Wanneer distributieketting vernieuwen??

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Plaats reactie
Blacky
Berichten: 189
Lid geworden op: do sep 06, 2007 10:59 am
Locatie: Stein
Contacteer:

Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door Blacky » wo apr 14, 2010 10:47 pm

Vandaag kleine discussie met een van mijn zonen. Dit over het aantal km wanneer je je distributieketting vernieuwd. Er staat niks over in het onderhoudsboekje. Mijn BB heeft nu 44000 erop zitten. Weet iemand het antwoord????
Grtjs
Blacky

scighera
Berichten: 89
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 5:49 am
Contacteer:

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door scighera » do apr 15, 2010 12:33 am

hmm, geen juist antwoord...wel een gok, en dat is een km stand van 6 cijfers ;)
Vriend van me heeft zijn Africa Twin open gehad na 90.000km (road en offroad werk) Nokkenaskettting zag er nog uit als nieuw.... zal met een Bird niet veel anders zijn :)

Blackmetal
Berichten: 1389
Lid geworden op: di aug 01, 2006 10:23 pm
Locatie: betuwe

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door Blackmetal » do apr 15, 2010 4:57 am

Ik heb altijd begrepen dat een ketting in principe niet vervangen hoeft te worden, maar dat dat alleen bij distributieriemen moet gebeuren.
Tenzij een nieuwe cct ook niet meer helpt.... :wink:

Correct me if i'm wrong
Laatst gewijzigd door Blackmetal op do apr 15, 2010 6:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding .

wodan
Berichten: 61
Lid geworden op: zo apr 04, 2010 12:25 pm
Locatie: Gent, vlaanderen4x4.be
Contacteer:

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door wodan » do apr 15, 2010 11:30 am

Ketting zal ZEKER +200.000km meegaan, kettingspanner, dat zal zeker om de 40 a 50.000km vervangen moeten worden.

sportmotorbanden.nl
Berichten: 24
Lid geworden op: do jul 23, 2009 10:35 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door sportmotorbanden.nl » do apr 15, 2010 2:44 pm

Ik zal later in de week een topic starten over hoelang een nokkenas ketting en cct mee gaan.
:shock: maar wat ik hier allemaal lees wordt ik wel een beetje verdrietig van.
Afbeelding

indyfix
Berichten: 664
Lid geworden op: wo sep 20, 2006 10:22 am
Locatie: Landsmeer
Contacteer:

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door indyfix » do apr 15, 2010 3:53 pm

tranen schieten spontaan in mijn broek :lol:
Afbeelding

Blackmetal
Berichten: 1389
Lid geworden op: di aug 01, 2006 10:23 pm
Locatie: betuwe

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door Blackmetal » do apr 15, 2010 4:03 pm

sportmotorbanden.nl schreef:Ik zal later in de week een topic starten over hoelang een nokkenas ketting en cct mee gaan.
:shock: maar wat ik hier allemaal lees wordt ik wel een beetje verdrietig van.
Want....... :?:
31/2 jaar geleden is deze vraag ook al gesteld, maar ook toen kwam er geen duidelijk antwoord.... http://www.blackbirdownersclub.eu/phpBB ... ?f=2&t=897" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding .

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door stanley » do apr 15, 2010 5:45 pm

Blackmetal schreef:
sportmotorbanden.nl schreef:Ik zal later in de week een topic starten over hoelang een nokkenas ketting en cct mee gaan.
:shock: maar wat ik hier allemaal lees wordt ik wel een beetje verdrietig van.
Want....... :?:
31/2 jaar geleden is deze vraag ook al gesteld, maar ook toen kwam er geen duidelijk antwoord.... http://www.blackbirdownersclub.eu/phpBB ... ?f=2&t=897" onclick="window.open(this.href);return false;
Klein beetje geduld dat heb je toch wel? staat toch later in de week, ben druk
Alles op zijn tijd. :wink:
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Blackmetal
Berichten: 1389
Lid geworden op: di aug 01, 2006 10:23 pm
Locatie: betuwe

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door Blackmetal » do apr 15, 2010 6:15 pm

Oh ja hoor, doe maar rustig aan.
Ik bedoelde echt niet dat ik direct antwoord verwachtte, maar het was gewoon effe een opmerking over het feit dat dezelfde vraag jaren geleden al eens was gesteld, maar ook nooit een duidelijk antwoord heeft opgeleverd.
Ben dus wat dat betreft wel nieuwsgierig of jij het verlossende woord gaat geven :idea:
Afbeelding .

Stan Motor Centrale
Berichten: 35
Lid geworden op: za dec 05, 2009 7:00 pm
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door Stan Motor Centrale » do apr 15, 2010 9:52 pm

Ik zal proberen uit te leggen wanneer een cct en de nokkenas ketting gewisseld dient te worden, als eerste even een opmerking maar zeker niet aanvallend bedoeld.
Soms lees ik dat er mensen zijn die de cct al voor de derde keer vernieuwd hebben en dat is zorgwekkend, de schade die kan ontstaan is peper duur.
Een cct moet men vervangen als je hem hoort ratelen, laat de motor tussen de 3 en 4 duizend toeren draaien dan kan je het duidelijk horen. In de regel komt dit geratel zo rond de 40.000 km maar soms nog eerder en als je mazzel hebt later, gewoon vervangen iedereen kan dit zelf.
Maar nu gaat het sneller de spanner gaat geen 40.000 km meer mee, dat heeft niets te maken met de spanner deze is nog best goed voor het werk die hij moet doen alleen kan hij er niet goed meer bij en dat komt dus door de nokkenas ketting.

Een nokkenas ketting bestaat uit plaatjes 5 stuks en zeer veel pennetjes die de plaatjes aan elkaar schakelen, nu is het zo dat een motor nokkenas ketting niet vergeleken mag worden met die van een auto die van een auto gaat een leven lang mee maar die van de motor niet.
Dat heeft te maken met de krachten die hij voor zijn kiezen krijgt. door de snellen en vele omwentelingen die hij maakt slijten de pennetjes en wordt de ketting langer. De spanner zorgt er voor dat de ketting op spanning blijft tot hij zijn max heeft gehaald, nu kopen we een nieuwe en zetten die er weer op, weg is het geluid en alles doet het weer, dit komt omdat de veer van de spanner nieuw is en heeft nog genoeg druk om even alles op spanning te houden en kan de ketting nog wat verder slijten.
Daarom is het verstandig om tussen de 80.000 en 100.000 km de ketting te vervangen. dan zal je zien dat de spanner ruim een cm minder uit staat.
Op het K&K zal ik het een en ander laten zien en nog wat uitleg geven ik hoop dat de tijd het toelaat en dat ik een open BB blok kan laten zien waar dit alles te laat voor is geweest.

U hoeft het niet met mij eens te zijn en uw eigen mening hier over hebben maar let wel ik praat uit ervaring en heb mee gemaakt dat het goed fout kan gaan.
Gun de motor zaak wat uurloon dat doet even pijn om het uit te geven, maar je krijgt er zo veel plezier voor terug.

Mijn advies is dan ook 1 keer cct vervangen en dan nokkenas ketting vernieuwen, je zou het zelf kunnen maar dat vereist toch wel sleutel ervaring en gereedschap, je hebt een apparaatje nodig die de ketting splitst en ponst.
Laatst gewijzigd door Stan Motor Centrale op vr apr 16, 2010 6:48 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door Motorpsycho » vr apr 16, 2010 6:09 am

:^

Helemaal mee eens. Ik heb al blokken gezien waarvan de ketting zeer veel uitgerekt is. Met als gevolg dat er aardig wat motor schade ontstaan was.

ALs je een beetje kan sleutelen kan je het zelfs zelf doen.
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

jorrin76
Berichten: 942
Lid geworden op: vr mar 30, 2007 10:47 pm

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door jorrin76 » vr apr 16, 2010 10:02 am

sportmotorbanden.nl schreef:Ik zal later in de week een topic starten over hoelang een nokkenas ketting en cct mee gaan.
:shock: maar wat ik hier allemaal lees wordt ik wel een beetje verdrietig van.
Ik weet het ik weet het ik weet het....
Heb inside informatie na mijn laatste bezoekje aan Stan !!
Wat gij niet wil dat u geschied,......ach zoek t uit !!!

Sighvatssohn
Berichten: 17
Lid geworden op: wo feb 24, 2010 1:39 am
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door Sighvatssohn » zo apr 18, 2010 10:33 am

Ik lees op cbrxx.com dat de X-11 cct (partno. 14520-MCC-601) een stuk beter is. Iemand ervaring mee?
Well we might die from medication but we sure killed all the pain.

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door Ankertje » zo apr 18, 2010 10:39 am

Sighvatssohn schreef:Ik lees op cbrxx.com dat de X-11 cct (partno. 14520-MCC-601) een stuk beter is. Iemand ervaring mee?
Die hebben nu allemaal. :D


Honda verkoopt nog maar een type.

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door Ankertje » zo apr 18, 2010 10:43 am

Wanneer je het beste de distributieketting kan vervangen is in de winter. In de zomer moet je rijden.

Ik heb plannen om de distirbutieketting te vervangen volgende winter. Maar dan ga ik ook klepspeling controleren, bougies vervangen en wie weet gaat de hele cilinderkop er ook nog even af voor wat aanpassingen. :D

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

wodan
Berichten: 61
Lid geworden op: zo apr 04, 2010 12:25 pm
Locatie: Gent, vlaanderen4x4.be
Contacteer:

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door wodan » zo apr 18, 2010 2:01 pm

Tijdelijke oplossing (zelf al gebruikt in afwachting van levering cct) is de cct eruit halen en het veertje 1 of 2 toertjes extra opspannen.
Dan doet ie zijn werk weer redelijk gedurende max 1000km.

Blacky
Berichten: 189
Lid geworden op: do sep 06, 2007 10:59 am
Locatie: Stein
Contacteer:

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door Blacky » zo apr 25, 2010 5:37 pm

Sjonge veel reacties op mijn vraag. Hopelijk komt die topic. Een vraagje aan Stan. (S.M.C.) Mijn BB heeft er nu 44000 opzitten.
Als test geeft je aan de motor op zo,n 3500 toeren te laten lopen. Is dat op de bok of tijdens het rijden? Hij loopt als een zonnetje, maar ik geef liever wat te vroeg wat geld uit voor een CCT spanner dan dat ik onderweg pech krijg. Hier komt dan meteen de vraag: Gaat zo'n ding plotseling kaduuk, of heb je nog tijd om bij een motorzaak te komen?
( Weet het, ben niet zo techneut).
Cas

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door stanley » zo apr 25, 2010 6:19 pm

Blacky schreef:Sjonge veel reacties op mijn vraag. Hopelijk komt die topic. Een vraagje aan Stan. (S.M.C.) Mijn BB heeft er nu 44000 opzitten.
Als test geeft je aan de motor op zo,n 3500 toeren te laten lopen. Is dat op de bok of tijdens het rijden? Hij loopt als een zonnetje, maar ik geef liever wat te vroeg wat geld uit voor een CCT spanner dan dat ik onderweg pech krijg. Hier komt dan meteen de vraag: Gaat zo'n ding plotseling kaduuk, of heb je nog tijd om bij een motorzaak te komen?
( Weet het, ben niet zo techneut).
Cas
Gewoon op de bok en het toerental opvoeren naar 3500 a 4000 rpm (onder het rijden zou ik niet doen is niet veilig) :lol:
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Blackmetal
Berichten: 1389
Lid geworden op: di aug 01, 2006 10:23 pm
Locatie: betuwe

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door Blackmetal » zo apr 25, 2010 9:18 pm

Blacky schreef: Hier komt dan meteen de vraag: Gaat zo'n ding plotseling kaduuk, of heb je nog tijd om bij een motorzaak te komen?
Je hebt nog tijd genoeg om een motorzaak te halen hoor.
Het is niet dat ie in 1 keer niks meer doet.
Afbeelding .

fireman123
Berichten: 31
Lid geworden op: di mar 18, 2008 6:56 pm
Locatie: Rucphen
Contacteer:

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door fireman123 » di okt 18, 2011 8:39 pm

hai,
Ik mag mijn cct ook gaan vervangen voor m'n BB '99 carbo model.
Er zou denk ik een 14520-MCC-601 part.nr. in moeten maar kan er ook een 14520-MCC-602 in? Is dit het zelfde of echt alleen voor inj. modellen !

grt P.

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door stanley » wo okt 19, 2011 1:34 pm

Die kan er prima in ook die van een X11
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

scighera
Berichten: 89
Lid geworden op: ma sep 28, 2009 5:49 am
Contacteer:

Re: Wanneer distributieketting vernieuwen??

Bericht door scighera » zo nov 20, 2011 8:50 pm

even een oud topic omhoog trappen :D

de test voor de CCT, moet deze koud of warm worden uitgevoerd? mijn BB'97 zit nu bijna op 80k met de 2e CCT (waarvan 23k door mij verreden), en kan nog geen herrie ontdekken. geen idee wanneer de CCT is vervangen. Motor loopt nog steeds als een zonnetje (alleen een tik van een veer bij het koppelingshuis, bij een koude start wanneer hij voor het eerst de 2.000rpm doorschrijdt)

Ik ben wel iemand die hem keurig warm rijdt en relatief laag in de toeren draait....

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten