technisch vraagje

Laat hier je modificatie's zien en/of beschrijf ze.
Plaats reactie
vogelaar
Berichten: 69
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 10:09 am
Locatie: Nieuwegein

technisch vraagje

Bericht door vogelaar » di mei 12, 2009 9:12 pm

nog even over het 'ongelukje' wat ik had...,
Is het normaal dat als wanneer de remdruk op je voorrem om de één of andere reden wegvalt er ook geen remdruk op je achterrem meer is???!!
Is mij overkomen en geeft mij te denken!! :?:

BlauweEngel
Berichten: 957
Lid geworden op: ma sep 25, 2006 9:20 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: technisch vraagje

Bericht door BlauweEngel » di mei 12, 2009 9:14 pm

in jou geval volgens mij wel. Als je op je achterrem trapt gaat er via een plunjer op je remklauw ook druk naar je voorrem. Als hier geen weerstand is wordt de zuiger gewoon naar buiten geduwd. Als ik het mis heb hoor ik het graag!
New Zealand and Australia..awesome nature

Blackmetal
Berichten: 1389
Lid geworden op: di aug 01, 2006 10:23 pm
Locatie: betuwe

Re: technisch vraagje

Bericht door Blackmetal » di mei 12, 2009 9:29 pm

Zal wel iets te maken hebben met het DCBS.... :?
Maar persoonlijk vind ik dat zoiets eigenlijk niet zou mogen :twisted:
Afbeelding .

vogelaar
Berichten: 69
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 10:09 am
Locatie: Nieuwegein

Re: technisch vraagje

Bericht door vogelaar » di mei 12, 2009 9:38 pm

Blackmetal schreef:Zal wel iets te maken hebben met het DCBS.... :?
Maar persoonlijk vind ik dat zoiets eigenlijk niet zou mogen :twisted:
Mijn idee, er zou op zijn minst een soort beveiligingsklep in moeten zitten :!:, daarom ben ik er benieuwt naar omdat in dat geval er bij mij (bedoel mijn fiets :wink: ) iets niet klopt :!: :?:
Op een auto zit ook een gescheiden systeem met of zonder een remdrukbegrenzer zodat er in geval van calamiteiten nog remvertaging kan zijn :!:

Rovu
Berichten: 37
Lid geworden op: vr mar 27, 2009 8:00 pm
Locatie: Duiven

Re: technisch vraagje

Bericht door Rovu » vr mei 15, 2009 11:47 am

Even als aanvulling op dit verhaal:

Hoe werkt dat DCBS systeem precies? Ik heb het gevoel namelijk dat ik de achterrem behoorlijk diep moet induwen voordat ook de voorrem meedoet. Nu gebruik ik vaker mijn voorrem dan de achterrem .

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Re: technisch vraagje

Bericht door Ankertje » vr mei 15, 2009 11:57 am

De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Re: technisch vraagje

Bericht door Ankertje » vr mei 15, 2009 12:05 pm

vogelaar schreef:nog even over het 'ongelukje' wat ik had...,
Is het normaal dat als wanneer de remdruk op je voorrem om de één of andere reden wegvalt er ook geen remdruk op je achterrem meer is???!!
Is mij overkomen en geeft mij te denken!! :?:
De voorrem heeft een eigen oliesysteem dat altijd onafhangkelijk van de achterrem moet werken. Dat is ook zo voor de achterrem.
Bedenk wel dat de remkracht van de achterrem slechts 20% is tov de voorrem. DCBS zorgt er voor dat je met de voetrem veel remkracht hebt. Doet de voorrem niet mee dan moet je het met die 20% doen. Dat is genoeg om het het achterwiel te blokkeren. Maar daar heb je niet zo heel veel aan als je een noodstop moet maken.
Dat je remklauwe gebroken is ook behoorlijk uitzonderlijk.

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: technisch vraagje

Bericht door Evelakes » vr mei 15, 2009 12:28 pm

Honda DCBS
Eén van de meest gecompliceerde systemen is het Dual Combined Braking System van Honda, dat eerst op de CBR1000F en later op de Pan European toermachine werd toepast. Het DCBS-systeem op de Pan European bestaat uit drie schijfremmen, elk voorzien van remklauwen met drie parallelle zuigers. Hierbij bedient de handrem de buitenste twee zuigers van de voorremklauwen, waarvan de linker klauw scharnierend aan de vorkpoot is bevestigd. Als de voorrem wordt bediend, wordt deze klauw door de draaiende beweging van de remschijf naar de vork toe getrokken. Aan de bovenzijde loopt de remklauw tegen een rempomp aan, die wordt ingedrukt zodra de remklauw begint te scharnieren. De rempomp is aangesloten op de buitenste twee zuigers van de achterremklauw, zodat die mee remt als de handrem wordt bediend. De voetrem van dit DCBS bedient de middelste zuigers van alle remklauwen, zowel voor als achter. En omdat de linker voorrem dus meedoet, stuurt deze indirect ook weer de buitenste zuigers van de achterremklauw aan.


Regelsystemen
Het DCBS van Honda is voorzien van een paar regelsystemen om de remkracht te optimaliseren. Zo is de middelste zuiger van de rechter voorremklauw (die dus door de voetrem wordt aangestuurd) voorzien van een vertragingsklep die de opbouw van de remdruk bij lage remdrukken vertraagt. Dit vermindert het duikeffect bij het remmen, hetgeen het comfort verbetert. Wordt er hard geremd, dan werkt de vertragingsklep niet, zodat er maximaal wordt geremd. In de remleidingen naar de achterremmen zijn PCV’s (Pressure Control Valves) opgenomen. Dit zijn remdrukbegrenzers, die ervoor zorgen dat de remdruk vanaf een bepaalde waarde nauwelijks meer oploopt. Bij een bepaalde stuurdruk laat deze de remdruk op de achterremklauw zelfs dalen, omdat het achterwiel bij een stijgende remvertraging steeds ‘lichter’ wordt en daardoor steeds minder remkracht kan overbrengen.

De remkrachtverdeling is ook te beïnvloeden door te kiezen voor een ander aansluitschema. Bij de sportievere Honda VFR800Fi wordt bijvoorbeeld de hele rechter remklauw door de handrem bediend, terwijl de voetrem niet de middelste, maar de buitenste twee cilinders van de achterrem voor zijn rekening neemt. Zo heeft de rijder iets meer controle over de remkrachtverdeling, hetgeen bij een sportievere rijstijl nodig is. Coureurs gebruiken de achterrem bijvoorbeeld alleen maar om de motor bij te remmen als ze bij het uitkomen van een bocht ‘wijd’ dreigen te lopen, omdat ze anders te veel gewicht naar voren verplaatsen en het voorwiel te zeer belasten.

http://world.honda.com/motorcycle-techn ... p5.html#01

petje02
Berichten: 222
Lid geworden op: vr jan 25, 2008 10:27 pm
Locatie: heerlen, limboland
Contacteer:

Re: technisch vraagje

Bericht door petje02 » zo mei 17, 2009 10:25 am

is het niet gewoon mogelijk geweest dat de remmen te warm zijn geweest en je geen het dan voelt of je geen druk meer hebt?
ik heb dit namelijk met mijn vorige moter (cagiva V-raptor 1000CC) wel eens meegemaakt in de eifel. was best wel schrikken moet ik zeggen.
maar gewoon afgestapt schone onderbroek aangedaan remmen laten afkoelen en weer doorgereden.

groeten,

Pascal

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten