Behendigheids- en rijvaardigheidstraining

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Behendigheids- en rijvaardigheidstraining

Bericht door motorrijder_2000 » za mar 31, 2012 8:29 pm

Behendigheids-/veiligheidstraining met de CBR-Club, 25 maart 2012.

In Rij-& Motortechniek al eerder aan de orde geweest.
Maar de CBR-Club deed het nu echt, dit voorjaar.
CBR=City Bike Racing verschilt maar weinig van GTR=groot Toerist Racing. 8)
En Pajaro was er ook bij, samen de eer van de BOC hooggehouden, en zo'n voorjaaroefening is altijd goed en betaalbaar.
Was in mijn voortuin te Soesterberg.
Georganiseerd door Motorrijschool Hendriks uit Zevenaar.29juli as. waarschijnlijk een tweede ronde.
Zou voor de andere BOC-ers ook niet verkeerd zijn, de BB's korten het laatste jaar schrikbarend in :?
Hendriks wil het wel organiseren; meteen dan sponsor maken :?:
Doet ook bergtrainingen etc. etc.

Even wat pictures van Claas en mij, Claas is de blauwe, dat kun je wel zien, en is nog niet zo balvast :wink:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Soms zit je 'op de wip' in het leven

Afbeelding
Het balletje-balletje van Pajaro behoeft nog extra training
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Pajaro
Berichten: 682
Lid geworden op: vr okt 12, 2007 2:53 pm
Contacteer:

Re: Behendigheids- en rijvaardigheidstraining

Bericht door Pajaro » zo apr 01, 2012 3:42 pm

motorrijder_2000 schreef:Even wat pictures van Claas en mij, Claas is de blauwe, dat kun je wel zien, en is nog niet zo balvast :wink:
Afbeelding
Het balletje-balletje van Pajaro behoeft nog extra training
Ja, was een leuke en gezellige dag.
Jaap, je had nog zo beloofd het niet te verklappen!! :-_
En ik reed natuurlijk een ongelofelijke snelheid vergeleken bij de rest. :]
AfbeeldingWAAR EEN WIL IS, IS EEN WHEELIE!!!Afbeelding

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: Behendigheids- en rijvaardigheidstraining

Bericht door motorrijder_2000 » di jan 29, 2013 11:44 pm

Dit krijg je' als je de voorjaarstraining overslaat.
Overmoed en schade :evil:


http://www.visordown.com/snippets/loadi ... 22180.html

de CBR club geeft 24 maart: Behendig/veiligheidstraining te Soesterberg.
Kan geen kwaad om mee te doen :D
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Albert
Berichten: 663
Lid geworden op: za jun 24, 2006 11:04 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Behendigheids- en rijvaardigheidstraining

Bericht door Albert » wo jan 30, 2013 8:11 pm

Dit heeft toch niet echt super veel met voorjaarstraining (motorbehendigheid) te maken. Dit zijn een stel domme amerikanen met te hoge pick-ups en te korte oprijplaten... |( Daar geven ze geen trainingen voor...

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: Behendigheids- en rijvaardigheidstraining

Bericht door motorrijder_2000 » wo jan 30, 2013 10:08 pm

Albert schreef:Dit heeft toch niet echt super veel met voorjaarstraining (motorbehendigheid) te maken. Dit zijn een stel domme amerikanen met te hoge pick-ups en te korte oprijplaten... |( Daar geven ze geen trainingen voor...
Albert het gaat inderdaad om de domheid, als meer meer motorrijders en goede voorjaarstraining zouden doen, om de vaardigheden op te frissen, dan zouden er minder 'ongelukken' gebeuren.
Wat de mannen in het filmpje doen, is ook zelfoverschatting, en ze blijken ook niet erg behendig, met de nodige gevolgen. :?
Brussel wilde de motorrijders een APK-keuring opdringen, alleen snapten ze het niet: veel motorrijders zelf, hebben in het voorjaar een APK-keuring nodig, niet de motoren. :idea:
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Albert
Berichten: 663
Lid geworden op: za jun 24, 2006 11:04 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: Behendigheids- en rijvaardigheidstraining

Bericht door Albert » do jan 31, 2013 7:51 pm

Eens! Ik heb zelf ook een VRO gedaan in `12. Erg leerzaam en zeker aan te bevelen. En voor 150.= een hele dag pleijsier en uitdaging met de motor is toch eigenlijk een koopje.

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: Behendigheids- en rijvaardigheidstraining

Bericht door motorrijder_2000 » do jan 31, 2013 9:26 pm

Albert schreef:Eens! Ik heb zelf ook een VRO gedaan in `12. Erg leerzaam en zeker aan te bevelen. En voor 150.= een hele dag pleijsier en uitdaging met de motor is toch eigenlijk een koopje.
Een VRO gaat verder dan de genoemde behendigheidstraining.
Heb ik ook in het verre verleden gedaan.
Ben er de laatste jaren wel achter, dat ieder jaar één of meerdere trainingen je vaardigheid goed op peil houden en je ook nog weer wat bijleert.
Ik ga dit voorjaar ook nog [weer] een bergtraining doen [Taunus],
Heb gemerkt dat het rijden in de bergen daardoor veel leuker en natuurlijk veiliger is geworden.
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: Behendigheids- en rijvaardigheidstraining

Bericht door motorrijder_2000 » do nov 14, 2013 9:29 am

[Najaars]-zelf-training over de [natte ]kasseien:

Nog even om het af te leren voor dit jaar: :]]] :]]] :]]]

Rijden over Kasseien
Een oefening in relaxatie
Kasseien zijn bij de gemiddelde motard niet populair. De redenen zijn legio: ze zijn spekglad en je wordt door elkaar gerammeld, het ligt altijd op de verkeerde plaatsen, meestal zie je ze pas liggen als het al te laat is en als je erop rijdt, crash je gegarandeerd. Als je echter over de juiste mentale ingesteldheid beschikt en een aantal eenvoudige grondregels toepast, vormt dit wegdek een veel minder belangrijk probleem.
Integendeel, mits aangepast rijgedrag en een vooruitziende blik staat niets je in de weg om volop te genieten van het natuurschoon rondom jou. Het is trouwens net langs die nauwe kasseiweggetjes dat de mooiste plekjes liggen. Daar is nog niet teveel gebouwd, daar heerst er nog rust (nadat je je motor hebt afgezet).
DROOG is niet NAT
Om te beginnen moet er een onderscheid gemaakt worden tussen DROGE en NATTE kasseien. Op droge kasseiwegen beschik je nog over relatief veel grip. Je kunt vrij hard remmen, vlot bochten nemen en voor geen al te bruuske manoeuvres moet je geen schrik hebben. Let wel, een sportieve rijstijl is af te raden! Natte kasseien zijn daarentegen spekglad. Remmen, accelereren, manoeuvres uitvoeren doe je met gepaste voorzichtigheid.
De juiste aanpak
Hoe handel je op een kasseiweg? Hoe voorkom je zitpijn, rugpijn en een schuiver van formaat met nog meer pijn tot gevolg? Volg onze raad op en we garanderen je hernieuwd rijgenot!
Ontspan
Jawel: ontspan. Velen verstijven op ’t moment dat ze die kasseien oprijden. Ze spannen arm- en beenspieren op, knijpen ongezond hard in hun stuurhelften en klemmen de knieën te hard tegen de tank. Dat is een heel foute reactie. Door te verkrampen vormt je lichaam een star geheel met de motorfiets en verhinder je het soepel bewegen van het stuur. Ontspan je dus, let erop dat je terug even ontspannen gaat zitten als daarnet, vooraleer je de kasseiweg opreed. Los de spanning in je beenspieren, druk je knieën lichtjes tegen de tank aan zodat je de motorfiets goed voelt bewegen. Laat je armen zo ontspannen en los mogelijk bengelen. Het spreekt vanzelf dat je je stuurhelften goed blijft vasthouden. Een goed voorbeeld zijn de motorcrossers. Die gaan zelfs nog een hele stap verder: ze blijven namelijk rechtop staan en laten de machine onder zich heen en weer springen. Omdat ze stevig op de voetsteunen staan en het stuur stevig maar soepel vasthebben, is een
dergelijke handelswijze probleemloos mogelijk.
Plooi je armen
Let er goed op dat je ontspannen blijft. Door je armen wat te plooien en los te laten hangen, kan je voorwiel beter zijn weg zoeken. Je zult eveneens een betere controle hebben over de draaibewegingen van je stuur. Als het voorwiel plots naar beneden zou duiken in een verzakking in het wegdek, gaat het stuur aan je armen trekken. De geplooide armen gaan simpelweg met het stuur meebewegen en dus strekken. Als ze voldoende geplooid zijn zal er niet aan je bovenlichaam gerukt worden en blijft je eigen balans onverstoord.
Vermijd bruuske handelingen
Zelfs op een mooie vlakke droge kasseiweg is er weinig grip. Rij daarom zo vloeiend mogelijke lijnen, accelereer en vertraag zo soepel mogelijk. Stuur voorzichtig. Overdenk je handelingen.
Vertraag
De snelheid waarmee je daarnet nog lekker aan het zoeven was, is wellicht toch te hoog voor kasseien, zeker als ze kletsnat zijn. Vertraag daarom. Op een rechte lijn kun je nog argumenteren dat het toch niet zo’n kwaad kan want rechtdoor rijden is immers niet (lees: minder) gevaarlijk, maar dat argument valt weg als je dan toch een bocht moet nemen of als de kasseiweg heel erg bol ligt. Dan kun je alle grip om recht te blijven, gebruiken. Vertraag daarom. Je zult je remmen dan minder nodig hebben, remmen op de motor zal misschien al voldoende zijn in bepaalde situaties. Moet je toch bijremmen, doe het dan op een verstandige wijze (zie verder).
Kies je positie op het wegdek
Kasseiwegen zijn door de band vrij oud en samengesteld uit grote rond afgesleten stenen, de zogenaamde kinderkopjes. Dergelijke weggetjes liggen meestal behoorlijk bol. Rij bij voorkeur in de wielsporen. Die zijn hol en daardoor is niet alleen het contactvlak van je banden met het wegdek groter en heb je dus meer grip, maar het is ook een veel stabielere positie waardoor je wielen minder snel gaan schuiven. Denk maar aan een knikker die onderaan in een kom ligt. Die zal niet zomaar vanzelf beginnen rollen.
Er is echter veel kans dat die sporen vol modder en ander vuil zitten. Ze zijn bij regenweer namelijk al gauw gevuld met water en modder. Daarom zal het af en toe zinniger zijn om midden op de kassieweg te rijden. Hou er dan wél rekening mee dat je wielen van die bolle kant kunnen afglijden! Hoe dieper de wielsporen en hoe boller het middenspoor, hoe groter de kans dat je motor zal wegglijden.
De schuine kanten zijn helemaal af te raden. Hier rij je zo weinig mogelijk op. Er is voortdurend het risico dat je weg gaat glijden. We halen opnieuw het voorbeeld van de knikker erbij. Een knikker op de top van een bol kan alle kanten uitglijden, maar er is ook nog de mogelijkheid dat hij mooi in evenwicht blijft. Een knikker op een flank zal daarentegen steeds naar beneden rollen.
Zoek een comfortabel tempo
De meest comfortabele rijsnelheid is die waarbij jijzelf rustig zit en je vering alle putten en bulten perfect effent. Er zijn twee factoren die het comfort beïnvloeden: de kasseien zelf en de vering van je motorfiets.
Elke kasseiweg heeft iets wat je z’n “eigenritme” zou kunnen noemen. Het eigenritme wordt bepaald door de grootte van de kasseien (klein of groot), de vorm der stenen (plat of rond) en hoe ze gelegd zijn (regelmatig, onregelmatig, effen, dicht bij of ver uit elkaar, ). Dit ritme komt tot uiting als je erover rijdt en dicteert de bewegingen van de wielen.
Deze bewegingen worden echter opgevangen door vering en demping. Zonder de voor- en achtervering zouden de wielen het contact met het wegdek verliezen. De vering heeft eveneens haar eigen “eigenritme”, dat afhankelijk is van tal van factoren zoals daar zijn: dikte van de olie, sterkte van de veren, afstelling van vering en demping.
Als beide ritmes met elkaar in harmonie zijn, effent de vering alle oneffenheden en zit jij in alle rust te genieten van de rit.
Als je dus een kasseistrook oprijdt en je merkt dat het behoorlijk ongemakkelijk is, probeer dan eens een andere snelheid: wat trager of wat sneller. Er is zeker en vast een tempo waaraan je comfortabel kunt reizen.
Laat het voorwiel zijn weg zoeken
Elke oneffenheid vormt een obstakel waartegen het rollende voorwiel tegenop botst. Een fractie van een seconde wordt het omhoog en/of opzij geduwd. Je voelt die reactie in je stuur. Als de weg echt slecht ligt, kan je stuur behoorlijk heen en weer slaan. Vandaar de raad om je stuur stevig vast te houden en je armen te plooien. Een fractie later is het voorwiel over die kassei en rolt het gewoon weer verder, om 5 cm later terug te botsen op een andere kassei. En opnieuw zal het voorwiel een duw krijgen, en opnieuw vindt het vanzelf zijn weg. Dankzij de NALOOP zal het voorwiel steeds blijven terugkeren naar z’n gewone rechtuit positie.
Denk hierbij aan een wieltje van een winkelkarretje. Als je het karretje
vooruit duwt, keert het steeds terug naar zijn oorspronkelijke positie. Dat is omdat het zo speciaal scharniert (=het contactvlak wiel-grond bevindt zich ACHTER de verticale zwenkas van het wieltje). Daardoor loopt het wieltje steeds zijn eigen zwenkas achterna. De afstand tussen dit contactvlak en de zwenkas heet NALOOP. Ook het voorwiel van een motorfiets heeft zo’n naloop.
Als jij je stuur heel star vasthoudt, verhinder je de natuurlijke zwenkbeweging van het voorwiel en bemoeilijk je het balanceren van jezelf en je machine.. Bij sportmachines is de naloop zeer kort en is er weinig nodig om het voorwiel te laten zwenken. Bij toermachines en customs is de naloop vrij lang en het stuur blijft daardoor veel rustiger. Daarom ook dat de laatste twee categorieën comfortabeler rijden op kasseien.
Gebruik je achterrem
Doe dit zoveel mogelijk want een slippend achterwiel is veel beter onder controle te houden dan een slippend voorwiel. Rem je toch met de voorrem, gebruik hem dan soepel en met verstand. Trek het remhendel traag in tot je de weerstand voelt toenemen. Op dat moment zitten de remzuigers tegen de remschijf of remblokken en is alle vrije slag uit je remhendel. Harder knijpen zal een beduidende remwerking tot gevolg hebben. Je weet dit natuurlijk allemaal wel, maar we verzoeken je met aandrang om het remmen op kasseien en losse ondergrond zoveel mogelijk te vermijden.
Om af te ronden
Wie bovenstaande raadgevingen goed in z'n oren knoopt, zal mettertijd ondervinden dat kasseiwegen nog niet zo erg zijn. Een goed tempo zoeken en soepel handelen zijn de sleutelwoorden voor een leuke rit. Als ze proper en droog zijn tenminste. Natte kasseien blijven glad als ijs. Daar helpen alleen uiterste voorzichtigheid en traagheid. Op droge wegen kun je echt met volle teugen genieten van de omgeving. Zoals reeds in de intro vermeld, vind je rond deze kasseiwegen nog steeds de allermooiste plekjes. Het zou zonde zijn om zo'n wegje NIET te nemen louter en alleen omdat je je er niet op gemakkelijk voelt.
Bron: goedmotorrijden.be
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

newborn
Berichten: 782
Lid geworden op: vr mei 26, 2006 11:31 am
Locatie: Boskoop NL
Contacteer:

Re: Behendigheids- en rijvaardigheidstraining

Bericht door newborn » do nov 14, 2013 2:03 pm

Met een nieuwe GS merk je niet eens dat je over kasseien rijdt :D :D :D

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten