Ketting??

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Plaats reactie
RRon
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr mei 26, 2006 8:58 am
Locatie: Almere
Contacteer:

Ketting??

Bericht door RRon » ma jun 05, 2006 6:10 pm

Ik weet dat een exacte prognose op afstand moeilijk is maar ik denk een probleem te hebben en hoop op dat iemand mij kan vertellen wat mijn probleem zou kunnen zijn!!
Het volgende is gebeurd; Afgegelopen vrijdag vertrokken naar Winterberg met de BB volgepakt met 3 Givi koffers en een persoon van ongeveer 70 kilo. Zaterdag, alleen ik zat op de BB, hoor ik een bonkend geluid onder de BB, vooral in de bochten en tijdens het optrekken was dit goed hoorbaar! Op plaats van bestemming gekeken en al snel was de conclusie dat de ketting te slap hing en dus deze gespannen en voor het oog zat het wiel recht. Zondag te tourtocht maar afgebroken omdat ik het niet naar mijn zin had , want de herrie was nog duidelijk hoorbaar en naar mijn gevoel werd dat steeds erger. Ketting welke ik regelmatig inspuit direct maar weer eens ingespoten direct na aankomst hotel!!!!
's Avonds BB op de middenbok laten draaien en het bonken was volgens mij nagenoeg niet meer aanwezig!?!?
Bij mijn jiffy zat nogal veel smeer, kan het zijn dat door de slappe ketting er bij het voor tandwiel de smeer afgelopen is en dat de ketting smeer nodig had? De ketting zou toch al op het lijstje staan van de te vervangen onderdelen, maar zo erg zou het nog niet zijn werd mij verteld!! Er werd ook iets geroepen over kettingspanners?? :cry:
Vandaag terug gereden en ik heb niets meer gehoord! Ik begrijp hier niets van en lees graag jullie mening. Gisteren leek het nog of dat er iemand met een stok in mijn blok op en neer aan het slaan was en vandaag heb ik van 0 tot 237 (volgens Garmin) geen geluid meer gehoord. :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?: :?:
[http://www.marktplaats.nl/a/motoren/acc ... -huur.html]*****Stabiele motoraanhanger te huur voor 1 of 2 motoren!*****[/url]

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Bericht door YO » ma jun 05, 2006 6:18 pm

Ik weet wel dat een droge ketting ongelooflijk veel teringherrie kan maken. Inderdaad de sound van een smid die ff lekker aan het beuken is.

Aangezien je het er over had dat ie zijn beste tijd gehad had, zou ik hem gewoon vervangen..(+ je tandwielen natuurlijk)

Als ie slap hangt, wordt er wel meer smeer afgeslingerd, omdat de ketting nu eenmaal dan een grotere "slack" heeft.

Als ik het zo hoor, had je een te droge ketting en/of de ketting heeft zijn beste tijd gehad. Als je hem bij het achtertandwiel gemakkelijk van de tanden kan aftrekken (maw een grote speling) is ie verrot.

Anders zou ik het niet weten..

RRon
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr mei 26, 2006 8:58 am
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door RRon » ma jun 05, 2006 6:23 pm

Het vreemde is dat hij pas weg is geweest voor onderhoud waarbij o.a. het achterwiel recht is gezet! Zou de ketting slap kunnen zijn gaan hangen doordat hij vol belast werd met die koffers en 2 personen?? :?
[http://www.marktplaats.nl/a/motoren/acc ... -huur.html]*****Stabiele motoraanhanger te huur voor 1 of 2 motoren!*****[/url]

Frank Switser
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 23, 2006 3:45 pm
Locatie: Landsmeer

Bericht door Frank Switser » ma jun 05, 2006 7:40 pm

Ja, dat is heel waarschijnlijk. Kettingspanning hoor je eigenlijk te meten met volledige belading, maar als je er op zit meet het zo lastig.....
Maar dat verklaard nog niet waarom je het geluid ook hoorde toen je er alleen op zat.....

ff reclame-modus: ik verkoop een heel handig apparaatje om je achterwiel uit te lijnen in mijn webshop....

RRon
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr mei 26, 2006 8:58 am
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door RRon » ma jun 05, 2006 7:56 pm

Frank Switser schreef: ff reclame-modus: ik verkoop een heel handig apparaatje om je achterwiel uit te lijnen in mijn webshop....
Frank je webshop is nog niet aktief, dus ............wat voor een apparaatje en wat zijn de kosten!! :wink:

Sorry, nog onder contructie.......... kan apparaatje niet vinden!! :?
[http://www.marktplaats.nl/a/motoren/acc ... -huur.html]*****Stabiele motoraanhanger te huur voor 1 of 2 motoren!*****[/url]

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Bericht door YO » ma jun 05, 2006 8:02 pm

blackbirdy schreef:
Frank Switser schreef: ff reclame-modus: ik verkoop een heel handig apparaatje om je achterwiel uit te lijnen in mijn webshop....
Frank je webshop is nog niet aktief, dus ............wat voor een apparaatje en wat zijn de kosten!! :wink:

Sorry, nog onder contructie.......... kan apparaatje niet vinden!! :?
Website aanklikken: Dan: Bestel artikelen en dan: specials en voila, daar staat ie!

Frank Switser
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 23, 2006 3:45 pm
Locatie: Landsmeer

Bericht door Frank Switser » ma jun 05, 2006 8:10 pm

blackbirdy schreef:
Frank Switser schreef: ff reclame-modus: ik verkoop een heel handig apparaatje om je achterwiel uit te lijnen in mijn webshop....
Frank je webshop is nog niet aktief, dus ............wat voor een apparaatje en wat zijn de kosten!! :wink:

Sorry, nog onder contructie.......... kan apparaatje niet vinden!! :?
Er zit inderdaad momenteel een "bug" in de webshop waardoor er bij het toevoegen van een foto soms iets fout gaat. Hierbij wordt niet alleen de ene foto, maar meerdere tegelijk gewijzigd.....
Je kan hem nu vinden onder:
- bestel artikelen
- specials
- project one kettingstelapparaat

Of bekijken via: http://www.project-one.us/motorcycle.html
Hij kost 35 Euro plus verzendkosten. Ik neem ze mee naar het treffen van volgende week.

RRon
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr mei 26, 2006 8:58 am
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door RRon » di jun 06, 2006 7:49 am

Ik moet het probleem dus waarschijnlijk zoeken in de ketting en tandwielen? Stel dat deze vervangen moeten worden, wat mag dat ongeveer kosten? Ik hoef geen gouden ketting maar ook zeker geen rotzooi. En is dit een klusje wat je zelf zou kunnen of is het beter om dit overte laten aan iemand die er verstand van heeft?

Ik heb ook iets gelezen over de CCT, zou dit ook een probleem kunnen zijn?

En ten slotte, het metalen kapje dat voor het kleine voortandwiel zit, kan je die zonder problemen losschroeven om daar achter het tandwiel te bekijken?? :?
[http://www.marktplaats.nl/a/motoren/acc ... -huur.html]*****Stabiele motoraanhanger te huur voor 1 of 2 motoren!*****[/url]

RRon
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr mei 26, 2006 8:58 am
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door RRon » di jun 06, 2006 10:31 am

Zojuist gesleuteld aan dat kapje om voortandwiel te bekijken, wat een smeurie daar zeg! Tandwiel ziet er niet lekker uit en ga denk ik dus maar alles vervangen! Nu alleen de vraag, laten doen of zelf doen?
Op het vorige forum van alles gelezen en het werk zou meevallen, die achterbrug moet er uit, maar dat schijnt mee te vallen. Ik moet zeggen het ziet er ook niet zo moeilijk uit!
Het gaat mij in dit geval niet alleen om geld uit te sparen maar meer nog omdat het er allemaal niet zo schoon uit ziet en ik dat dan maar gelijk wil veranderen!
Als ik mij vergis lees ik dat graag, want ik ben niet zo dol op verrassingen!! TIPS zijn zeker ook welkom!! :wink:
[http://www.marktplaats.nl/a/motoren/acc ... -huur.html]*****Stabiele motoraanhanger te huur voor 1 of 2 motoren!*****[/url]

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Bericht door YO » di jun 06, 2006 11:57 am

Heb ff geinformeerd voor je bij Motoport Zelhem. Ketting + TW kosten 226,-- + montage 54,-- tesamen 280,--

Je kunt het zelf doen en dan bespaar je het arbeidsloon uit. Het is echter wel een poosje werk en als je geen ervaring en goed gereedschap hebt is het best wel een klus want ook je achterbrug moet eruit. Dat valt dus helemaal niet mee als je geen ervaring hebt geloof me...En het voortandwiel wat ECHT loeivast kan zitten. En als het niet lukt ben je de pineut want hoe krijg je de motor bij de werkplaats..Persoonlijk zou ik gaan voor de 280,--. Die 54,-- betaalt zich echt uit in het relaxgevoel dat je in ieder geval zelf niks kan verstieren onder het genot van een kopje koffie EN je ziet gelijk hoe het moet voor de volgende keer!
Zie die 54,-- ook dus als cursusgeld "KT +TW" vervangen. :wink: EN je hebt garantie op de reparatie!! Mss kun je fotoos maken voor de site.. :+: Alles gaat er toch af in de werkplaats dus als je wat poetssspul meeneemt kun je de boel cleanen terwijl hun alles demonteren.

De prijzen zullen wel gelijk zijn dus ook bij Motoport Almere. Zoniet, kun je altijd nog zeggen dat bij Motoport Zelhem het 280,-- kost.

Frank Switser
Berichten: 0
Lid geworden op: di mei 23, 2006 3:45 pm
Locatie: Landsmeer

Bericht door Frank Switser » di jun 06, 2006 12:10 pm

Een topklasse kettingset + tandwielen moet je ruim onder de 200 Euro kunnen kopen (daarvoor kan ik hem leveren). Montage kan lastig zijn als je geen ervaring hebt. Ikzelf slijp de ketting door, en gebruik een geklonken sluitschakel (geen visje!).
Alles bij elkaar ongeveer een uurtje werk.....

RRon
Berichten: 1498
Lid geworden op: vr mei 26, 2006 8:58 am
Locatie: Almere
Contacteer:

Bericht door RRon » di jun 06, 2006 12:23 pm

YO schreef:Heb ff geinformeerd voor je bij Motoport Zelhem. Ketting + TW kosten 226,-- + montage 54,-- tesamen 280,--
Motoport Almere rekent hetzelfde bedrag, net geweest en toch maar een afspraak gemaakt want gezien het weer en de beperkte tijd die ik momenteel heb laat ik het liever doen. De zon schijnt nu en dan rijdt ik liever als dat ik de BB uit elkaar heb liggen omdat ik beetje bij beetje mijn vrije tijd aan sleutelen moet besteden, met alle eventuele risico's van dien!
Denk dat ik hem in de winter maar eens ga verwennen voor wat betreft grote schoonmaak, foto's van Motopsycho heb ik nog in gedachten!! :wink:

Ketting is nagekeken en daar moet inderdaad het probleem in gezocht worden, de 17e wordt dat verholpen!! :P
Dit betekent waarschijnlijk wel dat de Hyperpro veren voorlopig moeten wachten! :cry:
[http://www.marktplaats.nl/a/motoren/acc ... -huur.html]*****Stabiele motoraanhanger te huur voor 1 of 2 motoren!*****[/url]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten