Enfield Bullet 500 schuurvondst / winterproject.
Zal bij het begin beginnen. Tijdens mijn werk kom ik nog wel eens ergens.
Zo ook afgelopen week. Ik kwam bij een klant de garage in en zag onder een bult spullen en doeken de contouren van een oude motorfiets.
Zou geen Motorpsycho heten als mijn hart daar niet sneller van ging slaan.
Als ik een motor zie of hoor gaat mijn hart altijd sneller slaan
Ik dacht de contouren van een Enfield te zien. Ik zeg: Hey dat lijkt wel een Enfield tegen de klant. Overigens een zeer vriendelijke dame op leeftijd.
Ze antwoordde enthousiast ja dat klopt.
Ik: Wat leuk.
Mevrouw: verstand van motoren?
Ik: Sarcastisch Mhoa beetje.
Mevrouw: Ik heb zo'n 40 jaar op motoren gereden samen met mijn man.
Er kwam een heel scala aan motorfietsen voorbij waar van ik alleen maar van dacht zou ze allemaal graag bezitten.
Mijn glimlach werd steeds groter en mijn nieuwsgierigheid naar deze Enfield natuurlijk ook
Op dat moment zegt mevrouw: Hij staat in de weg dus doe maar een bod!
Mijn hart begon nog sneller te slaan en zij: Zal er eens over denken.
Afijn mevrouw ging naar binnen en ik ging aan mijn werk beginnen. Tijdens mijn werkzaamheden kon ik het niet laten om het kenteken even op te zoeken op de site van de RDW. Lang leven de smartphone
Ik moet toch weten hoe oud deze Enfield was en of het een Bullet 350 of 500 was. Aangezien ze de Enfield Bullet al sinds 1932 op nagenoeg dezelfde wijze maken weet je als je er een ziet alleen maar dat het een Enfield betreft.
Zelfs kenners kunnen een oude en een van 10 jaar oud niet van elkaar onderscheiden.
Het bleek een 1992 Enfield Bullet te zijn. Ik natuurlijk op internet even gekeken wat zo'n ding ongeveer waard zou zijn.
Ik schrok daar toch wel 'n beetje van en dacht hmm deze Enfield blijft mooi hier.
Nadat mijn werkzaamheden klaar waren en ik mevrouw het een en ander uit gelegd had over haar nieuwe garagedeur aandrijving, hebben we samen de Enfield ontdaan van de bult spullen en heb ik de motor eens beter bekeken.
Blijkt dat er maar 3000 km op de teller staat en dat deze al minstens 12 jaar niet van zijn plek was geweest. Dit kon ik zien omdat er nog geen GAIK kentekenplaat opzat. Mevrouw gaf aan dat ze de GAIK plaat wel binnen in huis had liggen al die tijd.
Ik probeerde ondertussen toch een beetje een vraagprijs te ontfutselen, kreeg alleen maar te horen ik weet het echt niet doe maar een bod
Dus ik dacht, tja dan maar een heel laag bod en zien wat ze zegt. Ik bied een bedrag van en kreeg als antwoord. Laat je telefoonnummer maar hier en dan bel ik je van de week even op. Mevrouw gaf aan even te willen overleggen.
Ik dacht toen al nou dat gaat 'm niet worden en deze Enfield blijft dus hier.
Enkele dagen later 's avonds telefoon. Mevrouw van de Enfield aan de lijn. Ik dacht die gaat nu zeggen dat ik veel te weinig heb geboden
Als dat zo zou zijn was dat ook geen probleem maar ze zei: Kom hem maar halen
Ik natuurlijk heel blij, maar toch ook wel overrompeld omdat ik dit nooit had verwacht. Met mevrouw afgesproken dat ik de Enfield zaterdag kwam halen.
Zo gezegd zo gedaan. Vandaag samen met vrouwlief en motortrailer project 2.0 achter de bus de Enfield gaan halen
Ik heb er een winterproject bij
Dan nu de foto's. Ook gemaakt met die zefde smartphone
Zo als jullie zien heeft deze Enfield nog aardig wat liefde en poets werk nodig. Gelukkig is de motor helemaal baggervet weg gezet en zit er eigenlijk nergens roest.
Alleen maar heel veel stof en spinnenwebben
Plan van aanpak:
Banden oppompen en inspecteren.
Schoonmaken en poetsen en poetsen en poetsen.
Kijken of alles wat hoort te bewegen, beweegt en of alles wat vast hoort te zitten, goed vast zit en juist functioneert.
Benzine tank, carburateur en slangen reinigen. (benzineslang waarschijnlijk vervangen)
Olie verversen.
Bougie met eventueel kabel en bougiedop vervangen.
Klepspeling contoleren.
Contactpunten nazien en eventueel afstellen.
De tank vullen met verse benzine en dan hopelijk starten. (Blijft een Engelse Indiase motorfiets)
Al dit bovenstaande zou ik graag in 5 min gedaan hebben om meteen al een stukje te Maar heb mezelf voor genomen om dit op mijn gemakje te doen.
Rijden wordt sowieso nog wat. Schakelen op zijn engels, jups met je rechtervoet. Dus de achterrem bedien je met je linker voet
Ik heb op internet al heel veel informatie en historie gevonden omtrent de Enfield Bullet 500.
Een echt icoon in de 2 wieler wereld dus.De Royal Enfield Bullet wordt al sinds jaar en dag volgens beproefd concept gebouwd. Het ontwerp van de Royal Enfield Bullet strekt zich over een periode van meer dan acht decennia, wat dit type het langstlopende model in continue productie maakt. Sinds 1932 heeft de Bullet duizenden over de hele wereld betoverd met haar unieke styling en rijgevoel.
Ik hou jullie hier op de hoogte