olie verversen is schadelijk en oliedom

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Motorpsycho
Contacteer:

Re: olie verversen is schadelijk en oliedom

Bericht door Motorpsycho » do sep 10, 2009 8:42 pm

:^

Dat wil je echt niet. Gewoon aan een goede druppellader hangen, liefst met beide banden van de vloer, en pas weer starten wanneer je echt gaat rijden in het voorjaar. Een verbrandingsmotor onbelast "warm" laten draaien is schadelijker dan het 3 maanden met rust laten. Olie en andere vloeistoffen verversen voor je de motor op winterstalling zet is ook veel verstandiger dan het in het voorjaar pas te doen. Al het vuil in de olie die al een jaar in je blok zit is niet echt vriendelijk voor het inwendige van het motorblok. Voordeel van met nieuwe vloeistoffen weg zetten is ook, dat als het mooi weer is kan je meteen rijden. Ik geloof dat, dat ook al door anderen op het forum gepost is.

Als ik het goed begrijp gebruik jij olie die voor een auto ontwikkeld is. Is ook niet echt verstandig er zijn speciale oliën in de handel voor motorfietsen. Dat zullen de oliemaatschappijen waarschijnlijk niet voor de lol doen :wink:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

indyfix
Contacteer:

Bericht door indyfix » vr sep 11, 2009 6:56 am

ik rij de winter gewoon door mits het niet glad is en een keer per jaar maar nieuw olie , kost niet zo gek veel en waarom een risico nemen ! :roll:
Afbeelding

Albert
Contacteer:

Bericht door Albert » vr sep 11, 2009 10:46 am

Man in Black-Bird schreef:
vugt schreef:he he eindelijk een technisch onderbouwd antwoord, maar ik laat de motor een keer per maand warm draaien of als het kan rijd ik een stukje als er geen pekel ligt, daaarom ververs ik na de winterstop en met volsynt. heb ik op het werk goedkoop zodoende en deze olie heeft een beter spec.
maar goed antwoord :lol:

groeten jw

Een paar keer per maand warmdraaien onbelast ?? is dat technisch onderbouwd ?

Deze meneer heeft techniek gestudeerd en weet dus heel veel van techniek.... :? :? :? :D
Groeten Albert

Lidnummer #160

Man in Black-Bird
Contacteer:

Bericht door Man in Black-Bird » vr sep 11, 2009 2:11 pm

Dit is een echte dijenkletser :-_

SlowCo
Contacteer:

Bericht door SlowCo » di sep 29, 2009 2:39 pm

Ik ben nieuw hier en zal me in het nieuwelingengedeelte nog wel voorstellen.

Wat ik nog mis in dit hele "olie" verhaal is dat de olie in een motorfietsblok zowel het draaiende gedeelte van de zuigermotor, als de koppeling en versnellingsbak moet smeren. In een automotorblok blijft dat beperkt tot het motorgedeelte. De koppeling (meestal droog) en versnellingsbak zijn daarvan gescheiden. Daarbij liggen de toerentallen een stuk lager en zijn de klepopeningsafstanden kleiner (kleinere nokkenas lift en belasting).
Ook worden de meeste motorfietsblokken ook echt in de toeren gejaagd (heerlijk toch...) als er mee gereden wordt. Het gros van de automotorblokken staat vaak stationair te draaien in de file of wordt, al rijdend, tot niet meer dan 3000 toeren gebruikt.

In olie voor motorfietsblokken zitten andere additieven (toevoegingen) die het slippen van de koppeling tegengaan en het versnijden (kapot trekken van de molecuulketens) van de olie door met name de versnellingsbak te verminderen.

Volgens mij is regelmatig verversen van de olie toch wel verstandig alsook het gebruiken van een (semi)syntheet die voor motorfietsmotoren gemaakt is.

Sterker nog, door het olie verversen is bij mijn blok het uit de versnelling springen erger geworden. Een duidelijke aanwijzing dat verse olie beter smeert...

Groet,

SlowCo

Plaats reactie