vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Polleke
Berichten: 39
Lid geworden op: di feb 27, 2007 2:06 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Polleke » zo mar 18, 2012 12:58 pm

Beste mede BB eigenaren.
Ik heb de BB weer van stal gehaald, laatste jaren niet veel gereden
wat me opvalt is dat bij langzaam rijden <30 km/u haakse bocten of rontondes het stuur in de bocht wilt vallen. ik moet als het ware tegendruk geven op het stuur aan de binnenbocht zijde.
op hogere snelheid keistabiel.
achterband al een kleine beetje plat, voorband goed, beide 2.9 bar.
ik denk zelf aan het balhoofd dat misschien te los staat?
heb bovenkroonplaat eraf gehaald en balhoofdmoer tikjes gegeven ongeveer een kwartslag maar ik voel geen verschil. durf niet vaster te draaien, stuur draai nog steeds soepel.
heeft iemand tips raad of al eerder dit gehoord?
het kan natuurlijk ook tussen mn oren zitten dat het nu anders stuurt omdat ik tijd niet meer gereden heb.

BJ :1999
WP veringkit is 4 jaar geleden gemonteerd.

groeten

Paul

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door stanley » zo mar 18, 2012 2:05 pm

Tja dat is moeilijk om van afstand te zeggen wat het is.
Kan band zijn maar kan ook het balhoofd lager zijn, misschien zit er een dood punt in
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

gerkenator
Berichten: 372
Lid geworden op: za dec 11, 2010 9:38 pm
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door gerkenator » zo mar 18, 2012 8:48 pm

sommige banden hebben ook de eigenschap om de bocht in te vallen ( zoals michelins )
ik voelde precies hetzelfde met de michelins die ik er toen eens onder had bij lage snelheid en korte bochten. dus misschien is er niks aan de hand.

newborn
Berichten: 782
Lid geworden op: vr mei 26, 2006 11:31 am
Locatie: Boskoop NL
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door newborn » ma mar 19, 2012 10:16 am

Welk merk en type banden heb je gemonteerd ?

Heb je onlangs, afgezien van het nastellen van de balhoofdspeling, nog iets veranderd ?

Polleke
Berichten: 39
Lid geworden op: di feb 27, 2007 2:06 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Polleke » ma mar 19, 2012 10:33 am

newborn schreef:Welk merk en type banden heb je gemonteerd ?

Heb je onlangs, afgezien van het nastellen van de balhoofdspeling, nog iets veranderd ?

Nee helemaal niks, ja een nieuwe accu.
Ik zal als ik thuis ben de exacte type banden noteren.
stuur los van de grond draait heel soepel zonder dode punten.
het is zo raar dat met wat hogere snelheid je er totaal geen last van hebt, misschien omdat de stuuruitslag dan ook minder is?

Gerrit XX-L
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 6:59 pm
Locatie: Zelhem

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Gerrit XX-L » ma mar 19, 2012 9:46 pm

Polleke schreef:achterband al een kleine beetje plat, voorband goed, beide 2.9 bar.

Paul
Hallo Paul.
vertel eens met wat voorband je rijd, 2,9 Bar voor een voorband kan ook te veel zijn.

Zet je voor band eens op 2,5 Bar 2,6 en probeer dan nog eens.

Gr Gerrit xx-l
Iedereen hoort wat hij begrijpt.

gerkenator
Berichten: 372
Lid geworden op: za dec 11, 2010 9:38 pm
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door gerkenator » ma mar 19, 2012 11:58 pm

blackbirds moeten toch altijd 2,9 voor en achter hebben. dat staat namelijk ook op sticker op frame.

Gerrit XX-L
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 6:59 pm
Locatie: Zelhem

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Gerrit XX-L » di mar 20, 2012 8:01 am

gerkenator schreef:blackbirds moeten toch altijd 2,9 voor en achter hebben. dat staat namelijk ook op sticker op frame.
Dat klop gerkenator.

maar het probleempje wat Paul omschrijft kan ook type band liggen.
door de spanning in een band te verhogen zal hij lichter gaan steuren,
dus door spanning te verlagen heeft hij misschien het gewenste effect.

Maar mijn persoonlijke mening is, liever te licht steuren bij 30 km/h, dan te zwaar. :D

Gr Gerrit xx-l
Iedereen hoort wat hij begrijpt.

Polleke
Berichten: 39
Lid geworden op: di feb 27, 2007 2:06 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Polleke » di mar 20, 2012 7:11 pm

mijn voorband:
Bridgestone battlax BT021f

ik zla van het weekend een testen op 2.6 bar.
Ik ben benieuwd.

Polleke
Berichten: 39
Lid geworden op: di feb 27, 2007 2:06 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Polleke » di mar 20, 2012 7:12 pm

Gerrit XX-L schreef:
gerkenator schreef:blackbirds moeten toch altijd 2,9 voor en achter hebben. dat staat namelijk ook op sticker op frame.
Dat klop gerkenator.

maar het probleempje wat Paul omschrijft kan ook type band liggen.
door de spanning in een band te verhogen zal hij lichter gaan steuren,
dus door spanning te verlagen heeft hij misschien het gewenste effect.

Maar mijn persoonlijke mening is, liever te licht steuren bij 30 km/h, dan te zwaar. :D

Gr Gerrit xx-l
het is vooral tegen sturen ik korte bochten en rotondes, erg onnatuurlijk
alla maar alles went ;)

Gerrit XX-L
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 6:59 pm
Locatie: Zelhem

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Gerrit XX-L » di mar 20, 2012 8:42 pm

Polleke schreef:mijn voorband:
Bridgestone battlax BT021f

ik zla van het weekend een testen op 2.6 bar.
Ik ben benieuwd.
Ik ben ook benieuwd.

anders zit er niks anders op dan de snelheid te vehogen :wink:

Gr Gerrit xx-l
Iedereen hoort wat hij begrijpt.

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door stanley » di mar 20, 2012 9:56 pm

Probeer eens een andere band ipv Bridgestone BT21 ramp :oops: bedoel band.
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

newborn
Berichten: 782
Lid geworden op: vr mei 26, 2006 11:31 am
Locatie: Boskoop NL
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door newborn » di mar 20, 2012 10:05 pm

De laatste jaren heb je niet veel gereden, kan het zijn dat je voorband van 2008 of ouder is ?

De eerste BT021 's hadden namelijk een slecht slijtagepatroon, dat is in 2008 door Bridgestone verbeterd.

Het slijtagepatroon kan zeker veroorzaken wat jij beschrijft.

Polleke
Berichten: 39
Lid geworden op: di feb 27, 2007 2:06 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Polleke » wo mar 21, 2012 7:19 am

stanley schreef:Probeer eens een andere band ipv Bridgestone BT21 ramp :oops: bedoel band.
even proberen is niet zo makkelijk toch?

Polleke
Berichten: 39
Lid geworden op: di feb 27, 2007 2:06 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Polleke » wo mar 21, 2012 7:21 am

newborn schreef:De laatste jaren heb je niet veel gereden, kan het zijn dat je voorband van 2008 of ouder is ?

De eerste BT021 's hadden namelijk een slecht slijtagepatroon, dat is in 2008 door Bridgestone verbeterd.

Het slijtagepatroon kan zeker veroorzaken wat jij beschrijft.
in heb de motor in 2007 gekocht, met deze nieuwe voorband.
eerste 2 jaar redelijk veel gereden
daarna af en toe,
wat zijn de visuele kenmerken van slijtage patroon, ik kan een foto maken evt.

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Ankertje » wo mar 21, 2012 8:27 am

Polleke schreef:
newborn schreef:De laatste jaren heb je niet veel gereden, kan het zijn dat je voorband van 2008 of ouder is ?

De eerste BT021 's hadden namelijk een slecht slijtagepatroon, dat is in 2008 door Bridgestone verbeterd.

Het slijtagepatroon kan zeker veroorzaken wat jij beschrijft.
in heb de motor in 2007 gekocht, met deze nieuwe voorband.
eerste 2 jaar redelijk veel gereden
daarna af en toe,
wat zijn de visuele kenmerken van slijtage patroon, ik kan een foto maken evt.
Duidelijk verhaal. Je hebt een band er op zitten die gewoon af is. En hij is al heel oud voor een band. Vervangen dat ding en je probleem is opgelost.

:]]]
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Polleke
Berichten: 39
Lid geworden op: di feb 27, 2007 2:06 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Polleke » wo mar 21, 2012 8:43 am

Ankertje schreef:
Polleke schreef:
newborn schreef:De laatste jaren heb je niet veel gereden, kan het zijn dat je voorband van 2008 of ouder is ?

De eerste BT021 's hadden namelijk een slecht slijtagepatroon, dat is in 2008 door Bridgestone verbeterd.

Het slijtagepatroon kan zeker veroorzaken wat jij beschrijft.
in heb de motor in 2007 gekocht, met deze nieuwe voorband.
eerste 2 jaar redelijk veel gereden
daarna af en toe,
wat zijn de visuele kenmerken van slijtage patroon, ik kan een foto maken evt.
Duidelijk verhaal. Je hebt een band er op zitten die gewoon af is. En hij is al heel oud voor een band. Vervangen dat ding en je probleem is opgelost.

:]]]
echt waar,????
ziet er nog als nieuw uit eigenlijk en nog super profiel
wat is de juiste band voor mn bb?
oh jah met veel rijden, ik denk dt ik totaal 6000 km heb gereden max. en geen frontwheelies haha

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Evelakes » wo mar 21, 2012 10:51 am

hier nog de uitleg van Bridgestone zelf betreffende de BT 21 (2008).

"Wat uw grootste zorg, de achterband, betreft: de foto van de achterband met loopvlakseparatie, is niet van een BT 021 (!!).
Het gaat hier om het oude type, de BT 020. Duidelijk is te zien dat het een totaal ander profiel is dan is afgebeeld op blz.2 van de test.
Dat is namelijk wél een BT 021.

Overigens is de separatie zoals die zichtbaar is, volledig conform de verwachting in het geval van een inrijding.
Zo’n inrijding kan er voor zorgen dat een klein gedeelte van het loopvlak losraakt van de onderliggende karkaslaag.
Door de middelpunt vliegende kracht wordt dit gedeelte steeds groter (dit kan soms duizenden kilometers duren) en scheurt uiteindelijk
af op het zwakste punt: de profielgroef.

De eerste door Motorrad Reisen geteste set BT 021 was inderdaad anders dan de tweede set. De eerste set betrof namelijk de banden
waarmee de GTR 1400 af fabriek geleverd worden, de zg. BT 021 – E’s. Deze banden wijken technisch af van de in tweede instantie
geteste banden,die waren gewoon standaard. Ook hier waren dus geen duistere opzet of “besparingen bij de productie” in het spel.

Wat betreft die standaard voorband kan ik duidelijk zijn. Ook Bridgestone zelf heeft geconstateerd dat in een aantal gevallen de BT 021
voorband te kort mee ging, soms zelfs veel te kort. In totaal ontvingen wij claims van zo’n 3% van de verkochte banden.
Wat ons betreft een extreem hoog en onacceptabel percentage.

Om dit op te lossen heeft Bridgestone 2 dingen gedaan.


Ten eerste is iedere claim die aan ons is voorgelegd zeer ruimhartig vergoed. Het allergrootste deel van de dealers heeft deze vergoeding
ook keurig doorgegeven aan de gebruikers, zodat in ieder geval de financiele schade naar alle redelijkheid en voor zover mogelijk is opgelost.

Ten tweede is onmiddellijk begonnen met de ontwikkeling van een nieuwe voorband. Hierbij is niet alleen de profieldiepte aanzienlijk vergroot
(op de zijkanten met 2,5 mm en niet met 1,6 zoals in de test staat aangegeven), maar uiteraard ook het karkas en de vorm aangepast om het
prettige rijkarakter van de “oude” band te bewaren.

Deze nieuwe band wordt al vanaf april van dit jaar geleverd. Vanaf dat moment zijn wij ook gestopt met de leveringen van de oude band.

Het nieuwe type is leverbaar in de maat 120/70 ZR 17 en is herkenbaar aan de twee verflijnen die over het loopvlak lopen: een gele en een witte.
Het oude type had alleen een witte.


Nog onlangs hebben in de motorbladen op verzoek van Bridgestone artikelen gestaan over deze wijzigingen.
Uiteraard, want wij hebben er alle belang bij dat motorrijders tevreden zijn met onze producten, ook als dat lijdt tot claims en kosten
voor wat betreft het oude type voorband.


Wij betreuren het zeer dat Motorrad Reisen haar artikel heeft geschreven zonder vooraf voldoende inlichtingen te hebben ingewonnen bij deskundigen.
Dit heeft geleid tot een aantal aantoonbare onjuistheden en fouten in het artikel, die door wat meer “Gründlichkeit” vermeden hadden kunnen worden.

Polleke
Berichten: 39
Lid geworden op: di feb 27, 2007 2:06 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Polleke » wo mar 21, 2012 11:01 am

Evelakes schreef:hier nog de uitleg van Bridgestone zelf betreffende de BT 21 (2008).

"Wat uw grootste zorg, de achterband, betreft: de foto van de achterband met loopvlakseparatie, is niet van een BT 021 (!!).
Het gaat hier om het oude type, de BT 020. Duidelijk is te zien dat het een totaal ander profiel is dan is afgebeeld op blz.2 van de test.
Dat is namelijk wél een BT 021.

Overigens is de separatie zoals die zichtbaar is, volledig conform de verwachting in het geval van een inrijding.
Zo’n inrijding kan er voor zorgen dat een klein gedeelte van het loopvlak losraakt van de onderliggende karkaslaag.
Door de middelpunt vliegende kracht wordt dit gedeelte steeds groter (dit kan soms duizenden kilometers duren) en scheurt uiteindelijk
af op het zwakste punt: de profielgroef.

De eerste door Motorrad Reisen geteste set BT 021 was inderdaad anders dan de tweede set. De eerste set betrof namelijk de banden
waarmee de GTR 1400 af fabriek geleverd worden, de zg. BT 021 – E’s. Deze banden wijken technisch af van de in tweede instantie
geteste banden,die waren gewoon standaard. Ook hier waren dus geen duistere opzet of “besparingen bij de productie” in het spel.

Wat betreft die standaard voorband kan ik duidelijk zijn. Ook Bridgestone zelf heeft geconstateerd dat in een aantal gevallen de BT 021
voorband te kort mee ging, soms zelfs veel te kort. In totaal ontvingen wij claims van zo’n 3% van de verkochte banden.
Wat ons betreft een extreem hoog en onacceptabel percentage.

Om dit op te lossen heeft Bridgestone 2 dingen gedaan.


Ten eerste is iedere claim die aan ons is voorgelegd zeer ruimhartig vergoed. Het allergrootste deel van de dealers heeft deze vergoeding
ook keurig doorgegeven aan de gebruikers, zodat in ieder geval de financiele schade naar alle redelijkheid en voor zover mogelijk is opgelost.

Ten tweede is onmiddellijk begonnen met de ontwikkeling van een nieuwe voorband. Hierbij is niet alleen de profieldiepte aanzienlijk vergroot
(op de zijkanten met 2,5 mm en niet met 1,6 zoals in de test staat aangegeven), maar uiteraard ook het karkas en de vorm aangepast om het
prettige rijkarakter van de “oude” band te bewaren.

Deze nieuwe band wordt al vanaf april van dit jaar geleverd. Vanaf dat moment zijn wij ook gestopt met de leveringen van de oude band.

Het nieuwe type is leverbaar in de maat 120/70 ZR 17 en is herkenbaar aan de twee verflijnen die over het loopvlak lopen: een gele en een witte.
Het oude type had alleen een witte.


Nog onlangs hebben in de motorbladen op verzoek van Bridgestone artikelen gestaan over deze wijzigingen.
Uiteraard, want wij hebben er alle belang bij dat motorrijders tevreden zijn met onze producten, ook als dat lijdt tot claims en kosten
voor wat betreft het oude type voorband.


Wij betreuren het zeer dat Motorrad Reisen haar artikel heeft geschreven zonder vooraf voldoende inlichtingen te hebben ingewonnen bij deskundigen.
Dit heeft geleid tot een aantal aantoonbare onjuistheden en fouten in het artikel, die door wat meer “Gründlichkeit” vermeden hadden kunnen worden.
hey bedankt,

dus ik kan er van zeker zijn dat ik als mijn band uit 2007 komt het 'mindere' type heb
toch zie ik niet echt slijtagesporen op de band. ik ga nog wat expiremeteren met de druk. en anders orienteren voor nieuw bandje voor.
of meteen een setje voor en achter van lekker type:
wie tips?

Albert
Berichten: 663
Lid geworden op: za jun 24, 2006 11:04 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Albert » wo mar 21, 2012 7:24 pm

Michelin Pilot Road 3 of Pilot road 2. Ik zelf zweer bij Michelin.

Sid3ways n-h
Berichten: 230
Lid geworden op: ma apr 26, 2010 9:22 pm
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Sid3ways n-h » wo mar 21, 2012 9:34 pm

uhh..... 2.9 bar met een tour-band....het is geen vrachtwagen met een dieplader erachter he ;)

bt021/bt020 moet je gelijk in de bak mieteren zootje troep is het....

gewoon lekker vers bandje monteren van een zachter compound en klaas is kees.....

Dank u..DAG!

Exxsupermoto
Berichten: 46
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 4:10 pm
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Exxsupermoto » wo mar 21, 2012 9:35 pm

Maar de Conti's road attack smoelen ook goed !!

Gebruikersavatar
stanley
Berichten: 2356
Lid geworden op: za sep 09, 2006 9:02 am
Locatie: alkmaar
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door stanley » wo mar 21, 2012 10:45 pm

Sid3ways n-h schreef:uhh..... 2.9 bar met een tour-band....het is geen vrachtwagen met een dieplader erachter he ;)

bt021/bt020 moet je gelijk in de bak mieteren zootje troep is het....

gewoon lekker vers bandje monteren van een zachter compound en klaas is kees.....

Dank u..DAG!
Sorry vriend 2.9 is voorgeschreven en ja met een tour band :D
stanley / BOC Bestuur / Technische zaken

Albert
Berichten: 663
Lid geworden op: za jun 24, 2006 11:04 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Albert » do mar 22, 2012 7:03 am

Rijd ook gwoon het beste op de wegen.

Polleke
Berichten: 39
Lid geworden op: di feb 27, 2007 2:06 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: vreemd stuurgedrag lage snelheid, korte bochten

Bericht door Polleke » do mar 22, 2012 9:44 am

dus contis of michelins...
iemand een tip waar ik die het beste kan omleggen omgeving dordrecht?

is toch wel beetje eng om op een band te rijden waarvan de maker zegt dat ze hem maar snel uit de productie hebben gehaald niet?

is di wa:

http://www.motorbandendiscounter.nl/pro ... 5-R17.html

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten