Oja?martin schreef:Er word toch een verschil gemaakt tussen koekblikken en motoren heb ik uit zeer betrouwbare bron
VertelVertelVertel... jouw betrouwbare bron .
Ik denk dat iedereen hier dat wel wil weten!!
Oja?martin schreef:Er word toch een verschil gemaakt tussen koekblikken en motoren heb ik uit zeer betrouwbare bron
kun je morgen vragen..YO schreef:Oja?martin schreef:Er word toch een verschil gemaakt tussen koekblikken en motoren heb ik uit zeer betrouwbare bron
VertelVertelVertel... jouw betrouwbare bron .
Ik denk dat iedereen hier dat wel wil weten!!
Nee... het is 1 mei neergezet op hun site...Motorpsycho schreef:
Die regelgeving die jij gevonden hebt is volgens mij gedateerd
Naja...feit blijft dat ik toch echt blijf doorrijden...hoe ze of we het ook interpreterenWat zijn de eisen voor achteraf ingebouwde gasontladingslampen (xenonlampen)?
Gasontladingslampen mogen alleen in armaturen zitten die daarvoor zijn goedgekeurd. Dat geldt voor alle auto's. De in de Regeling voertuigen, artikel 5.2.51 onder b, genoemde eisen voor gasontladingslampen gelden alleen voor voertuigen die na 31 december 2006 in gebruik zijn genomen (op kenteken zijn gezet).
Dit blijft ook zo na 1 mei 2009. Wel wordt vanaf 1 mei 2009 bij de APK gecontroleerd of gasontladingslampen op auto's van na 31 december 2006 aan de gestelde eisen voldoen.
YO schreef:Oja?martin schreef:Er word toch een verschil gemaakt tussen koekblikken en motoren heb ik uit zeer betrouwbare bron
VertelVertelVertel... jouw betrouwbare bron .
Ik denk dat iedereen hier dat wel wil weten!!
In het koplampglas van de Bird is duidelijk HCR te lezen.marcelcbrxx schreef: nou weet dat het in autokoplampen makkelijk in het glas te zien is, heb echter nog niet naar mn blade koplamp gekeken dus weet niet hoe dat bij motoren zit. heb ook het nieuwe feitenboekje nog niet dus kan niet zien hoe het voor motoren is
Zitten straks al die zielen met een helm op in dat autotjuh... heheheheheheok voor open brommobielen zonder gordels verandert er iets. Bestuurders en passagiers moeten daarin vanaf 1 mei een helm dragen. Zij hebben dan bij een ongeval dezelfde bescherming als bijvoorbeeld motorrijders en bromfietsers.
De "nieuwe" regels per 1 mei waren mij al langer bekend, zo ook deze regel. Ik heb daarop gelijk de vraag om opheldering gesteld aan Postbus 51. Zij hebben de vraag neergelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Vraag gesteld door automaxx magazine :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door automaxx magazine
Burgervraag:
Vanaf 1 mei 2009 mogen lichtarmaturen van voertuigen alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Geldt dit voor alle voertuigen of alleen voor voertuigen die vanaf deze datum op kenteken worden gezet?
Antwoord gegeven door ministerie van verkeer en waterstaat
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministerie van verkeer en waterstaat
Niet de datum van 1 mei 2009 is hiervoor bepalend, maar 1 januari 2007. Voertuigen die vóór 1 januari 2007 op kenteken zijn gezet hoeven hieraan niet te voldoen. Voor voertuigen die na 31 december 2006 op kenteken zijn gezet gelden de eisen wel. Het is correct dat de keuringseisen per 1 mei 2009 in genoemde zin worden aangepast, maar de verplichting om voor xenonlampen een speciaal daarvoor bestemd armatuur te hebben geldt in feite al sinds 1 januari 2007.
Met andere woorden, er verandert helemaal niets. De regel heeft alleen betrekking op keuringseisen. Bij auto's die voor 1 januari 2007 zijn gekentekend mag er nog steeds xenon aftermarket worden ingebouwd.
Zoals gesteld in bovenstaande bericht van DD...
Ik heb een en ander na gevraagd bij diverse garage's...
Wat en hoe zal ik hieronder even omschrijven...
Het Xenon geneuzel houd eigenlijk simpelweg voor ons niets in...
Tijdens de keuring is het keurmerk totaal niet relevant...
Echter word er wel gekeken naar het lichtbeeld en hoe dit zich vormt...
Auto's met spreiding in het glas zullen hierbij met Xenon dus door de mand gaan vallen omdat dit lichtbeeld niet goed is...
Auto's met geribbeld glas lampen zullen dus hierop worden afgekeurd.
Echter met onze marea koplampen word je dus goed gekeurd.
Dan komt het verhaaltje politie om de hoek kijken,
Jou koplampen zijn geschikt voor halogeen, deze zijn ontwikkeld voordat Xenon enigzins bestaansrecht had.
Dit houd simpel in dat als er iets nieuws komt en plaatst dus dit keurmerk vervalt.
Dan komt je Xenon set om de hoek kijken, als hierop dus een E-keur of nog beter TÃœV-keur op zit is het goed.
De verlichting is dan gekeurd en goed bevonden, dit trekt zwaarder dan de type keuring want alles kan veranderen en als het goed is gekeurd is het goed.
Dan komt de APK, je kan dus gewoon Xenon hebben in je auto indien deze dan maar wel goed af staat gesteld.
Tevens is het ook verplicht om een hoogte regeling te hebben, hetzij automatisch hetzij met de hand.
De verstelling op de lamp zelf is niet voldoende dit mede omdat als je hem afsteld met niemand erin en dan ineens met 4 man je auto staan je lichten omhoog en moet je dat kunnen bijregelen.
Zo is het mij verteld bij meerdere garage's dus het houd simpel even in,
Wij komen met gladde marea projector lampen en een goedgekeurd Xenon set gewoon door de keuring.
Er hoeft dus niets veranderd te worden.
Hoe alles gaat verlopen horen jullie volgende week want dan ga ik keuren met een dim en groot licht xenon...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten