bandenspanning

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Plaats reactie
iommi
Berichten: 33
Lid geworden op: za jul 23, 2011 9:15 am

bandenspanning

Bericht door iommi » do aug 18, 2011 5:24 pm

hallo, geachte blackbirdrijders
kan iemand me vertellen wat de ideale
bandenspanning is voor de blackbird en kunnen
de spiegels ook afgesteld worden?
de rechterspiegel zit goed, maar als ik in de linkerspiegel wil kijken
moet ik bukken!
groetjes iommi

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: bandenspanning

Bericht door stanley » do aug 18, 2011 5:26 pm

2.9/2.9 en ja spiegelglas met zwarte rand kan je stellen
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

bbjohn
Berichten: 57
Lid geworden op: ma feb 21, 2011 4:52 pm
Locatie: hapert
Contacteer:

Re: bandenspanning

Bericht door bbjohn » do aug 18, 2011 5:29 pm

ik zie alleen maar mijn eigen schouders in de spiegels :D
moet echt wegdraaien wil ik wat zien achter me

iommi
Berichten: 33
Lid geworden op: za jul 23, 2011 9:15 am

Re: bandenspanning

Bericht door iommi » do aug 18, 2011 7:32 pm

bedankt voor de snelle rectie
groetjes henk :]]]

gerkenator
Berichten: 372
Lid geworden op: za dec 11, 2010 9:38 pm
Contacteer:

Re: bandenspanning

Bericht door gerkenator » do aug 18, 2011 7:59 pm

even wat wd40 ofzo achter de zwarte rand spuiten dan draait hij iets makkelijker, ging bij mij ook moeilijk eerste keer.

je moet dus de zwarte gedeelte draaien wat in je spiegelkap zit.

ik rij nu tijdelijk met ex circuit banden en heb de bandenspanning op 2,6 voor en achter, bevalt me wel.

maar normaal gesproken dus 2,8 of 2,9 met straatbanden volgens voorschrift, staat ook op een stickertje op de motor.
Afbeelding

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: bandenspanning

Bericht door stanley » do aug 18, 2011 9:08 pm

2.9 voor en 2.9 achter is de voorschrift door Honda bepaald en dat is niet voor niets.

Neem mij maar niet kwalijk dat ik dit zo schrijf, ik ben geen voorstander van tweedehands banden en zeker geen ex circuit banden.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

gerkenator
Berichten: 372
Lid geworden op: za dec 11, 2010 9:38 pm
Contacteer:

Re: bandenspanning

Bericht door gerkenator » do aug 18, 2011 9:51 pm

pirelli's rijden best wel goed hoor, en het is even voor tijdelijk. gaan binnenkort denk ik gewoon weer metzelers onder z8 of m5, weet nog niet welke. eerst deze even 2000 of 3000km op rijden. dit was even omdat het lekker goedkoop rijd, 3x goedkoper dan nieuwe.

nu rijd ik volvo en voorschrift is geloof ik 2.0 en 2.2 bar maar ik heb rondom 2.5 bar erin en vind dat veel beter rijden.
en de honda is 2.9 en 2.9 ( had ik hem ook altijd op ) deze pirelli's moest ik wat lager zitten zei de beste man tegen me.

is voorschrift altijd beter?, of is dit meer uit voorzorg van fabriek erop gezet, hoe komen ze aan die getallen, want banden worden wel steeds vernieuwd beter en moderner maar de motor is al meer dan 10 jaar oud.
Afbeelding

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Re: bandenspanning

Bericht door Ankertje » do aug 18, 2011 11:46 pm

gerkenator schreef:is voorschrift altijd beter?, of is dit meer uit voorzorg van fabriek erop gezet, hoe komen ze aan die getallen, want banden worden wel steeds vernieuwd beter en moderner maar de motor is al meer dan 10 jaar oud.
Ja dat is zo als je niet ter zake kundig bent.

:]]]
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Gebruikersavatar
Ti-BB
Berichten: 1771
Lid geworden op: ma jun 12, 2006 9:59 pm
Locatie: Zeddam
Contacteer:

Re: bandenspanning

Bericht door Ti-BB » vr aug 19, 2011 8:13 am

gerkenator schreef:is voorschrift altijd beter?, of is dit meer uit voorzorg van fabriek erop gezet, hoe komen ze aan die getallen, want banden worden wel steeds vernieuwd beter en moderner maar de motor is al meer dan 10 jaar oud.
Het gewicht van de motor blijft hetzelfde en dat zal zeker zijn invloed hebben. Dat is ook waarom je voor een BB vaak beter een band kan kopen die voor zware machines is ontwikkeld (speciale codering). Circuitbanden vallen niet onder deze categorie.

Inmiddels heb ik zo'n 70.000 km met een BB gereden en natuurlijk heb ik verschillende bandenspanningen uitgeprobeerd. Mijn ervaring is dat ik de bandenspanning alleen iets lager (2.6) zet als het meer dan 25 graden is en als ik weet dat ik veel bochten ga rijden (Eifel enz).

M.b.t. de prijs: Natuurlijk zijn gebruikte circuitbanden goedkoper, maar je eigen veiligheid lijkt me ook wat waard. Ik zou het er niet op wagen.

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: bandenspanning

Bericht door stanley » vr aug 19, 2011 2:05 pm

Ti-BB schreef:
gerkenator schreef:is voorschrift altijd beter?, of is dit meer uit voorzorg van fabriek erop gezet, hoe komen ze aan die getallen, want banden worden wel steeds vernieuwd beter en moderner maar de motor is al meer dan 10 jaar oud.
Het gewicht van de motor blijft hetzelfde en dat zal zeker zijn invloed hebben. Dat is ook waarom je voor een BB vaak beter een band kan kopen die voor zware machines is ontwikkeld (speciale codering). Circuitbanden vallen niet onder deze categorie.

Inmiddels heb ik zo'n 70.000 km met een BB gereden en natuurlijk heb ik verschillende bandenspanningen uitgeprobeerd. Mijn ervaring is dat ik de bandenspanning alleen iets lager (2.6) zet als het meer dan 25 graden is en als ik weet dat ik veel bochten ga rijden (Eifel enz).

M.b.t. de prijs: Natuurlijk zijn gebruikte circuitbanden goedkoper, maar je eigen veiligheid lijkt me ook wat waard. Ik zou het er niet op wagen.
Niets aan toe te voegen (y)
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

gerkenator
Berichten: 372
Lid geworden op: za dec 11, 2010 9:38 pm
Contacteer:

Re: bandenspanning

Bericht door gerkenator » vr aug 19, 2011 5:38 pm

staat een speciale codering toevallig op voor zware motoren. en zijn ook nog eens geschikt voor straat.
ik weet en geef je ook gelijk dat toer/sport banden voor straat beter zijn.
maar heb nog geen nadelige dingen bemerkt. en het is denk ik toch even tijdelijk.

maar geeft niet, ik waag het er gewoon op, zijn zat mensen die er ook mee rijden. en ik rij nu toch niet veel meer want mijn vakantie zit er weer op.
enkel alleen voor woon werk 25km heen en 25km terug en zo nu en dan eens een uurtje op zondag toeren.

een wheelie maken of 200+ rijden is ook gevaarlijk of zelfs gevaarlijker en dat mag niet eens.
ik rij gewoon normaal tot sportief en met redelijk verstand en alleen met droog weer, op banden die wel op de openbare weg mogen, maar gewoon iets meer geschikt zijn voor circuit.

en ik rij dus altijd met 2.9 en 2.9
alleen met deze banden ietsje lager.

en ja de bb is al die jaren wel even zwaar gebleven, maar ik bedoelde de ontwikkelingen van banden gaan ook verder, ze kunnen veel meer hebben dan vroeger ( meer grip, draagvermogen, uithoudingsvermogen opwarmtijd ), vandaar ook mijn vraag of die spanningen nog wel kloppen.
Afbeelding

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Re: bandenspanning

Bericht door Man in Black-Bird » vr aug 19, 2011 6:52 pm

Ja die blijven altijd kloppen voor een BB !!en zeker met een duo is het helemaal belangrijk die 2.9 spanning. En goede banden en geen

afgejakkerde versleten race banden monteren!!

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Re: bandenspanning

Bericht door Ankertje » vr aug 19, 2011 10:06 pm

gerkenator schreef: ik rij gewoon normaal tot sportief en met redelijk verstand
5 bekeuringen in twee maanden.

:?:

Vandaar die circuitbanden. We begrijpen het helemaal.

:]]]
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

gerkenator
Berichten: 372
Lid geworden op: za dec 11, 2010 9:38 pm
Contacteer:

Re: bandenspanning

Bericht door gerkenator » vr aug 19, 2011 10:32 pm

Ankertje schreef:
gerkenator schreef: ik rij gewoon normaal tot sportief en met redelijk verstand
5 bekeuringen in twee maanden.

:?:

Vandaar die circuitbanden. We begrijpen het helemaal.

:]]]

foutje in dat betreffende topic, moet zijn 5 keer in totaal 12 maanden, of 1 vorig jaar en 4 in dit jaar. ( waarvan dus 1 in duitsland waar ik werd aangehouden )
Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten