Geratel bij overschakelen

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Plaats reactie
erwin996
Berichten: 44
Lid geworden op: za jun 19, 2010 1:25 am

Geratel bij overschakelen

Bericht door erwin996 » zo jul 03, 2011 1:22 pm

Gisteren had ik tot twee keer toe een ratel bij overschakelen van II naar III. Zo'n geluid alsof de tandwielen het erg zwaar hebben, vergelijkbaar met het geluid dat je in een auto hebt als je bij het overschakelen de koppeling niet goed genoeg intrapt. Ik had het vroeger ook wel eens op mijn VFR750 uit 1986. Niet zo'n fijn geluid.

Hoe komt dit? Ik moet er bij zeggen dat ik nogal voorzichtig ben met mijn motor. Kan "te voorzichtig schakelen" een oorzaak zijn en moet ik gewoon harder trappen (om het oneerbiedig te zeggen) met mijn linkervoet? Motor is van 2002, heeft 19.000km gereden, en vorig jaar in juli zijn de koppelingsvloeistof en motorolie ververst. Hoe worden de tandwielen eigenlijk gesmeerd op een Blackbird? Gaat dat via de motorolie? (sorry, ben niet technisch). Zo nee, moet ik de betreffende versnellingsbakolie (als die er uberhaupt is op een Blackbird) verversen?

blackbird xx
Berichten: 153
Lid geworden op: zo jul 26, 2009 5:47 pm
Locatie: burgum
Contacteer:

Re: Geratel bij overschakelen

Bericht door blackbird xx » zo jul 03, 2011 2:59 pm

Is de ketting goed op spanning.
Als je ketting te slap staat kan het ook gebeuren.
Laatst gewijzigd door blackbird xx op wo jul 06, 2011 7:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Honda power off realety

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Re: Geratel bij overschakelen

Bericht door Ankertje » zo jul 03, 2011 7:34 pm

Ja en kijk dan ook even of de ketting niet versleten is.

:idea:
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: Geratel bij overschakelen

Bericht door Motorpsycho » zo jul 03, 2011 7:55 pm

Bovenstaande tips zijn ook goede punten.

Ik voeg deze er nog aan toe :typing:

Doorschakelen is ook wel 'n puntje. Als je echt veel te voorzichtig schakelt kan de versnellingsbak in een soort valse neutraal terecht komen.
Je versnellingsbak heeft geen aparte versnellingsbakolie maar wordt gesmeerd door de motorolie :wink:

Is er met het vervangen van de koppelingsvloeistof goed ontlucht :?: Anders zou het kunnen dat je koppeling net niet goed vrij komt wanneer je de koppelingshandel inknijpt.
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

erwin996
Berichten: 44
Lid geworden op: za jun 19, 2010 1:25 am

Re: Geratel bij overschakelen

Bericht door erwin996 » zo jul 03, 2011 10:32 pm

Dank voor de reacties! Ik ga het allemaal bekijken of na laten kijken. :]]]

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Geratel bij overschakelen

Bericht door stanley » ma jul 04, 2011 8:33 am

Te voorzichtig schakelen is de grootste oorzaak van knarsende tanden.

Nu heb je nog meer vragen dus zal ik die ook beantwoorden.

In het blok worden de tandwielen gesmeerd met motorolie wat in het blok zit (jij hoeft niets te doen)

Als je de oude olie er uit laat lopen en nieuwe olie (4L + oliefilter) er in (op) doet dan is gelijk de versnellingsbak ververst.
Een Blackbird heeft geen aparte versnellingsbak.

Het overschakelen dient in 1 vloeiende beweging te gaan met voet en koppeling (koppeling intrekken en klak in de versnelling)
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

vogelaar
Berichten: 69
Lid geworden op: zo feb 22, 2009 10:09 am
Locatie: Nieuwegein

Re: Geratel bij overschakelen

Bericht door vogelaar » ma jul 04, 2011 9:14 am

probeer eens te schakelen zonder koppeling, als je het goed doet maakt hij aanzienlijk minder geluid en wil je nooit meer anders!!

nb.
natuurlijk moet je ketting goed op spanning stan en gesmeerd!

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: Geratel bij overschakelen

Bericht door Motorpsycho » ma jul 04, 2011 3:08 pm

@vogelaar:

Met alle respect maar, als je een advies geeft, geef dan alstublieft wel 'n goed advies. Als het mis gaat kunnen mensen schade leiden door verkeerde adviezen.

Ter aanvulling op het onvolledige advies van vogelaar:

Overschakelen zonder koppeling vergt enige behendigheid.
Opschakelen gaat prima als je een beetje sportief rijd. Flink gas geven, gas een beetje los, op dat moment schakelen zonder koppeling en meteen weer gas er op.
Het opschakelen zal dan heel soepel gaan en veel prettiger aanvoelen. Ook iets sneller zijn maar daar heb je toch niks aan op de openbarenweg :D

Als je zonder koppeling opschakelt wanneer je rustig rijd kan je er je: De uitgaande as van de versnellingsbak en lagers, de achterwiel lagers, de achterbruglagers en je kettingset mee slopen.
Het overschakelen zal dan namelijk erg schokkerig gaan. Dus als je rustig rijd gebruik dan gewoon de koppeling.

Dan nu het terug schakelen: DOE DIT NOOIT ZONDER KOPPELING :!:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Geratel bij overschakelen

Bericht door Man in Black-Bird » ma jul 04, 2011 5:25 pm

Precies MP dat is een goed advies!! je hebt helemaal gelijk want jij weet als geen ander dat de versnellings bak van een BB daar niet tegen kan :)

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Geratel bij overschakelen

Bericht door stanley » ma jul 04, 2011 6:12 pm

Opschakelen met lage snelheid gaat ook prima als je maar weet wat je doet en hoe het moet.
Ik doe dit zo vaak en nog nooit een bak stuk gehad maar,,,,,,,,

Op dit moment is dat een slecht advies in deze Topik en hoort hier dan ook niet in thuis, deze heer is hier mee niet geholpen.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: Geratel bij overschakelen

Bericht door Motorpsycho » ma jul 04, 2011 7:01 pm

Man in Black-Bird schreef:Precies MP dat is een goed advies!! je hebt helemaal gelijk want jij weet als geen ander dat de versnellings bak van een BB daar niet tegen kan :)
De versnellingsbak die ik toen had in mijn 1e blok was waarschijnlijk al niet zo best :wink:
stanley schreef:Opschakelen met lage snelheid gaat ook prima als je maar weet wat je doet en hoe het moet.
Ik doe dit zo vaak en nog nooit een bak stuk gehad maar,,,,,,,,

Op dit moment is dat een slecht advies in deze Topik en hoort hier dan ook niet in thuis, deze heer is hier mee niet geholpen.
Mee eens als men de techniek beheerst idd geen enkel probleem.
Ben het ook volledig met je eens wat betreft zonder koppeling schakelen in deze kwestie.

Goed door schakelen is denk ik de oplossing voor erwin996 :wink:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

erwin996
Berichten: 44
Lid geworden op: za jun 19, 2010 1:25 am

Re: Geratel bij overschakelen

Bericht door erwin996 » do jul 07, 2011 11:56 pm

Zou me niet verbazen als mijn ketting te slap staat. Dat zal ik eerst eens bekijken en zonodig laten afstellen.
Schakelen zonder koppelen zal ik voorlopig niet doen denk ik. Ik rijd extreem rustig. Als ik al eens de 5000tpm haal, rijd ik 140km/h op de snelweg. Overschakelen doe ik bij 4000tpm of zo (of 3000tpm als ik nog rustiger aan doe) :wink:

erwin996
Berichten: 44
Lid geworden op: za jun 19, 2010 1:25 am

Re: Geratel bij overschakelen

Bericht door erwin996 » za jul 09, 2011 4:03 pm

Inmiddels heeft een monteur mijn ketting goed gespannen, stond inderdaad te slap. Motor lijkt nu veel beter te schakelen :D

Overigens was de bandenspanning ook veel te laag, voor 2,0 bar en achter 2,2 bar. Nu zijn ze beide op 2,9 gezet. Motor stuurt nu veel makkelijker door bochten :]] :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten