het zoveelste Accu/spanningsregelaar/dynamo topic..
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo jun 28, 2006 11:31 pm
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
het zoveelste Accu/spanningsregelaar/dynamo topic..
Beste forumleden,
ik heb sinds ongeveer anderhalf jaar last van spanningsproblemen bij mijn BB uit 98. (dat is dan ook het enige probleem ooit met mijn BB)
Het begon toen ik anderhalf jaar geleden imitatie xenon verlichting heb geinstalleerd.
Na een dag rijden startte mijn BB niet meer. Accu wilde dus niet laden.
In die periode heb ik 2 accu's vervangen en 2 spanningsregalaars. (alles origineel en met koelribbels) , de problemen waren steeds even opgelost, maar bleven terugkomen.
Uiteindelijk heb ik de standaard verlichting weer teruggezet , nieuwe accu, nieuwe spanningsregelaar en problemen waren weer even verleden tijd.
Maar eind vorig jaar tijdens een mijn laatste motorweekend van het jaar was het weer zover: accu geheel dood na een dag rijden. Omdat een vriend ook een BB had, hebben we daar de accu omgeruild en ben ik toch thuisgekomen. Motor in de schuur gezet en tot op heden niet meer naar omgekeken. (in zijn motor laadde mijn accu dus wel goed op)
Nu lees ik hier dat de dynamo de meest waarschijnlijke oorzaak van dit probleem is. Ik heb in mijn leven heel wat aan motoren gesleuteld maar van elektronica heb ik niet veel verstand.
Kan iemand hier eens een heel duidelijke how to geven van hoe je de dynamo het beste kunt testen? (evt met foto's)
Waar zitten precies de 3 gele draden bij een carb BB en waar hou je precies de pinnetjes van de voltmeter?
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar vind nergens een echt duidelijke uitleg. (dus echt basic: het rode pinnetje op draad x, het zwarte pinnetje op y, bij gemeten spanning z is dynamo stuk)
Ik ga de dynamo zowiezo vervangen omdat de accu en regelaar nog relatief nieuw zijn ( en de dynamo hoogstwaarschijnlijk kapot is), maar zou het toch fijn vinden om het geheel eerst nog eens door te meten.
ik heb sinds ongeveer anderhalf jaar last van spanningsproblemen bij mijn BB uit 98. (dat is dan ook het enige probleem ooit met mijn BB)
Het begon toen ik anderhalf jaar geleden imitatie xenon verlichting heb geinstalleerd.
Na een dag rijden startte mijn BB niet meer. Accu wilde dus niet laden.
In die periode heb ik 2 accu's vervangen en 2 spanningsregalaars. (alles origineel en met koelribbels) , de problemen waren steeds even opgelost, maar bleven terugkomen.
Uiteindelijk heb ik de standaard verlichting weer teruggezet , nieuwe accu, nieuwe spanningsregelaar en problemen waren weer even verleden tijd.
Maar eind vorig jaar tijdens een mijn laatste motorweekend van het jaar was het weer zover: accu geheel dood na een dag rijden. Omdat een vriend ook een BB had, hebben we daar de accu omgeruild en ben ik toch thuisgekomen. Motor in de schuur gezet en tot op heden niet meer naar omgekeken. (in zijn motor laadde mijn accu dus wel goed op)
Nu lees ik hier dat de dynamo de meest waarschijnlijke oorzaak van dit probleem is. Ik heb in mijn leven heel wat aan motoren gesleuteld maar van elektronica heb ik niet veel verstand.
Kan iemand hier eens een heel duidelijke how to geven van hoe je de dynamo het beste kunt testen? (evt met foto's)
Waar zitten precies de 3 gele draden bij een carb BB en waar hou je precies de pinnetjes van de voltmeter?
Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar vind nergens een echt duidelijke uitleg. (dus echt basic: het rode pinnetje op draad x, het zwarte pinnetje op y, bij gemeten spanning z is dynamo stuk)
Ik ga de dynamo zowiezo vervangen omdat de accu en regelaar nog relatief nieuw zijn ( en de dynamo hoogstwaarschijnlijk kapot is), maar zou het toch fijn vinden om het geheel eerst nog eens door te meten.
-
- Berichten: 9801
- Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
- Contacteer:
Re: het zoveelste Accu/spanningsregelaar/dynamo topic..
Ik heb nog een dynamo liggen. Mocht je interesse hebben hoor ik 't wel
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer
Blackbird onderdelen KLIK hier
Blackbird onderdelen KLIK hier
-
- Berichten: 5886
- Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
- Locatie: wijchen
- Contacteer:
Re: het zoveelste Accu/spanningsregelaar/dynamo topic..
DaChosen1
Als je er 15 euro voor over hebt dan kun je bij onze how to topic ledendeel uitstekend zien hoe ons lid Gerrit XX zijn dynamo heeft uitgewisseld.
Er staan hier diverse howto's van leden die diverse reperaties/modificaties keurig en helder verwoord hebben met foto materiaal.
Als je er 15 euro voor over hebt dan kun je bij onze how to topic ledendeel uitstekend zien hoe ons lid Gerrit XX zijn dynamo heeft uitgewisseld.
Er staan hier diverse howto's van leden die diverse reperaties/modificaties keurig en helder verwoord hebben met foto materiaal.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo jun 28, 2006 11:31 pm
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: het zoveelste Accu/spanningsregelaar/dynamo topic..
nou ik heb inmiddels de dynamo vervangen voor een nieuw exemplaar, maar het probleem is niet verholpen. Ik weet onderhand echt niet meer wat er mis is.
Ik weet zeker dat de accu en spanningsregelaar goed zijn. Getest met meerder accu's.
Het probleem blijft dat de spanning blijft hangen rond de 12/12,4 V en bij gasgeven zelfs langzaam terugloopt. Gisteren weer testrondje gereden van 60 km en bij thuiskomst nog amper 10.5V over. Tellers vielen al weer uit en kreeg m niet meer gestart.
Heb ook de dynamo rechtstreeks aan spanningsregelaar gekoppeld, om breuk in dat tussenstuk uit te sluiten.
Ook alle zekeringen een voor een losgehaald om lekstroom verlichting etc uit te sluiten.
Heeft er iemand nog tips of ideeen? Dit is echt een van de vervelendste storingen die ik ooit heb gehad. Weet gewoon niet waar ik het moet zoeken.
Ik weet zeker dat de accu en spanningsregelaar goed zijn. Getest met meerder accu's.
Het probleem blijft dat de spanning blijft hangen rond de 12/12,4 V en bij gasgeven zelfs langzaam terugloopt. Gisteren weer testrondje gereden van 60 km en bij thuiskomst nog amper 10.5V over. Tellers vielen al weer uit en kreeg m niet meer gestart.
Heb ook de dynamo rechtstreeks aan spanningsregelaar gekoppeld, om breuk in dat tussenstuk uit te sluiten.
Ook alle zekeringen een voor een losgehaald om lekstroom verlichting etc uit te sluiten.
Heeft er iemand nog tips of ideeen? Dit is echt een van de vervelendste storingen die ik ooit heb gehad. Weet gewoon niet waar ik het moet zoeken.
-
- Berichten: 12
- Lid geworden op: wo jun 28, 2006 11:31 pm
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: het zoveelste Accu/spanningsregelaar/dynamo topic..
nou net nadat ik bovenstaande post berichtte ben ik naar een vriend gereden die nog wat gebruikte spanningsregelaars had liggen. Ondanks dat ik in 2 jaar tijd 3 nieuwe heb moeten kopen wilde ik het toch uitsluiten. Mijn spanningsregelaar (origineel met koelribben) was pas paar maanden oud dus ging ervan uit dat deze zeker nog goed was. Had er niet bij stilgestaan dat ook bij te weinig voltage deze stuk kan zijn, ik dacht altijd bij te hoog voltage.
En ja hoor... dus toch de spanningsregelaar stuk. Meteen 14,5V.. Probleem is dus opgelost!
En ja hoor... dus toch de spanningsregelaar stuk. Meteen 14,5V.. Probleem is dus opgelost!
-
- Berichten: 5886
- Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
- Locatie: wijchen
- Contacteer:
Re: het zoveelste Accu/spanningsregelaar/dynamo topic..
Check de kabels en connectoren goed anders zit je zo weer met hetzelde probleem, uit eigen ervaring meegemaakt:evil:
-
- Berichten: 1358
- Lid geworden op: ma sep 24, 2007 6:59 pm
- Locatie: Zelhem
Re: het zoveelste Accu/spanningsregelaar/dynamo topic..
Ik lees dat je in 2 jaar 3 spanningsregelaars versleten hebt.
Wat voor een merk ben ik nieuwsgierig naar en wat die kosten per stuk.
Mooi dat het probleem weer is opgelost
M.v.g. Gerrit xx-l
Wat voor een merk ben ik nieuwsgierig naar en wat die kosten per stuk.
Mooi dat het probleem weer is opgelost
M.v.g. Gerrit xx-l
Iedereen hoort wat hij begrijpt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten