Overleg MRB vrijstelling mislukt

De locatie voor Off-topic, slapgelul, moppen en filmpjes.
Plaats reactie
Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Overleg MRB vrijstelling mislukt

Bericht door Man in Black-Bird » ma apr 15, 2013 7:06 pm

Bij monde van FEHAC voorzitter Bert Pronk hoorden wij zojuist dat het overleg over de MRB vrijstelling voor klassiekers is mislukt. Het is niet helemaal duidelijk of het nu een definitieve mislukking betreft, of dat het overleg op een later tijdstip wordt verder gevoerd.

De overlegalliantie bestaande uit de ANWB, BOVAG, FEHAC, KNAC en de RAI Vereniging gingen aan tafel met het toch alleszins redelijke voorstel de vrijstelling voor benzineauto’s op te schroeven naar dertig jaar, en die voor diesel- en LPG naar 40 jaar. (Hoewel wij ons afvragen in hoeverre dat laatste helpt aan een verbetering van het milieu.) Op basis van het internationale leeftijdsgrens voor oldtimers van dertig jaar en ouder.
Maar minister Weekers vindt het niet genoeg. Hij wil – zoals wij begrijpen – deze categorie oldtimers belasten met een kwarttarief MRB dan wel via een dagenkaart. Daarnaast wil hij ook klassieke motoren en vrachtauto’s belasten, terwijl de overlegalliantie de huidige regelingen voor deze voertuigengroep in stand wil houden.

“De alliantie maakt zich ernstig zorgen over de schade, die door bezitters, handelaars en restaurateurs van klassiekers wordt geleden,” meldt de FEHAC. Volgens door ons onbevestigde bronnen schijnt de voorgestelde regeling ‘te duur’ te zijn. Lees in dit geval; het brengt minder op. Direct dan, aan MRB, want de uiteindelijke plus in de begroting hierdoor is nog een erg groot vraagstuk. Weekers stuurt nu zeven verschillende voorstellen naar de Tweede Kamer.

Een positief geluid lezen wij in het hele verhaal: de vrijstelling MRB voor oldtimer gaat weliswaar veranderen, maar zal zeker niet komen te vervallen. Hoe dan ook, het is nog even onzeker.

Het is op dit moment niet duidelijk of het overleg wordt gestaakt of nog verder gaat. Wij houden U op de hoogte.

bron : AutoMotorKlassiek

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Overleg MRB vrijstelling mislukt VERVOLG

Bericht door Man in Black-Bird » wo apr 17, 2013 1:24 pm

Vandaag vond het Algemeen Overleg Belastingplicht, waarbij staatssecretaris Weekers van Financiën zijn brief met daarin 6 mogelijkheden voor de nieuwe oldtimerregeling zou gaan toelichten en vragen hierover zou beantwoorden.

De 6 opties voor de nieuwe oldtimerregeling die Weekers in zijn brief aan de Tweede Kamer noemde zijn als volgt:
1.Leeftijdsgrens voor vrijstelling van motorrijtuigenbelasting per 1 januari 2014 verhogen naar auto’s van 30 jaar en ouder, met daarbij het heffen van LPG-toeslag en dieseltoeslag in de structurele situatie.
2.Vrijstelling van motorrijtuigebelasting voor benzineauto’s van 30 jaar en ouder en vrijstelling van diesel- en LPG-auto’s van 40 jaar en ouder.
3.Idem als 2, maar met een invoering van een kwarttarief voor motorrijtuigenbelasting (30 jaar voor benzine-auto’s en 40 jaar voor diesel- en LPG-auto’s).
4.Gehele rijstelling voor voertuigen ouder dan 40 jaar (geen onderscheid in brandstofsoort).
5.Invoering van een 30-dagenkaart (op basis van schorsing waarbij 30 dagen per jaar de auto de weg op mag, dit moet digitaal gemeld worden).
6.Kilometerregistratie en heffing op basis van verreden kilometers voor auto’s van 30 jaar en ouder.



Zoals reeds bekend is het overleg met de oldtimer-alliantie mislukt omdat deze oldtimer-alliantie alleen akkoord wilde gaan met een verhoging van de leeftijdsgrens, zonder verdere financiële consequenties. Volgens staatssecretaris Weekers was dit geen realistische mogelijkheid omdat deze te duur zou zijn. Weekers gaf in zijn brief aan een voorkeur te hebben voor optie 3, 5 en in mindere mate optie 4.

Bij het overleg werden de standpunten van de diverse politieke partijen al gauw duidelijk:
Neppèrus (VVD) heeft twijfels over de uitvoerbaarheid van de dagenkaart. De echte oldtimers die het cultureel erfgoed weerspiegelen moeten wat haar betreft ontzien worden en daarom ziet zij het meest in optie 4: het verhogen van de leeftijdsgrens naar 40 jaar. Ook het kwarttarief (optie 3) vindt zij bespreekbaar.
Groot (PvdA) heeft ook twijfels over de uitvoerbaarheid van de 30-dagenkaart. Groot ziet het meest in optie 3 omdat iedereen dan een steentje bijdraagt, en optie 4 is voor Groot zeker bespreekbaar omdat dit het cultureel erfgoed beschermt en aansluit op de eerdere motie van Bashir (SP).
Bashir (SP) is geen voorstander van het kwarttarief. Volgens Bashir zou de invoering van het kwarttarief leiden tot een export van oldtimers.
Van Vliet (PVV) verzoekt Weekers om opnieuw in overleg te treden en te kijken naar welke opties het meest haalbaar zijn en op draagvlak van de branche-organisaties kan rekenen. Van Vliet ziet het meest in een optie waarbij oldtimerbezitters kunnen kiezen uit een dagenkaart-systeem en kwartaalbelasting. Ook zouden auto’s van 50 jaar en ouder volledig vrijgesteld moeten worden.

Weekers betreurt het dat hij er met de oldtimer-alliantie er niet uitgekomen is. Volgens hem wilden de oldtimer-alliantie alleen vasthouden aan de leeftijdsverhoging en andere opties waren bij de branche-organisaties niet bespreekbaar. Zo gaf Weekers aan dat het idee van Van Vliet (oldtimerbezitter krijgt keuze uit dagenkaart of kwarttarief) aan de branche-organisaties was voorgelegd maar dat deze er geen heil in zagen.

De staatssecretaris erkende dat auto’s die op dit moment geen APK-plicht hebben (zoals auto’s uit de jaren ’40 en ’50) ook vrijgesteld moeten blijven in de nieuwe regeling. Volgens Weekers zal dit ook passen binnen het budget.

De mogelijkheid voor de oldtimerbezitter om te kiezen tussen een dagenkaart en kwarttarief vindt Weekers een zeer goede optie: auto’s die gekoesterd worden zullen niet op straat staan en is een 30-dagenkaart een goede oplossing, maar auto’s die buiten staan (bij de dagenkaart is een voertuig geschorst en mag daarom niet op de openbare weg staan) kunnen dan prima uit de voeten met een kwarttarief. Weekers vindt het kwarttarief, dat gemiddeld 130 Euro zal zijn, zeer schappelijk en betaalbaar.

Weekers gaf aan dat hij een “ultieme poging” zal doen, waarbij hij probeert om tot een nieuw ontwerp voor de oldtimerregeling te komen. Dit voorstel zal uitgaan van optie 3, 4 en 5 met daarbij de kanttekening dat de kosten niet hoger dan 20 miljoen euro mogen bedragen. Wanneer een optie rond (of boven) de 30 miljoen euro blijkt te komen valt deze optie af (lees: minder op te brengen aan MRB, red.) Weekers hoopt dat de branche-organisaties dit voorstel zullen steunen, zo niet dan hoopt hij een meerderheid in de Kamer hiervoor te vinden. Dit nieuwe voorstel zal Weekers per brief aan de Tweede Kamer begin volgende week bekend maken, zodat het voorstel vóór het mei-reces behandeld kan worden.

Rob ter Huurne, http://www.volvotips.com

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Overleg MRB vrijstelling gelukt

Bericht door Man in Black-Bird » wo apr 24, 2013 9:45 pm

De afspraken uit het regeerakkoord over motorrijtuigenbelasting voor oldtimers worden versoepeld. Dat is het gevolg van een akkoord dat staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) heeft gesloten met een aantal brancheverenigingen die de belangen van eigenaren van oldtimers vertegenwoordigen. Bronnen in Den Haag bevestigen berichtgeving daarover bij BNR.

De leeftijdsgrens voor belastingvrije benzineauto's gaat naar 40 jaar. Voor benzineauto's ouder dan 26 jaar komt er een zogeheten 'kwarttarief', met een maximum van 120 euro per jaar. Diesels en lpg-auto's zijn uitgezonderd van het kwarttarief.

Verder komt er een overgangstermijn voor personen- en bestelauto's die rijden op benzine, voor motorfietsen, bussen en vrachtauto's ouder dan 26 jaar.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten