Met koffers beter door de bochten

Laat hier je modificatie's zien en/of beschrijf ze.
Plaats reactie
BBen
Berichten: 523
Lid geworden op: zo sep 05, 2010 3:29 pm
Contacteer:

Met koffers beter door de bochten

Bericht door BBen » zo mei 15, 2011 7:37 am

Ik heb voor de vakantie toch maar een kofferset geregeld, wilde eigenlijk geen koffers maarja hoe neem je al je zooi anders mee.
Ik heb nog nooit eerder met koffers gereden dus gisteren eerst maar even een proefrit gemaakt.
Koffers er met in elke koffer een leren motorpak, dus redelijk wat gewicht erin.

Hopelijk kom ik niet te veel wegwerkzaamheden tegen met smalle banen :-_
Afbeelding
ps die streep op de band is van het schoonmaken van de velg met de band ronddraaien met de hand (metzeler icm hobbel in de weg bijeffect :wink: )

Ik rij weg en had gelijk het gevoel dat de motor veel beter in de bochten valt! Nu had ik altijd al het gevoel dat ik op mijn motor wat meer moest werken om de bocht in te vallen in vergelijking met mijn oude RF900 en de Bird van Peter. Verder ligt ie als een magneet op een plaat ijzer zo strak op de weg.
Dat gevoel kun je vergelijk met je hebt banden die helemaal op zijn en dan nieuwe erop gooit, dan zijn ze uiteraard veel ronder.

Ik heb de variobar al vervangen voor de originele clipons en daardoor vond ik hem al beter sturen/zitten, ook de superbrace eraf vond ik beter met bochten op lage snelheid. Op hoge snelheid merk je wel dat als je een hobbeltje pakt in een bocht dat de superbrace het net wat stabieler maakt (minder last van dat je stuur een beetje heen en weer gaat zeg maar, maar dan heb ik het echt over lekker vlot rijden).

Wat ik alleen merkte is tussen de 60 en 80 km/pu op de teller dat het stuur gaat shaken als ik hem los laat, als ik hem vast hou merk je er helemaal niets van.
Op alle andere snelheden (tot 180 getest) geen enkel probleem. Ik heb op de cruisecontrol 70 gereden en het stuur eens laten gaan en dan nog blijft ie rechtdoor gaan terwijl het stuur behoorlijk tekeer gaat (heb mijn handen dan uiteraard los maar wel rond de handvatten).

Ik heb een Hyperpro 3d dus genoeg om af te stellen maar dat ga ik pas doen als ik donderdag van Stan patat met sate, ehh ik bedoel nieuwe banden Pilot Road 3 "krijg" :wink:

Conclusie is dat hij met koffers lekkerder in de bocht valt en dat ik achter dus omlaag moet met de vering als ik zonder koffers rij?

Ik mocht al bij Hyperpro langskomen als ik de koffers had en dan willen ze wel even helpen met afstellen dus van dat aanbod ga ik zeker gebruik maken. Maar uiteraard vind ik zonder koffers nog veel belangrijker.

edit- Wat ik bijna vergeet, ik hoor de bosjes veel beter met de koffers erop :]] :lol:
:black

BlauweEngel
Berichten: 957
Lid geworden op: ma sep 25, 2006 9:20 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door BlauweEngel » zo mei 15, 2011 8:43 am

Hoi BBen,

ZIet er mooi uit om mee te beginnen. Dat schudden van je stuur kan heel goed lichte onbalans in je banden zijn, ik verwacht dan ook dat met een vers bakje patat met sate saus de rust is weder gekeerd. Wat ik ook las is dat je vind dat de BB niet zo lekker in de bocht valt, is je balhoofdlager nog oke?
New Zealand and Australia..awesome nature

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door Ankertje » zo mei 15, 2011 9:11 am

Het schudden van het stuur wordt meestal door de banden veroorzaakt.
Ze zijn dan gewoon versleten al zie dat nog niet zo direct aan de buitenkant.

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

barbancourt
Berichten: 169
Lid geworden op: wo sep 30, 2009 9:13 pm
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door barbancourt » zo mei 15, 2011 9:37 am

Wat dat schudden van het stuur betreft bij lage snelheid heb ik ook als ik de topcase erop heb. Zodra de topcase er weer af is, is het wiebelen gedaan. Heeft dus niets te maken met de banden, maar eerder met de aerodynamica denk ik.
Voor alle duidelijkheid, dat wiebelen heb ik enkel maar als ik het stuur loslaat zoals BBen ook al meldde.

BBen
Berichten: 523
Lid geworden op: zo sep 05, 2010 3:29 pm
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door BBen » zo mei 15, 2011 9:50 am

De banden zijn nog wel ok maar ik ga er niet mee in de Eifel rijden (nog 18 nachtjes slapen), daarom ook donderdag nieuwe erop. Zou inderdaad zomaar kunnen dat het met de PR3 heel anders is. Wellicht kunnen mijn oude bandjes nog dienst doen onder een oranje bird.

Schudden van stuur heb ik dus zonder de koffers helemaal geen last van, dan kan ik echt op elke snelheid met de armen over elkaar rijden.

Balhoofdlager is ok, pas (paar weekjes/500km) geleden nog gecontroleerd. Vergeleken met die van Peter die wel slecht was, voelde je het dode punt in het midden.
:black

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door stanley » zo mei 15, 2011 9:56 am

Banden spanning wel op 2.9?
ik rij met koffers gemakkelijk 250 260 zonder probleem, bij 240 wordt hij iets licht aan de voorkant maar door trekken en het is over.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

BBen
Berichten: 523
Lid geworden op: zo sep 05, 2010 3:29 pm
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door BBen » zo mei 15, 2011 10:02 am

stanley schreef:Banden spanning wel op 2.9?
ik rij met koffers gemakkelijk 250 260 zonder probleem, bij 240 wordt hij iets licht aan de voorkant maar door trekken en het is over.
Nee is wel iets lager, 2.7 maar op 2.9 vind ik m zonder koffers net even te hard. Kan dus nog wel even kijken wat hij doet op 2.9 met koffers.
Voor en achter dan op 2.9 doen?
:black

BlauweEngel
Berichten: 957
Lid geworden op: ma sep 25, 2006 9:20 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door BlauweEngel » zo mei 15, 2011 12:41 pm

stanley schreef:...... bij 240 wordt hij iets licht aan de voorkant maar door trekken en het is over.....
Ah! is dat het.... dacht dat het aan me topkoffert lag
New Zealand and Australia..awesome nature

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door Man in Black-Bird » zo mei 15, 2011 1:53 pm

BBen schreef:
stanley schreef:Banden spanning wel op 2.9?
ik rij met koffers gemakkelijk 250 260 zonder probleem, bij 240 wordt hij iets licht aan de voorkant maar door trekken en het is over.
Nee is wel iets lager, 2.7 maar op 2.9 vind ik m zonder koffers net even te hard. Kan dus nog wel even kijken wat hij doet op 2.9 met koffers.
Voor en achter dan op 2.9 doen?

Jij vind 2.9 tehard dus je weet het beter als de firma Honda wat de bandenspanning op een BB behoort tezijn:roll:

BBen
Berichten: 523
Lid geworden op: zo sep 05, 2010 3:29 pm
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door BBen » zo mei 15, 2011 2:21 pm

2.7 vind ik lekkerder rijden, dus of dat beter is zeg ik niet maar wel fijner voor mij. Kan dus zijn dat het met koffers op 2.9 wel weer beter is.
Heeft meneer Honda 2.9 ook getest met metzelers en hyperpro? Blijft toch een advies wat ze geven.

Maar nu ben ik even ajax twente kijken en daarna als ik zin heb test ik nog even op 2.9
:black

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door stanley » zo mei 15, 2011 2:33 pm

Honda geeft niet voor niets 2.9/2.9 op als bandenspanning dit is geen advies maar de motor met zijn gewicht heeft dit nodig, wat je nu ook zou kunnen zeggen is de aanhaal moment van de bouten, lager aan trekken is toch een advies :n het is een gegeven. Als je wat veranderd aan de motor en hij geeft aan dat het niet goed zit zet je het toch gewoon weer terug op de oude waarde.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

BBen
Berichten: 523
Lid geworden op: zo sep 05, 2010 3:29 pm
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door BBen » zo mei 15, 2011 3:00 pm

stanley schreef:Honda geeft niet voor niets 2.9/2.9 op als bandenspanning dit is geen advies maar de motor met zijn gewicht heeft dit nodig, wat je nu ook zou kunnen zeggen is de aanhaal moment van de bouten, lager aan trekken is toch een advies :n het is een gegeven. Als je wat veranderd aan de motor en hij geeft aan dat het niet goed zit zet je het toch gewoon weer terug op de oude waarde.
Boutjes is wel iets anders vind ik, zet jij alles vast met de momentsleutel (zal waarschijnlijk ook niet nodig zijn omdat jij iets meer boutjes vastzet als ik :wink: ). Maar zoals gezegd zonder koffers is er niets aan de hand, met koffers ook niet alleen rond de 70 trillen van het stuur als ik hem los laat.

Op 2.9 had ik ook het gevoel dat ik meer moest werken om de bocht in te komen, 2.7 heeft dat voor mijn gevoel alleen maar verbetert. Anders moet je donderdag maar eerst eens proefrijden voor de PR3 eronder komen.

Wat ook nog meespeelt is 2.9 aan de pomp is dat wel echt 2.9, is dat apparaat wel goed. Ik denk dat 2.9 of 2.7 niet zo heel erg is als je nu naar 2.5 gaat heb je het wel over een hoog percentage maar die 0.2 zal alleen maar ervoor zorgen dat mijn banden iets harder slijten en dat is weer alleen maar goed voor..... :lol:
:black

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door Man in Black-Bird » zo mei 15, 2011 3:16 pm

Wat ook nog meespeelt is 2.9 aan de pomp is dat wel echt 2.9, is dat apparaat wel goed. Ik denk dat 2.9 of 2.7 niet zo heel erg is als je nu naar 2.5 gaat heb je het wel over een hoog percentage maar die 0.2 zal alleen maar ervoor zorgen dat mijn banden iets harder slijten en dat is weer alleen maar goed voor.....


Daarom heb ik een Digitale bandenspannings meter bij het gereedschapsetje van mijn BB .en gebruik hem ook altijd voor controle

of de juiste spanning (2.9) in de banden zit !!

BBen
Berichten: 523
Lid geworden op: zo sep 05, 2010 3:29 pm
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door BBen » zo mei 15, 2011 3:32 pm

En is die geijkt? Ik heb zo'n ding niet dus ik weet niet of dat nodig is maar het lijkt mij dat gereedschap waar je mee meet/controleert ook af en toe geijkt zou moeten worden.
Maar ik zou denk ik meer vertrouwen op je digitale meter dan de pomp.

Als de vrouw een beetje opschiet ga ik zo nog even langs de pomp en kijken of ik verschil merk met de koffers, ik denk haast van wel want is toch wel een aardig gewicht erbij.

Die 2.9 van Honda, houden ze dan ook rekening met de persoon op de motor? Ik weeg 80KG (soms 81 na een BBQ) maar er zijn er ook die volgens mij iets meer wegen :wink: Lijkt mij toch ook wel iets waar je rekening mee moet houden of niet?

edit- even een check 2.9 voor en achter dus altijd of je nu vol bepakt met 2 man erop zit is het voorschrift?
:black

BBen
Berichten: 523
Lid geworden op: zo sep 05, 2010 3:29 pm
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door BBen » zo mei 15, 2011 4:32 pm

Ok eigenwijsje is weer terug van een korte test.

Eerst beugel en koffers met inhoud erop, naar de pomp 1,5 km van mijn huis en alles op 2.9 gezet voor was nu trouwens 2.5 en achter 2.6 en ik heb ook al een week of 3 niet gecheckt omdat ik eigenlijk na de K&K niet meer heb gereden.
Maar normaal zet ik ze op 2.7.

Waarom ik ze trouwens op 2.7 heb gezet is omdat ik van de RF900 af kwam die veel zachter is met zijn standaard veertjes van de Bird met Hyperpro. Dus niet zo zeer voor het sturen maar meer voor de stugheid zeg maar. Dat merkte ik nu ook op 2.9 is ie wel erg hard, dit kan ik uiteraard (laten) afstellen. Ik heb vooral "last" bij drempels en hobbelige wegen, last is een groot woord maar voor mijn gevoel zit het een beetje tegen een hardtail aan zeg maar.
Dit kan ook met mijn rug te maken hebben, omdat ik een rechte onderrug heb ipv een soort S erin. Zijn ze een paar jaar geleden achter gekomen toen ik last van mijn rug kreeg in een Ford Transit (wat een K bus was dat zeg, maar daar kunnen er meer over meepraten :wink: ).
Dus voordat ik de Variobar en Superbrace eraf had was ik naar 2.7 gegaan en daarna dus niet meer naar 2.9.

Met koffers op 2.9 is het trillen nu veel minder, ik merkte het eerst tussen de 60 en 80 en nu ongeveer tussen de 65 en 75 en dan als ik het in procenten moet uitdrukken wel 80% verbetering.
Zonder koffers maar wel even de beugels laten zitten (Sw-Motech kun je er zo afhalen) veert hij dus weer iets te hard (achter) naar mijn zin en als ik heeeeeel erg kritisch ben rond de 70 heel lichtjes het stuur heen en weer maar makkelijk zonder handjes te doen. Dus het valt mij nu pas op. Er is dus niets mis met de motor (wat ik ook al niet dacht trouwens) maar zal puur in de banden zitten wat volgens mij een normaal verschijnsel is.

Donderdag dus nieuwe bandjes en op 2.9 zetten (zal bij Stan wel goed zitten) en dan weer testen, ook al zijn de huidige banden nog best goed ze zijn niet nieuw meer.
En toch maar een metertje kopen, dan heb je altijd een vast punt of je nu 2.7 of 2.9 doet.
:black

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door Man in Black-Bird » zo mei 15, 2011 4:57 pm

En is die geijkt? Ik heb zo'n ding niet dus ik weet niet of dat nodig is maar het lijkt mij dat gereedschap waar je mee meet/controleert ook af en toe geijkt zou moeten worden.
Maar ik zou denk ik meer vertrouwen op je digitale meter dan de pomp.



Dus nu wel vetrouwen in de digmeter bij de pomp ?? word toch tijd dat je zelf geijkt word :) :wink:

En deze dig en analoog meters gebruik ik en vaak bij de zelfde pomp mijn banden op spanning breng

en alle drie de meters exact de zelfde waarde aangeven dus mag ik er vanuitgaan dat het klopt en doe dit dan ook :) !!

Bridgestone dig meter

Afbeelding

En een klassieke MotoMeter geleverd als accessoires bij een Porche 356

Afbeelding



vgr MiBB

BBen
Berichten: 523
Lid geworden op: zo sep 05, 2010 3:29 pm
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door BBen » zo mei 15, 2011 5:44 pm

Man in Black-Bird schreef:En is die geijkt? Ik heb zo'n ding niet dus ik weet niet of dat nodig is maar het lijkt mij dat gereedschap waar je mee meet/controleert ook af en toe geijkt zou moeten worden.
Maar ik zou denk ik meer vertrouwen op je digitale meter dan de pomp.



Dus nu wel vetrouwen in de digmeter bij de pomp ?? word toch tijd dat je zelf geijkt word :) :wink:

En deze dig en analoog meters gebruik ik en vaak bij de zelfde pomp mijn banden op spanning breng

en alle drie de meters exact de zelfde waarde aangeven dus mag ik er vanuitgaan dat het klopt en doe dit dan ook :) !!

Bridgestone dig meter

Afbeelding

En een klassieke MotoMeter geleverd als accessoires bij een Porche 356

Afbeelding



vgr MiBB
Nee ik vertrouw niet op de pompmeter, dan lees je mijn bericht niet goed (of ik formuleer het anders), ik bedoel jouw metertje is die geijkt :wink: (spijkers op laag water zoeken he)
Maar even serieus, iets wat meet wat het ook is moet toch af en toe gecontroleerd worden. De echt kilo waar alle apparaten mee worden geijkt wijkt ook af zag ik pas in DWDD :wink: :wink: .

Als je 3 meters hebt die gelijk zijn klopt dat 99,9% wel natuurlijk.

Ik wordt trouwens nu ook geijkt met dit verhaal, uiteindelijk is mijn conclusie dat 2.9 wel degelijk nodig is met koffers/duo en eigenlijk ook solo maar dat ik met de achtervering iets soepeler moet en dan toch op 2.9 (en vaker op spanning checken). Het risico van 2.7 is dat als je dus even niet checkt je op 2.5 kan zitten en dat is uiteraard wel een groot verschil.

Dus even de nieuwe bandjes erop en dat gaat zeker verschil maken met sturen, die zijn toch weer ronder.
:black

BB-Rob
Berichten: 250
Lid geworden op: do jul 12, 2007 11:09 am
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door BB-Rob » ma mei 16, 2011 7:40 am

Tipper de tip: bij Action verkopen ze goede maar zeer goedkope (paar euro) digitale bandenspanningsmeters die er precies zo uitzien (en ik denk gelijk zijn aan) de duurdere typen zoals de digitale Bridgestone-meter van Man in Black-Bird.

BBen
Berichten: 523
Lid geworden op: zo sep 05, 2010 3:29 pm
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door BBen » ma mei 16, 2011 7:47 am

BB-Rob schreef:Tipper de tip: bij Action verkopen ze goede maar zeer goedkope (paar euro) digitale bandenspanningsmeters die er precies zo uitzien (en ik denk gelijk zijn aan) de duurdere typen zoals de digitale Bridgestone-meter van Man in Black-Bird.
Ok goeie tip. Action spul is niks mis mis mee. Als ik die voor donderdag heb kan ik weer ijken met mijn nieuwe bandjes :wink:
:black

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door Man in Black-Bird » ma mei 16, 2011 11:31 am

BB-Rob schreef:Tipper de tip: bij Action verkopen ze goede maar zeer goedkope (paar euro) digitale bandenspanningsmeters die er precies zo uitzien (en ik denk gelijk zijn aan) de duurdere typen zoals de digitale Bridgestone-meter van Man in Black-Bird.

eeeh ik kreeg hem gratis dus weet niet wat hij kost :wink:

BBen
Berichten: 523
Lid geworden op: zo sep 05, 2010 3:29 pm
Contacteer:

Re: Met koffers beter door de bochten

Bericht door BBen » zo mei 22, 2011 2:13 pm

Ze hebben die meter niet meer bij de action, was een in/out artikel.

Maarja, die scoor ik nog wel een keer.

Nu zitten de PR3 eronder en hij gaat weer superstrak over de weg, trillen kwam uit de voorband.
Ik ga nu braaf op 2.9 rijden en de vering (laten) afstellen. Het achterwiel blijft trouwens op de grond staan als ie op de bok staat ook met de PR3.

Stan heeft nog een mooie mod laten zien op zijn Bird die ik nu ook overweeg, een HPA (draaiknop die op de 3d Shock zit om heel makkelijk de vering in te stellen).
Maarja je kunt die euro's maar een keer uitgeven he.

Blijft bizar hoe je met zo een zware motor zo makkelijk kunt rijden, elke keer weer genieten :D
:black

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten