DOT 5.1 ipv 4.0

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

DOT 5.1 ipv 4.0

Bericht door YO » do mei 10, 2012 11:42 am

Onlangs mijn remvloeistof vernieuwd aan de voorkant met DOT 5.1. (niet te verwarren met 5.0)

Dot 4.0 en 5.1 is mengbaar.

maar het scheelt wel in remkracht. Ik voel duidelijk dat 5.1 beter remt dan 4.0.

Het is een dunnere vloeistof. Nadeel is dat ie wat meer hygroscopisch is (wateraantrekkend) dus je zal wat vaker moeten ontluchten/verversen.

hier wat meer info:

DOT 5 en 5.1
De gebruikelijke remvloeistoffen die aan de eisen van de motorfietsmarkt voldoen zijn DOT 3, DOT 4 en DOT 5. Zij verschillen voornamelijk in het minimale kookpunt dat de vloeistof moet hebben, respectievelijk >140° C, >155° C en >180° C. DOT 3, 4 en 5.1 zijn synthetische, op glycol gebaseerde vloeistoffen, en zijn onderling mengbaar. DOT 5 is gebaseerd op siliconen en mag NOOIT gemengd worden met DOT 3, 4 of 5.1. Als het wel wordt gemengd, dan ontstaat er vlokvorming in de vloeistof en is het remsysteem onbruikbaar. DOT 5 mag alleen maar gebruikt worden als het remsysteem nog nooit gevuld is geweest of gereviseerd. DOT 3, 4 en 5.1 tasten de lak aan en zijn hygroscopisch, DOT 5 tast de lak niet aan en is niet hygroscopisch. DOT 5 en 5.1 hebben in principe niks met elkaar te maken, alleen dat ze hetzelfde kookpunt hebben. Het nadeel van het niet-hygroscopisch karakter van DOT 5 is, is dat binnentredend vocht in het remsysteem druppelvorming kan gaan vertonen en zo de remwerking verminderen. Er is altijd veel verwarring tussen DOT 5 en 5.1, de naam had dan ook misschien wel beter anders kunnen worden gekozen. In ieder geval is voor een goed (opgewaardeerd) remsysteem voor je Honda DOT 5.1 aan te bevelen boven DOT 4. DOT 5.1 heeft ook een hogere viscositeit dan DOT 3 en 4, wat betekent dat het vloeibaarder/dunner is. Dit zorgt er ook voor dat de kleine klepjes in de ABS-module sneller de vloeistof door kunnen laten, wat de werking ervan verbetert.

BB-Rob
Berichten: 250
Lid geworden op: do jul 12, 2007 11:09 am
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: DOT 5.1 ipv 4.0

Bericht door BB-Rob » do mei 10, 2012 1:28 pm

Hoe bedoel je dat ie beter remt?
Ik neem aan dat hij na het verversen beter ontlucht is want kwa remkracht kan het toch geen verschil maken.

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Re: DOT 5.1 ipv 4.0

Bericht door Ankertje » do mei 10, 2012 1:57 pm

BB-Rob schreef:Hoe bedoel je dat ie beter remt?
Ik neem aan dat hij na het verversen beter ontlucht is want kwa remkracht kan het toch geen verschil maken.
Dat kan wel zo aanvoelen. Nieuwe olie voelt knetterhard aan.
Oude olie bavat veel vocht dat na het indrukken van de rem de neiging heeft damp te worden. Kleine belletjes die je daarna weer eerst samen moet drukken om lekker te kunnen doorremmen.

:]]]
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Gebruikersavatar
YO
Berichten: 6931
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:04 pm
Locatie: Doetinchem.
Contacteer:

Re: DOT 5.1 ipv 4.0

Bericht door YO » do mei 10, 2012 2:08 pm

BB-Rob schreef:Hoe bedoel je dat ie beter remt?
Ik neem aan dat hij na het verversen beter ontlucht is want kwa remkracht kan het toch geen verschil maken.
Het zijn de specificaties van de remvloeistof. 5.1 is dunner als 4.0.

en ik praat vanuit de praktijk. eerst 4.0 en nu 5.1.

het remt beter

Exxsupermoto
Berichten: 46
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 4:10 pm
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: DOT 5.1 ipv 4.0

Bericht door Exxsupermoto » za mei 12, 2012 12:03 pm

De viscositeit van 5.1 is lager dan 3.0/4.0 dit in tegenstelling tot eerder bericht, hoe dunner de olie hoe lager de viscositeit.

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: DOT 5.1 ipv 4.0

Bericht door Evelakes » za mei 12, 2012 4:17 pm

Je merkt het goed in de bergen als je goed en behoorlijk veel in de ankers moet dan voel je bij 5.1 nog een goede respons terwijl je bij 4.0 en lager al
vaak doorknijpt en dat wil je zeker niet :shock: door het hogere kookpunt heb je meer remkracht.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten