Aux2 modificatie autocom Super Pro Avi

Stel je je vragen over GPS techniek Garmin / TomTom of andere merken en systemen !
MXXL
Berichten: 1207
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:44 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Aux2 modificatie autocom Super Pro Avi

Bericht door MXXL » vr jan 04, 2008 6:55 pm

Zoals een aantal van jullie zullen weten is er een probleem met het telefoneren via de aux 2 poort van de autocom Super Pro Avi. Aux2 heeft de neiging om het volume 50% omlaag te gooien zodra je start met praten, hierdoor is een telefoon gesprek nagenoeg niet te volgen.

De modificatie zorgt ervoor dat AUX2 gewoon vol open blijft staan als je praat, hierdoor zal de telefoon beter te verstaan zijn en heb je ook minder problemen met muziek die wegvalt bij windruis die de vox opengooit.

Met dit probleem krijg je te maken als je gebruikt maakt bijvoorbeeld een telefoon met MP3 speler die je op AUX2 aansluit maar ook met de aansluiting van de Zumo op de autocom

De modificatie is vrij makkelijk om uit te voeren, er moet van de achterzijde van de printplaat van de autocom een weerstand verwijderd worden. Hierbij de foto die mij toegezonden is van Autocom:

Afbeelding

Op onderstaande foto's heb ik in stappen laten zien wat ik gedaan heb, tevens volgen er wat foto's van mijn PTT oplossing.

Allereerst moet je de behuizing open maken, de schroeven hiervoor zitten keurig achter de sticker, toen ik mijn autocom net had heb ik geprobeerd de sticker los te maken, dit lukt maar je krijgt hem nooit meer goed terug, daarom raad ik je aan om de gaten waar de schroeven achter zitten met een stanley mesje uit te snijden:

Afbeelding

Hieronder verschijnt de printplaat, met daarop de te verwijderen weerstand, voor de duidelijkheid hier even ingezoomd:

Afbeelding

Deze weerstand kan je netjes verwijderen met een soldeerbout, wel een laag wattage gebruiken, het zijn immers SMD componenten, hierbij nogmaals de foto maar dan zonder de weerstand:

Afbeelding

Na deze modificatie blijft bij mij het volume op aux2 keurig 100% en zal het volume van de telefoon beter moeten zijn.

Op de volgende twee foto's is te zien hoe ik bij mijn motor de PTT oplossing heb verzorgt. de originele voedingskabel ziet er zo uit:

Afbeelding

Hierbij zie je (genummerd van rechts naar links) op pin 4 en 5 een lus en op pin 7 en 8 een lus. Voor zover ik weet is dit een interne doorverbinding voor zowel de fox als de PTT.

Autocom levert twee dure kabels van rond de 60 euro vor de PTT aansluiting. De eerste is om tussen de Porto en de autocom te plaatsen met een PTT kastje eraan, de tweede is ter vervanging van de huidige voedingskabel met een PTT kastje eraan. Een veel goedkopere oplossing is om een afgeschermde kabel direct met de autocom te verbinden en aan te sluiten op de licht-seinschakelaar of eventueel een andere externe schakelaar.

Ik heb als kabel dezelfde soort kabel gebruikt die in interlinks voor audio systemen wordt gebruikt, je hebt dus een tweeaderige afgeschermde kabel nodig.

In mijn situatie heb ik met een naald de lus uit positie 4 en 8 losgetrokken, nu blijven er dus draadjes over uit positie 5 en 7. Als je deze met elkaar kortsluit dan activeer je de PTT. Aan de uiteinden van 5 en 7 heb ik de afgeschermde kabel gesoldeerd en afgewerkt met krimpkous. De kabel loopt langs het frame (onder de tank) door en heb ik op de lichtseinknop aangesloten. Hieronder twee foto's van de aansluiting:

Afbeelding

Afbeelding

Deze methode werkt nu al anderhalf jaar naar volle tevredenheid. Nu kwam Reefer laatst met een andere instructie, ik zal die voor de volledigheid erbij zetten maar ik ben niet bekend met de werking ervan, zijn instructie was:

Lus 7 en 8 gewoon laten zitten en de draad uit pin 5 kortsluiten met lus 7 en 8.

Wat het verschil is tussen beide methodes is voor mij onbekend, ik kan me voorstellen dat lus 7 en 8 te maken hebben met de vox bediening van de portofoon, maar aangezien ik alleen maar gebruik maak van de PTT bediening van de portofoon heeft dit voor mij dus geen nadelen.

Succes
Laatst gewijzigd door MXXL op di jan 08, 2008 3:28 pm, 6 keer totaal gewijzigd.
Mijn grote trots: Anne Janine Lit
Mijn kleine trots: Inge Erika Lit

MXXL

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Bericht door MarcB » vr jan 04, 2008 7:54 pm

Ik zeg goed bezig :)

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door Ankertje » vr jan 04, 2008 8:19 pm

MarcB schreef:Ik zeg goed bezig :)
Er komen nog meer plaatjes. Een how2....... :D

Beetje opschieten Mark. We zijn zoals gewoonlijk erg ongeduldig.



:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

martin
Berichten: 2923
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 7:00 pm
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door martin » vr jan 04, 2008 8:39 pm

FilaMenT schreef:
MarcB schreef:Ik zeg goed bezig :)
Er komen nog meer plaatjes. Een how2....... :D

Beetje opschieten Mark. We zijn zoals gewoonlijk erg ongeduldig.



:idea:
Waarom begin je dinsdag pas :??

MXXL
Berichten: 1207
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:44 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door MXXL » vr jan 04, 2008 8:59 pm

Jeetje wat zijn we weer ongeduldig. Mischien maak ik mij zondag wel even kwaad, kan niets beloven, ik moet morgenavond naar een Hindoestaanse bruiloft, ik heb geen idee hoe laat dat gaat worden. Ik zal in ieder geval zorgen dat ik de camera bij de hand hou.
Mijn grote trots: Anne Janine Lit
Mijn kleine trots: Inge Erika Lit

MXXL

Hertog Jan
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:25 pm

Bericht door Hertog Jan » vr jan 04, 2008 9:33 pm

Die Hindoestaanse bruiloften duren volgens mij 6 dagen...


Groeten, Hertog Jan :xx

ReeF
Berichten: 5848
Lid geworden op: do mei 11, 2006 9:02 pm
Locatie: Schoten - Belgium
Contacteer:

Bericht door ReeF » vr jan 04, 2008 9:35 pm

Vraagje, Autocom adviseerd Aux 1 als telefoon ingang, juist omdat die de andere ingangen "over ruled" waarom ben jij weer eigenwijs ?
Proud member of the Adventure Chaptor

MXXL
Berichten: 1207
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:44 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door MXXL » vr jan 04, 2008 9:58 pm

Dit is vooral voor de gebruikers van de Zumo waarbij de muziek en de telefoon door 1 kabel gaat. Als je die op Aux1 zet, betekend dat dat er geen enkel bericht meer doorkomt, dus geen GPS en geen Porto, dat is dus geen optie.
Mijn grote trots: Anne Janine Lit
Mijn kleine trots: Inge Erika Lit

MXXL

Gebruikersavatar
MarcB
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 7691
Lid geworden op: vr mei 12, 2006 8:46 pm
Locatie: Vlijmen - The Netherlands
Contacteer:

Bericht door MarcB » vr jan 04, 2008 10:32 pm

MXXL schreef:Jeetje wat zijn we weer ongeduldig. Mischien maak ik mij zondag wel even kwaad, kan niets beloven, ik moet morgenavond naar een Hindoestaanse bruiloft, ik heb geen idee hoe laat dat gaat worden. Ik zal in ieder geval zorgen dat ik de camera bij de hand hou.
Uhm, off topic, wist niet dat je ging trouwen.... :wink:

MXXL
Berichten: 1207
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:44 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door MXXL » vr jan 04, 2008 11:05 pm

sssst :-x
Mijn grote trots: Anne Janine Lit
Mijn kleine trots: Inge Erika Lit

MXXL

ReeF
Berichten: 5848
Lid geworden op: do mei 11, 2006 9:02 pm
Locatie: Schoten - Belgium
Contacteer:

Bericht door ReeF » vr jan 04, 2008 11:20 pm

MXXL schreef:Dit is vooral voor de gebruikers van de Zumo waarbij de muziek en de telefoon door 1 kabel gaat. Als je die op Aux1 zet, betekend dat dat er geen enkel bericht meer doorkomt, dus geen GPS en geen Porto, dat is dus geen optie.
Ahaaaaaa :D

Ikke blij ik hb nog zo een goede Garmin :wink:
Proud member of the Adventure Chaptor

martin
Berichten: 2923
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 7:00 pm
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door martin » vr jan 04, 2008 11:33 pm

Ik heb mijn zumo ook op 2 aangesloten, maar heb nergens last van.

MXXL
Berichten: 1207
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:44 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door MXXL » vr jan 04, 2008 11:37 pm

martin schreef:Ik heb mijn zumo ook op 2 aangesloten, maar heb nergens last van.
Je bedoelt de telefoon en MP3 uitgang?

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de nieuwere autocom's standaard niet meer de 50% mute hebben op aux2, dus dat zou best kunnen.

Maar jij kan dus zonder problemen telefoneren via de zumo?
Mijn grote trots: Anne Janine Lit
Mijn kleine trots: Inge Erika Lit

MXXL

martin
Berichten: 2923
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 7:00 pm
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door martin » za jan 05, 2008 12:15 am

De telefoon en mp3 gaan via de zumo.

Ja het telefoneren gaat zonder problemen, van 2 kanten goed te verstaan.

Hertog Jan
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:25 pm

Bericht door Hertog Jan » za jan 05, 2008 12:19 am

martin schreef:De telefoon en mp3 gaan via de zumo.

Ja het telefoneren gaat zonder problemen, van 2 kanten goed te verstaan.
Linker oor en rechter oor ?


Groeten, Hertog Jan :xx

martin
Berichten: 2923
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 7:00 pm
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Bericht door martin » za jan 05, 2008 12:23 am

Hertog Jan schreef:
martin schreef:De telefoon en mp3 gaan via de zumo.

Ja het telefoneren gaat zonder problemen, van 2 kanten goed te verstaan.
Linker oor en rechter oor ?


Groeten, Hertog Jan :xx
Jij Hebt hem door Jan :friends:

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Bericht door Evelakes » zo jan 06, 2008 10:27 am

MXXL schreef:Jeetje wat zijn we weer ongeduldig. Mischien maak ik mij zondag wel even kwaad, kan niets beloven, ik moet morgenavond naar een Hindoestaanse bruiloft, ik heb geen idee hoe laat dat gaat worden. Ik zal in ieder geval zorgen dat ik de camera bij de hand hou.
Heb je ook een macro lens??? :wink:

MXXL
Berichten: 1207
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:44 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door MXXL » zo jan 06, 2008 10:28 am

Evelakes schreef:
MXXL schreef:Jeetje wat zijn we weer ongeduldig. Mischien maak ik mij zondag wel even kwaad, kan niets beloven, ik moet morgenavond naar een Hindoestaanse bruiloft, ik heb geen idee hoe laat dat gaat worden. Ik zal in ieder geval zorgen dat ik de camera bij de hand hou.
Heb je ook een macro lens??? :wink:
Ja in mijn ogen!

Maar helaas niet in mijn camera, maar ik vermoed dat het zonder ook wel zal lukken.
Mijn grote trots: Anne Janine Lit
Mijn kleine trots: Inge Erika Lit

MXXL

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Bericht door Evelakes » zo jan 06, 2008 11:08 am

raptor/Dennis heeft de mogelijkheid wel geloof ik.. :idea:

MXXL
Berichten: 1207
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:44 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door MXXL » di jan 08, 2008 3:12 pm

Ik heb vanmiddag de modificatie uitgevoerd. Voor de foto's en de beschrijving zie de openingspost.

De modificatie werkt zoals van te voren verwacht, de telefoon blijft nu gewoon op 100% volume waardoor je geen geluidsverlies meer hebt.
Mijn grote trots: Anne Janine Lit
Mijn kleine trots: Inge Erika Lit

MXXL

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door Ankertje » di jan 08, 2008 3:26 pm

MXXL schreef:Ik heb vanmiddag de modificatie uitgevoerd. Voor de foto's en de beschrijving zie de openingspost.

De modificatie werkt zoals van te voren verwacht, de telefoon blijft nu gewoon op 100% volume waardoor je geen geluidsverlies meer hebt.
Hij heeft met mij de soundcheck gedaan. Ik was ook tevreden :wink:

:D :D


:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

rbreggen
Berichten: 6
Lid geworden op: vr feb 15, 2008 9:11 pm
Contacteer:

Bericht door rbreggen » vr feb 15, 2008 9:23 pm

Ik heb geen blackbird, maar wel deze Autocom avi pro. Het toeval wil dat ik precies op het moment dat deze threat uitkwam mijn circuit board bij Autocom had liggen om deze modificatie door hun te laten doen.... had ik dit maar geweten, dan was ik mijn Autcom niet 2 weken kwijt geweest... :evil:
Hoe kom je trouwens aan die kennis? ik bedoel dat je precies weet welke weerstand moet hebben??? groot raadsel voor mij, maar ben wel nieuwsgierig.

Dan het volgende: wat ik ook nog wil doen is om het volume (cq versterker) van de Autocom een paar db (W) op te schroeven. Ik gebruik mijn Autocom nl in combinatie met een Zumo 550 en die staan nou niet bepaald bekend om hun krachtige vermogen. :(

Autocom vertelde me dat ze dat wel konden verzorgen maar... als jij in al je slimheid mij een paar weerstandjes kan aanwijzen die ik weg moet halen om hetzelfde effect te bereiken, dan houd ik me aanbevolen. :D

MXXL
Berichten: 1207
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:44 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door MXXL » vr feb 15, 2008 10:32 pm

De informatie heb ik direct bij Autocom vandaan. Dit is informatie die ze in principe niet geven, maar ik heb gewoon een mailtje gestuurd naar 1 van de technische mensen.

Voor wat betreft het volume, ik zou je aanraden om eerst even de luidere stem in de zumo te installeren, dit helpt velen al voldoende. Om het volume via de autocom op te hogen hoef je niet te solderen, als je de autocom openschroeft, zie je een aantal potmeters, met deze potmeters kan je het uitgansvolume regelen. Als je de zumo op aux 2 hebt zitten en hem te zacht vind t.o.v. de andere aangesloten apparatuur kan je de uitgang van aux 2 verder opendraaien.

zie de volgende pdf voor het plaatje van de print met de potmeters:

http://www.autocom.co.uk/pdf/Super_Pro_ ... ons_LR.pdf
Mijn grote trots: Anne Janine Lit
Mijn kleine trots: Inge Erika Lit

MXXL

marcelcbrxx
Berichten: 847
Lid geworden op: do mei 25, 2006 10:53 pm
Locatie: Overloon
Contacteer:

Bericht door marcelcbrxx » vr feb 15, 2008 11:02 pm

rbreggen schreef:
Dan het volgende: wat ik ook nog wil doen is om het volume (cq versterker) van de Autocom een paar db (W) op te schroeven. Ik gebruik mijn Autocom nl in combinatie met een Zumo 550 en die staan nou niet bepaald bekend om hun krachtige vermogen. :(

Autocom vertelde me dat ze dat wel konden verzorgen maar... als jij in al je slimheid mij een paar weerstandjes kan aanwijzen die ik weg moet halen om hetzelfde effect te bereiken, dan houd ik me aanbevolen. :D
Gewoon een stereo versterker er tussen zetten. Kan je het volume (basis) net zo hard zetten als je wil. De rest doet de kit 300 of regel je op de Zumo.

MXXL
Berichten: 1207
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:44 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door MXXL » vr feb 15, 2008 11:54 pm

marcelcbrxx schreef:
rbreggen schreef:
Dan het volgende: wat ik ook nog wil doen is om het volume (cq versterker) van de Autocom een paar db (W) op te schroeven. Ik gebruik mijn Autocom nl in combinatie met een Zumo 550 en die staan nou niet bepaald bekend om hun krachtige vermogen. :(

Autocom vertelde me dat ze dat wel konden verzorgen maar... als jij in al je slimheid mij een paar weerstandjes kan aanwijzen die ik weg moet halen om hetzelfde effect te bereiken, dan houd ik me aanbevolen. :D
Gewoon een stereo versterker er tussen zetten. Kan je het volume (basis) net zo hard zetten als je wil. De rest doet de kit 300 of regel je op de Zumo.
Een stereoversterker is een duurdere oplossing die waarschijnlijk helemaal niet nodig is. Het mooie aan de autocom is nu juist dat alles in 1 apparaat zit, dit geeft ook weinig problemen, de oplossingen met allerlei priority boxen, versterkers maken het systeem alleen maar onnodig ingewikkeld
Mijn grote trots: Anne Janine Lit
Mijn kleine trots: Inge Erika Lit

MXXL

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten