Electronisch probleem???

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Plaats reactie
xxaid
Berichten: 278
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 12:26 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Electronisch probleem???

Bericht door xxaid » di aug 16, 2011 7:07 am

Mijn BB uit 2005 heeft 5 weken stil gestaan ivm vakantie en het weer. Afgelopen zondag moest ik op visite en besloot met de BB te gaan. Ik haalde de BB van zijn alarm af, deed het contact aan, dus lichten gingen aan e.d., maar toen ik op de startknop drukte gebeurde er niets. Er was niets hoorbaar, geen klik, geen ratel, geen vermoeide accu, niets.
Ik snapte er niets van, maar aangezien ik ook geen startmotor hoorde, bedacht ik mij wel eens gelezen te hebben dat een startmotor kan blijven hangen (in een auto wil een slag met een hamer nog wel eens helpen). Ik dacht, kan het altijd proberen, ben op de BB geklommen en heb mezelf erg hard in het zadel laten ploffen. Dit hielp, want na starten hoorde ik de startmotor ronddraaien en de juiste kliks en ratels hoorde ik, alleen was de accu toch nagenoeg leeg en er zat te weinig prik in om de BB te starten.
Accu eruit en een nacht laten opladen en de volgende dag was er geen vuiltje aan de lucht, mee naar mijn werk gereden en weer terug. Op de terugweg ben ik even gaan tanken en na het afrekenen wilde ik de BB weer starten en toen begon het alarm te loeien wat niet meer uit te zetten was met de AB. Al even geprobeerd het alarm te resetten door de accu te ontkoppelen, maar het alarm heeft zijn eigen batterij. Ik heb zo een kwartier zitten rommelen met de BB en dacht toen mogelijk aan een slecht contact ergens, dus probeerde dezelfde tactiek als de dag ervoor, mezelf laten ploffen op het zadel. Ook dit keer werkte het. Alarm was er af en de rest van de dag geen probleem meer.
Ik zit dus nu te denken aan of een draadbreuk of corrosie op een contact en dat de accu (die goed opgeladen was) leegloopt in 5 weken heb ik ooit nog niet eerder meegemaakt. Ik weet dat het zoeken is naar een speld in een hooiberg (zeker als er een draadbreuk is), Heeft iemand een suggestie waar ik moet beginnen met zoeken? Is het bijvoorbeeld te meten dat de BB stroom verbruikt in ruststand (iets zal het altijd zijn ivm de klok en alarm, maar wat is normaal). Het alarm is van Acumen en heeft nooit problemen gegeven.

Suggesties zijn dus welkom, thx.
Never let a motorcycle take you somewhere your brain didn't get to three seconds earlier


Afbeelding

blackbonkie
Berichten: 36
Lid geworden op: wo okt 08, 2008 10:24 am
Contacteer:

Re: Electronisch probleem???

Bericht door blackbonkie » do aug 18, 2011 7:22 pm

hallo
ik heb een bb uit 2000 en die had ook van die kuren ,vaak gewoon starten en een enkele keer niet
nou zit er bij mijn bb een kontaktendoosje aan de linkerkant ongeveer ter hoogte van je zitvlak ,het zit gewoon gewikkeld in die dikke kabelboom die achter het subframe naar achter loopt
ik heb het doosje los gemaakt en kontakten schoon gemaakt, ingevet en weer goed dicht gewikkeld met tape en daarna was probleem over.
als ik de motor op kontakt zette begon de benzinepomp niet te draaien, je hoort dan niks en het gebeurde zowel met koude als warme motor

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: Electronisch probleem???

Bericht door Man in Black-Bird » za aug 20, 2011 4:33 pm

blackbonkie schreef:hallo
ik heb een bb uit 2000 en die had ook van die kuren ,vaak gewoon starten en een enkele keer niet
nou zit er bij mijn bb een kontaktendoosje aan de linkerkant ongeveer ter hoogte van je zitvlak ,het zit gewoon gewikkeld in die dikke kabelboom die achter het subframe naar achter loopt
ik heb het doosje los gemaakt en kontakten schoon gemaakt, ingevet en weer goed dicht gewikkeld met tape en daarna was probleem over.
als ik de motor op kontakt zette begon de benzinepomp niet te draaien, je hoort dan niks en het gebeurde zowel met koude als warme motor

Daar heeft een 2005 type BB geen last van !alleen 1999 en 2000 type BB

xxaid
Berichten: 278
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 12:26 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Electronisch probleem???

Bericht door xxaid » za sep 10, 2011 4:09 pm

Morgen heb ik een ritje en de BB heeft weer even een tijdje stil gestaan, dus vandaag even naar de BB toe om te kijken of hij wilde starten. Dat deed hij gelukkig en toen ik weg wilde lopen sprong het alarm (Acumen) aan en was niet meer uit te krijgen. Hij reageerde niet op de AB of de reserve AB. Er is wel een truc voor, maar daarvoor moet je de zekering van het alarm even eruithalen. Deze is ergens verstopt in de motor, maar op het montageblad staat vermeld waar. Je raad het al, bij deze tweede hands BB heb ik geen montageblad gekregen, dus heb geen idee waar de zekering zit. Op geen enkele andere manier is het alarm uit te zetten dan de accu los te koppelen m.a.w. ik kan de BB voor nu niet meer gebruiken voordat het alarmprobleem is opgelost. Alarm losknippen gaat mij niet helpen aangezien deze gekoppeld is aan de startonderbreker. Iemand een idee wat ik nog zou kunnen doen??????
Never let a motorcycle take you somewhere your brain didn't get to three seconds earlier


Afbeelding

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: Electronisch probleem???

Bericht door Motorpsycho » za sep 10, 2011 4:54 pm

Meestal geven alarmsystemen problemen op een motorfiets.

Ik vrees dat je moet beginnen met zoeken naar de zekering. Ik zou beginnen bij het kastje van het alarm zelf.

Ik weet dat als je een aantal draden verbind dat je dan het alarm omzeilt, ik heb echter geen idee welke. Misschien kan je wat vinden op internet :W

Suc6
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

xxaid
Berichten: 278
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 12:26 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Electronisch probleem???

Bericht door xxaid » za sep 10, 2011 5:22 pm

Thx, was ik al bang voor. Ik google me gek momenteel :typing:
Never let a motorcycle take you somewhere your brain didn't get to three seconds earlier


Afbeelding


xxaid
Berichten: 278
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 12:26 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Electronisch probleem???

Bericht door xxaid » zo sep 11, 2011 11:44 am

Thx, deze manual heb ik er inderdaad nog wel bij, maar er zit geen pincode op bij mijn weten. Daarom wilde ik de procedure doorlopen om de pincode te wijzigen (als dat gaat werken) en dan krijg je de opdracht de zekering te verwijderen, die ik tot nu toe niet heb kunnen lokaliseren en hij zit niet bij de alarmunit zelf, heb ik al gezien.
Never let a motorcycle take you somewhere your brain didn't get to three seconds earlier


Afbeelding

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Electronisch probleem???

Bericht door Evelakes » zo sep 11, 2011 2:37 pm

misschien heb je hier wat aan.
Afbeelding

xxaid
Berichten: 278
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 12:26 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Electronisch probleem???

Bericht door xxaid » zo sep 11, 2011 3:05 pm

Thx, deze info had ik niet. Nu kan ik in ieder geval wat gerichter zoeken :D :D
Never let a motorcycle take you somewhere your brain didn't get to three seconds earlier


Afbeelding

DiXX
Berichten: 119
Lid geworden op: do jan 11, 2007 11:37 am
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: Electronisch probleem???

Bericht door DiXX » ma sep 12, 2011 1:06 pm

Kan misschien toch je accu zijn, als de spanningsval te groot zoals bij het starten schiet de startblokkering erop.
Zeker als de motor een tijdje stil staat en de accu niet meer zo fit is kan dit ook een oorzaak zijn (uit ervaring)

Succes!
Groeten Dik

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: Electronisch probleem???

Bericht door Evelakes » ma sep 12, 2011 3:33 pm

Trek anders even voor 5 min de hoofdzekering eruit 30 amp

nr.12
Afbeelding

xxaid
Berichten: 278
Lid geworden op: zo feb 04, 2007 12:26 am
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Electronisch probleem???

Bericht door xxaid » do sep 22, 2011 9:31 pm

Ik heb ondertussen contact gehad met een dealer van Acumen en die zit in Hoorn (ik in Amsterdam). Hij wil mij wel helpen, maar dan moet de BB naar Hoorn komen (lastig, aanhanger huren om weg te brengen en iemand mee regelen om hem weer op te halen). Ik heb vervolgens contact gezocht met de importeur en die antwoordde meteen dat waarschijnlijk de bewegingssensor kapot is. Dit zou voor mij veel verklaren, want deze gaf wel vaker vage problemen. En ze boden me aan om me een nieuwe sensor te sturen. Dat vind ik nog eens service :lol: :lol: :lol: .
Nu veranderdt mijn vraag dus eigenlijk naar , is er een logische of vaste plek op de BB waar deze sensors meestal ingebouwd worden, want ook hiervoor heb ik geen idee waar ik moet zoeken of hoe die eruit ziet (als de nieuwe sensor van hetzelfde type is, kan ik vergelijken, is het een ander dan ben ik even lost).

Alvast bedankt
Never let a motorcycle take you somewhere your brain didn't get to three seconds earlier


Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten