Osco Smeersysteem
- MarcB
- BOC Bestuur
- Berichten: 7691
- Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
- Locatie: Vlijmen - The Netherlands
- Contacteer:
Osco Smeersysteem
Een tijd geleden heb ik voor weinig een Osco Smeersysteem over kunnen nemen. Volgens de ingewijden moet de olie nippel vlak achter het achterkettingwiel worden geplaatst. Filament had hier een nette oplossing voor door een aluminium plaatje aan de binnenzijde van de hugger te verlijmen wat het olie slangetje tot boven de ketting brengt. Hiermee voorkom je dat je moet boren in je hugger en aan de bovenzijde de olie nippel en olie slangetje te zien krijgt.
Ik heb geen gebruik gemaakt van een aluminium plaatje maar van aluminium buis, rond 8mm om het slangetje te geleiden in de hugger. Met enige handigheid kan je dit aluminium buigen zonder dat het knikt.
Het aluminium buisje heb ik met een 2 componenten epoxy verlijmt nadat ik een ontvetter heb gebruikt om de hugger vetvrij te maken.
Het resultaat aan de buitenzijde van de hugger. Het slangetje heb ik aan de zijkant naar buiten gebracht aangezien er sporen van de ketting aan de binnen voorzijde van de hugger te zien waren.
Waar het slangetje door de hugger gaat heb ik een stukje krimpkous aangebracht.
Het is even passen en meten om het slangetje tussen de schalmplaten te krijgen. Uiteraard voordat je de boel gaat verlijmen...
Detail van het olie slangetje.
En de gemonteerde Osco
Ik heb geen gebruik gemaakt van een aluminium plaatje maar van aluminium buis, rond 8mm om het slangetje te geleiden in de hugger. Met enige handigheid kan je dit aluminium buigen zonder dat het knikt.
Het aluminium buisje heb ik met een 2 componenten epoxy verlijmt nadat ik een ontvetter heb gebruikt om de hugger vetvrij te maken.
Het resultaat aan de buitenzijde van de hugger. Het slangetje heb ik aan de zijkant naar buiten gebracht aangezien er sporen van de ketting aan de binnen voorzijde van de hugger te zien waren.
Waar het slangetje door de hugger gaat heb ik een stukje krimpkous aangebracht.
Het is even passen en meten om het slangetje tussen de schalmplaten te krijgen. Uiteraard voordat je de boel gaat verlijmen...
Detail van het olie slangetje.
En de gemonteerde Osco
-
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: zo mei 28, 2006 8:44 pm
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
- stanley
- Berichten: 2356
- Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
- Locatie: alkmaar
- Contacteer:
-
- Berichten: 3794
- Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:40 pm
- Locatie: thuis
- Contacteer:
- MarcB
- BOC Bestuur
- Berichten: 7691
- Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
- Locatie: Vlijmen - The Netherlands
- Contacteer:
-
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: zo mei 28, 2006 8:44 pm
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
-
- Berichten: 957
- Lid geworden op: ma sep 25, 2006 9:20 pm
- Locatie: Alkmaar
- Contacteer:
Nu heb ik geen osco of ander handig smeersysteem, maar ik was toch in de veronderstelling dat de smering aan de onderzijde aan het achtertandwiel gedaan moest worden. Dan heb je ook minimale sling-off en de olie wordt door de centriputale kracht door je ketting heen geperst. Ik ben natuurlijk leek op dit gebied....... maar ga een discussie niet uit de weg!
NB: iemand al een pro-oiler gemonteerd???
NB: iemand al een pro-oiler gemonteerd???
New Zealand and Australia..awesome nature
-
- Berichten: 9161
- Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
- Locatie: The Netherlands.
- Contacteer:
Er zijn diverse mogelijkheden dat klopt wel.
Het voorschrift van Osco is hier gevolgt. Het smeren gebeurd door aan een plunjer te trekken waarbij een afgepaste hoeveelheid olie op de ketting wordt gebracht. Dit moet met lage snelheid gebeuren. Stapvoets.
Andere systemen brengen de olie op de ketting zoals je beschrijft en doen dat dan continu.
Grootste verschil is de de klierderboel die er ontstaat. Het Osco systeem is aanmerkelijk schoner. En je bepaalt zelf hoeveel olie er gebruikt wordt.
Bij droog weer tot 1X per dag smeren, bij regen kan dat wel tot vier keer per dag oplopen.
Het voorschrift van Osco is hier gevolgt. Het smeren gebeurd door aan een plunjer te trekken waarbij een afgepaste hoeveelheid olie op de ketting wordt gebracht. Dit moet met lage snelheid gebeuren. Stapvoets.
Andere systemen brengen de olie op de ketting zoals je beschrijft en doen dat dan continu.
Grootste verschil is de de klierderboel die er ontstaat. Het Osco systeem is aanmerkelijk schoner. En je bepaalt zelf hoeveel olie er gebruikt wordt.
Bij droog weer tot 1X per dag smeren, bij regen kan dat wel tot vier keer per dag oplopen.
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....
Kayak.
Kayak.
- MarcB
- BOC Bestuur
- Berichten: 7691
- Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
- Locatie: Vlijmen - The Netherlands
- Contacteer:
-
- Berichten: 9161
- Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
- Locatie: The Netherlands.
- Contacteer:
- YO
- Berichten: 6931
- Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
- Locatie: Doetinchem.
- Contacteer:
-
- Berichten: 3128
- Lid geworden op: wo mei 24, 2006 9:39 pm
- Locatie: XX-city
- Contacteer:
-
- Berichten: 1946
- Lid geworden op: zo mei 28, 2006 8:44 pm
- Locatie: Stadskanaal
- Contacteer:
RK schreef:ziet er netjes maar wel erruuuug simpel uit voor jouw doen ...... Marc.............. ik had beter van jouw verwacht ........ BV doormiddel van een commando te geven via spraak ...... zodat als jij in je helm brult OSCO SMEREN MAAR !!!!!!!! de olie rijkelijk over je ketting begint te vloeien !!?
Een Wheely overkomt je!!!!!............ Toch
Het kan altijd harder!!
Het kan altijd harder!!
- MarcB
- BOC Bestuur
- Berichten: 7691
- Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
- Locatie: Vlijmen - The Netherlands
- Contacteer:
-
- Berichten: 1863
- Lid geworden op: do mei 25, 2006 8:04 pm
- Locatie: Budel
- Contacteer:
Het ruimte station MIR mee bellen?MarcB schreef:Ik heb bewust niet alle details gepost anders snappen we het weer niet . Er zit namelijk nog een zogenaamde Bitstreamer tussen die door middel van een Crossboot Interface gekoppeld is aan mijn Baehr UltimaXL Voice Activation Unit. Driemaal raden wat je daar mee kan doen....
-
- Berichten: 3794
- Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:40 pm
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Faster schreef:Het ruimte station MIR mee bellen?MarcB schreef:Ik heb bewust niet alle details gepost anders snappen we het weer niet . Er zit namelijk nog een zogenaamde Bitstreamer tussen die door middel van een Crossboot Interface gekoppeld is aan mijn Baehr UltimaXL Voice Activation Unit. Driemaal raden wat je daar mee kan doen....
-
- Berichten: 3794
- Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:40 pm
- Locatie: thuis
- Contacteer:
Effe serieus. Deze OSCO begint me meer en meer te interesseren. Ben aan het denken om er eentje te bestellen. Maar dan een vraagje : de olie moet ik die iedere keer gaan bijbestellen of vind ik die ook bij de motorboer. Lijkt me nogal onhandig als ik iedere keer verzendkosten moet gaan betalen als ik nieuwe olie moet hebben.
-
- Berichten: 1863
- Lid geworden op: do mei 25, 2006 8:04 pm
- Locatie: Budel
- Contacteer:
-
- Berichten: 1007
- Lid geworden op: wo mei 24, 2006 7:40 pm
- Locatie: Arnhem - Nederland
- Contacteer:
- MarcB
- BOC Bestuur
- Berichten: 7691
- Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
- Locatie: Vlijmen - The Netherlands
- Contacteer:
Osco is een Nederlands bedrijf. Olie is goed verkrijgbaar en kost zo'n €7,-. Volgens Osco kan je hier zo'n 7500km mee rijden. Lijkt me overigens erg veel. Hoe de vertegenwoordiging in Belgie is weet ik niet. Meer info kan je vinden op http://www.osco.nl/.
-
- Berichten: 3128
- Lid geworden op: wo mei 24, 2006 9:39 pm
- Locatie: XX-city
- Contacteer:
kijk dit miste ik bij je uitleg ........... heel duidelijk zoMarcB schreef:Ik heb bewust niet alle details gepost anders snappen we het weer niet . Er zit namelijk nog een zogenaamde Bitstreamer tussen die door middel van een Crossboot Interface gekoppeld is aan mijn Baehr UltimaXL Voice Activation Unit. Driemaal raden wat je daar mee kan doen....
-
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do sep 07, 2006 2:51 pm
- Locatie: almere
Thx Marc, voor de mooie plaatjes en de uitleg erbij.
Inmiddels heb ik de OSCO er een paar weken opzitten, dankbaar gebruik makend van je How-To. Bevalt prima, Osco is door zijn eenvoud een fail-safe systeem waar de Wet van Murphy weinig vat op zal hebben (hoop ik). Ben der erg tervreden over en me kinderen ook.....
Ik smeer em 1 trekkie aan de plunjer elke tankbeurt, zo'n 220 km en dubbel zo vaak in de regen in de regen.
Inmiddels heb ik de OSCO er een paar weken opzitten, dankbaar gebruik makend van je How-To. Bevalt prima, Osco is door zijn eenvoud een fail-safe systeem waar de Wet van Murphy weinig vat op zal hebben (hoop ik). Ben der erg tervreden over en me kinderen ook.....
Ik smeer em 1 trekkie aan de plunjer elke tankbeurt, zo'n 220 km en dubbel zo vaak in de regen in de regen.
Laatst gewijzigd door mikeCBR1100 op vr jul 06, 2007 12:55 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten van Mike.
BB 2002 zilver
kawa 305 csr (pekelfiets)
BB 2002 zilver
kawa 305 csr (pekelfiets)
-
- Berichten: 160
- Lid geworden op: do sep 07, 2006 2:51 pm
- Locatie: almere
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten