Xenon-kit verbod

Laat hier je modificatie's zien en/of beschrijf ze.
Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Re: Xenon-kit verbod

Bericht door YO » za mei 02, 2009 5:50 pm

martin schreef:Er word toch een verschil gemaakt tussen koekblikken en motoren heb ik uit zeer betrouwbare bron :wink:
Oja? :shock:

VertelVertelVertel... jouw betrouwbare bron :P .

Ik denk dat iedereen hier dat wel wil weten!! :y *-*

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Xenon-kit verbod

Bericht door Evelakes » za mei 02, 2009 6:44 pm

YO schreef:
martin schreef:Er word toch een verschil gemaakt tussen koekblikken en motoren heb ik uit zeer betrouwbare bron :wink:
Oja? :shock:

VertelVertelVertel... jouw betrouwbare bron :P .

Ik denk dat iedereen hier dat wel wil weten!! :y *-*
kun je morgen vragen.. :wink:

ranjoles
Berichten: 1119
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 8:20 am
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Xenon-kit verbod

Bericht door ranjoles » za mei 02, 2009 6:49 pm

Motorpsycho schreef:

Die regelgeving die jij gevonden hebt is volgens mij gedateerd :wink:
Nee... het is 1 mei neergezet op hun site...
Voor het gemak het hele stukkie maar even erbij gehaald.
Wat zijn de eisen voor achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)?
Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.
Naja...feit blijft dat ik toch echt blijf doorrijden...hoe ze of we het ook interpreteren :D

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: Xenon-kit verbod

Bericht door Motorpsycho » za mei 02, 2009 7:00 pm

YO schreef:
martin schreef:Er word toch een verschil gemaakt tussen koekblikken en motoren heb ik uit zeer betrouwbare bron :wink:
Oja? :shock:

VertelVertelVertel... jouw betrouwbare bron :P .

Ik denk dat iedereen hier dat wel wil weten!! :y *-*
:^

Wat Evelakes zegt we gaan het morgen aan Martin vragen. Maar voor de discusie in deze topic vind ik het beter als er hier gemeld wordt waarom het niet voor motoren geld volgens de betrouwbare bron. Ik hoef niet te weten wie of wat die bron is, maar wil wel graag weten of wij probleemloos door kunnen :] met onze xenon :D

@Ranjole:

Als ik die quote van jou lees interpreteer ik het weer wat anders dan wat het bericht van me broertje (topic starter) doet vermoeden.

Ben nou wel benieuwd hoe het werkelijk zit voor ons motorrijders :think:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

marcelcbrxx
Berichten: 847
Lid geworden op: do mei 25, 2006 10:53 pm
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: Xenon-kit verbod

Bericht door marcelcbrxx » wo mei 06, 2009 4:16 pm

Ik zie nog geen antwoord van Martin,

bij deze ff wat nadere info omtrent het xenon beleid wat er momenteel is dan

Lichtarmatuur en type lamp – art 5.2.55 onder 8 Regeling Voertuigen
Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen") horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.


nou weet dat het in autokoplampen makkelijk in het glas te zien is, heb echter nog niet naar mn blade koplamp gekeken dus weet niet hoe dat bij motoren zit. heb ook het nieuwe feitenboekje nog niet dus kan niet zien hoe het voor motoren is

Blackmetal
Berichten: 1389
Lid geworden op: di aug 01, 2006 10:23 pm
Locatie: betuwe

Re: Xenon-kit verbod

Bericht door Blackmetal » wo mei 06, 2009 7:01 pm

marcelcbrxx schreef: nou weet dat het in autokoplampen makkelijk in het glas te zien is, heb echter nog niet naar mn blade koplamp gekeken dus weet niet hoe dat bij motoren zit. heb ook het nieuwe feitenboekje nog niet dus kan niet zien hoe het voor motoren is
In het koplampglas van de Bird is duidelijk HCR te lezen.
Afbeelding .

LeoFric
Berichten: 1526
Lid geworden op: do mei 31, 2007 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Xenon-kit verbod

Bericht door LeoFric » do mei 07, 2009 7:33 pm

Zal wel weer aan mij liggen maar de voertuigen waarop gedoeld wordt staan op meer dan 2 wielen.
Maar goed, mocht ik een ijverig agentje tegen komen die graag wil beboeten...

Zal ook ik, evenals Yo en Stanley, gewoon aankloppen bij het gerecht.
Want dit is onzin....

Xenon blijft iig mooi daar zitten waar die hoort te zitten op den moteur....

Overigens ... :)

Dit stukkie vink veel grappiger :)
ok voor open brommobielen zonder gordels verandert er iets. Bestuurders en passagiers moeten daarin vanaf 1 mei een helm dragen. Zij hebben dan bij een ongeval dezelfde bescherming als bijvoorbeeld motorrijders en bromfietsers.
Zitten straks al die zielen met een helm op in dat autotjuh... hehehehehehe

Mr. Blue
Berichten: 4286
Lid geworden op: do mei 25, 2006 8:39 am
Locatie: Valkenswaard, The Netherlands
Contacteer:

Re: Xenon-kit verbod

Bericht door Mr. Blue » za mei 09, 2009 6:39 am

Op het CBR-forum kwam ik deze posting tegen:
De "nieuwe" regels per 1 mei waren mij al langer bekend, zo ook deze regel. Ik heb daarop gelijk de vraag om opheldering gesteld aan Postbus 51. Zij hebben de vraag neergelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Vraag gesteld door automaxx magazine :


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door automaxx magazine
Burgervraag:
Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Geldt dit voor alle voertuigen of alleen voor voertuigen die vanaf deze datum op kenteken worden gezet?


Antwoord gegeven door ministerie van verkeer en waterstaat


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministerie van verkeer en waterstaat
Niet de datum van 1 mei 2009 is hiervoor bepalend, maar 1 januari 2007. Voertuigen die vóór 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet hoeven hieraan niet te voldoen. Voor voertuigen die na 31 december 2006 op kenteken zijn gezet gelden de eisen wel. Het is correct dat de keuringseisen per 1 mei 2009 in genoemde zin worden aangepast, maar de verplichting om voor xenonlampen een speciaal daarvoor bestemd armatuur te hebben geldt in feite al sinds 1 januari 2007.

Met andere woorden, er verandert helemaal niets. De regel heeft alleen betrekking op keuringseisen. Bij auto's die voor 1 januari 2007 zijn gekentekend mag er nog steeds xenon aftermarket worden ingebouwd.
Zoals gesteld in bovenstaande bericht van DD...

Ik heb een en ander na gevraagd bij diverse garage's...
Wat en hoe zal ik hieronder even omschrijven...

Het Xenon geneuzel houd eigenlijk simpelweg voor ons niets in...
Tijdens de keuring is het keurmerk totaal niet relevant...
Echter word er wel gekeken naar het lichtbeeld en hoe dit zich vormt...

Auto's met spreiding in het glas zullen hierbij met Xenon dus door de mand gaan vallen omdat dit lichtbeeld niet goed is...
Auto's met geribbeld glas lampen zullen dus hierop worden afgekeurd.
Echter met onze marea koplampen word je dus goed gekeurd.

Dan komt het verhaaltje politie om de hoek kijken,
Jou koplampen zijn geschikt voor halogeen, deze zijn ontwikkeld voordat Xenon enigzins bestaansrecht had.
Dit houd simpel in dat als er iets nieuws komt en plaatst dus dit keurmerk vervalt.

Dan komt je Xenon set om de hoek kijken, als hierop dus een E-keur of nog beter TÃœV-keur op zit is het goed.
De verlichting is dan gekeurd en goed bevonden, dit trekt zwaarder dan de type keuring want alles kan veranderen en als het goed is gekeurd is het goed.
Dan komt de APK, je kan dus gewoon Xenon hebben in je auto indien deze dan maar wel goed af staat gesteld.
Tevens is het ook verplicht om een hoogte regeling te hebben, hetzij automatisch hetzij met de hand.
De verstelling op de lamp zelf is niet voldoende dit mede omdat als je hem afsteld met niemand erin en dan ineens met 4 man je auto staan je lichten omhoog en moet je dat kunnen bijregelen.

Zo is het mij verteld bij meerdere garage's dus het houd simpel even in,
Wij komen met gladde marea projector lampen en een goedgekeurd Xenon set gewoon door de keuring.
Er hoeft dus niets veranderd te worden.
Hoe alles gaat verlopen horen jullie volgende week want dan ga ik keuren met een dim en groot licht xenon...

LeoFric
Berichten: 1526
Lid geworden op: do mei 31, 2007 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Xenon-kit verbod

Bericht door LeoFric » zo mei 10, 2009 9:30 am

Pcies en dit is allemaal auto gerelateerd.

Dus.......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten