To Blackbird or not to Blackbird... that's the question!
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: vr mei 03, 2013 3:11 pm
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
To Blackbird or not to Blackbird... that's the question!
Na zo'n 100.000 probleemloze kilometers door Europa op m'n CBR1000F, zoek ik noodgedwongen naar een waardige opvolger voor deze oerdegelijke locomotief. Noodgedwongen, omdat een ongeluk op de Duitse Autobahn het einde betekende voor de dikke duizend. Gelukkig kunnen we het navertellen en hebben we de foto's nog!
Verwend geraakt door de technische, optische en ergonomische kwaliteit van Honda is het niet verrassend dat bij mijn oriëntatie ook de Blackbird in beeld komt...... Een aantal jaren terug heb ik al eens een proefrit gemaakt op een mooi rood exemplaar. Ik was er nog niet aan toe. Teveel vergroeid met de dikke duizend die het per slot van rekening nog uitstekend deed...
Een harde klap op de A5 bij Karlsruhe maakte daar abrupt een einde aan. Gelukkig alleen een gebroken arm en een pakketje schroot. Om het gevoel van 20 jaar motorplezier niet te verliezen vrij snel weer een motor in de garage gezet. Een GSX750F uit 2003 van een vriend die er niet meer op reed. 'An offer I couldn't resist'. Hij doet het prima, ziet er supernetjes uit en stuurt beter dan verwacht. Iedereen in de buurt vindt hem prachtig. Alleen ik niet.
En nu is er een CBR1100XX op mijn pad gekomen. Uit 1997. Matzwart overgespoten met 95.000km op de teller. Het budget is klein, de GSX750F wordt er op ingeruild. Ik weet dat een Honda geen moeite hoeft te hebben met een hoge kilometerstand. Dat had mijn CBR1000F immers ook niet. Het verschil is echter dat ik díe kilometers er zélf op had gezet......
Twijfels....
Oh ja. Ik ben Mark :-__
Verwend geraakt door de technische, optische en ergonomische kwaliteit van Honda is het niet verrassend dat bij mijn oriëntatie ook de Blackbird in beeld komt...... Een aantal jaren terug heb ik al eens een proefrit gemaakt op een mooi rood exemplaar. Ik was er nog niet aan toe. Teveel vergroeid met de dikke duizend die het per slot van rekening nog uitstekend deed...
Een harde klap op de A5 bij Karlsruhe maakte daar abrupt een einde aan. Gelukkig alleen een gebroken arm en een pakketje schroot. Om het gevoel van 20 jaar motorplezier niet te verliezen vrij snel weer een motor in de garage gezet. Een GSX750F uit 2003 van een vriend die er niet meer op reed. 'An offer I couldn't resist'. Hij doet het prima, ziet er supernetjes uit en stuurt beter dan verwacht. Iedereen in de buurt vindt hem prachtig. Alleen ik niet.
En nu is er een CBR1100XX op mijn pad gekomen. Uit 1997. Matzwart overgespoten met 95.000km op de teller. Het budget is klein, de GSX750F wordt er op ingeruild. Ik weet dat een Honda geen moeite hoeft te hebben met een hoge kilometerstand. Dat had mijn CBR1000F immers ook niet. Het verschil is echter dat ik díe kilometers er zélf op had gezet......
Twijfels....
Oh ja. Ik ben Mark :-__
- Drover
- Berichten: 458
- Lid geworden op: zo dec 12, 2010 8:08 pm
- Locatie: Noord Brabant
- Contacteer:
Re: To Blackbird or not to Blackbird... that's the question!
Niet twijfellen, gewoon doen. Van een BB krijg je geen spijt. Ik niet tenminste. ]]
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: vr mei 03, 2013 3:11 pm
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: To Blackbird or not to Blackbird... that's the question!
Ik twijfel ook niet zozeer of een Blackbird geschikt voor me is... Het gaat me meer om de hoge km-stand waarbij ik de gebruikshistorie niet goed ken. Aan de andere kant heb ik wel vertrouwen in de dealer (ter Braake, Nijeveen) waar de motor wordt aangeboden.
Is er op dit forum ook een topic waarin de eventuele (kostbare) specifieke zwakke punten van de verschillende jaargangen van de Blackbird verzameld staan? Een soort "Gebruikt kopen: let hier op" -topic dus... Kon het nog niet vinden. Ik kan me voorstellen dat vooral de nokkenaskettingspanner, de spanningsregelaar en de balhoofdlagers een probleem kunnen zijn. Over andere zaken die zich met name bij een wat hogere km-stand kunnen aandienen weet ik niets. Olieverbruik? Ingeslagen koppelingshuis? Versnellingsbak? Carburatieproblemen?
Is er op dit forum ook een topic waarin de eventuele (kostbare) specifieke zwakke punten van de verschillende jaargangen van de Blackbird verzameld staan? Een soort "Gebruikt kopen: let hier op" -topic dus... Kon het nog niet vinden. Ik kan me voorstellen dat vooral de nokkenaskettingspanner, de spanningsregelaar en de balhoofdlagers een probleem kunnen zijn. Over andere zaken die zich met name bij een wat hogere km-stand kunnen aandienen weet ik niets. Olieverbruik? Ingeslagen koppelingshuis? Versnellingsbak? Carburatieproblemen?
-
- Berichten: 3171
- Lid geworden op: wo mei 24, 2006 11:40 pm
- Contacteer:
Re: To Blackbird or not to Blackbird... that's the question!
de nokkenaskettingspanner, de spanningsregelaar en de balhoofdlagers jij noemt het zelf al dat zijn de standaart dingen die vervangen moeten worden na verloop van tijd en km !
Voor de rest wat je schrijft aan evt gebreken dat zijn uitzonderingen koppelingshuis ga je horen na verloop van km maar daar word hij heel oud mee .
Voor de rest denk ik dat je geen betere en sterkere motor zal vinden ..kmstand boven de 90.000 is totaal geen probleem er rijden Blackbird.s rond met meer dan 200.000km op de klok .ook rijd hij beter dan een CBR1000F.
grMiBB
Voor de rest wat je schrijft aan evt gebreken dat zijn uitzonderingen koppelingshuis ga je horen na verloop van km maar daar word hij heel oud mee .
Voor de rest denk ik dat je geen betere en sterkere motor zal vinden ..kmstand boven de 90.000 is totaal geen probleem er rijden Blackbird.s rond met meer dan 200.000km op de klok .ook rijd hij beter dan een CBR1000F.
grMiBB
-
- Berichten: 5886
- Lid geworden op: wo mei 24, 2006 2:20 pm
- Locatie: wijchen
- Contacteer:
Re: To Blackbird or not to Blackbird... that's the question!
Grootste verschil vond ik met de 1000 de wendbaarheid en souplesse , daar is de 1000 een log beest bij. De BB is een wolf in schaapskleren .
- motorrijder_2000
- BOC Bestuur
- Berichten: 2232
- Lid geworden op: zo mei 31, 2009 5:52 pm
- Locatie: Bosch en Duin
- Contacteer:
Re: To Blackbird or not to Blackbird... that's the question!
Oftewel een ijzeren vuist in een fluwelen handschoenEvelakes schreef:Grootste verschil vond ik met de 1000 de wendbaarheid en souplesse , daar is de 1000 een log beest bij. De BB is een wolf in schaapskleren .
motorrijder_2000 / BOC Bestuur / Secretaris
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk
stay on Two Wheels.
Onze Site op je SmartPhone? Installeer Tapatalk
stay on Two Wheels.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten