tandwielen niet in 1 lijn

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Plaats reactie
Luc.voss
Berichten: 18
Lid geworden op: zo mar 21, 2010 12:49 pm
Contacteer:

tandwielen niet in 1 lijn

Bericht door Luc.voss » di nov 08, 2011 10:01 pm

Goede avond allemaal,

Ik heb nu ongeveer 7000KM een setje tanwielen (voor orgineel honda met rubber demper en achter een AFAM 10508T44) en ketting (DID) liggen.
Vanaf het begin af aan heb ik het idee dat dit setje tijdens het rijden veel geluid/herrie maakt. Ik deze vraag bij leverancier van dit setje voorgelegd waarop ik kreeg te horen dat dit vaak aan te wijnig smeren lag.
Ik ben echter van mening dat ik dit meer dan voldoende doe.
Als ik nu achter de motor, op de knieën ga zitten en over de ketting kijk zie ik dat deze mooi in 1 lijn loopt maar dat de ketting tegen binnenzijde van tandwiel aanloopt. Dit terwijl ik aan de "niet wiel" kant tussen de ketting en tandwiel een kleine opening/spelingruimte kan zien.

Nu heb ik laatst het kapje voor bij het tandwiel verwijderd zodat ik het voortandwiel kon zien en zag tot mijn verbazing dat de tanden erg glommen, alsof de ketting over/langs de tanden heen vringen!!!?. Tandwiel gedemonteerd en aan binnenzijde tandwiel loopt de ketting helemaal vrij

Ale warnemingen op een rij heb ik het idee dat het voor en achter tandwiel niet in 1 lijn staan waardoor ik extra vrijving en dus slijtage heb.

Kan dit komen door een verkeerd tandwiel??? (voor mij gevoel zou het achtertandwiel verder van het wiel af moeten staan??)

Heeft één van jullie hier wat meer van gehoord of meegemaakt????

Ik hoor het graag,

Groet Voske

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: tandwielen niet in 1 lijn

Bericht door stanley » wo nov 09, 2011 11:45 am

Ik denk toch dat jou achterwiel er scheef in zit, dat hoef je nog niet te zien met het blote oog.
Ik heb hier een lazer voor om tandwiel en ketting recht te zetten.
Je kan het ook zelf met wat geduld, wiel beetje los en de verstelling zo draaien dat het tandwiel achter uiteindelijk recht in het midden loopt.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Luc.voss
Berichten: 18
Lid geworden op: zo mar 21, 2010 12:49 pm
Contacteer:

Re: tandwielen niet in 1 lijn

Bericht door Luc.voss » wo nov 09, 2011 8:26 pm

stanley schreef:Ik denk toch dat jou achterwiel er scheef in zit, dat hoef je nog niet te zien met het blote oog.
Ik heb hier een lazer voor om tandwiel en ketting recht te zetten.
Je kan het ook zelf met wat geduld, wiel beetje los en de verstelling zo draaien dat het tandwiel achter uiteindelijk recht in het midden loopt.
Naar mijn mening zou het wiel toch recht moeten staan. De Streepjes op de ketting spanners staan ook evenredig.
Ik zal morgen eens kijken hoeveel ik het wiel moet verstellen om de ketting goed over het tandwiel te laten lopen.

Kan het niet zo zijn dat de combinatie van een orgineel voor tandwiel en het omschreven achter tandwiel dit probleem op kan leveren?

Ik hoor het graag.

Groet Luc

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: tandwielen niet in 1 lijn

Bericht door stanley » wo nov 09, 2011 8:38 pm

Het tandwiel zal niet zo'n probleem zijn zolang het maar bij de set hoort, denk eerder dat de streepjes niet overeen komen.
Let eens op bij vast zetten van de as of dan het wiel toch niet een klein beetje verplaatst, gebeurd wel vaker door de ruimte die in de loop der jaren ontstaat.
Volgende keer een JT achter tandwiel gebruiken is betrouwbaarder in combinatie met RK ketting, gaat ook nog eens langer mee.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Luc.voss
Berichten: 18
Lid geworden op: zo mar 21, 2010 12:49 pm
Contacteer:

Re: tandwielen niet in 1 lijn

Bericht door Luc.voss » di nov 22, 2011 7:44 pm

Sorry voor late reactie, ben erg druk met verbouwen en andere zaken.
Toch nog ff kans gezien om de kwestie van de tandwiel en ketting te bekijken en ik denk inderdaad dat de streepjes niet overeen kwamen.
Ik heb het achterwiel nu zo vastgezet dat de ketting op het oog (ketting kast even gedemonteerd) mooi recht loopt.
Ik heb nog geen proefrit gemaakt maar ik denk dat het nu goed moet zijn.

Bedankt voor de tip en als het weer en temperatuur het even toelaat ga ik een proefrit maken.

Gr Luc :]]]

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten