk.. Slik das best prijzig. Dus na enig overleg en doorspitten van verschillende forums besloten om de huidige platen te houden mits ze recht waren. Ik heb dus gekozen voor frictieplaten, veren, olie, filter, en pakking.

Nou nadat ik de koppelings open gehaald had en gedemonteerd had was een ding duidelijk, de frictie platen zijn echt versleten. Hier zou schoonmaken echt geen effect hebben gehad, de koppelingsmand zat onder het frictiemateriaal dus mand goed schoongemaakt. Daarna de staal platen gecontroleerd op een glasplaat en die bleken gelukkig recht, niet erg verkleurd dus even licht opgeschuurd waarna ze er weer als nieuw uitzagen.

Het enige wat vervelend was aan de demontage was het losmaken van de laatste staalplaat, die zit geborgd met een veer van dun ijzerdraad met aan beide uiteinden een lusje. Het ijzerdraad vorm een ring om het midden van de koppeling, hier zit ook een uitsparing in, en de lusjes zitten in een gaatje gedrukt. En het mooiste is, het wph zegt, replace everytime its removed.. En die had ik natuurlijk niet. Het wph had ik pas de avond ervoor gevonden en nog niet doorgelezen. Dus enorm voorzichtig de veer eruit gehaald zodat hij recht bleef wat lukte.

De frictieplaten had ik goed in de olie laten weken dus het monteren kon beginnen. De eerste plaat, die geborgd zat, weer samen met de staalplaat met de veer geborgd wat nog een aardig gepriegel was. Alle staalplaten ook voorzien van een laagje olie natuurlijk. Vervolgens was het vrij recht toe recht aan. De koppeling na montage even droog getest, dwz zonder deksel even ontkoppeld, in de versnelling gezet en aan het achterwiel gedraaid om te kijken of de koppeling aangreep en ontkoppelde (met uitgeschakelde motor)

Na alles weer in elkaar gezet te hebben en van olie te hebben voorzien de testrit. Nou moet je je voorstellen dat ik de motor met slippende koppeling gekocht had, tijdens de proefrit niet opgemerkt aangezien ik niet meteen volgas ben gegaan en de vorige eigenaar heeft het er niet over gehad. Dus ik had nog niet de volledige acceleratie gevoeld.
Eerst de motor rustig warmgereden en daarna een audio visuele check gedaan. Alles in orde.

Dan eens gas geven, 1-5 duizend toeren, dit kende ik al, de koppeling slipte pas boven de 6 duizend.
5-6 duizend toeren, hmm oke valt een beetje tegen.
7+ duizend toeren.. Whaaaaaaaaa oh shit dit gaat wel heel erg hard :]

Al met al, operatie geslaagd en weer een ervaring en een fiks aantal sneden in mijn hand rijker.
Volgende aandachtpunt de achterband.

Iedereen bedankt voor het meedenken en hopelijk tot snel bij een rit.

Groeten,
Mark

BBMW
Berichten: 2547
Lid geworden op: do mei 25, 2006 7:41 pm
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door BBMW » di jun 04, 2013 6:44 am

Mooi beschreven, zelfs een a-techneut zoals ik begrijpt ineens hoe een koppeling in elkaar steekt :-)
Laatst gewijzigd door BBMW op di jun 04, 2013 3:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
BBMW / BOC Ondersteuning


The problem is not the problem; the problem is your attitude about the problem.

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door Man in Black-Bird » di jun 04, 2013 12:53 pm

Mooi en duidelijk verhaal Mark over het vervangen van de koppelingsplaten :)

MiBB

Albert
Berichten: 663
Lid geworden op: za jun 24, 2006 11:04 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door Albert » di jun 04, 2013 1:47 pm

Helder verhaal. Wat was de kilometer stand ook alweer??

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door Man in Black-Bird » di jun 04, 2013 2:56 pm

Albert schreef:Helder verhaal. Wat was de kilometer stand ook alweer??

73000 km en versleten platen :)

Albert
Berichten: 663
Lid geworden op: za jun 24, 2006 11:04 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door Albert » di jun 04, 2013 3:52 pm

En de staal platen dus nog in ordnung. Had je nog een foto gemaakt??

SR-71
Berichten: 11
Lid geworden op: vr mei 24, 2013 10:39 pm
Contacteer:

Re: Koppelingsplaten vervangen.

Bericht door SR-71 » di jun 04, 2013 4:43 pm

Niet van de staal platen sorry, maar de koppelingsplaten heb ik nog liggen ter leering ende vermaack.
Ik heb nu middagdienst maar ik zal snel even een foto maken en uploaden.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten