Grondspeling..............

De locatie voor Off-topic, slapgelul, moppen en filmpjes.
Rhino
Contacteer:

Bericht door Rhino » zo mei 06, 2007 9:14 pm

euh :shock: wat moet ik dan meten. Is dat de vorkpoot ofzo... :?:

Ankertje
Contacteer:

Bericht door Ankertje » zo mei 06, 2007 9:25 pm

Rhino schreef:euh :shock: wat moet ik dan meten. Is dat de vorkpoot ofzo... :?:
De veer van de achterschokdemper. De lengte van de veer als de motor op de bok staat met het wiel van de grond.

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Rhino
Contacteer:

Bericht door Rhino » zo mei 06, 2007 9:44 pm

ok wordt van de week.......Maar tot dusver? iets bijzonders of ga ik gewoon lekker door de bocht :wink:

Ankertje
Contacteer:

Bericht door Ankertje » zo mei 06, 2007 9:54 pm

Rhino schreef:ok wordt van de week.......Maar tot dusver? iets bijzonders of ga ik gewoon lekker door de bocht :wink:
Ik vermoed dat de veervoorspanning wat aan de lage kant is.
De rest ziet er vrij normaal uit. Wat me opviel is dat het randje van je band er nog redelijk heel uit ziet.
Wat ook opvalt is dat er twee schaafplekken op je kuip zitten biede onder een andere hoek. De een ook wat verder naar voren dan de ander.

Ben echt nieuwsgierig naar je de lenget van die achterveer.

Kayak.

Frank Switser

Bericht door Frank Switser » ma mei 07, 2007 12:34 pm

FilaMenT schreef:
Frank Switser schreef:
FilaMenT schreef:Sorry Frank je zit er naast. Het is andersom.

Bij een slappe veer en een kleine opening in het ventiel komt de schokbreker niet op tijd omhoog. Hij blijft juist daarop hangen. Men waarschuwd daar ook voor.
Stel je de veer strakker dan zal deze de schokbreker sneller terug laten komen. Omdat dat niet te snel mag gebeuren moet je dus de rebound iets verhogen. Dus de opening in het ventiel kleiner maken.

Probeer het zelf maar eens Mark. Verhoog de veervoorspanning, en meet de tijd op. Ingaande slag moet even snel zijn als uitgaande slag.
Klopt helemaal. Induwen gaat moeilijker dus moet hij ook met meer moeite terug omhoog komen. Dus meer rebound.

Als jij de rebound of uitgaande demping wilt verminderen als je de veervoorspanning wilt verhogen prima hoor. Ik hou je niet tegen maar ik persoonlijk hou niet zo van een instabiele fiets die tankslappers kan maken en schuddend en schommelend de hoek om gaat.
Nee dit is niet overdreven. Deze effecten staan beschreven in de gebruiksaanwijzingen van Hyperpro, WP en noem ze allemaal maar.

Kijk eens in het boekje dat je bij de shock gekregen hebt. Op de een na laatste pagina staat in de tabel dat je bij meer veervoorspanning achter minder uitgaande demping moet instellen (en omgekeerd).

EDIT: blijkbaar moet je de tabel anders lezen dan het lijkt....
Ik moet tot mij eeuwige schande toegeven dat Mark gelijk had, en ik niet.... :oops:
Laatst gewijzigd door Frank Switser op ma mei 07, 2007 5:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Rhino
Contacteer:

Bericht door Rhino » ma mei 07, 2007 4:58 pm

:shock: Ik heb helemaal niets gekregen bij Hyperpro behalve de montage.....

Raptor
Contacteer:

Bericht door Raptor » ma mei 07, 2007 5:59 pm

Frank Switser schreef:
FilaMenT schreef:
Frank Switser schreef:
en duidelijkheid keert terug...bedankt Lampie!!!! :+:
Een turbo is onmisbaar... AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

XX@nder
Contacteer:

Bericht door XX@nder » ma mei 07, 2007 8:02 pm

Frank Switser schreef:EDIT: blijkbaar moet je de tabel anders lezen dan het lijkt....
Ik moet tot mij eeuwige schande toegeven dat Mark gelijk had, en ik niet.... :oops:
@Reef: Kunnen we ook een enkele posting stickie maken? Dit is gescheidenis zeg ik je :wink:

RK
Contacteer:

Bericht door RK » ma mei 07, 2007 8:06 pm

XX@nder schreef:
Frank Switser schreef:EDIT: blijkbaar moet je de tabel anders lezen dan het lijkt....
@Reef: Kunnen we ook een enkele posting stickie maken? Dit is gescheidenis zeg ik je :wink:
`

:-_ :-_ :-_

Frank Switser

Bericht door Frank Switser » ma mei 07, 2007 8:09 pm

XX@nder schreef:
Wie is er gescheiden dan?

RK
Contacteer:

Bericht door RK » ma mei 07, 2007 8:11 pm

Frank Switser schreef:
XX@nder schreef:
Wie is er gescheiden dan?
zit dat manneke niet te pesten , hij kan er ook niks aan doen ............ :wink: :lol: :lol: :lol:

Ankertje
Contacteer:

Bericht door Ankertje » ma mei 07, 2007 8:11 pm

:lol: :lol: :lol:

Kayak.

Ankertje
Contacteer:

Bericht door Ankertje » di mei 08, 2007 8:33 pm

XXviking schreef:Ik zal dat gelijk morgen proberen. (als mij dat lukt dan)
Van daag met zoontje lief achterop gingen de stepjes aan de gront in een bogt waar dat vroeger nooit gebeurde.
Heefd iemand mischien een fototje van de betreffende veer met schroef zo dat ik zeker weet dat ik het juiste doe?
Hier je foto's Viking.

Afbeelding

Afbeelding

Aan de onderkant van de schokbreker net boven het gat voor de bevestigingsbout zit een schroefje dat kan je een klikje naar rechts draaien om de rebound te verhogen. Naar links verlagen. Klikje voor klikje en elke keer uitproberen op de zelfde weg.
De veervoorspanning kan je verhogen door de moeren met de inkepingen boven op de veer straker aan te draaien. Doe het omwenteling voor omwenteling en elke keer uit proberen.

O ja, Frank en ik waren er uit. Je kan veilig mijn advies volgen.

Succes.

Laatst gewijzigd door Ankertje op wo mei 09, 2007 7:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Kayak.

XXviking
Contacteer:

Bericht door XXviking » di mei 08, 2007 9:31 pm

Perfect!!! Dit is precies wat ik noodig had.
Zo als de fransen zeggen: "Jij bent een kool!" of een "soes" kan ook :wink:

Ankertje
Contacteer:

Bericht door Ankertje » wo mei 09, 2007 8:08 pm

Rhino,

Ik kom tot de conclusie dat je veervoorspanning voor dat ritje met schaafplekken aan je kuip veel te laag is geweest.

Op een van de foto's staat ook de rechterzijkant van je achterband en wat me opviel dat de band niet extreem op het uiterste zijkantje belast is geweest. Wat ook opviel dat er op twee plaatsen achter achter elkaar schaafplekken zitten. Ook zijn je stepjes ver afgesleten.
Toch zijn de hoogte maten en geometrie van je BB bijna gelijk aan die van mij. Alleen heb je de voorvork 3 mm meer doorgestoken dan bij mijn BB. Dat heeft zeker invloed de motor staat voor wat lager.
Dat de achterveer en de rest van de motor door Hyperpro is afgestled zegt in dit geval niet zo heel erg veel. ik denk dat ze je BB goed hebben afgesteld voor normaal weggebruik met een niet al te grote gewichtsbelasting.

Als ik alles bij elkaar optel en zeker de inzakking van ruim 4 cm als je op je BB gaat zitten kan niet anders verzonnen krijgen dan dat je achterveer voor dat ritje veel te weinig veervoorspanning heeft gehad.
Ik wil je adviseren deze te verhogen en de rebound ook wat te verhogen. het gevlog zal zijn dat je veel schuiner kunt gaan voordat de kuip op straat komt. Probeer het eens met 2 omwentelingen van de moer boven op de veer van de demper. Is het niet genoeg doe je nog een omwenteling en daarna zo nodig een halve.

Dit heb ik ook met Dirko besproken en we komen tot dezelfde redenering en conclusie.

Kayak.

Raptor
Contacteer:

Bericht door Raptor » wo mei 09, 2007 9:20 pm

FilaMenT schreef:Rhino,

Ik kom tot de conclusie dat je veervoorspanning voor dat ritje met schaafplekken aan je kuip veel te laag is geweest.

Op een van de foto's staat ook de rechterzijkant van je achterband en wat me opviel dat de band niet extreem op het uiterste zijkantje belast is geweest. Wat ook opviel dat er op twee plaatsen achter achter elkaar schaafplekken zitten. Ook zijn je stepjes ver afgesleten.
Toch zijn de hoogte maten en geometrie van je BB bijna gelijk aan die van mij. Alleen heb je de voorvork 3 mm meer doorgestoken dan bij mijn BB. Dat heeft zeker invloed de motor staat voor wat lager.
Dat de achterveer en de rest van de motor door Hyperpro is afgestled zegt in dit geval niet zo heel erg veel. ik denk dat ze je BB goed hebben afgesteld voor normaal weggebruik met een niet al te grote gewichtsbelasting.

Als ik alles bij elkaar optel en zeker de inzakking van ruim 4 cm als je op je BB gaat zitten kan niet anders verzonnen krijgen dan dat je achterveer voor dat ritje veel te weinig veervoorspanning heeft gehad.
Ik wil je adviseren deze te verhogen en de rebound ook wat te verhogen. het gevlog zal zijn dat je veel schuiner kunt gaan voordat de kuip op straat komt. Probeer het eens met 2 omwentelingen van de moer boven op de veer van de demper. Is het niet genoeg doe je nog een omwenteling en daarna zo nodig een halve.

Dit heb ik ook met Dirko besproken en we komen tot dezelfde redenering en conclusie.

wauw, klinkt bijna professioneel :shock:
Een turbo is onmisbaar... AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ReeF
Contacteer:

Bericht door ReeF » wo mei 09, 2007 9:48 pm

T is nie voor nix Lampie :wink:
Proud member of the Adventure Chaptor

Rhino
Contacteer:

Bericht door Rhino » vr mei 11, 2007 11:26 am

Heeeeee, bedankt hoor. Ik ga die veer eens 'opschroeven' en kijken of het verbeterd. Hoe zit dat met die rebound? rechtsom draaien en hoeveel dan?
@Dirko; kan ik anders eens bij jou langs tuffen?

Ga nu toch wel even verdiepen in dat veergedoe; inveren, rebound, voorspanning.... :shock: Heb het nog niet allemaal op een rijtje en ben bijzonder dankbaar voor al jullie input. Heb de circuittraingen laten schieten omdat ik eerst zeker wil weten dat het goed is.

Wat is nu de beste manier om te kijken of het voldoende is? Gaan zitten, kijken of ie minder inveert? een leuke bocht opzoeken? (met alle aandegrondrakenvankuipdelen vandien?)

Dirko
Contacteer:

Bericht door Dirko » vr mei 11, 2007 6:32 pm

je mag rustig es bij me langs tuffen hoor bedoel je dan op de zaak of me werkplaats aan huis :lol: :lol: :lol:

Dan gaan we proberen één en ander af te stellen
Een Wheely overkomt je!!!!!............ Toch

Het kan altijd harder!!

XX@nder
Contacteer:

Bericht door XX@nder » vr mei 25, 2007 8:52 am

@Rhino: Is er al meer bekend over de oorzaak? Ben toch wel nieuwsgierig naar de oorzaak.

Fokkie78

Re: Grondspeling..............

Bericht door Fokkie78 » di jun 15, 2010 10:33 pm

Hoi Rhino,

Ik las dat jij tijdens een circuittraining wat kuipschade hebt opgelopen.
Helaas heb ik op dit moment, na een weekendje toeren in de Eifel, soortgelijke schade aan mijn motor (links en rechts).
Toen ik de schade ontdekte kon ik haast niet geloven dat het door bochtenwerk kwam, want ik had niet de indruk dat ik tot het uiterste ben gegaan. Ik heb de stepjes wel regelmatig gevoeld, maar die zitten wel erg makkelijk aan de grond.
Maar nadat ik jouw bericht op dit forum las weet ik dat het dus wel door een beetje plat bochtenwerk wordt veroorzaakt. Het is wel een bewijs dat de Blackbird zich makkelijk door bochten laat sturen, maar ik ben natuurlijk niet zo blij met mijn schade...

Mijn vragen (aan Rhino, en mede BB-forummers):
-Wat was jij kwijt om de schade te laten herstellen?
-Was dit voor schade aan één kant of twee kanten?
-Bestaat er iets om je kuip te beschermen tegen dit soort schade? (Bijv. zoiets als kneepads op een leren pak)
-Kun je dit soort schade opgeven bij de verzekering? Ik ben all-risk verzekerd.

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Groeten, Marc

Evelakes
Contacteer:

Bericht door Evelakes » di jun 15, 2010 10:47 pm

heb jij Hyperpro of vergelijkende progresieve veering op je BB dat helpt ook aanzienlijk.
Verder kun je hem nog ophogen aan de achterkant max 6mm met ringen (op de achterdemper.)
Eigelijk moeten je slijtpennen al de grond raken en niet je kuip als waarschuwing.

En als de kuipschade /schaafschade is onder kun je evntueel nog van die Honda stickers er overheen plakken zie nogal veel bij
een blackbird op die plekken.

Fokkie78

Bericht door Fokkie78 » di jun 15, 2010 11:23 pm

Evelakes schreef:heb jij Hyperpro of vergelijkende progresieve veering op je BB dat helpt ook aanzienlijk.
Verder kun je hem nog ophogen aan de achterkant max 6mm met ringen (op de achterdemper.)
Eigelijk moeten je slijtpennen al de grond raken en niet je kuip als waarschuwing.

En als de kuipschade /schaafschade is onder kun je evntueel nog van die Honda stickers er overheen plakken zie nogal veel bij
De slijtpennen raken bij mij ook wel de grond, maar ik heb ze soms wel een stukje omhoog laten veren.
Ik heb hem verder helemaal standaard. Geen andere veren of iets dergelijks, en dat was ik ook niet echt van plan. Hij rijdt zo al goed genoeg! :lol:
Ik zoek eigenlijk meer naar een oplossing in de vorm van bescherming op de kuip.
Zo'n honda sticker is wel een goed idee om de schade te verbergen, maar dan duurt het niet lang voordat die sticker ook beschadigd is. Of bestaan er slijtvaste stickers? :wink:
Ik denk nu dat er een strookje tectyl op komt. Is bij herhaling ook weer makkelijk bij te werken.

Markos
Contacteer:

Bericht door Markos » wo jun 16, 2010 3:31 pm

Kheb vaker deze schade gezien oa bij stanley in zandvoort!!
blijkt maar weer dat een blackbird geen echt circuitmonster is :violin: ,mijn advies koop een brommert erbij voor het circuit :D
Met een raket op `t dak

Motorpsycho
Contacteer:

Bericht door Motorpsycho » wo jun 16, 2010 5:41 pm

Fokkie78 schreef:
Evelakes schreef:heb jij Hyperpro of vergelijkende progresieve veering op je BB dat helpt ook aanzienlijk.

De slijtpennen raken bij mij ook wel de grond, maar ik heb ze soms wel een stukje omhoog laten veren.
Ik heb hem verder helemaal standaard. Geen andere veren of iets dergelijks, en dat was ik ook niet echt van plan. Hij rijdt zo al goed genoeg! :lol:
Ik zoek eigenlijk meer naar een oplossing in de vorm van bescherming op de kuip.
Zo'n honda sticker is wel een goed idee om de schade te verbergen, maar dan duurt het niet lang voordat die sticker ook beschadigd is. Of bestaan er slijtvaste stickers? :wink:
Ik denk nu dat er een strookje tectyl op komt. Is bij herhaling ook weer makkelijk bij te werken.
Ik wil niet lullig doen, maar als je zo blijft rijden ga je er een keer gruwelijk hard af :shock: Dat wens ik niemand toe :D

De reden waarom ik dat zeg:

Als je een bocht neemt en je raakt met je kuip de grond zal er een opwaardse druk ontstaan die de grip van je banden vermindert. Of zelfs zo veel vermindert dat 1 van je wielen geen contact met de weg meer heeft :shock: Kort om, je zit elke keer over de grens van wat de BB kan.

De oplossing:

1* Andere veren monteren (Hyperpro) en de motor van achteren ophogen zo als Evelakes omschrijft.
De motor veert met de originele veren, door de centrifugaal krachten, zo diep in dat je grondspeling te weinig wordt. Dit kan je behoorlijk verminderen tot zelfs voorkomen door je vering voor en achter te upgraden. Bijkomend voordeel is; dat je motor ook stukken strakker stuurt en de remweg aanzienlijk verkort wordt ten opzichte met de originele vering.

2* Minder plat door de bocht, dus zelf meer naast de motor hangen zodat de motor rechter blijft. Net zo als 'Mr Elbow' Spies :]

Als ik eerlijk ben kan je beter voor optie 1 gaan en geen risico's meer nemen, ik heb verhalen genoeg gehoort en gezien dat men op deze wijze zichzelf en de BB in de poeier reden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :wink:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Plaats reactie