synchroniseren van je BB?? (carburateur versie)

Laat hier je modificatie's zien en/of beschrijf ze.
XX-fiets
Berichten: 90
Lid geworden op: do nov 02, 2006 10:45 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

synchroniseren van je BB?? (carburateur versie)

Bericht door XX-fiets » za dec 02, 2006 5:01 pm

Vandaag heb ik voor een leuk prijs en carbtune II kunnen overnemen.

Het lijkt mij leuk een leerzaam om mij motor een keer te synchroniseren.
8)

Ik heb alleen nog geen ervaring erin. Ik heb het wel een keer gezien hoe het moet maar nog nooit zelf gedaan!!
Dus wie heeft er keer zin om samen met mij zijn en mijn BB te synchroniseren. Misschien kunnen we dan gelijk een nieuwe topic maken bij How to do! it!!! :idea: :lol:

MXXL
Berichten: 1207
Lid geworden op: di mei 23, 2006 9:44 pm
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Bericht door MXXL » za dec 02, 2006 8:07 pm

Is een mooi apparaat zo'n carbtune, ik heb er ook 1 (weet alleen niet echt meer waar die is)

Ik ga deze winter mijn motor er ook eens aanhangen, mischien dat er iets te combineren valt. Let er wel goed op, dat je voor het syncroniseren er zeker van bent dat de kleppen geen speling hebben en dat de bougies in goede staat zijn.
Mijn grote trots: Anne Janine Lit
Mijn kleine trots: Inge Erika Lit

MXXL

caradoc
Berichten: 733
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 10:54 am
Contacteer:

Re: synchroniseren van je BB?? (carburateur versie)

Bericht door caradoc » za dec 02, 2006 10:23 pm

XX-fiets schreef:Vandaag heb ik voor een leuk prijs en carbtune II kunnen overnemen.

Het lijkt mij leuk een leerzaam om mij motor een keer te synchroniseren.
8)

Ik heb alleen nog geen ervaring erin. Ik heb het wel een keer gezien hoe het moet maar nog nooit zelf gedaan!!
Dus wie heeft er keer zin om samen met mij zijn en mijn BB te synchroniseren. Misschien kunnen we dan gelijk een nieuwe topic maken bij How to do! it!!! :idea: :lol:
Ohh dat is zo'n apperaat met 4 glazen pijpjes gevuld met kwik of zo iets, en daaraan weer weer wat slangetjes die je op de vacuum van je carburateurs bevestigd en alwaar je kunt aflezen of de carb's perfekt synchroom lopen :?: :?: :?: :?: :?:












Nee zo'n apparaat heb ik niet....................................jammer lijkt me handig

Xieje Wim

XX-fiets
Berichten: 90
Lid geworden op: do nov 02, 2006 10:45 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door XX-fiets » zo dec 03, 2006 9:33 am

HOi MXXL en Caradoc,

Ik zou niet weten of mijn kleppen gesteld moeten worden. Daarom lijkt het kij handig om het een keer samen te doen met iemand die het het al een keer eerder heeft gedaan. Miscchien zijn er wel meer mensen die een keer hun motor willen synchroniseren, ???

Als dat zo is dan kunnen we misschien een soort sleuteldag cq. synchroniseerdag organisteren. Maar dan moeten er wel iemand zijn die ervaring heeft in het synchroniseren :roll:

Hans
Berichten: 98
Lid geworden op: ma mei 29, 2006 11:03 pm
Locatie: Leiden
Contacteer:

Bericht door Hans » zo dec 03, 2006 10:22 am

Synchroniseren is niet zo ingewikkeld.

Tenminste......... als je er een beetje fatsonelijk bij kan. Bij mijn vorige motoren deed ik dat zelf (cbr 1000 susuky GSX) en dat was goed te doen. Bij een maat van mij met een Supermagna is het een stuk ingewikkelder, je hebt daarvoor een speciale haakse schroevendraaier en elastieken handen nodig.
Het gaat natuurlijk wel :D

Ik heb bij de BB nog geen behoefte gehad er naar te kijken (injectie), weet dus niet hoeveel je moet slopen om er goed bij te kunnen.
Gevoelsmatig denk ik dat het met je tank eraf wel zal lukken.

Geen punt om een keer bijstand te verlenen hoor :lol:

N.b. Is er, behalve het feit dat je dat apparaat hebt gekocht nog een andere reden om te willen synchroniseren?
Loopt ie minder?

Hans

Albert
Berichten: 663
Lid geworden op: za jun 24, 2006 11:04 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door Albert » zo dec 03, 2006 11:22 am

Hie kan je ontdekken of je carbs gesyncroniseerd moeten worden? En hoe kan je weten of je kleppen moet stellen??
Groeten Albert

Lidnummer #160

XX-fiets
Berichten: 90
Lid geworden op: do nov 02, 2006 10:45 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door XX-fiets » zo dec 03, 2006 11:39 am

Hoi Albert, Ik zou het ook niet weten!! Ik heb daar jammer genoeg geen verstand van.

Wat betreft het synchroniseren van m,ijn BB! Het is volgens mij nog niet nodig de motor loopt perfect ook bij lage snelheden, maar ik kon gewoon voor een zacht prijsje een carbtune overnemen. Dat heb ik toen gedaan.

Het lijkt mij gewoon leuk om een keer te kijken hoe de carberateurs zijn afgesteld en misschien zijn er hierwel mensen die vinden dat de motor niet helemaal lekker rijdt dan kunnen ze gelijk even gebruik maken van de cabtune :D

Albert
Berichten: 663
Lid geworden op: za jun 24, 2006 11:04 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Bericht door Albert » zo dec 03, 2006 11:42 am

JA, dat is zeker handig dan.

Die van mij loopt en start ook prima en heb verders geen rare rammeltjes ofzo. Dus ik denk dat dat verders ook wel goed zit. Bahlve natuurlijk die dip rond de 4500 RPM. Ik merk die zelfs bij het gasgeven in de neutraal.

Succes met syncroniseren
Groeten Albert

Lidnummer #160

Ankertje
Berichten: 9161
Lid geworden op: vr mei 19, 2006 8:03 pm
Locatie: The Netherlands.
Contacteer:

Bericht door Ankertje » zo dec 03, 2006 11:46 am

Syngroniseren is nodig als de motor stationair rottig loopt en of gebrekkig loopt. De gas reactie is dan niet goed meer en bij langzaam rijden zit je te schokken op je fiets.
Oorzaken kunnen zijn dat de klepspeling niet meer in orde is of slijtage op de naalden en venturie's in de carburateur enz.
Syngroniseren gebeurt meestal nadat de kleppen zijn gesteld of nadat de carburateurs uit elkaar zijn geweest. Voor bv een reparatie.

Loopt je motor goed! Blijf er dan van af! Dit klusje vraagt redelijk wat ervaring en kennis.

:idea:
Laatst gewijzigd door Ankertje op zo dec 03, 2006 12:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De onzin en de noodzaak, ze naderen de grens.....

Kayak.

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Bericht door Motorpsycho » zo dec 03, 2006 11:58 am

:^
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

langen
Berichten: 895
Lid geworden op: do aug 03, 2006 2:23 pm
Locatie: Oostakker

Bericht door langen » zo dec 03, 2006 12:39 pm

:^
If you got nothing decent to say!!!

SHUT THE F*** UP WILL YA!!!

XX-fiets
Berichten: 90
Lid geworden op: do nov 02, 2006 10:45 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door XX-fiets » zo dec 03, 2006 1:37 pm

Bij minjn vorige VFR heb ik het twee keer gedaan. Het nadeel met de VFR was dat je altijf he klauwtjes verbrande en had ook beide keren blaren op mijn vingers.

Ik wist niet dat het synchroniseren zoveel ervaring en kennis vraagt. het is toch alleen dat je aan de stel schroefjes moet draaien en zorgen dat alle cilinders synchroom loopt??

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Bericht door Man in Black-Bird » zo dec 03, 2006 6:13 pm

XX-fiets schreef:Bij minjn vorige VFR heb ik het twee keer gedaan. Het nadeel met de VFR was dat je altijf he klauwtjes verbrande en had ook beide keren blaren op mijn vingers.

Ik wist niet dat het synchroniseren zoveel ervaring en kennis vraagt. het is toch alleen dat je aan de stel schroefjes moet draaien en zorgen dat alle cilinders synchroom loopt??

ja hoor en dan goed naar de koplamp kijken of ze het lekker vind :lol: :wink:

XX-fiets
Berichten: 90
Lid geworden op: do nov 02, 2006 10:45 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door XX-fiets » ma dec 04, 2006 4:51 pm

Beste man in Black-bird,

Wat bedoel je met je bovenstaande opmerking. Ik snap je niet :roll:

Man in Black-Bird
Berichten: 3171
Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
Contacteer:

Bericht door Man in Black-Bird » ma dec 04, 2006 5:35 pm

XX-fiets schreef:Beste man in Black-bird,

Wat bedoel je met je bovenstaande opmerking. Ik snap je niet :roll:


geintje meer niet :)

XX-fiets
Berichten: 90
Lid geworden op: do nov 02, 2006 10:45 pm
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door XX-fiets » ma dec 04, 2006 5:42 pm

Ja, dat dacht ik al maar is toch leuk als iemand hapt :lol:

RML
Berichten: 184
Lid geworden op: do jun 11, 2009 8:21 pm
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: synchroniseren van je BB?? (carburateur versie)

Bericht door RML » za jul 18, 2009 3:45 pm

Is er iemand bij mij in de buurt die hier kaas van gegeten heeft en dit kan? Mijn motor loopt op lagere snelheden niet erg prettig. Hij wil wel eens wat inhouden en als ik het gas een klein beetje los laat en dan weer wil oppakken dan krijg ik een schop na. Ik heb nog geen bougies vervangen en de kleppen weet ik niet wanneer die gedaan zijn maar aan het einde van het seizoen mag hij een grote beurt krijgen.

Ik hou mij aanbevolen voor een kenner die wil helpen...
Afbeelding

Dirko
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo mei 28, 2006 8:44 pm
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: synchroniseren van je BB?? (carburateur versie)

Bericht door Dirko » za jul 18, 2009 8:54 pm

RML schreef:Is er iemand bij mij in de buurt die hier kaas van gegeten heeft en dit kan? Mijn motor loopt op lagere snelheden niet erg prettig. Hij wil wel eens wat inhouden en als ik het gas een klein beetje los laat en dan weer wil oppakken dan krijg ik een schop na. Ik heb nog geen bougies vervangen en de kleppen weet ik niet wanneer die gedaan zijn maar aan het einde van het seizoen mag hij een grote beurt krijgen.

Ik hou mij aanbevolen voor een kenner die wil helpen...
Zou kunnen zijn dat hij inderdaad een beurt moet hebben , het kan natuurlijk ook zijn dat je carbs wat dicht zitten of vuil zijn .

Het kan ook zijn dat het 1 van de eerste types is en daar is een modificatie op geweest die niet bij elke Bird toen is uitgevoerd, de modificatie was nodig omdat deze Birds hetzelfde deden als wat jij omschrijft , de modificatie was dat er andere sproeiers in moesten, volgens mij moesten de Sproeiers can cilinder 1 en 4 in cilinder 2 en 3 en dan in cilinder 1 en 4 moesten dan ik geloof 5 nummers hoger oftewel 1 maat in dit geval , dit scheelde toender tijd een hele hoop .

Maar als ik jou was zou ik hem eerst een Beurt laten geven met luchtfilter etc zodat de basis goed is , daarna op de testbank dynajet of een factory kitje erin en dan gelijk alles optimaal af laten stellen kost een paar centen maar je bent wel gelijk klaar.
Een Wheely overkomt je!!!!!............ Toch

Het kan altijd harder!!

RML
Berichten: 184
Lid geworden op: do jun 11, 2009 8:21 pm
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: synchroniseren van je BB?? (carburateur versie)

Bericht door RML » za jul 18, 2009 9:24 pm

Dirko schreef:
RML schreef:Is er iemand bij mij in de buurt die hier kaas van gegeten heeft en dit kan? Mijn motor loopt op lagere snelheden niet erg prettig. Hij wil wel eens wat inhouden en als ik het gas een klein beetje los laat en dan weer wil oppakken dan krijg ik een schop na. Ik heb nog geen bougies vervangen en de kleppen weet ik niet wanneer die gedaan zijn maar aan het einde van het seizoen mag hij een grote beurt krijgen.

Ik hou mij aanbevolen voor een kenner die wil helpen...

Het kan ook zijn dat het 1 van de eerste types is en daar is een modificatie op geweest die niet bij elke Bird toen is uitgevoerd, de modificatie was nodig omdat deze Birds hetzelfde deden als wat jij omschrijft , de modificatie was dat er andere sproeiers in moesten, volgens mij moesten de Sproeiers can cilinder 1 en 4 in cilinder 2 en 3 en dan in cilinder 1 en 4 moesten dan ik geloof 5 nummers hoger oftewel 1 maat in dit geval , dit scheelde toender tijd een hele hoop .
Hier is vast geen aanspraak meer op te maken zeker :roll:

Dit jaar in ieder geval een beurt met filter. Het afstellen met dynokit en testbank doe ik als ik daar geld voor heb nadat ik open dempers heb gekocht. Als ik het doe, dan in 1 keer goed. Dit zal pas komend jaar zijn.
Afbeelding

Dirko
Berichten: 1946
Lid geworden op: zo mei 28, 2006 8:44 pm
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: synchroniseren van je BB?? (carburateur versie)

Bericht door Dirko » za jul 18, 2009 10:22 pm

[/quote]

Hier is vast geen aanspraak meer op te maken zeker :roll:

Modificatie is van eind 97 begin 98 dacht ik das 11 jaar terug , dus ik denk haast dat Honda hier niks meer mee doet :shock: :)


Dit jaar in ieder geval een beurt met filter. Het afstellen met dynokit en testbank doe ik als ik daar geld voor heb nadat ik open dempers heb gekocht. Als ik het doe, dan in 1 keer goed. Dit zal pas komend jaar zijn.[/quote]
Een Wheely overkomt je!!!!!............ Toch

Het kan altijd harder!!

Blackmetal
Berichten: 1389
Lid geworden op: di aug 01, 2006 10:23 pm
Locatie: betuwe

Re: synchroniseren van je BB?? (carburateur versie)

Bericht door Blackmetal » za jul 18, 2009 11:39 pm

Ik denk dat je 'm een keertje opnieuw moet laten afstellen.
Mijn bird heeft hetzelfde, en na een grote beurt incl. bougies, carbs synchroon stellen en kleppen stellen is het probleem nog niet weg.
Het komt voornamelijk voor als je bv een kruising nadert en het toerental komt onder de 3000-2500, waarna je weer gas geeft.
Dan pakt ie niet direct op, maar hapert heel eventjes een klein beetje.
Gewoon het toerental boven de 3000 zien te houden.. :mrgreen:
Afbeelding .

RML
Berichten: 184
Lid geworden op: do jun 11, 2009 8:21 pm
Locatie: Velserbroek
Contacteer:

Re: synchroniseren van je BB?? (carburateur versie)

Bericht door RML » zo jul 19, 2009 5:30 pm

Klopt helemaal, of in een dorpje in z'n 2 met 2500rpm er door heen tuffen. Veel (aan-uit) effect wat je op de injectie tegen komt. Ik moet maar even geduld hebben en pak het dan wel goed aan.

Gr.
Afbeelding

Exxsupermoto
Berichten: 46
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 4:10 pm
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: synchroniseren van je BB?? (carburateur versie)

Bericht door Exxsupermoto » za mar 10, 2012 9:00 am

Onlangs van mijn XX de carburateurs schoongemaakt.
Dat wil zeggen, vlotterbakken gedemonteerd, spoeiers in ultrasoonbadje gestopt etc.
De bovenzijde van de carbs. heb ik niet gedemonteerd i.v.m. kans op inscheuren van rubbers.

Nu wil ik eigenlijk synchroon laten stellen, op zich loopt hij goed (nog niet gereden).
Na dit forum doorgelezen te hebben heb ik een paar vraagjes.

In wat voor relatie staat synchroom afstellen met kleppen stellen?
Synchroon stellen houdt toch in dat alle schuiven tegelijkertijd open en dicht gaan, niets meer en minder?
En de vacuum heeft in mijn ogen niets met klepspeling te maken, maar misschien zit ik fout.

Gerrit XX-L
Berichten: 1358
Lid geworden op: ma sep 24, 2007 6:59 pm
Locatie: Zelhem

Re: synchroniseren van je BB?? (carburateur versie)

Bericht door Gerrit XX-L » za mar 10, 2012 10:36 pm

Exxsupermoto schreef:Onlangs van mijn XX de carburateurs schoongemaakt.
Dat wil zeggen, vlotterbakken gedemonteerd, spoeiers in ultrasoonbadje gestopt etc.
De bovenzijde van de carbs. heb ik niet gedemonteerd i.v.m. kans op inscheuren van rubbers.

Nu wil ik eigenlijk synchroon laten stellen, op zich loopt hij goed (nog niet gereden).
Na dit forum doorgelezen te hebben heb ik een paar vraagjes.

In wat voor relatie staat synchroom afstellen met kleppen stellen?
Synchroon stellen houdt toch in dat alle schuiven tegelijkertijd open en dicht gaan, niets meer en minder?
En de vacuum heeft in mijn ogen niets met klepspeling te maken, maar misschien zit ik fout.
Klopt dat het niks met kleppen te maken heeft.

Synchroom is dat alle schuiven tegelijkertijd open en dicht gaan.

Gr Gerrit xx-l
Iedereen hoort wat hij begrijpt.

Motorpsycho
Berichten: 9801
Lid geworden op: di mei 23, 2006 10:35 pm
Contacteer:

Re: synchroniseren van je BB?? (carburateur versie)

Bericht door Motorpsycho » za mar 10, 2012 10:51 pm

Dat klopt niet Gerrit.

De klepspelling moet binnen de voorgeschreven toleranties staan. Als dit niet het geval is kan je, je motor nooit synchroon afstellen.

[edit] Klopt wel Gerrit. Ik had het niet goed gelezen :oops:
Laatst gewijzigd door Motorpsycho op zo mar 11, 2012 9:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nobody likes sitecars, until you show up in camp whit dinner for twelve and a keg of beer :+:
Blackbird onderdelen KLIK hier :!:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten