Osco Smeersysteem

Laat hier je modificatie's zien en/of beschrijf ze.
Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Osco Smeersysteem

Bericht door MarcB » zo mei 27, 2007 8:38 pm

Een tijd geleden heb ik voor weinig een Osco Smeersysteem over kunnen nemen. Volgens de ingewijden moet de olie nippel vlak achter het achterkettingwiel worden geplaatst. Filament had hier een nette oplossing voor door een aluminium plaatje aan de binnenzijde van de hugger te verlijmen wat het olie slangetje tot boven de ketting brengt. Hiermee voorkom je dat je moet boren in je hugger en aan de bovenzijde de olie nippel en olie slangetje te zien krijgt.

Ik heb geen gebruik gemaakt van een aluminium plaatje maar van aluminium buis, rond 8mm om het slangetje te geleiden in de hugger. Met enige handigheid kan je dit aluminium buigen zonder dat het knikt.

Afbeelding
Het aluminium buisje heb ik met een 2 componenten epoxy verlijmt nadat ik een ontvetter heb gebruikt om de hugger vetvrij te maken.


Afbeelding
Het resultaat aan de buitenzijde van de hugger. Het slangetje heb ik aan de zijkant naar buiten gebracht aangezien er sporen van de ketting aan de binnen voorzijde van de hugger te zien waren.
Waar het slangetje door de hugger gaat heb ik een stukje krimpkous aangebracht.


Afbeelding
Het is even passen en meten om het slangetje tussen de schalmplaten te krijgen. Uiteraard voordat je de boel gaat verlijmen... 8)


Afbeelding
Detail van het olie slangetje.


Afbeelding
En de gemonteerde Osco :)

Dirko
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo mei 28, 2006 8:44 pm
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Dirko » zo mei 27, 2007 8:46 pm

Ziet er netjes uit Marc ik ben trots op je :lol: :lol:

Heb je je Bird ook es een keer gepoetst zo te zien :?: :?:
Een Wheely overkomt je!!!!!............ Toch

Het kan altijd harder!!

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Bericht door stanley » zo mei 27, 2007 8:47 pm

Dit heb je mooi gedaan :hail: :hail: :hail: Als ik die van mij heb ontvangen zal ik het ook zo gaan doen
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

The Doctor
Berichten: 3794
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:40 pm
Locatie: thuis
Contacteer:

Bericht door The Doctor » zo mei 27, 2007 8:48 pm

Netjes 8)

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Bericht door MarcB » zo mei 27, 2007 9:44 pm

Dirko schreef:Ziet er netjes uit Marc ik ben trots op je :lol: :lol:

Heb je je Bird ook es een keer gepoetst zo te zien :?: :?:
Poetsen?? Gewoon Photoshoppen :lol:

Dirko
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo mei 28, 2006 8:44 pm
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Dirko » zo mei 27, 2007 9:49 pm

MarcB schreef:
Dirko schreef:Ziet er netjes uit Marc ik ben trots op je :lol: :lol:

Heb je je Bird ook es een keer gepoetst zo te zien :?: :?:
Poetsen?? Gewoon Photoshoppen :lol:
ha ha ha je bedoelt fotosoppen :lol: :lol: :lol:
Een Wheely overkomt je!!!!!............ Toch

Het kan altijd harder!!

BlauweEngel
Berichten: 957
Lid geworden op: ma sep 25, 2006 9:20 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Bericht door BlauweEngel » ma mei 28, 2007 8:03 am

:?? Nu heb ik geen osco of ander handig smeersysteem, maar ik was toch in de veronderstelling dat de smering aan de onderzijde aan het achtertandwiel gedaan moest worden. Dan heb je ook minimale sling-off en de olie wordt door de centriputale kracht door je ketting heen geperst. Ik ben natuurlijk leek op dit gebied....... maar ga een discussie niet uit de weg!

NB: iemand al een pro-oiler gemonteerd???
New Zealand and Australia..awesome nature

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door Ankertje » ma mei 28, 2007 9:44 am

Er zijn diverse mogelijkheden dat klopt wel.

Het voorschrift van Osco is hier gevolgt. Het smeren gebeurd door aan een plunjer te trekken waarbij een afgepaste hoeveelheid olie op de ketting wordt gebracht. Dit moet met lage snelheid gebeuren. Stapvoets.
Andere systemen brengen de olie op de ketting zoals je beschrijft en doen dat dan continu.

Grootste verschil is de de klierderboel die er ontstaat. Het Osco systeem is aanmerkelijk schoner. En je bepaalt zelf hoeveel olie er gebruikt wordt.
Bij droog weer tot 1X per dag smeren, bij regen kan dat wel tot vier keer per dag oplopen.

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Bericht door MarcB » ma mei 28, 2007 10:05 am

En om het compleet te maken, bij voorkeur smeren als de ketting warm is. De olie kruipt dan veel sneller om de bussen heen.

Overigens, over de smeerfrequentie geeft Osco aan om dit éénmaal per 350km te doen... Er wordt hier niet bij vermeld bij welk weerbeeld.

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door Ankertje » ma mei 28, 2007 10:11 am

Een uurtje rijden in een flinke plensbui en alle olie is zo goed als weg.
Maakt niet uit welk smeermiddel je gebruikt. Met regen is dat gewoon veel eerder verdwenen van je ketting.

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Bericht door YO » ma mei 28, 2007 11:06 am

Slimme oplossing en mooie plaatjes Marc. :w

RK
Berichten: 3128
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 9:39 pm
Locatie: XX-city
Contacteer:

Bericht door RK » ma mei 28, 2007 9:00 pm

ziet er netjes maar wel erruuuug simpel uit voor jouw doen ...... Marc.............. ik had beter van jouw verwacht ........ BV doormiddel van een commando te geven via spraak ...... zodat als jij in je helm brult OSCO SMEREN MAAR !!!!!!!! de olie rijkelijk over je ketting begint te vloeien !!? :roll: :idea:

Dirko
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo mei 28, 2006 8:44 pm
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Bericht door Dirko » ma mei 28, 2007 9:52 pm

RK schreef:ziet er netjes maar wel erruuuug simpel uit voor jouw doen ...... Marc.............. ik had beter van jouw verwacht ........ BV doormiddel van een commando te geven via spraak ...... zodat als jij in je helm brult OSCO SMEREN MAAR !!!!!!!! de olie rijkelijk over je ketting begint te vloeien !!? :roll: :idea:
:-_ :-_ :-_ :-_ :-_ :-_ :-_ :-_
Een Wheely overkomt je!!!!!............ Toch

Het kan altijd harder!!

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Bericht door MarcB » di mei 29, 2007 4:30 pm

Ik heb bewust niet alle details gepost anders snappen we het weer niet :wink: . Er zit namelijk nog een zogenaamde Bitstreamer tussen die door middel van een Crossboot Interface gekoppeld is aan mijn Baehr UltimaXL Voice Activation Unit. Driemaal raden wat je daar mee kan doen.... :lol:

Faster
Berichten: 1863
Lid geworden op: do mei 25, 2006 8:04 pm
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Faster » di mei 29, 2007 5:17 pm

MarcB schreef:Ik heb bewust niet alle details gepost anders snappen we het weer niet :wink: . Er zit namelijk nog een zogenaamde Bitstreamer tussen die door middel van een Crossboot Interface gekoppeld is aan mijn Baehr UltimaXL Voice Activation Unit. Driemaal raden wat je daar mee kan doen.... :lol:
Het ruimte station MIR mee bellen? :lol:

Burtonman
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 1:55 pm
Locatie: Nu nog in het bos en tegen het eind van het jaar bij mijn vriendin

Bericht door Burtonman » di mei 29, 2007 6:27 pm

Bush :shock:

The Doctor
Berichten: 3794
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:40 pm
Locatie: thuis
Contacteer:

Bericht door The Doctor » di mei 29, 2007 6:49 pm

Faster schreef:
MarcB schreef:Ik heb bewust niet alle details gepost anders snappen we het weer niet :wink: . Er zit namelijk nog een zogenaamde Bitstreamer tussen die door middel van een Crossboot Interface gekoppeld is aan mijn Baehr UltimaXL Voice Activation Unit. Driemaal raden wat je daar mee kan doen.... :lol:
Het ruimte station MIR mee bellen? :lol:
:-_ :-_ :-_ :-_ :-_ :-_ :-_ :-_ :-_ :-_ :-_

The Doctor
Berichten: 3794
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:40 pm
Locatie: thuis
Contacteer:

Bericht door The Doctor » di mei 29, 2007 6:51 pm

Effe serieus. Deze OSCO begint me meer en meer te interesseren. Ben aan het denken om er eentje te bestellen. Maar dan een vraagje : de olie moet ik die iedere keer gaan bijbestellen of vind ik die ook bij de motorboer. Lijkt me nogal onhandig als ik iedere keer verzendkosten moet gaan betalen als ik nieuwe olie moet hebben.

Burtonman
Berichten: 0
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 1:55 pm
Locatie: Nu nog in het bos en tegen het eind van het jaar bij mijn vriendin

Bericht door Burtonman » di mei 29, 2007 7:24 pm

Gratis af te halen, in frituur "den heite pataaaaat" :jj

Faster
Berichten: 1863
Lid geworden op: do mei 25, 2006 8:04 pm
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Faster » di mei 29, 2007 7:39 pm

Ik had er ook intresse in, alleen sinds mijn velgjes gepolijst zijn, durf ik mijn ketting al bijna niet meer te smeren.
:oops:

RAGS
Berichten: 1007
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 7:40 pm
Locatie: Arnhem - Nederland
Contacteer:

Bericht door RAGS » di mei 29, 2007 8:14 pm

Faster schreef:Ik had er ook intresse in, alleen sinds mijn velgjes gepolijst zijn, durf ik mijn ketting al bijna niet meer te smeren.
:oops:
Juist dan Osco nemen. :roll: :wink:

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Bericht door MarcB » di mei 29, 2007 8:18 pm

Osco is een Nederlands bedrijf. Olie is goed verkrijgbaar en kost zo'n €7,-. Volgens Osco kan je hier zo'n 7500km mee rijden. Lijkt me overigens erg veel. Hoe de vertegenwoordiging in Belgie is weet ik niet. Meer info kan je vinden op http://www.osco.nl/.

RK
Berichten: 3128
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 9:39 pm
Locatie: XX-city
Contacteer:

Bericht door RK » wo mei 30, 2007 10:27 pm

MarcB schreef:Ik heb bewust niet alle details gepost anders snappen we het weer niet :wink: . Er zit namelijk nog een zogenaamde Bitstreamer tussen die door middel van een Crossboot Interface gekoppeld is aan mijn Baehr UltimaXL Voice Activation Unit. Driemaal raden wat je daar mee kan doen.... :lol:
kijk dit miste ik bij je uitleg ........... heel duidelijk zo :shock:

mikeCBR1100
Berichten: 160
Lid geworden op: do sep 07, 2006 2:51 pm
Locatie: almere

Bericht door mikeCBR1100 » vr jul 06, 2007 12:53 am

Thx Marc, voor de mooie plaatjes en de uitleg erbij.

Inmiddels heb ik de OSCO er een paar weken opzitten, dankbaar gebruik makend van je How-To. Bevalt prima, Osco is door zijn eenvoud een fail-safe systeem waar de Wet van Murphy weinig vat op zal hebben (hoop ik). Ben der erg tervreden over en me kinderen ook.....

Ik smeer em 1 trekkie aan de plunjer elke tankbeurt, zo'n 220 km en dubbel zo vaak in de regen in de regen.
Laatst gewijzigd door mikeCBR1100 op vr jul 06, 2007 12:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten van Mike.

BB 2002 zilver
kawa 305 csr (pekelfiets)

mikeCBR1100
Berichten: 160
Lid geworden op: do sep 07, 2006 2:51 pm
Locatie: almere

Bericht door mikeCBR1100 » vr jul 06, 2007 12:53 am

oeps, das 2 x plaatsen...
Groeten van Mike.

BB 2002 zilver
kawa 305 csr (pekelfiets)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten