Gear Indicator plaatsen van Gipro

Laat hier je modificatie's zien en/of beschrijf ze.
Plaats reactie
HansI
Berichten: 4
Lid geworden op: do mar 18, 2010 8:28 am
Contacteer:

Gear Indicator plaatsen van Gipro

Bericht door HansI » ma mar 22, 2010 10:02 pm

Ik ben Hans, een kersvers lid van dit forum. Sinds een jaar rijdt ik een Blackbird uit 1997 en wat er naar mijn idee aan ontbrak was een zogenaamde "Gear Indicator" (een klein "blokje" dat dmv een dgitaal cijfer aangeeft in welke versnelling je rijdt.
Op de beurs in Utrecht zag ik er eentje van het merk Gipro, die opvallend klein is. Deze past namelijk precies tussen de rand die tussen de snelheidsmeter en de toerenteller, net onder het "N" lampje. Bij de verkoper nagevraagd of die ook voor een Blackbird in "plug & play" uitvoering te koop was, en dat zou zo zijn. Thuis een paar avonden zitten internetten om ook de andere verkrijgbare merken te zijn en met elkaar te vergelijken. Mijn keuze bleef toch bij de Gipro. Kopen is niet zo moeilijk maar ondertussen had ik al wel gelezen dat het niet helemaal plug & play zou worden, zoals in Utrecht was verteld.
Bij de plaatselijke motorzaak maar eens een licht opsteken; die hadden al meerdere merken ingebouwd maar geen Gipro. "Bestel maar, dan zetten wij hem er wel op", was het advies.
Motor moest toch een kleine beurt en carbs synchroniseren, dus dat was mooi te combineren.
Binnen een dag al een belletje van de motorzaak; motor was klaar; behalve de Gipro, dat moest ik zelf maar doen want in de bestaande bedrading gaan zitten rommelen dat paste niet binnen de policy.
Dit is gelijk een van de redenen om mevoor dit forum in te schrijven. Richard heeft een paar handige tips gegeven die ondertussen het volgende resultaat hebben opgeleverd:
Via CBRXX.com een werkplaatshandboek gedownload zodat ik wist waar de betreffende stekkers te vinden zijn, en hoe - met name - de benzinetank verwijderd kan worden.
De Gipro werd geleverd met een - specifiek voor de Blackbird - aansluitsnoer en een Engelstalig installatievoorschrift.
Het vertalen ging nog wel maar nu ik het klusje eenmaal gedaan heb moet ik vaststellen dat de beschrijving toch wel wat specifieker op de CBR gericht kan zijn.
In de beschrijving klinkt het echt allemaal veel moeilijker als het in werkelijkheid is.
Je begint met het losdraaien van de 2 bouten waar de benzinetank me vastzit. Vervolgens maak je de stekker los die links langs het frame ligt. Deze is voor de benzinemeter en zit aan de tank vast. Voordat je de tank kunt optillen moet je aan weerszijden van de tank zo'n "insteekbevestiging" losklikken. Daarna til je de tank wat op en zet je er wat tussen, zodat er een opening tussen de tank en het frame ontstaat. Je moet namelijk eerst de benzinekraan dichtzetten (halve slag draaien) en daarna 4 slangen losmaken. Let wel even op de positie van de kleine slangetjes, de grote diameters wijzen zichzelf. De grote diameters slangen zitten geborgd met een veer-slangklemmetje die je eerst even in miet drukken en over de slang naar beneden duwt. Vervolgens kun je de tank - door hem een beetje heen en weer te friemelen en gelijktijdig naar achteren te trekken, van de motor nemen.
Aan de linkerzijde zie je dan een rubberen hoes waar verschillende stekkerverbindingen bij elkaar komen. Een stekker - die van de snelheidsmeting - maak je los en daar sluit je vervolgens de Gipro kabelset op aan (die heeft een male en een female aansluiting). Vervolgens zoek je de rode (2-polige) stekker, die van het toerensigaanl is. Bij het setje zit een kabelaftapblokje bijgeleverd. De gele draad maak je vrij en verbind je met het blokje aan de laatst overgebleven draad van de Gipro kabelset. THATS IT !!!
Ik het het blokje aangesloten en het contact aangezet, Zoals in d ebeschrijving staat telt het terug van 6 naar 1 om vervolgens de "L" in het display te laten zien. Als je aan het achterwile draait gaan de digits ook bewegen. Volgens de beschrijving die erbij zit is dit een juiste weergave.
Ik heb van de verschillende stappen foto's gemaakt.
Het werkelijke inregelen moet ik nog gaan doen. Dat dient met een warem motor te gebeuren waarbij het display zelf aangeeft dat je moet gaan opschakelen. Iets voor morgen / overmorgen.
Ik heb de tijd niet echt bijgehouden en dit was voor het eerst dat ik wat delen van de Blackbird af ben gaan schroeven, maar ik denk dat er 1,5 uur mee bezig ben geweest.
Mocht je interesse hebben in de foto's of een nadere omschrijving van het klusje moet je maar een PM sturen.
Als ik het ding heb ingeregeld plaats ik hier wel weer even een update over hoe dat verlopen is.
Voorlopig ziet het er goed uit en ben ik eigenlijk blij dat de motorzaak het klusje niet heeft uitgevoerd.

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: Gear Indicator plaatsen van Gipro

Bericht door Motorpsycho » ma mar 22, 2010 10:26 pm

Klinkt goed, echter zo'n aansluitblokje waar je over praat gaat zonder twijfel erg veel problemen veroorzaken. Je kan die verbinding beter solderen en met krimpkous afwerken. De aansluitblokjes waar jij over praat beschadigen de mantel van de bedrading maar zorgen niet voor een degelijke en bovenal waterdichte verbinding. Als je dit zo laat zitten zal je bedrading vanzelf onder de mantel gaan corroderen. Met in het ergste geval brand door kortsluiting als gevolg.

Doe er je voordeel mee :wink:

Ik ben erg benieuwd naar de foto's
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Buddy
Berichten: 258
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 8:59 pm
Locatie: Oss ( Noord-Brabant)
Contacteer:

Re: Gear Indicator plaatsen van Gipro

Bericht door Buddy » ma mar 22, 2010 10:34 pm

Hoi, als eerste welkom op dit forum !

Ik zag behoorlijk wat leesvoer, maar met genoegen gelezen !. Ik ben ook al aan het kijken naar een gear indicator. Lijkt mij leuk om iedereen eens te laten zien hoe je het heb aangepakt (foto's) en hoe deze geplaatst is op de motor. Vertel eens wat voor kleur je gekozen hebt en waar je hem gekocht hebt. Laat ook een horen hoe je de indicator hebt ingeleerd.

In iedergeval Welkom,

peter
AfbeeldingAfbeelding

BB-Rob
Berichten: 250
Lid geworden op: do jul 12, 2007 11:09 am
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Gear Indicator plaatsen van Gipro

Bericht door BB-Rob » di mar 23, 2010 1:13 pm

Laat ook even je ervaringen met de Gipro weten als je hem een tijd getest hebt.
Met name of hij ALTIJD de juiste versnelling aangeeft.

Medic-XX
Berichten: 2455
Lid geworden op: za jun 30, 2007 8:56 am
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Re: Gear Indicator plaatsen van Gipro

Bericht door Medic-XX » di mar 23, 2010 1:54 pm

Ik heb een Gipro op mijn CB zitten die werkt perfect. altijd de juiste versnelling. Bij de CB wel plug and play. Geen gedoe met solderen.
Op de site healtech.com kun je meer info vinden.

HansI
Berichten: 4
Lid geworden op: do mar 18, 2010 8:28 am
Contacteer:

Re: Gear Indicator plaatsen van Gipro

Bericht door HansI » do mar 25, 2010 4:37 pm

Even een update mbt de vorderingen: HET WERKT !
Vanmiddag vrijgenomen van het werk om de Gipro in te regelen. Zoals in de beschrijving aangegeven dient dit met een warme motor te gebeuren, dus eerst een blokje om, wat op zich geen straf was met het weer van vandaag. Ietsje langer onderweg dan vooraf bedacht dus.
Thuisgekomen de beschrijving erbij gepakt: motor op de middenbok en klaar voor het inregelen.
Als je het contact aanzet telt de unit terug van 6 naar 1 om vervolgens in de "L" te gaan knipperen, waarmee het dingetje aangeeft in de Leerstand te staan. Na een paar seconden komt er een "1" in de display; het teken dat je de 1e versnelling moet inschakelen. Vervolgens rev je op tussen de 2.000 - 4.000 rpm (met een opgekomen koppeling uiteraard. Na een paar seconden begint de "2"te knipperen, het teken dat je moet opschakelen. Weer een paar seconden later begint de "3" te knipperen; weer opschakelen. Uiteindelijk kom je in de hoogste versnelling en dan duurt het ietsje langer voordat de "o" (van "over") verschijnt (dit knippert niet). Dit is dus het hele inregelgebeuren. Alles bij elkaar toch gauw 2 minuten geduurt.
Jas weer aan, helm op en uitproberen. Het werkt echt !
Als je onder het rijden de koppeling intrekt geeft de display na ca. 1 sec. een "-" aan, hetzelfde teken als je voor een stoplicht staat te wachten. Daarbij maakt het niet uit of je in de versnelling staat met ingetrokken koppeling of in de vrij.
Met op- en terugschakelen direct weergave van de gekozen versnelling (op het moment dat je de koppeling op het laten komen). Als je wat sloom schakelt zal het weergeven van de juiste versnelling dus even duren. Tot nu toe heeft het dingetje steeds de juiste versnelling weergegeven, ook bij snel opschakelen (ca. 70 km/h en dan door alle versnellingen heen - op en terug).
Iemand vroeg me naar de gekozen kleur: ik heb de blauwe genomen, die leek me het meest zichtbaar, met name bij zonnig weer. Uiteraard heb ik geen vergelijking met andere kleuren. Vandaag was het dus zonning en om eerlijk te zijn; als de zon en middenop schijnt is het cijfertje haast niet af te lezen. Maar zodra de zon er niet direct in schijnt geeft het een heel helder beeld.

Met betrekking tot het corroderen van het "verbindblokje"; beide aansluitingen die je moet maken (snelheidssignaal en rpm-signaal) zitten in de originele "beschermhoes" waar de originele stekkerverbindingen van de kabelbomen ook bij elkaar komen. Dit is links onder de tank, net voor het zadel. Hoewel de andere stekkers niet afgetaped zijn heb ik dat bij de door mij gemaakte aftakking wel gedaan voor het zekere.

Onder het "dashboard" zat bij mij al het regelkastje voor de handvatverwarming. Ik heb de Gipro er rechts naast gemaakt, zodat ik in een oogopslag zicht heb op snelheidsmeter, toerenteller en nu dus ook Gipro.

Ik heb er wel foto's van maar die krijg ik niet geplaatst in dit bericht. Als je ze wilt zien moet je maar even een PM sturen.

Achteraf moet ik bekennen dat ik wel tegen het klusje op heb gezien maar het is me enorm meegevallen. Als je in staat bent om de tank te demonteren dan krijg je de rest ook voor elkaar. Laat dat dus voor anderen geen belemmering zijn om zo'n dingetje niet te kopen.

Als iemand nadere info wil of dat ik kan helpen met de montage / advies dan moet je maar even contacten.

Groet - Hans
Dit is de stekker van het rpm signaal, iedere stekker heeft een eigen kleur en afmeting waardoor ze ook maar niet zomaar aan elkaar gemaakt kunnen worden.
Afbeelding

De aftakking die ik gemaakt heb met het meegeleverde blokje. Op basis van de adviezen ga ik deze later vervangen door misschien toch wel te solderen. Deze blokjes schijnen op den duur toch voor storingen te zorgen ivm corrosie.
Afbeelding

Afbeelding

Hier de benzinekraan die onder de tank zit, en die je eerst dicht moet draaien voordat j ede slangetjes losmaakt. Ik heb overigens de meest linker slang, die van de overloop (komt uit naast je tankdop) laten zitten aan de tank. Bij het terugpplaatsen van de tank valt / hangt die weer vanzelf op zijn plaats.
Afbeelding

Het "krulsnoer" kom je zelf niet tegen, of je moet ook een autolader voor de navigatie onder je tank door gelegd hebben zoals ik
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je de hoes waar alle stekkerverbindingen bij elkaar komen. De 2 witte stekkers zitten aan de "harnas" (bijgeleverde kabelset van Gipro). Je maakt zoals gezegd de stekker van de "speed indicator" los - en omdat het meegeleverde kabeltje ook een male en een female ansluiting heeft, klik je dit er zo tussen.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door HansI op za mar 27, 2010 11:03 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Buddy
Berichten: 258
Lid geworden op: wo okt 28, 2009 8:59 pm
Locatie: Oss ( Noord-Brabant)
Contacteer:

Re: Gear Indicator plaatsen van Gipro

Bericht door Buddy » do mar 25, 2010 8:36 pm

@ Hans,

Dat heb je mooi gedaan wil je voor mij eens een foto maken van de plaats waar die zit ... ik weet er ook geen plaats voor, eesn kijken hoe het staat . Bedankt Hans en er leuk gedaan!
AfbeeldingAfbeelding

Blackmetal
Berichten: 1389
Lid geworden op: di aug 01, 2006 10:23 pm
Locatie: betuwe

Re: Gear Indicator plaatsen van Gipro

Bericht door Blackmetal » do mar 25, 2010 9:48 pm

Allemaal heel mooi,...maaruh, wat kost zo'n Gipro :?:
Afbeelding .

HansI
Berichten: 4
Lid geworden op: do mar 18, 2010 8:28 am
Contacteer:

Re: Gear Indicator plaatsen van Gipro

Bericht door HansI » vr mar 26, 2010 3:32 pm

Had ik vergeten te vemelden: dingetjes kost, compleet met het specifieke kabelsetje €89,-. Met de verzendkosten erbij had ik hem voor € 96,- thuis.

Afbeelding

Afbeelding

jonkheer
Berichten: 204
Lid geworden op: di mei 30, 2006 9:46 pm
Locatie: Klarenbeek
Contacteer:

Re: Gear Indicator plaatsen van Gipro

Bericht door jonkheer » do sep 02, 2010 10:00 pm

Toch een leuk speeltje.

Begrijp ik nu goed dat je tijdens stilstand met ingetrokken koppeling alleen een streepje ziet?
Klinkt logisch doordat de versnellingweergave op basis is van snelheid/toerental.

Voor mij valt dit systeem dan af.

RRon
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr mei 26, 2006 8:58 am
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Gear Indicator plaatsen van Gipro

Bericht door RRon » do sep 02, 2010 10:48 pm

Klopt, ik heb ook een Gipro op mijn Blade en zodra de koppeling, bij stilstand of tijdens het rijden, ingetrokken wordt dan geen weergave van de versnelling!
Had dit wel gehoopt omdat ik op het circuit graag weet in welke versnelling ik zit voor ik mijn koppeling loslaat! Nu goed opletten voordat je gaat schakelen en dan gewoon tellen! :wink:
Bij mij niks geen gesoldeer ofzo, maar gewoon plug en play!
[http://www.marktplaats.nl/a/motoren/acc ... -huur.html]*****Stabiele motoraanhanger te huur voor 1 of 2 motoren!*****[/url]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten