Onze reis naar Monteux. (voor wie even de tijd heeft)

Stel je je vragen over GPS techniek Garmin / TomTom of andere merken en systemen !
Plaats reactie
Paertje
Berichten: 135
Lid geworden op: di feb 26, 2008 3:29 pm
Locatie: Sint-Eloois-Winkel, Belgium
Contacteer:

Onze reis naar Monteux. (voor wie even de tijd heeft)

Bericht door Paertje » wo aug 05, 2009 2:29 pm

Hier een heel kort reisverslag, als ik uitgedokterd heb hoe ik weer van die foto's moet plaatsen, volgen er wel nog enkele foto's.

EERST EN VOORAL WIL IK BIJ DEZE TI-BB DUBBEL EN DIK BEDANKEN VOOR DE HULP EN HET AFLEVEREN VAN EEN FANTASTISCHE ROUTE. ZONDER JOU ZOU ONZE RIT ER ONGETWIJFELD HELEMAAL ANDERS HEBBEN UITGEZIEN. BEDANKT!!!!!!

[b]Dag 1:15/07/2009[/b]
Woensdagmorgen, 15/07/2009 omstreeks 09u vertrokken we dan eindelijk op onze langverwachte trip naar de Provence. Ons eerste doel was een chambre d'hôtes in de buurt van Troyes.
De eerste 100 km had ik een beetje veranderd zodat we zo snel mogelijk uit ons stom belgenlandje (qua motorroutes toch) vandaan waren. Na ongeveer 100km afgehaspeld te hebben op de Franse superonduidelijke autostrade reden we af. Ik kan U zeggen, vanaf dan was het ronduit zalig genieten. Van de ene mooie weg op de andere met zo nu en dan eens een leuk dorpje of stadje waar er kon gepauzeerd worden.
De eerste middag stopten we in Laon, een stad heel hoog gelegen maar wel een fantastisch uitzicht. Daar iets gegeten om dan onze weg verder te zetten. Ronduit genieten van elk moment.
Allemaal te danken aan Ti-BB die de route voor ons maakte.
Frankrijk is toch wel schitterend om rond te rijden. Zelfs op de langste en breedste banen kom je bijna geen verkeer tegen, fantastisch. 's avonds aangekomen in onze chambre d'hôtes waar ook alles zeer verzorgd en piekfijn in orde was, niets op aan te merken, behalve dat er daar niets kon gedronken worden, waardoor we vroeg onder de lakens kropen. Daar ter plaatse die avond op het terras aan twee grote meren een heerlijk avondmaal genuttigd. Toch wel vermoeid maar des te meer voldaan zijn we toen onder de lakens gekropen.

[b]Dag 2: 16/07/2009[/b]
's morgens genoten van een heerlijk uitgebreid ontbijt om tegen 10u te vertrekken met onze motoren. Weer een hele tijd rondgereden, van de ene verbazing in de andere gevallen. Nu was ons avonddoel een chambre d'hôtes iets meer naar het zuiden toe in Thil-sur-Arroux, bij vroegere Nederlandse onderdanen trouwens. De route naar daar was ook nu weer adembenemend.We passeerden onder meer in Noyers, een heel mooi middeleeuws dorpje dat zeker de moeite loont om er een tijd halt te houden, wat we ook deden.
Thuis had ik zelf op Mapsource nog het één en ander zitten veranderen maar achteraf bekeken was, was dit toch geen zo'n goed idee. De veranderingen die ik aanbracht bestonden er namelijk in dat ik op Mapsource keek langhs de rotue die ik gekregen had van Ti-BB waar er eventueel nog mooie dingen waren, zo maakte ik een aanpassing langs een weg die valk langs een meer liep, geen goed idee dus daar dit een overwoekerde aardeweg betrof en we allebei niet met een crossmoto reden, een tijdje omrijden dus. Telkens als er problemen waren, kwam dit door aanpassingen die ik zelf gedaan had, op de route van Ti-BB was dus niets aan te merken.
Ook naar de Chambre d'hôtes toe was er een probleem omdat Mapsource geen weg vond waar de chambre d'hôtes was, daardoor moeten gokken, wat voor redelijke hachelijke wegen zorgde, ook hier weer een tijd moeten omrijden waardoor we iets later dan gepland aankwamen aan de chambre d'hôtes.
Een heel mooie chambre d'hôtes waar alles nog maar net nieuw was. Daar in de buurt weer op restaurant geweest. Na het eten begon het die avond wat te regenen waardoor het op het terras zitten 's avonds wat minder was, maar uiteindelijk niet lang geregend en toch buiten nog wat kunnen napraten. Nu hadden we voor onze aankomst wat vooraand ingeslagen in een plaatselijke supermarkt zodat we een vodka-redbull konden drinken.
Weer vermoeid maar met een lach op ons gezicht gaan slapen, verlangend naar een derde dag motorplezier. Toch ook wel met een bang hartje omdat de uitbaatster van de chambre d'hôtes ons gezegd had dat er voor de nacht storm voorspeld was en ook voor de dag erna regen bij bakken. Gelukkig stond mijn zwarte vogel veilig in een garage ter plaatse.

[b]Dag 3:17/07/2009[/b]
Toen we wakker werden, was duidelijk dat er inderdaad een redelijke storm gepasseerd was, de tuinstoelen en -tafels ter plaatse waren zelfs omver gewaaid. Een mager zonnnetje door een dik wolkenpak beloofde niet veel goeds. Onze bestemming was nu de chambre d'hôtes coté Natrue in Limony. Vol goede moed en na een heerlijk ontbijt lieten we onze Nederlandse gastheer en -vrouw voor wat ze waren en trokken we weer het gashendel open.
Bij het vertrek stond ik al in reserve en moesten we dus dringend tanken, GPS bevraagd en naar dichtsbijzijnde tankstation gereden, volgens de gsp was dit echter een 20tal km verder, er zullen er wel dichter geweest zijn, maar om zeker te zijn dat we er één hadden, toch naar daar gereden.
Nog voor we aan het tankstation kwamen, begon het al te regenen. Hier deed mijn nieuwe motorjas (windmesh van Richa) al direct dienst, de achter een rits verborgen ingebouwde regenjas deed al direct dienst. Het regenpak bleef voorlopig nog in de koffers.
Nog met de laatste druppels benzine kwamen we uiteindelijk aan aan het tankstation om daar te vernemen dat ze geen benzine meer verkochten maar enkel nog diesel verkochten, geen goed idee om dat erin te doen dus was dit een redelijke ramp. Ik wil zeggen dat we geen benzine hadden, niet dat ik er diesel heb ingedaan uiteraard. Gelukkig was er een kilometertje verderop wel nog een tankstation die wel benzine verkocht. Ik denk dat ik mijn tank nog nooit zo veel heb kunnen vullen (20l).
Met een gevulde tank en een gerust hart weer vertrokken richting bestemming. Ondertussen was het al weer gestopt met regenen maar jammer genoeg niet voor lang, een uurtje verder werden we uitgeregend dat het niet schoon was, we hadden zelfs geen tijd om een regenpak aan te doen. Aangezien we dan toch al kletsnat waren, besloten we dan maar om zonder regenpak verder te rijden en te hopen op wat zon. Een twee à drietal uren regende het zonder weerga. Om dan toch een beetje de droogte op te zoeken, stopten we aan een bar-tabac ( wat je vaak tegenkomt in Frankrijk) waar we iets dronken, uit de bakkerij ernaast enkele taartjes gekocht, bij gebrek aan iets anders. Een gezellig middagmaal moet ik zeggen, odner het zonnescherm van de bar-tabac in de gutsende regen.
Daar besloten we om het lot niet te tarten en van onze route af te wijken. Autostrade zagen we niet echt zitten gezien de regen en de zomerdrukte op de autostrade, dan maar de gps instellen op snelste route zonder tolwegen. Al bij al ook nog een mooie rit naar onze bestemming , in het begin gooide de regen vooral veel roet in het eten maar toen het zonnetje er weer doorkwam waren we net zo vlug weer helemaal droog en kwamen we dan toch aan in onze chambre d'hôtes. Deze keer was het er één waar een restaurantje bij was, waardoor we ons op het gemak konden opfrissen en in makkelijke kledij konden springen om te gaan eten. Het was wel aangenaam dat we onze motorkledij eens konden laten voor wat ze was. Heerlijk avondmaal genuttigd en dan nog wat tv gekeken, Tour de France en ook wipe-out de Franse versie.


[b]De vierde en laatste dag: 18/07/2009[/b]
Weer een stralende zon om op te staan, heerlijk ontbeten en vrij vroeg vertrokken aangezien we deze keer vroeg op onze uiteindelijke eindbestemming wilden aankomen. De mas die geboekt was voor een weekje met een aantal andere vrienden die tijdens de nacht vertrokken waren naar daar met de wagen stond namelijk op ons te wachten. We wisten dat we er maar vanaf 16u in mochten maar toch wilden we vermijden dat we later zouden aankomen dan de rest. Vandaar redelijk gas opengezet en het laatste stuk weg aangevat. Hoe dichter we bij de Mont Ventoux kwamen, hoe meer de wind kwam opzetten. Zelfs op zeeniveau was het in de bochten soms moeilijk om bij een onverwachte windstoot niet tegen de vlakte te gaan. Al snel bleek dan ook voor ons in onderling overleg en uitgaande van onze beperkte ervaring, dat het niet echt een goed idee was om de Mont Ventoux op te rijden onder dergelijke weersomstandigheden. Onze mas lag niet zo heel ver van de Mont Ventoux, waardoor we besloten om deze op een latere datum, bij betere weer, te bedwingen.
Dan maar de Mont Ventoux uit onze route geschrapt waardoor we reeds omstreeks 13u aankwamen aan onze mas. Veel te vroeg dus. De conciërge was nog volop bezig met schoonmaken waardoor we onmogelijk het domein al konden betreden. Dan maar een pizza gaan eten in het dorp op het gemakske. In afwachting van de rest die er omstreeks 14:30u zou aankomen. Rond 14:15u waren wij opnieuw bij de mas waarna een half uurtje later de rest van onze bende aankwam. Na nog een kwartiertje wachten ging dan eigenlijk de grote metalen poort open en kon het zalige verblijf beginnen.

Een dubbel gevoel, ik was heel blij dat ik ter plaatse een weekje kon verblijven en dat ik mijn lieve echtgenote terug bij mij had maar aan de andere kant had ik ook wel nog een week kunnen cruisen met de motor. Nuja de week is heel leuk geweest, heel veel gedronken, geluierd, uitstappen gedaan. Uiteindelijk ook de Mont Ventoux opgereden met de hele bende, niet met de motor dus maar wel met de auto's. Achteraf gezien misschien best dat ik toen niet met de motor ben gegaan, de donderdag voordat de Tour er passeerde op zaterdag, je kan het al raden en als je de beelden op tv gezien hebt, toen al was het er een drukte van jewelste en stond de ene mobilhome tegen de andere. De weg was versperd door auto's met mensen die net als ons de top even wilden bekijken maar die de ganse tijd uit hun doppen moesten kijken om te voorkomen dat ze een wielertoerist de afgrond inreden. Wel de moeite om te zien daarboven en mss lukt het wel nog een andere keer om hem eens te doen zonder veel verkeer.

De terugweg wilden we doen in twee dagen, daarom kozen we ervoor om de snelste route zonder tolwegen te nemen naar het B&B hotel in Auxerres wat ook reeds geboekt was.
[b]De eerste dag (25/07/2009)[/b] toch 7u30minuten op de motor gezeten om er te geraken. Nu en dan ook wel eens kort gestopt maar toch. Omstreeks 09u vertrokken en daar aangekomen omstreeks 19u. Heel vermoeiend maar ook wel de moeite. Nergens in de wereld kun je dergelijke wegen vinden, denk ik. Departementale wegen tussen nationale wegen in. De ene keer echte bergpassen tot wel 1200m hoog, de andere keer stukken van 30 à 40km waar je lekker door kon geven en waar bijna geen enkele wagen op te bespeuren was. Zo nu en dan ook eens een Nationale tweevaksweg waar er een snelheidslimiet was van 110km/u. Toch ook wel heerlijk afwisselend eigenlijk.
[b]De tweede dag (27/07/2009)[/b] een vijftal gepland uren op de motorfiets om aan te komen op onze bestemming. Op het laatste nog wat miserie gehad met werken ter plaatse waardoor we toch nog een stuk tolweg op moesten. Uiteindelijk maar 3euro betaald maar toch autostrade blijft toch onnoemelijk saai. Uiteindelijk is het Zuiden van Frankrijk goed te bereiken in twee dagen langsheen mooie wegen die tolvrij zijn maar voor de echt sublieme wegen hoog in de bergen is toch een viertal dagen aan te raden.

Bij deze nogmaals veel dank aan Ti-BB.

Gebruikersavatar
Ti-BB
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jun 12, 2006 9:59 pm
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: Onze reis naar Monteux. (voor wie even de tijd heeft)

Bericht door Ti-BB » do aug 06, 2009 8:48 am

Wordt er stil van....

Fijn om te lezen dat jullie het naar de zin gehad hebben en dat jullie weer heel thuis zijn. Ik stuur je zo nog ff een PM.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten