Aankoop advies BB

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Plaats reactie
FastFranky
Berichten: 65
Lid geworden op: di jan 09, 2007 10:20 pm
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Aankoop advies BB

Bericht door FastFranky » zo jan 29, 2012 10:13 pm

Hoi,

na m'n val vorig jaar waardoor ik m'n BB ben kwijt geraakt heb ik er weer zin in. Zoekende heb ik een mooie Titanium gevonden '99 en 53.000 km. (prive verkoop)
Echter na een proefritje merk ik dat er een "geratel" uit het koppelings huis komt.
Typisch als je de koppeling intrekt klinkt ie weer goed.
Nou is de prijs 3000,- dus lijkt me die wel redelijk alleen niet als als ik het hele koppelingshuis moet gaan vernieuwen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met "geluiden" uit het koppelingshuis - danwel worst-case waar ik mee te maken heb ?

ps: Kent iemand de kwaliteit van Takkoni uitlaten ?

ben benieuwd.

Barry
Berichten: 761
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 2:54 pm
Contacteer:

Re: Aankoop advies BB

Bericht door Barry » zo jan 29, 2012 10:35 pm

FastFranky schreef:ps: Kent iemand de kwaliteit van Takkoni uitlaten ?
Aan het einde van de zomer heb ik een Takkoni demper op de Fazer van mijn vriendin gezet. Over de kwaliteit kan ik nog weinig zeggen, maar qua geluid zijn we tevreden. De levering was verder ook geheel compleet en met 10 minuten zat de demper erop zodner geklungel dat het net niet past. Tot nu toe prima tevreden dus!

FastFranky
Berichten: 65
Lid geworden op: di jan 09, 2007 10:20 pm
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: Aankoop advies BB

Bericht door FastFranky » ma jan 30, 2012 12:03 am

Barry schreef:
FastFranky schreef:ps: Kent iemand de kwaliteit van Takkoni uitlaten ?
Aan het einde van de zomer heb ik een Takkoni demper op de Fazer van mijn vriendin gezet. Over de kwaliteit kan ik nog weinig zeggen, maar qua geluid zijn we tevreden. De levering was verder ook geheel compleet en met 10 minuten zat de demper erop zodner geklungel dat het net niet past. Tot nu toe prima tevreden dus!
Thx voor het antwoord Barry

Herkend verder iemand het verhaal rondom de koppeling ?
Tips - verwachtte kosten voor het vervangen van het gehele huis als blijkt dat het huis is ingeslagen ?

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Aankoop advies BB

Bericht door stanley » ma jan 30, 2012 1:33 pm

De koppeling van een BB kan in de loop der jaren gaan kloppen niet schadelijk maar wel iri om te horen.
Kan gemaakt worden maar vaak komt het weer terug.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

FastFranky
Berichten: 65
Lid geworden op: di jan 09, 2007 10:20 pm
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: Aankoop advies BB

Bericht door FastFranky » ma jan 30, 2012 7:30 pm

stanley schreef:De koppeling van een BB kan in de loop der jaren gaan kloppen niet schadelijk maar wel iri om te horen.
Kan gemaakt worden maar vaak komt het weer terug.
ook als hij zo klinkt ? .....:) let even op het laatst ......na de 2e maal gas geven ....dan hoor je het koppelingshuis volgens mij.
[youtube][/youtube]

Ben benieuwd of mensen dit geluid herkennen

Albert
Berichten: 663
Lid geworden op: za jun 24, 2006 11:04 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Aankoop advies BB

Bericht door Albert » ma jan 30, 2012 8:28 pm

Heb ik ook al jaren. Kan je gewoon lekker op door blijven hobbelen! Geen punt!

Qua kosten als je perse toch wil vervangen heb ik geen idee. Misschien dat de huismonteur je verder kan helpen daarmee.

Even voor de duidelijkheid. Het hoeft niet vervangen te worden.

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Aankoop advies BB

Bericht door stanley » di jan 31, 2012 11:45 am

Je hoort idd de koppeling kloppen, dat hoor je vaker bij Blackbird's van 97 / 98
Vanaf 99 heeft de BB een kleine aanpassing gekregen, koppeling iets veranderd van 8 platen naar 7 maar dat wil niet zeggen dat de latere modellen er geen last van kunnen krijgen.
Mijn advies is olie vervangen door het merk KENDAL 10W40.
Yamaha heeft bij voorbeeld veel last van tikken in het blok dan gooien wij er de Kendal in en het is zo goed als weg, de olie is duur maar van top kwaliteit.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Gerrit XX-L
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 6:59 pm
Locatie: Zelhem

Re: Aankoop advies BB

Bericht door Gerrit XX-L » di jan 31, 2012 8:44 pm

stanley schreef:Je hoort idd de koppeling kloppen, dat hoor je vaker bij Blackbird's van 97 / 98
Vanaf 99 heeft de BB een kleine aanpassing gekregen, koppeling iets veranderd van 8 platen naar 7 maar dat wil niet zeggen dat de latere modellen er geen last van kunnen krijgen.
Mijn advies is olie vervangen door het merk KENDAL 10W40.
Yamaha heeft bij voorbeeld veel last van tikken in het blok dan gooien wij er de Kendal in en het is zo goed als weg, de olie is duur maar van top kwaliteit.
Ik zit even mee te lezen.
Stanly
Maar als je dit lager vervangt ben je een deel van het geluid toch kwijt :?:
Afbeelding

maar net wat je schrijft, het geluid zal na verloop van tijd weer terug komen. :(

Gr Gerrit xx-l
Iedereen hoort wat hij begrijpt.

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: Aankoop advies BB

Bericht door stanley » wo feb 01, 2012 9:22 am

Klopt Gerrit en het komt weer terug omdat het niet alleen in het lager zit, er komt ruimte in het koppeling huis.
Vervangen van dat lager kan je zelf dan kost het ook niet zo veel ongeveer 30,- euro

Zit me net te bedenken dat ik nog een complete set heb liggen met alles nieuw er in zal het eens op zoeken.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

FastFranky
Berichten: 65
Lid geworden op: di jan 09, 2007 10:20 pm
Locatie: Maasbree
Contacteer:

Re: Aankoop advies BB

Bericht door FastFranky » wo mar 28, 2012 9:42 pm

Stanley, gerrit en albert,

thx voor de tips. Erg hulpzaam
Voor nu dus geen urgent verhaal. Wat ik al dacht.
Heb inmiddels wel de X11 CCT geplaatst wat, zoals verwacht de "ketting rammel" weggenomen heeft.

Zal tegen het eind van het seizoen eens rustig gaan zitten voor de koppeling om te kijken of ik het lager ga vervangen.

Urgenter punt is gebleken de radiator die aan zijn laatste loodjes bezig is. Daarvoor al bezig met Buddy.

ps: die Takkoni's geven (zonder DB killer) idd een beschaafd BOS-like gaaf geluid. Erg tevreden. Aanrader.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten