ECU Flashen

Hier kan je al je technische vragen en advies kwijt.
Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

ECU Flashen

Bericht door motorrijder_2000 » wo jan 02, 2013 1:37 pm

Iemand al bekend met ECU Flashen ???????? : gelezen op GTR Forum, gepost door Turbobul.

http://www.carmo.nl/index.php?main_page ... ts_id=1159

http://www.bazzaz.net
Je heb geen testbank meer nodig om optimaal af te stellen
Gewoon met je laptop op oke drukken
Dat is wel iets kortzichtig maar scheelt weinig
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Motorpsycho » wo jan 02, 2013 2:14 pm

Hoe kan je met je laptop dan de werkelijke prestaties aan 't achterwiel meten :W

Ik ben heel benieuwd hoe je dat wil gaan doen :shock:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door motorrijder_2000 » wo jan 02, 2013 2:53 pm

Motorpsycho schreef:Hoe kan je met je laptop dan de werkelijke prestaties aan 't achterwiel meten :W

Ik ben heel benieuwd hoe je dat wil gaan doen :shock:
Dat vraag ik juist, daarom al die vraagtekens, en ik dacht op het BOC Forum zitten zoveel techneuten !!!
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Motorpsycho » wo jan 02, 2013 3:01 pm

Vraag het eens aan de moderator van dit topic, die kan het je vast wel vertellen :wink:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door motorrijder_2000 » wo jan 02, 2013 7:06 pm

Motorpsycho schreef:Vraag het eens aan de moderator van dit topic, die kan het je vast wel vertellen :wink:
Op de genoemde site wordt alles uitgelegd en kun eea downloaden, maar als leek snap ik er niets van.
En de Moderator, hij is druk met het bestuderen van het item, denk ik. :D

Ik ben benieuwd wie als eerste met de uitleg komt: de BOC of het GTR forum. 8)
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Motorpsycho » wo jan 02, 2013 8:49 pm

Dan wacht ik even tot Helix het item bestudeerd heeft.

Ik ben ook wel heel benieuwd :wink:
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Helix
Berichten: 63
Lid geworden op: za dec 23, 2006 10:08 pm
Locatie: Nykerk
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Helix » wo jan 02, 2013 9:29 pm

Hallo vrienden, bedankt voor de uitdaging.
ECU-flashing is ook voor mij een nieuwe kreet.
ECU is hier de "engine control unit" of computergestuurde-mengsel-regelaar (niet te verwarren met de European coin unit).
Even gekeken op de site:
http://www.carmo.nl/index.php?main_page ... _4333_3366.
Ik begrijp dat dit een vorm van chip-tuning is, maar dan iets verdergaand:
"The pre-release Honda reflash will require mild physical alterations to the stock ECU".
Met flash en reflash zullen ze opnieuw programmeren bedoelen, waarbij niet alleen het programma gewijzigd wordt maar ook iets van de hardware in de ECU - wellicht een ander elektronisch onderdeel - chip of transistor of bedrading, ik doe een gok.
Voorlopig voor de Honda-motoren voorbehouden aan de supersports CBR (600/1000) RR.
Helix / BOC Ondersteuning
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Motorpsycho » wo jan 02, 2013 9:34 pm

En hoe weet je dan of je met dat ECU-flashing de juiste waarde ingesteld hebt :W

Moet je dan je achterwiel op de mousepad van je laptop zetten om een testrun te doen :?
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Helix
Berichten: 63
Lid geworden op: za dec 23, 2006 10:08 pm
Locatie: Nykerk
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Helix » wo jan 02, 2013 10:15 pm

Gelukkig weet je zelf beter J.
Regelmatig kom ik advertenties tegen van chip-tuning voor dieselmotoren - een modificatie aanbrengen zonder per se controle via een proefbank (dynamometer). Ik denk dat deze Ecu-flash iets dergelijks is, maar wat verder gaat dan chiptuning. Nochtans voor het fijne werk heb je natuurlijk een opstelling nodig op een proefbank.
Helix / BOC Ondersteuning
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door motorrijder_2000 » wo jan 02, 2013 11:13 pm

Maar ja, zo zijn we iets verder, maar er nog niet uit, ik denk dat de techneuten de krachten moeten gaan bundelen. :idea: :idea: :idea:
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Gebruikersavatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 953
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Viffer » wo jan 02, 2013 11:55 pm

Ik ga het niet weer voorzeggen........

Doe het toch. Koop een Honda.

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Motorpsycho » do jan 03, 2013 12:39 am

Dat ECU flashen gaat idd verder dan gewoon chip-tuning. Je kan dat ECU flashen zien als een soort slimme power-commander.
Ik denk dat ze gebruik maken van verzamelde gegevens uit het verleden. En daar een ongeveer afstelling mee instellen.
Een benadering van een redelijk goede afstelling dus :wink:
Om exact te weten hoe de afstelling (tuning) uitpakt zul je idd echt een testbank moeten gebruiken. Meten is immers weten.
Je moet weten wat de in (lucht brandstof mengsel) en uitgaande (uitlaatgassen) flow zijn onder last, Met een testbank kan je dat allemaal meten, dus ook doormiddel van een computer (chip-tuning) per toerental het aantal eenheden brandstof per lucht-deel instellen.

De 100% exacte afstelling bestaat trouwens niet. Als het koud is heb je andere waardes dan wanner het warm is. Dat geld net zo goed voor vochtige lucht, droge lucht, luchtdruk verschillen (lucht dichtheid) en dat soort variabelen.

Bij die mooie Honda VFR1200 van Viffer, en sommige andere motoren, werkt het weer anders. Het motormanagement systeem past daar ook nog per versnelling de injectie aan.
Dat maakt het hele verhaal nog ingewikkelder :D

Dit verhaal geld overigens alleen voor verbrandingsmotoren met een motormanagement systeem en brandstof injectie. Motoren met een carburateur werken ook weer anders :D

Nou duidelijk Jaap :?: Zo niet :arrow: Google is je vriend
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

DiXX
Berichten: 119
Lid geworden op: do jan 11, 2007 11:37 am
Locatie: Zevenbergen
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door DiXX » do jan 03, 2013 4:14 pm

Waarom?
Blackbird loopt toch perfect?
Heb een kn luchtfilter en voor een tandje kleiner heb er nooit over gedacht om hem te "Tunen"
Mijn stelling hierin is: Alleen een motorcoureur op een circuit kan dit verschil laten zien.
Denk dat het vooral tussen de oren zit van "hij is getuned"

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Evelakes » do jan 03, 2013 4:30 pm

DiXX schreef:Waarom?
Blackbird loopt toch perfect?
Heb een kn luchtfilter en voor een tandje kleiner heb er nooit over gedacht om hem te "Tunen"
Mijn stelling hierin is: Alleen een motorcoureur op een circuit kan dit verschil laten zien.
Denk dat het vooral tussen de oren zit van "hij is getuned"
Het verschil is wel degelijk voelbaar. Heb beidde versies mogen rijden en wat je voelt bij een getunde versie is dat die van het
begin tot het einde goed oppakt, je voelt weinig tot geen dipjes (powersearch) meer. Vooral bij fabrieks afgestelde
machines zijn ze arm afgesteld om de uitstoot waardes overeenstemmig met de norm te realiseren.
Denk niet dat je gelijk 20 of 30 km/u meer topsnelheid eruit haalt, daar draait het niet om, daar heb je turbo's voor..

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door motorrijder_2000 » do jan 03, 2013 7:35 pm

Even de 'status' op het GTR1400' Forum.
Geplaatst door Turbobul.
Ze zijn verder dan het BOC Forum, dus ik hoef nog geen Honda aan te schaffen. :idea:

Wat ik er van begrijp is dat je je A/F instelt op je voorkeur
Als je hem gelevert krijg heeft hij al een mapping voor een open uitlaat
Dus dan weet je ongeveer al wat de optimale A/F is voor jou motor
Dan tijdens vol accelereren ( je moet gaan rijden ) meet hij de waardes van jou motor en geeft aan in % hoeveel hij afwijkt van het optimale
Dat kan je zien op je laptop met hun software
Dan pas je hem aa
Dat kun je doen bij iedere wijziging op je motor
Hij kan 2 mappings opslaan dat als je van uitlaat wisselt je niet meteen aan de gang moet
Of je doet een mapping voor toeren dus lekker zuinig en 1 voor max vermogen
Je kan schakelen zonder te stoppen dus eigenlijk net als origineel :mrgreen:

Hier een mapping van de GTR 1400 2010 > 2013 die op hun site staat als voorbeeld
De software heb ik op de pc gezet en een mapping voor de Concours gepakt en geladen om ff te kijken


Afbeelding


En hier een uitdraai van een testbank
Dan weet je het natuurlijk zeker of je goed bezig bent
Want meten is weten
:mrgreen:
Afbeelding
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Helix
Berichten: 63
Lid geworden op: za dec 23, 2006 10:08 pm
Locatie: Nykerk
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Helix » do jan 03, 2013 9:37 pm

Het verschil is wel degelijk voelbaar. Heb beidde versies mogen rijden en wat je voelt bij een getunde versie is dat die van het
begin tot het einde goed oppakt, je voelt weinig tot geen dipjes (powersearch) meer. Vooral bij fabrieks afgestelde
machines zijn ze arm afgesteld om de uitstoot waardes overeenstemmig met de norm te realiseren.
Denk niet dat je gelijk 20 of 30 km/u meer topsnelheid eruit haalt, daar draait het niet om, daar heb je turbo's voor..
Hoi R,
welke beide versies verwijs je naar? heb je ervaring met ECU-flashen? Mogelijk ga je over op wel en geen powercommander?
Helix / BOC Ondersteuning
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

Gebruikersavatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 953
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Viffer » do jan 03, 2013 10:00 pm

http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Flashgeheugen

Misschien dat dit helpt.
En Jochem dat verhaal over de VFR slaat nergens op.

Evelakes
Berichten: 5886
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Evelakes » do jan 03, 2013 10:07 pm

Helix schreef:
Het verschil is wel degelijk voelbaar. Heb beidde versies mogen rijden en wat je voelt bij een getunde versie is dat die van het
begin tot het einde goed oppakt, je voelt weinig tot geen dipjes (powersearch) meer. Vooral bij fabrieks afgestelde
machines zijn ze arm afgesteld om de uitstoot waardes overeenstemmig met de norm te realiseren.
Denk niet dat je gelijk 20 of 30 km/u meer topsnelheid eruit haalt, daar draait het niet om, daar heb je turbo's voor..
Hoi R,
welke beide versies verwijs je naar? heb je ervaring met ECU-flashen? Mogelijk ga je over op wel en geen powercommander?
De verwijzing ging naar tuning en daarop heb ik beidde BB,s gereden met en zonder aanpassingen en dan voel je zichtbaar verschil.

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Motorpsycho » do jan 03, 2013 10:34 pm

Viffer schreef: En Jochem dat verhaal over de VFR slaat nergens op.
Ik zou toch zweren dat je me verteld had dat de VFR begrenst werd in de lagere versnellingen, zo niet heb ik me vergist, of verwar ik jou met iemand anders :wink:

Dan weer over het ECU flashen,

Jaap, als je er zo over denkt ga je toch lekker op het GTR1400' Forum over dat ECU Flashen zitten mekkeren :+

Dat "kastje" maakt dus gebruik van de gegevens die het managementsysteem verzameld.
Allemaal leuk, ik blijf van mening dat je op een testbank een betere benadering van een exact goede afstelling weet te creëren dan wanneer je een rondje gaat rijden en vervolgens de laptop aan je brommer knoopt.
Komt nog bij dat je met een moderne motorfiets met dergelijk vermogen nergens vol gas kunt rijden op een veilige manier, op een testbank kan dat wel :wink:
Ik zeg niet dat ECU Flashen niks is, of kan zijn. In tegendeel, met zo'n kastje kan je, je brommer heel mooi afstellen. Met een power-commander kon dat echter ook al.

Oh, Jaap zelfs Turbobul schrijft :arrow:

En hier een uitdraai van een testbank
Dan weet je het natuurlijk zeker of je goed bezig bent
Want meten is weten :mrgreen:

DiXX schreef:Waarom?
Blackbird loopt toch perfect?
Heb een kn luchtfilter en voor een tandje kleiner heb er nooit over gedacht om hem te "Tunen"
Mijn stelling hierin is: Alleen een motorcoureur op een circuit kan dit verschil laten zien.
Denk dat het vooral tussen de oren zit van "hij is getuned"
Jij hebt je motor ook getuned, K&N filtertje en kleiner voortandwiel :wink:

Rij je ook met open uitlaten, of met de standaard uitlaten :?:

Korte uitleg:

Als je het in of uitlaat traject van een verbrandings motor verandert zal je sowieso ook moeten kijken wat daar de gevolgen van zijn.
Als je het in en uitlaat traject van een verbrandings motor verandert zal je sowieso moeten gaan afstellen. Zo niet kan dat tot ernstige motorschade lijden :!:

Ik heb dit verhaal nou al tig keer op dit forum geprobeerd uit te leggen. Dus wil je verdere info over deze materie klik dan hier :arrow: http://blackbirdownersclub.eu/phpBB3/search.php
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Gebruikersavatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 953
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Viffer » do jan 03, 2013 10:47 pm

De ECU van de VFR werkt bijna gelijk aan die van de BB. Enigste belangrijke verschil is dat de de eerste twee versnellingen een begrenzing hebben die wordt gerealiseerd door het onstekingstijstip te veranderen. Gelukkig is dit makkelijk te veranderen maar niet door de ECU aan te passen. Dat kan niet bij de ECU van de VFR van de BB ook niet trouwens. De VFR ECU kan je foppen door wat draadjes aan de versnellingsindicator te verzetten. De draadjes van de eerste en tweede versenlling verplaats je naar versnelling. Met het volgende resultaat.

Afbeelding

Je kan daar plug en play dingetje voor kopen maar ook kan het met een beetje knippen en plakken in de kabelboom.

Gebruikersavatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 953
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Viffer » do jan 03, 2013 10:53 pm

Als deze

Afbeelding

en deze

Afbeelding

samen gebruikt dan heb je hellemaal geen Ruud meer nodig.

Kasje twee doet wat Ruud met de hand doet.

De PC V is er helaas niet voor de BB jongens.

Gebruikersavatar
motorrijder_2000
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 2232
Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
Locatie: Bosch en Duin
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door motorrijder_2000 » do jan 03, 2013 11:11 pm

Beste MP, als je, inmiddels, tot een, naar mijn mening uitgelopen leuke discussie, in deze bijna motor-rijd-loze maanden, 'gemekker' noemt, dan is dat prima.
We zijn in ieder geval lekker bezig met voor ons kennelijk toch wat onbekende techniek.
En er geen veel mekkerende makke schapen in een Forum, euhhh... hok :wink:
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

stay on Two Wheels.

Gebruikersavatar
Viffer
BOC Bestuur
BOC Bestuur
Berichten: 953
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 12:56 pm
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Viffer » do jan 03, 2013 11:13 pm

Leuk topic Jaap. Ik vermaak me wel.
Nog vragen? :-_

Helix
Berichten: 63
Lid geworden op: za dec 23, 2006 10:08 pm
Locatie: Nykerk
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door Helix » do jan 03, 2013 11:24 pm

Viffer schreef:http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Flashgeheugen

Misschien dat dit helpt.

Ja, die flash heb ik inmiddels ook gevonden; bedankt...en dat helpt; gaat dus over het herprogrammeren van het motormanagementsysteem in een systeem dat zijn informatie behoudt, ook bij wegvallen van de boordspanning.

Volgens het Turbobul-bericht lijkt het allemaal niet zo ingrijpend; ben benieuwd naar de gemiddelde prijs van een "behandeling".

Toch wel superleuke mogelijkheden met de moderne elctronica!
Die winst bij de Viffert 1e en 2de versnelling is trouwens ook spectulair. Dan zal die zijn voorwieltje wel op willen tillen.
Helix / BOC Ondersteuning
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk

BB-Rob
Berichten: 250
Lid geworden op: do jul 12, 2007 11:09 am
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: ECU Flashen

Bericht door BB-Rob » vr jan 04, 2013 4:42 pm

Viffer schreef:De ECU van de VFR werkt bijna gelijk aan die van de BB. Enigste belangrijke verschil is dat de de eerste twee versnellingen een begrenzing hebben die wordt gerealiseerd door het onstekingstijstip te veranderen. Gelukkig is dit makkelijk te veranderen maar niet door de ECU aan te passen. Dat kan niet bij de ECU van de VFR van de BB ook niet trouwens. De VFR ECU kan je foppen door wat draadjes aan de versnellingsindicator te verzetten. De draadjes van de eerste en tweede versenlling verplaats je naar versnelling. Met het volgende resultaat.

Afbeelding

Je kan daar plug en play dingetje voor kopen maar ook kan het met een beetje knippen en plakken in de kabelboom.


Het resultaat is spectaculair maar ik mis de grafiek van de mengsel-verhouding.
Kan zomaar zijn dat hij door deze "trucage" bij bepaalde toerentallen veel te arm loopt met motorschade tot gevolg.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten